Marriott International Hotels, Inc.
Requisitos de finalización
MARRIOTT INTERNATIONAL HOTELS, INC.
1. Zápis v obchodním rejstříku
Společnost Marriott International Hotels, Inc. je zapsána v obchodním rejstříku od roku 1999 pod spisovou značkou A 34731 vedenou u rejstříkového soudu v Praze. Sídlo řetězce
v ČR je uvedeno na adrese Na Poříčí 1040/10, Praha 1, 110 00, hlavní sídlo firmy se pak nachází v americkém městě Bethesda, v Marylandu. V roce 2006 byla do obchodního rejstříku zapsána také značka Marriott Hotels International B. V. pod spisovou značkou
A 54864 vedenou u rejstříkového soudu v Praze se sídlem Václavské náměstí 837/11, Praha 1, 110 00. Předmětem podnikání je v prvním případě činnost ekonomických a organizačních poradců, v případě druhém k tomu přibyly ještě ubytovací služby, hostinská činnost a činnost podnikatelských a finančních poradců.
Marriott International, Inc. se řadí mezi přední celosvětové provozovatele a poskytovatele hotelů a ubytovacích zařízení. Hotelový řetězec založil v roce 1927 J. Willard Marriott, nyní společnost řídí J. W. „Bill“ Marriott, Jr. Základní kapitál společnosti činí 5 000 000 $
a celkové příjmy za rok 2009 se vyšplhaly na 10 908 milionů $.
2. Strategie obchodního řetězce
Přestože se společnost dříve zabývala i cateringem, fast foody a restauracemi, dnes se zaměřuje pouze na ubytovací služby, bydlení pro seniory a služby v oblasti distribuce. Většinu hotelů, které patří pod síť Marriott International, Inc., však nevlastní, pouze je provozuje na základě manažerských smluv.
V průběhu existence se řetězec rozšířil o mnoho značek, na konci roku 2009 jich bylo 18: Marriott Hotels & Resorts, Courtyard by Marriott, Fairfield Inn & Suites by Marriott, SpringHill Suites by Marriott, Bvlgari Hotels & Resorts, The Ritz-Carlton Hotel Company, L. L. C., Ritz-Carlton Reserve, JW Marriott, Renaissance Hotels, EDITION Hotels, AUTOGRAPH Collection, Marriott Vacation Club, Grand Residences by Marriott, The Ritz-Carlton Destination Club, Residence Inn by Marriott, Marriott ExecuStay, TownePlace Suites by Marriott a Marriott Executive Apartments.
Na českém trhu se firma objevila v roce 1999 a v dnešní době zde provozuje pět hotelů, z nichž jeden patří pod značku Marriott Hotels & Resorts – Prague Marriott Hotel, jeden pod Marriott Executive Apartments – Longin Center (Praha) a zbylé tři jsou značky Courtyard by Marriott (Praha – Flora, letiště Ruzyně; Plzeň). Za celou dobu své existence na českém území si dokázala společnost zbudovat pestrou klientelu složenou z turistů z různých koutů světa, kteří přijíždějí za obchodem či rekreací. Nejvýznamnější postavení má Prague Marriott Hotel, který se nachází na samém okraji Starého města v ulici V Celnici, naproti kterému byl dříve další hotel tohoto řetězce, ale ten se před 2,5 roky změnil na Hilton Prague Oldtown.
Hlavním cílem této nadnárodní společnosti není jen zajišťování služeb nejvyšší kvality za příznivé ceny, ale i péče o zákazníky a zaměstnance. Motto firmy zní „Spirit to Serve“. Skvělá pověst firmy začala s jednoduchým cílem zakladatele J. W. Marriotta – dobré jídlo
a dobrý servis za slušnou cenu. Dále uvádí 4 klíčové body, kterými by se měli zaměstnanci řídit: udělejte vše, co si vyžaduje péče o zákazníka; věnujte mimořádnou pozornost detailu; buďte pyšní na své okolí; používejte kreativitu, abyste nalezli nové způsoby, jak uspokojit zákazníka.
Certifikáty ISO (alespoň podle serveru www.iso.cz) společnost nevlastní.
3. Zaměstnanci řetězce
Join us. We´re Marriott. Tak tímto sloganem se společnost Marriott International, Inc. snaží nalákat nové zaměstnance. Firma prohlašuje, že právě tam je místo, kde si člověk může rozšířit své pracovní dovednosti a nabízí benefity, které mu umožní žít život takový, jaký chce. Bude spolupracovat s týmem lidí, kteří sdílejí stejné nadšení pro práci v hotelu Marriott. Nabízejí pružná pracovní místa v mnoha světových destinacích, která poskytují možnost celoživotního kariérního růstu.
3.1 Benefity zaměstnanců
Bez zaměstnaneckých benefitů by v dnešní době nemohla dobře fungovat žádná firma.
