IKEA Česká republika, s.r.o.
Požadavky na absolvování
INTER IKEA CENTRE ČESKÁ REPUBLIKA, S.R.O.
1. ZÁPIS V OBCHODNÍM REJSTŘÍKU
Datum zápisu: 1. září 2003
Spisová značka: C 94824 vedená u rejstříkového soudu v Praze
Název řetězce a jeho právní forma: Inter IKEA Centre Česká republika, s. r. o.
Právní forma: Společnost s ručením omezeným
Sídlo řetězce v České republice: Skandinávská 15a/144, PSČ 155 00 Praha 5
IČO: 27081028
DIČ: CZ27081028
Vlastník:
Stichting Ingka Foundation
Parnassusweg 126
Amsterdam
Holandsko
Společníci:
Inter IKEA Centre Group A/S
DK - 2770 Kastrup, Kastruplundgade 22
Dánské království
Základní kapitál: 518 650 000,- Kč
Předmět činnosti ve vztahu k obchodu
Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona.
Řetězec se zabývá hlavně prodejem a montáží nábytku a bytových doplňků. Nabízí i bytového konzultanta a plánování interiérů.
Ostatní skutečnosti:
Společnost Inter IKEA Centre Česká republika, s.r.o. vznikla rozdělením společnosti IKEA Česká republika, spol. s r.o., IČ 45280347, se sídlem Praha 5, Zličín, Skandinávská 1/131, se založením nových společností Inter IKEA Centre Česká republika, s.r.o. a IKEA Česká repuiblika, s.r.o. se sídlem Praha, Zličín, Skandinávská 1/131.
Dnem zániku společnosti IKEA Česká republika, spol. s r.o. přešla část obchodního jmění této společnosti dle Projektu rozdělení ze dne 30.6.2003 na nástupnickou společnosti Inter IKEA Centre Česká republika, s.r.o.
2. STRATEGIE OBCHODNÍHO ŘETĚZCE
2.1 Historie řetězce na území České republiky
IKEA je švédská nábytkářská firma, zaměřující se na prodej a výrobu levného designového nábytku a bytových doplňků. Vlastní a provozuje síť prodejen v Evropě, Asii i v USA a Austrálii. V současné době je největším výrobcem nábytku na světě.
Společnost IKEA založil v roce 1943 ve Švédsku ve svých 17 letech Ingvar Kamprad. Název IKEA tvoří iniciály zakladatele Ingvar Kamprada a první písmena slov Elmtaryd a Agunnaryd, farmy a vesnice, kde vyrůstal.
Zpočátku IKEA neprodávala nábytek, ale předměty malé spotřeby jako pera, tužky, zápisníky apod. Na prodej nábytku a zařízení domácnosti se začala IKEA specializovat až v padesátých letech.
První obchodní dům byl založen v roce 1958 ve švédském Älmhultu, který je v současnosti největším obchodním domem IKEA na světě.
Počátkem osmdesátých let začal velký rozmach IKEA po světe. Celkem existuje 303 obchodních domů IKEA ve 37 zemích/teritoriích, z toho IKEA Group vlastní 268 obchodních domů ve 25 zemích: Austrálie, Belgie, Čína, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Japonsko, Kanada, Nizozemsko, Německo, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rusko, Slovensko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, USA a Velká Británie.
Ostatních 35 obchodních domů funguje na základě franšízy mimo IKEA Group v následujících 16 zemích/ teritoriích. Austrálie (2), Hong Kong (3), Island (1), Izrael (1), Kuvajt (1), Kypr (1), Malajsie (1), Nizozemsko (1), Rumunsko (1), Řecko (3), Saudská Arábie (3), Singapur (2), Spojené arabské emiráty (2), Španělsko (4), Tchaj -wan (4) a Turecko (4).
V České republice byl první obchodní dům IKEA otevřen v roce 1991na Budějovické, v současné době již neexistuje. Dále pak v Praze na Zličíně v roce 1996, poté v Brně v roce 1998, v Ostravě v roce 2001, a v Praze na Černém Mostě v roce 2004.