I Marriott poskytuje tyto výhody svým zaměstnancům výměnou za jejich obětavost a dobře vykonanou práci. Svému personálu nabízí balíček benefitů, který zahrnuje: lékařské, stomatologické, životní a invalidní pojištění, penzijní úsporný plán, průběžné vzdělávání (vrácení školného) a profesní rozvoj, programy a služby pro rodinu, slevy na hotelové pokoje, jídlo a nápoje.
Odbory pro Marriott International zřízeny nemá na rozdíl od řetězce Hilton Hotels.
4. Provozovny obchodního řetězce
Na konci roku 2009 řetězec provozoval celkem 3420 hotelů a ubytovacích zařízení
v 68 zemích světa s téměř 150 000 zaměstnanci. Nejvíce resortů se nachází v Severní Americe, v průběhu roku 2010 se chystají otevřít již 60. hotel v samostatné Číně, což bude představovat největší trh mimo již zmíněnou Severní Ameriku.
4.1 USA a Kanada
Tabulka č. 1 – hotely
Značka Počet hotelů Počet pokojů
The Ritz-Carlton Hotel Company, L.L.C. 11 892 39
Marriott Hotels & Resorts 136 895 351
JW Marriott 8 509 17
Renaissance Hotels 79 29 355
Renaissance (Club Sport) 2 349
Courtyard by Marriott 783 110 339
Fairfield Inn & Suites by Marriott 628 56 517
SpringHill Suites by Marriott 256 29 973
Residence Inn by Marriott 607 73 452
Suites by Marriott 184 18 449
Zdroj: http://www.marriottdevelopment.com/
4.2 Evropa, Blízký Východ a Afrika
Tabulka č. 2 – hotely
Značka Počet hotelů Počet pokojů
The Ritz-Carlton Hotel Company, L.L.C. 14 3 787
Marriott Hotels & Resorts 99 24 927
JW Marriott 5 1 995
Renaissance Hotels 34 9 090
Bvlgari Hotels & Resorts 1 58
Courtyard by Marriott 38 6 917
Marriott Executive Apartments 8 816
Zdroj: http://www.marriottdevelopment.com/
4.3 Karibik a Latinská Amerika
Tabulka č. 3 – hotely
Značka Počet hotelů Počet pokojů
The Ritz-Carlton Hotel Company, L.L.C. 6 1 958
Marriott Hotels & Resorts 23 6 972
JW Marriott 7 2 141
Renaissance Hotels 5 1 785
Courtyard by Marriott 16 2 632
Residence Inn by Marriott 1 109
Fairfield Inn & Suites by Marriott 1 206
Marriott Executive Apartments 1 114
Zdroj: http://www.marriottdevelopment.com/
4.4 Asie a Pacifik
Tabulka č. 4 – hotely
Značka Počet hotelů Počet pokojů
The Ritz-Carlton Hotel Company, L.L.C. 14 4 426
Marriott Hotels & Resorts 30 11 878
JW Marriott 14 5 871
Renaissance Hotels 22 9 506
Courtyard by Marriott 20 5 179
Bvlgari Hotels & Resorts 1 56
Marriott Executive Apartments 14 2 973
Zdroj: http://www.marriottdevelopment.com/
4.5 Nabízené služby
Celosvětově uznávaný zaměstnavatel a lídr prvotřídního pohostinství byl v roce 2008 ve čtenářské anketě MSNMoney.com jednou z 10 společností, která poskytuje nejlepší služby zákazníkům.
• Marriott Hotels & Resorts – plně vybavená fitness centra, dárkové prodejny, plavecké bazény, concierge služby (transfer z/na letiště, rezervace restaurací, zajištění výletů, turistické materiály zdarma, pomoc s výběrem volnočasových aktivit...), konferenční prostory, vysokorychlostní připojení k internetu.
• JW Marriott – nejluxusnější a nejelegantnější značka řetězce, nabízí vysoký level komfortu a služeb na přání zákazníka.
• Renaissance Hotels – název značky předznamenává jak vlastní interiér hotelu, tak
i okolní vzhled; mezi vybavením nesmí chybět business centra a knihovna, bazén, fitness centra, možnost uspořádání konferencí nebo banketů.
• Courtyard by Marriott – tyto hotely jsou určeny především pro lidi, kteří jsou neustále na cestách; pokoje jsou vybaveny velkými pracovními deskami
a ergonomickými židlemi, Wi-Fi připojení, relaxační bazény a vířivky, konferenční prostory, venkovní terasy, fitness.
• Residence Inn by Marriott, SpringHill Suites by Marriott – hotely určené především pro delší pobyty, prostorné apartmány s oddělenou obývací a spací plochou, plně vybavená kuchyně, možnost dodávky potravin, zdarma Wi-Fi
a vysokorychlostní připojení k internetu, velké venkovní prostory s bazénem či možností barbeque, bezplatná teplá snídaně.
• The Ritz-Carlton Hotel Company, L. L. C. – celosvětový uznávaná značka v ubytování, stravování a poskytovaných službách, dvakrát obdržela ocenění Malcolm Baldrige National Quality Award (každoroční ocenění obchodních společností v USA); dobré jídlo, 24hodinová pokojová služba, 2 x denní úklid, fitness, business centra, concierge služby.
• Marriott Executive Apartments, Marriott ExecuStay – plně zařízené firemní bydlení určené pro dočasné pobyty delší než 30 dní; flexibilní nájemní podmínky, trvale vysoká úroveň služeb, konkurenceschopné ceny .
5. Hospodářské výsledky řetězce
5.1 Konsolidovaný výkaz zisku a ztrát 2007-2009 (v mil. $)
Tabulka č. 5 – výkaz zisku a ztrát
2009 2008 2007
Příjmy 10 908 12 879 12 990
Provozní náklady a výdaje 11 060 12 114 11 807
Provozní zisk (ztráta) (152) 765 1 183
Zisk (ztráta) za běžnou činnost (418) 694 1 137
(před zdaněním)
Zisk (ztráta) za běžnou činnost (353) 344 696
Čistý zisk (ztráta) (353) 347 695
Čistý zisk (ztráta) Marriottu (346) 362 696
Zdroj: http://investor.shareholder.com/mar/Marriott_09AR/financials/stmt_1.html
5.2 Konsolidovaná účetní závěrka 2008-2009 (v mil. $)
Tabulka č. 6 – účetní závěrka
2009 2008
Aktiva 7 933 8 903
oběžná aktiva 2 851 3 406
majetek a zařízení 1 362 1 443
nehmotná aktiva 1 606 1 585
finanční majetek 1 721 1 903
ostatní aktiva 393 566
Pasiva 7 933 8 903
krátkodobé závazky 2 287 2 533
dlouhodobé závazky 4 504 4 979
vlastní kapitál 1 142 1 380
ostatní pasiva 0 11
Zdroj: http://investor.shareholder.com/mar/Marriott_09AR/financials/stmt_2.html
5.3 Konsolidovaný výkaz o peněžních tocích 2007-2009 (v mil. $)
Tabulka č. 7 – výkaz o peněžních tocích
2009 2008 2007
Čistý peněžní tok z provozní činnosti 868 641 778
Čistý peněžní tok z investiční činnosti (69) (483) 125
Čistý peněžní tok z finanční činnosti (818) (356) (762)
Čisté zvýšení (snížení) peněžních prostředků (19) (198) 141
Stav peněžních prostředků a ekvivalentů 134 332 191
na začátku účetního období
Stav peněžních prostředků a ekvivalentů 115 134 332
na konci účetního období
Zdroj: http://investor.shareholder.com/mar/Marriott_09AR/financials/stmt_3.html
6. Postavení a ocenění řetězce
6.1 TOP 100 hotelů
V průzkumu z roku 2008 se v žebříčku TOP 100 vyskytly 4 hotely společnosti Marriott International, Inc. a všechny spadají pod značku The Ritz-Carlton Hotel Company, L. L. C. V TOP 10 se nevyskytuje žádný z nich. V následující tabulce je uveden název a lokalita hotelu.
Tabulka č. 8 – TOP 100
Název hotelu - Lokalita
Ritz-Carlton Millenia Singapore - Singapur, Malajsie
Ritz-Carlton - Santiago, Chile
Ritz-Carlton - Istanbul, Turecko
Ritz-Carlton - Berlín, Německo
Zdroj: http://www.mapsofworld.com
6.2 Získaná ocenění
Jelikož je řetězec Marriott International, Inc. velmi úspěšný, získal za celou svoji existenci spoustu ocenění. Uvádím seznam těch nejdůležitějších z roku 2009 (v závorce je uvedeno, kdo cenu udělil):
• 100 Best Companies to Work For and one of America’s Most Admired Companies (FORTUNE)
• Best Places to Launch a Career (BusinessWeek)
• Working Mother 100 Best Companies - Hall of Fame (Working Mother)
• Top Companies for Executive Women (National Association for Female Executives)
• Best Places to Work in IT (ComputerWorld)
• Marriott Rewards Named Best Hotel Loyalty Program — Americas (Freddie Awards)
• Top Ten Companies for Working Hispanics (Hispanic)
• Top 50 Companies for Diversity (DiversityInc
• 50 Best Companies for Diversity (Black Enterprise)
• 100% Score on Corporate Equality Index Report (Human Rights Campaign)
• A World’s Most Ethical Company (Ethisphere)
• Greenest Big Companies in America (Newsweek)
• 2009 Tourism for Tomorrow Award for Sustainability (World Travel and Tourism Council)
• 2009 Energy Star® Sustained Excellence Award (U.S. Environmental Protection Agency)
• Company Member (FTSE4Good Index)
Nejnovější ocenění, které řetězec získal, je z 13. 4. 2010. Resorty společnosti Marriott situované na Hawaii zvítězily na 12. ročníku Green Business Awards. Pět hotelů tohoto řetězce bylo oceněno státem Hawaii za úspěšné obchodní praktiky s příznivým vlivem na životní prostředí.