2.2 Vize a mise řetězce
„Naší vizí v IKEA je přispívat k lepšímu každodennímu životu mnoha lidí. Naše obchodní myšlenka tuto vizi podporuje tím, že nabízíme široký sortiment výrobků pro zařízení domácnosti s dobrou funkcí a designem za ceny tak nízké, aby si je mohlo dovolit co nejvíce lidí.“
2.3. Značky kvality
Téměř veškerý nábytek IKEA a většina jejích bytových doplňků je testována podle evropských a jiných mezinárodních norem a standardů. Testování simuluje reálné situace. Je zárukou, že výrobky jsou odolné a bezpečné. Pečlivé testování je součástí filozofie IKEA.
3. ZAMĚSTNANCI ŘETĚZCE
3.1 Složení zaměstnanců řetězce
IKEA Group má celosvětově 123 000 zaměstnanců, kteří pracují na různých pozicích v nákupu, distribuci, velkoobchodě, sortimentu, maloobchodě a podpůrných pozicích. V České republice je počet zaměstnanců v rozmezí mezi 1000 – 1499.
3.2 Benefity zaměstnanců
Life Balance – příjemnější život
• Flexibilita při plánování směn, dnů v týdnu
• Spozorování klubu volného času
• Preventivní lékařská péče
• Po pěti letech týden dovolené navíc
• Hlídané zaměstnanecké parkoviště
• Vánoční párty
• Zvýhodněné penzijní a životní pojištění
• Příspěvek na aktivity oddělení
• Každý rok vyjadřují zaměstnanci průzkumem VOICE svůj názor na práci v IKEA.
• A v neposlední řadě – pracovat v IKEA znamená pracovat ve firmě, která má stabilní postavení na trhu a zaručuje jistotu pravidelného vyplácení mezd
Kariéra není postup
• Každoroční rozvojový pohovor s vedoucím
• Podpora při plánování kariéry a rozvoje
• Otevřený přístup k volným pozicím v celé IKEA
• Podpora mobility
• Tréninkový katalog – k dispozici on-line přihlášky na tréninky a školení
• Přístup na internet
Co si ještě můžete přičíst k platu?
• 15% zaměstnanecká sleva
• Stravování v kantýně, na které IKEA přispívá 46 Kč denně
• Nápoje v neomezeném množství zdarma
• Příplatky za odpracované víkendy a svátky
• Slevy u vybraných společností
• Dárky k 10ti a více letům u IKEA
• Vánoční dárek
• Dárky u příležitosti významné životní události
• Služební cesty – nadstandardní limity na diety
• Úvěrová/kreditní karta – výhodnější úvěry
4. PROVOZOVNY OBCHODNÍHO ŘETĚZCE
4.1 Počet provozoven
- v České republice jsou 4 provozovny:
Praha 5 – Zličín (cenrála)
Adresa: Skandinávská 144/15a
155 00 Praha 5 - Zličín
Telefon: +420 251 610 110
Fax : +420 257 186 666
E-mail: ikea.praha@memo.ikea.com
Praha 9 – Černý Most
Adresa: Chlumecká 664/10
198 00 Praha 9 - Černý Most
Telefon: +420 251 610 110
Fax: +420 257 186 666
E-mail: ikea.praha@memo.ikea.com
Brno
Adresa: Skandinávská 126/4
619 00 Brno-Dolní Heršpice
Telefon: +420 251 610 110
Fax: +420 257 186 666
E-mail: ikea.praha@memo.ikea.com
Ostrava
Adresa: Rudná 3112/110
700 30 Ostrava-Zábřeh
Telefon: +420 251 610 110
Fax: +420 257 186 666
E-mail: ikea.praha@memo.ikea.com
4.2 Typ provozoven
obchodní centra Avion Shopping park, obchodní domy
4.3 Prodejní doba
Otevírací hodiny:
Po – Ne: 10:00 – 22:00
4.4. Nabízené služby
- transportní služba
- montážní služba
- instalační služba
- plánování kuchyní
- šití bytových doplňků
- plánování pracoven
- nákup na splátky (spotřebitelský úvěr s nulovým navýšením)
- bezplatné parkování
- švédské speciality
- restaurant & Café IKEA
- bistro IKEA
- dárkové karty
- možnost vrácení zboží (do 90 dnů)
- bezbariérový přístup pro handicapované zákazníky, invalidní vozíky k zapůjčení
- tříletá záruka
- IKEA dětem (dětské oddělení přímo v budově IKEA)
5. HOSPODÁŘSKÉ VÝSLEDKY ŘETĚZCE
rok 2006 rok 2007 rok 2008 rok 2009
Čistý zisk 148 mil. 464 mil. 465 mil. 666,8 mil.