Ocenění společnost nejen získává, ale též uděluje svým zaměstnancům. Mezi ty nejhlavnější patří J. Willard Marriott Award of Excellence, Alice S. Marriott Award for Community Service a J.W. Marriott, Jr. Award for Diversity Excellence. První z nich je udělována vybraným jedincům, kteří vynikají nad ostatními z hlediska obětavosti, úsilí
a vytrvalosti. Druhé ocenění se řídí heslem: „Tím, že štědře obětuji svůj čas, energii a zdroje, obohatím životy těch druhých.“ Třetí cena je udělována celému firemnímu oddělení nebo jednotce za rozmanitost ve všech aspektech firmy.
7. Vztah řetězce s okolím
Zaměstnanci řetězce Marriott jsou vyškoleni tak, aby byli schopni splnit jakékoliv potřeby zákazníků. Je to jejich práce se ujistit, že v jejich hotelu měli ty nejlepší podmínky po celou dobu pobytu. Jelikož je Marriott globální firma, navštěvují jejich hotely zákazníci z celého světa, kteří se liší výchovou, jazykem, tradicemi, náboženstvím a kulturou. A tak se zaměstnanci vždy snaží o to, aby se u nich zákazník cítil jako doma. V dnešní době již Marriott disponuje globálními pracovními silami, zákazníky, majiteli, franchisanty
a dodavateli, což mu dává konkurenční výhodu a silnou vedoucí obchodní pozici.
Firma vytvořila mnoho spojenectví s nejrůznějšími asociacemi, jednak za účelem rozvoje, ale i podpory. Patří mezi ně např. Black Culinary Alliance (nezisková organizace sdružující odborníky stravovacích služeb černé pleti), Gay & Lesbian Alliance Against Defamation (organizace proti diskriminaci homosexuálů), Human Rights Campaign (organizace snažící se uplatnit spravedlnost a rovnost pro všechny občany), National Society of Minorities in Hospitality (společnost pomáhající menšinám uplatnit se v pohostinství) a mnoho dalších.
7.1 Diversity Owneship Program
Tento program pomáhá Marriottu přilákat a rozvíjet vztahy s menšinami, vlastníky ženského pohlaví a franchisanty a podporují je skrz proces rozvoje. Marriott je na dobré cestě k splnění cíle, stanoveného v roce 2005, kterým bylo vlastnit 500 různých hotelů na konci roku 2010 (ne pod svojí značkou). Aby nalákali nové aspiranty, pořádají vzdělávací semináře ohledně rozvoje, financování a provozování. Program byl vytvořen, aby bylo jednodušší najít jeden druhého.
7.2 Shelter & Food
Prostřednictvím 13-ti leté spolupráce s Habitat for Humanity International zaměstnanci
i zákazníky pomohli financovat výstavbu tisíců domovů v 15 zemích světa, včetně USA, Indonésie, Thajska a Mexika.
7.3 Enviroment
Společnost Marriott se již více než 20 let snaží o ochranu životního prostředí – „Spirit to Preserve“. Green Council nastavil společnosti určitou strategii a díky tomu se loni spojili
s Conservation International (WWF) za účelem měření a snížení CO2 v ovzduší. Strategie také zahrnuje ochranu deštných pralesů, snížení spotřeby vody a energie a rozšíření „Zelených budov“.
7.4 Vitality of Children
Řetězec se snaží pomáhat chudým, hladovějícím a nemocným dětem. V Severní Americe poskytuje finanční prostředky pro nemocnice, které jsou vybrány při spolupráci s obchodními partnery a zaměstnanci, kteří organizují golfové turnaje a jiné akce. Hotely v Číně a Hong Kongu pomáhají s programem vzdělávání dětí, na nějž vybraly již 400 000 $.
Seznam použitých zdrojů
• MSp ČR - Obchodní rejstřík na Internetu [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: <http://www.justice.cz/or>
• Marriott International, 2009 Annual Report [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: <http://investor.shareholder.com/mar/Marriott_09AR/index.html>
• Hotels - Vacation and hotel information from Marriott Hotels - Official Site [online].
[cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: < http://www.marriott.com/marriott/aboutmarriott.mi>
• Marriott News Center [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: < http://news.marriott.com>
• Marriott Lodging Development [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: <http://www.marriottdevelopment.com>
• Marriott International Inc Organizational Chart [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: <http://www.cogmap.com/chart/marriott-international-inc>
• Top Hotels in the World [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: <http://www.mapsofworld.com/world-hotels/top-100.html>
1. Zápis v obchodním rejstříku
Společnost Marriott International Hotels, Inc. je zapsána v obchodním rejstříku od roku 1999 pod spisovou značkou A 34731 vedenou u rejstříkového soudu v Praze. Sídlo řetězce
v ČR je uvedeno na adrese Na Poříčí 1040/10, Praha 1, 110 00, hlavní sídlo firmy se pak nachází v americkém městě Bethesda, v Marylandu. V roce 2006 byla do obchodního rejstříku zapsána také značka Marriott Hotels International B. V. pod spisovou značkou
A 54864 vedenou u rejstříkového soudu v Praze se sídlem Václavské náměstí 837/11, Praha 1, 110 00. Předmětem podnikání je v prvním případě činnost ekonomických a organizačních poradců, v případě druhém k tomu přibyly ještě ubytovací služby, hostinská činnost a činnost podnikatelských a finančních poradců.
Marriott International, Inc. se řadí mezi přední celosvětové provozovatele a poskytovatele hotelů a ubytovacích zařízení. Hotelový řetězec založil v roce 1927 J. Willard Marriott, nyní společnost řídí J. W. „Bill“ Marriott, Jr. Základní kapitál společnosti činí 5 000 000 $
a celkové příjmy za rok 2009 se vyšplhaly na 10 908 milionů $.
2. Strategie obchodního řetězce
Přestože se společnost dříve zabývala i cateringem, fast foody a restauracemi, dnes se zaměřuje pouze na ubytovací služby, bydlení pro seniory a služby v oblasti distribuce. Většinu hotelů, které patří pod síť Marriott International, Inc., však nevlastní, pouze je provozuje na základě manažerských smluv.
V průběhu existence se řetězec rozšířil o mnoho značek, na konci roku 2009 jich bylo 18: Marriott Hotels & Resorts, Courtyard by Marriott, Fairfield Inn & Suites by Marriott, SpringHill Suites by Marriott, Bvlgari Hotels & Resorts, The Ritz-Carlton Hotel Company, L. L. C., Ritz-Carlton Reserve, JW Marriott, Renaissance Hotels, EDITION Hotels, AUTOGRAPH Collection, Marriott Vacation Club, Grand Residences by Marriott, The Ritz-Carlton Destination Club, Residence Inn by Marriott, Marriott ExecuStay, TownePlace Suites by Marriott a Marriott Executive Apartments.
Na českém trhu se firma objevila v roce 1999 a v dnešní době zde provozuje pět hotelů, z nichž jeden patří pod značku Marriott Hotels & Resorts – Prague Marriott Hotel, jeden pod Marriott Executive Apartments – Longin Center (Praha) a zbylé tři jsou značky Courtyard by Marriott (Praha – Flora, letiště Ruzyně; Plzeň). Za celou dobu své existence na českém území si dokázala společnost zbudovat pestrou klientelu složenou z turistů z různých koutů světa, kteří přijíždějí za obchodem či rekreací. Nejvýznamnější postavení má Prague Marriott Hotel, který se nachází na samém okraji Starého města v ulici V Celnici, naproti kterému byl dříve další hotel tohoto řetězce, ale ten se před 2,5 roky změnil na Hilton Prague Oldtown.
Hlavním cílem této nadnárodní společnosti není jen zajišťování služeb nejvyšší kvality za příznivé ceny, ale i péče o zákazníky a zaměstnance. Motto firmy zní „Spirit to Serve“. Skvělá pověst firmy začala s jednoduchým cílem zakladatele J. W. Marriotta – dobré jídlo
a dobrý servis za slušnou cenu. Dále uvádí 4 klíčové body, kterými by se měli zaměstnanci řídit: udělejte vše, co si vyžaduje péče o zákazníka; věnujte mimořádnou pozornost detailu; buďte pyšní na své okolí; používejte kreativitu, abyste nalezli nové způsoby, jak uspokojit zákazníka.
Certifikáty ISO (alespoň podle serveru www.iso.cz) společnost nevlastní.
3. Zaměstnanci řetězce
Join us. We´re Marriott. Tak tímto sloganem se společnost Marriott International, Inc. snaží nalákat nové zaměstnance. Firma prohlašuje, že právě tam je místo, kde si člověk může rozšířit své pracovní dovednosti a nabízí benefity, které mu umožní žít život takový, jaký chce. Bude spolupracovat s týmem lidí, kteří sdílejí stejné nadšení pro práci v hotelu Marriott. Nabízejí pružná pracovní místa v mnoha světových destinacích, která poskytují možnost celoživotního kariérního růstu.
3.1 Benefity zaměstnanců
Bez zaměstnaneckých benefitů by v dnešní době nemohla dobře fungovat žádná firma.