Tržby 4,8 mld. 5,8 mld.. 6,8 mld. 7,28 mld.
6. POSTAVENÍ A OCENĚNÍ ŘETĚZCE
20. místo v TOP 50 Českého obchodu podle tržeb v roce 2006, tržby 4,8 mld.
1. místo v kategorii prodejci nábytku a zároveň Absolutním vítězem ocenění GE Capital Multiservis Obchodník roku 2003
1. místo ve studii „Nejlepší zaměstnavatelé v České republice“ v roce 2007, kterou zpracovala renomovaná mezinárodní poradenská společnost Hewitt Associates. Této studie se účastnilo 38 firem.
7. VZTAH ŘETĚZCE S OKOLÍM
7.1 Vztah s okolím řetězce
Společnost Ikea se snaží vystupovat jako společnost, která si je vědoma své odpovědnosti za životní prostředí a sociální podmínky lidí, proto spolupracuje se společnostmi, odborovými a nevládními organizacemi na tom, aby posílila dopad práce IKEA na poli odpovědnosti za životní prostředí a sociální podmínky lidí.
Z pohledu sociální perspektivy udržuje IKEA partnerský vztah s UNICEF a nadací Save the Children – Zachraňte děti.
V oblasti ochrany životního prostředí IKEA spolupracuje se světovým fondem na ochranu přírody WWF. Díky tomuto partnerství se můžeme soustředit na prevenci dětské práce a podporovat odpovědné lesní hospodářství v zemích, kde IKEA podniká.
IKEA Group také spolupracuje se společnostmi, odborovými organizacemi a organizacemi, které zastupují zainteresované strany z celého světa, jako např. Building and Wood Workers' International či Clean Cargo Working Group. Vede rovněž živý dialog s Greenpeace.
7.1.1. Sociální projekty IKEA Česká republika
• UNICEF
Již tradičně má dětský fond UNICEF ve všech obchodních domech IKEA stánky, kde prodává své zboží. Místo a vybavení těchto stánků poskytuje IKEA zcela zdarma. Vánoční prodej ve prospěch UNICEF dosáhl ve všech obchodních domech IKEA v ČR částky 1 986 234 Kč, Velikonoce pak přinesly na účet fondu 138 194 Kč. IKEA ČR se rovněž zapojila do projektu Adoptuj panenku a zachráníš život. Nakoupila panenky pro své zaměstnance jako dárek k Vánocům, a pomohla tak zajistit očkování proti šesti smrtelným dětským chorobám pro 500 dětí z nejchudších rozvojových zemí.
• Fond ohrožených dětí. Dětské azylové domy KLOKÁNEK
V rámci své celostátní působnosti se IKEA snaží vyhledávat náhradní rodiny pro obtížně umístitelné děti a vyhledává děti týrané nebo jinak sociálně ohrožené a snaží se jim pomoci.
Jedním z dalších projektů tohoto fondu je i Klokánek, který IKEA podporuje tím, že ve všech obchodních domech IKEA v ČR a v restauracích IKEA umístila kasičky Fondu ohrožených dětí, kam mohou jak zaměstnanci, tak zákazníci vhazovat spropitné.
Již druhým rokem se zaměstnanci IKEA snaží splnit vánoční přání dětí z KLOKÁNKU. Podle dopisů, které děti posílají Ježíškovi, nakupují pro děti vánoční dárky s upřímnou snahou vánoční svátky jim co nejvíce zpříjemnit.
• Diakonie Broumov
IKEA spolupracuje s Diakonií, což je humanitární nezisková organizace zabývající se celorepublikovou bankou oděvů, prádla, obuvi, domácích a školních potřeb, hraček a dalšího materiálu. Do kontejneru, umístěného na parkovišti před jednotlivými obchodními domy IKEA, mohou návštěvníci i zaměstnanci IKEA přinášet šatstvo, které pak putuje do Broumova – hlavního centra Diakonie, kde se třídí a připravuje k expedici pro potřebné země a lidi.
7.1.2. Environmentální projekty IKEA Česká republika
• Arnika založila koalici za náhradu PVC
IKEA se stala v dubnu 2008 jedním z prvních členů Koalice za náhradu PVC Ekologického sdružení Arnika. Členové Koalice se kromě nenakupování výrobků z PVC, zavazují k náhradě tohoto materiálu ve svých výrobcích a službách.. Další stěžejní podmínkou členství je používání ekologicky vhodnějších materiálů při zařizování, rekonstrukci či obnově provozoven a kanceláří.