I Marriott poskytuje tyto výhody svým zaměstnancům výměnou za jejich obětavost a dobře vykonanou práci. Svému personálu nabízí balíček benefitů, který zahrnuje: lékařské, stomatologické, životní a invalidní pojištění, penzijní úsporný plán, průběžné vzdělávání (vrácení školného) a profesní rozvoj, programy a služby pro rodinu, slevy na hotelové pokoje, jídlo a nápoje.
Odbory pro Marriott International zřízeny nemá na rozdíl od řetězce Hilton Hotels.
4. Provozovny obchodního řetězce
Na konci roku 2009 řetězec provozoval celkem 3420 hotelů a ubytovacích zařízení
v 68 zemích světa s téměř 150 000 zaměstnanci. Nejvíce resortů se nachází v Severní Americe, v průběhu roku 2010 se chystají otevřít již 60. hotel v samostatné Číně, což bude představovat největší trh mimo již zmíněnou Severní Ameriku.
4.1 USA a Kanada
Tabulka č. 1 – hotely
Značka Počet hotelů Počet pokojů
The Ritz-Carlton Hotel Company, L.L.C. 11 892 39
Marriott Hotels & Resorts 136 895 351
JW Marriott 8 509 17
Renaissance Hotels 79 29 355
Renaissance (Club Sport) 2 349
Courtyard by Marriott 783 110 339
Fairfield Inn & Suites by Marriott 628 56 517
SpringHill Suites by Marriott 256 29 973
Residence Inn by Marriott 607 73 452
Suites by Marriott 184 18 449
Zdroj: http://www.marriottdevelopment.com/
4.2 Evropa, Blízký Východ a Afrika
Tabulka č. 2 – hotely
Značka Počet hotelů Počet pokojů
The Ritz-Carlton Hotel Company, L.L.C. 14 3 787
Marriott Hotels & Resorts 99 24 927
JW Marriott 5 1 995
Renaissance Hotels 34 9 090
Bvlgari Hotels & Resorts 1 58
Courtyard by Marriott 38 6 917
Marriott Executive Apartments 8 816
Zdroj: http://www.marriottdevelopment.com/
4.3 Karibik a Latinská Amerika
Tabulka č. 3 – hotely
Značka Počet hotelů Počet pokojů
The Ritz-Carlton Hotel Company, L.L.C. 6 1 958
Marriott Hotels & Resorts 23 6 972
JW Marriott 7 2 141
Renaissance Hotels 5 1 785
Courtyard by Marriott 16 2 632
Residence Inn by Marriott 1 109
Fairfield Inn & Suites by Marriott 1 206
Marriott Executive Apartments 1 114
Zdroj: http://www.marriottdevelopment.com/
4.4 Asie a Pacifik
Tabulka č. 4 – hotely
Značka Počet hotelů Počet pokojů
The Ritz-Carlton Hotel Company, L.L.C. 14 4 426
Marriott Hotels & Resorts 30 11 878
JW Marriott 14 5 871
Renaissance Hotels 22 9 506
Courtyard by Marriott 20 5 179
Bvlgari Hotels & Resorts 1 56
Marriott Executive Apartments 14 2 973
Zdroj: http://www.marriottdevelopment.com/
4.5 Nabízené služby
Celosvětově uznávaný zaměstnavatel a lídr prvotřídního pohostinství byl v roce 2008 ve čtenářské anketě MSNMoney.com jednou z 10 společností, která poskytuje nejlepší služby zákazníkům.
• Marriott Hotels & Resorts – plně vybavená fitness centra, dárkové prodejny, plavecké bazény, concierge služby (transfer z/na letiště, rezervace restaurací, zajištění výletů, turistické materiály zdarma, pomoc s výběrem volnočasových aktivit...), konferenční prostory, vysokorychlostní připojení k internetu.
• JW Marriott – nejluxusnější a nejelegantnější značka řetězce, nabízí vysoký level komfortu a služeb na přání zákazníka.
• Renaissance Hotels – název značky předznamenává jak vlastní interiér hotelu, tak
i okolní vzhled; mezi vybavením nesmí chybět business centra a knihovna, bazén, fitness centra, možnost uspořádání konferencí nebo banketů.
• Courtyard by Marriott – tyto hotely jsou určeny především pro lidi, kteří jsou neustále na cestách; pokoje jsou vybaveny velkými pracovními deskami
a ergonomickými židlemi, Wi-Fi připojení, relaxační bazény a vířivky, konferenční prostory, venkovní terasy, fitness.
• Residence Inn by Marriott, SpringHill Suites by Marriott – hotely určené především pro delší pobyty, prostorné apartmány s oddělenou obývací a spací plochou, plně vybavená kuchyně, možnost dodávky potravin, zdarma Wi-Fi
a vysokorychlostní připojení k internetu, velké venkovní prostory s bazénem či možností barbeque, bezplatná teplá snídaně.
• The Ritz-Carlton Hotel Company, L. L. C. – celosvětový uznávaná značka v ubytování, stravování a poskytovaných službách, dvakrát obdržela ocenění Malcolm Baldrige National Quality Award (každoroční ocenění obchodních společností v USA); dobré jídlo, 24hodinová pokojová služba, 2 x denní úklid, fitness, business centra, concierge služby.
• Marriott Executive Apartments, Marriott ExecuStay – plně zařízené firemní bydlení určené pro dočasné pobyty delší než 30 dní; flexibilní nájemní podmínky, trvale vysoká úroveň služeb, konkurenceschopné ceny .
5. Hospodářské výsledky řetězce
5.1 Konsolidovaný výkaz zisku a ztrát 2007-2009 (v mil. $)
Tabulka č. 5 – výkaz zisku a ztrát
2009 2008 2007
Příjmy 10 908 12 879 12 990
Provozní náklady a výdaje 11 060 12 114 11 807
Provozní zisk (ztráta) (152) 765 1 183
Zisk (ztráta) za běžnou činnost (418) 694 1 137
(před zdaněním)
Zisk (ztráta) za běžnou činnost (353) 344 696
Čistý zisk (ztráta) (353) 347 695
Čistý zisk (ztráta) Marriottu (346) 362 696
Zdroj: http://investor.shareholder.com/mar/Marriott_09AR/financials/stmt_1.html
5.2 Konsolidovaná účetní závěrka 2008-2009 (v mil. $)
Tabulka č. 6 – účetní závěrka
2009 2008
Aktiva 7 933 8 903
oběžná aktiva 2 851 3 406
majetek a zařízení 1 362 1 443
nehmotná aktiva 1 606 1 585
finanční majetek 1 721 1 903
ostatní aktiva 393 566
Pasiva 7 933 8 903
krátkodobé závazky 2 287 2 533
dlouhodobé závazky 4 504 4 979
vlastní kapitál 1 142 1 380
ostatní pasiva 0 11
Zdroj: http://investor.shareholder.com/mar/Marriott_09AR/financials/stmt_2.html
5.3 Konsolidovaný výkaz o peněžních tocích 2007-2009 (v mil. $)
Tabulka č. 7 – výkaz o peněžních tocích
2009 2008 2007
Čistý peněžní tok z provozní činnosti 868 641 778
Čistý peněžní tok z investiční činnosti (69) (483) 125
Čistý peněžní tok z finanční činnosti (818) (356) (762)
Čisté zvýšení (snížení) peněžních prostředků (19) (198) 141
Stav peněžních prostředků a ekvivalentů 134 332 191
na začátku účetního období
Stav peněžních prostředků a ekvivalentů 115 134 332
na konci účetního období
Zdroj: http://investor.shareholder.com/mar/Marriott_09AR/financials/stmt_3.html
6. Postavení a ocenění řetězce
6.1 TOP 100 hotelů
V průzkumu z roku 2008 se v žebříčku TOP 100 vyskytly 4 hotely společnosti Marriott International, Inc. a všechny spadají pod značku The Ritz-Carlton Hotel Company, L. L. C. V TOP 10 se nevyskytuje žádný z nich. V následující tabulce je uveden název a lokalita hotelu.
Tabulka č. 8 – TOP 100
Název hotelu - Lokalita
Ritz-Carlton Millenia Singapore - Singapur, Malajsie
Ritz-Carlton - Santiago, Chile
Ritz-Carlton - Istanbul, Turecko
Ritz-Carlton - Berlín, Německo
Zdroj: http://www.mapsofworld.com
6.2 Získaná ocenění
Jelikož je řetězec Marriott International, Inc. velmi úspěšný, získal za celou svoji existenci spoustu ocenění. Uvádím seznam těch nejdůležitějších z roku 2009 (v závorce je uvedeno, kdo cenu udělil):
• 100 Best Companies to Work For and one of America’s Most Admired Companies (FORTUNE)
• Best Places to Launch a Career (BusinessWeek)
• Working Mother 100 Best Companies - Hall of Fame (Working Mother)
• Top Companies for Executive Women (National Association for Female Executives)
• Best Places to Work in IT (ComputerWorld)
• Marriott Rewards Named Best Hotel Loyalty Program — Americas (Freddie Awards)
• Top Ten Companies for Working Hispanics (Hispanic)
• Top 50 Companies for Diversity (DiversityInc
• 50 Best Companies for Diversity (Black Enterprise)
• 100% Score on Corporate Equality Index Report (Human Rights Campaign)
• A World’s Most Ethical Company (Ethisphere)
• Greenest Big Companies in America (Newsweek)
• 2009 Tourism for Tomorrow Award for Sustainability (World Travel and Tourism Council)
• 2009 Energy Star® Sustained Excellence Award (U.S. Environmental Protection Agency)
• Company Member (FTSE4Good Index)
Nejnovější ocenění, které řetězec získal, je z 13. 4. 2010. Resorty společnosti Marriott situované na Hawaii zvítězily na 12. ročníku Green Business Awards. Pět hotelů tohoto řetězce bylo oceněno státem Hawaii za úspěšné obchodní praktiky s příznivým vlivem na životní prostředí.
Ocenění společnost nejen získává, ale též uděluje svým zaměstnancům. Mezi ty nejhlavnější patří J. Willard Marriott Award of Excellence, Alice S. Marriott Award for Community Service a J.W. Marriott, Jr. Award for Diversity Excellence. První z nich je udělována vybraným jedincům, kteří vynikají nad ostatními z hlediska obětavosti, úsilí
a vytrvalosti. Druhé ocenění se řídí heslem: „Tím, že štědře obětuji svůj čas, energii a zdroje, obohatím životy těch druhých.“ Třetí cena je udělována celému firemnímu oddělení nebo jednotce za rozmanitost ve všech aspektech firmy.
7. Vztah řetězce s okolím
Zaměstnanci řetězce Marriott jsou vyškoleni tak, aby byli schopni splnit jakékoliv potřeby zákazníků. Je to jejich práce se ujistit, že v jejich hotelu měli ty nejlepší podmínky po celou dobu pobytu. Jelikož je Marriott globální firma, navštěvují jejich hotely zákazníci z celého světa, kteří se liší výchovou, jazykem, tradicemi, náboženstvím a kulturou. A tak se zaměstnanci vždy snaží o to, aby se u nich zákazník cítil jako doma. V dnešní době již Marriott disponuje globálními pracovními silami, zákazníky, majiteli, franchisanty
a dodavateli, což mu dává konkurenční výhodu a silnou vedoucí obchodní pozici.
Firma vytvořila mnoho spojenectví s nejrůznějšími asociacemi, jednak za účelem rozvoje, ale i podpory. Patří mezi ně např. Black Culinary Alliance (nezisková organizace sdružující odborníky stravovacích služeb černé pleti), Gay & Lesbian Alliance Against Defamation (organizace proti diskriminaci homosexuálů), Human Rights Campaign (organizace snažící se uplatnit spravedlnost a rovnost pro všechny občany), National Society of Minorities in Hospitality (společnost pomáhající menšinám uplatnit se v pohostinství) a mnoho dalších.
7.1 Diversity Owneship Program
Tento program pomáhá Marriottu přilákat a rozvíjet vztahy s menšinami, vlastníky ženského pohlaví a franchisanty a podporují je skrz proces rozvoje. Marriott je na dobré cestě k splnění cíle, stanoveného v roce 2005, kterým bylo vlastnit 500 různých hotelů na konci roku 2010 (ne pod svojí značkou). Aby nalákali nové aspiranty, pořádají vzdělávací semináře ohledně rozvoje, financování a provozování. Program byl vytvořen, aby bylo jednodušší najít jeden druhého.
7.2 Shelter & Food
Prostřednictvím 13-ti leté spolupráce s Habitat for Humanity International zaměstnanci
i zákazníky pomohli financovat výstavbu tisíců domovů v 15 zemích světa, včetně USA, Indonésie, Thajska a Mexika.
7.3 Enviroment
Společnost Marriott se již více než 20 let snaží o ochranu životního prostředí – „Spirit to Preserve“. Green Council nastavil společnosti určitou strategii a díky tomu se loni spojili
s Conservation International (WWF) za účelem měření a snížení CO2 v ovzduší. Strategie také zahrnuje ochranu deštných pralesů, snížení spotřeby vody a energie a rozšíření „Zelených budov“.
7.4 Vitality of Children
Řetězec se snaží pomáhat chudým, hladovějícím a nemocným dětem. V Severní Americe poskytuje finanční prostředky pro nemocnice, které jsou vybrány při spolupráci s obchodními partnery a zaměstnanci, kteří organizují golfové turnaje a jiné akce. Hotely v Číně a Hong Kongu pomáhají s programem vzdělávání dětí, na nějž vybraly již 400 000 $.
Seznam použitých zdrojů
• MSp ČR - Obchodní rejstřík na Internetu [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: <http://www.justice.cz/or>
• Marriott International, 2009 Annual Report [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: <http://investor.shareholder.com/mar/Marriott_09AR/index.html>
• Hotels - Vacation and hotel information from Marriott Hotels - Official Site [online].
[cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: < http://www.marriott.com/marriott/aboutmarriott.mi>
• Marriott News Center [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: < http://news.marriott.com>
• Marriott Lodging Development [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: <http://www.marriottdevelopment.com>
• Marriott International Inc Organizational Chart [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: <http://www.cogmap.com/chart/marriott-international-inc>
• Top Hotels in the World [online]. [cit. 13. 4. 2010]. Dostupné z: <http://www.mapsofworld.com/world-hotels/top-100.html>
Última modificación: lunes, 27 de enero de 2014, 11:57