• Doprava
Všechny obchodní domy jsou dostupné městskou hromadnou dopravou, na kterou navazují kyvadlové autobusy IKEA, které jsou zdarma. Ikea tak hledá způsoby, jak přesvědčit a přimět co nejvíce návštěvníků a zaměstnanců, aby do obchodních domů IKEA jezdili městskou hromadnou dopravou, způsobem chránícím životní prostředí.
Postupně nahrazuje stávající firemní vozový park, který se v současnosti skládá z několika různých značek, vozy TOYOTA PRIUS s hybridním pohonem, která je šetrná k životnímu prostředí a má nízké provozní náklady.
• Úspora energií
Ikea se snaží využívat při stavbě nových obchodních domů ty nejmodernější a nejlepší technologie, při provozu se snaží využívat jen obnovitelné zdroje energie.
• IKEA – patron lesa
Ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Přátelé přírody se IKEA Česká republika stala nejdříve patronem lesa v lokalitě Jirkov, v okrese Jablonec nad Nisou a později také v Březové, okres Liberec. Na rozloze téměř 4 000 m² mění vytěžený hospodářský les na přirozené prostředí s pestrou směsí původních dřevin a k této změně také sami přispívají vlastní prací. Společnými silami již vysadili 400 buků a 180 jedliček. Přispívají tím k obnově přirozené skladby smíšeného lesa.
• Nakládání s odpady
Nabízíme zákazníkům pomoc s odpady. Vybrané typy odpadů mohou přinést do našich obchodních domů, které se samy postarají o nejvhodnější způsob jejich likvidace nebo recyklace.
• Nákupní tašky
IKEA nenabízí klasické igelitové tašky jako ve velkých řetězcích, ale pouze hnědé papírové nebo plastové modré tašky, které jsou ekologičtější než plastové. Modré tašky jsou sice z plastu, ale jedná se o plast s dlouhou životností. Díky tomu ji lze používat opakovaně k nejrůznějším účelům, ekologická stopa této tašky není až tak veliká.
7.2 Vztah s dodavateli
Všichni naši dodavatelé musí zajistit, aby lidé, kteří vyrábějí výrobky IKEA, měli přijatelné pracovní podmínky a aby dopad výroby na životní prostředí byl co nejnižší. Tyto zásady jsou uvedeny v kodexu IKEA.
S dodavateli má IKEA ve zvyku pracovat bok po boku v továrnách, aby lépe porozuměla jejich výrobním podmínkám. Návrháři, vývojáři a nákupčí často pracují přímo v továrnách. Mají tak možnost ovlivnit pracovní postupy dodavatelů a podpořit je v rozvoji schopností a vědomostí, na základě kterých potom mohou aktivně přistupovat k jejich vlastním společenským a environmentálním iniciativám.
8. Zajímavosti
Společnost plánuje rozšířit svou prodejnu na Černém Mostě v Praze z nynějších 14 000 metrů čtverečních na 22 600 metrů čtverečních. Vybuduje zde také parkovací dům. Rozšíření bude provedeno nad dnešním parkovištěm, které zůstane zachováno v suterénu. Počet parkovacích míst se zvýší z nynějších 1233 na 1461.
V roce 2011 také otevře svůj největší obchodní dům v Evropě, a to na pražském Zličíně. Prodejnu, kterou zde má v nákupním centru Avion Shopping Park, nabídne k pronájmu.
8. ZDROJE:
http://www.justice.cz/
http://www.kurzy.cz/rejstrik-firem/DO-27081028/
http://www.ikea.com/cz/
http://hn.ihned.cz/c1-22543350-ikea-mela-v-cesku-rekordni-rok
http://hn.ihned.cz/c1-42081360-retezcum-klesly-trzby-odpovidaji-dalsi-expanzi
http://www.ikea.com/ms/cs_CZ/pdf/IKEA_SER_08_Czech.pdf
http://www.logisticnews.cz/files/uploaded/UserFiles/pdf2007/10_2007/02_obchodni-retezce.pdf
http://www.ikea.com/ms/cs_CZ/jobs/zamestnavatel/zamestnavatel
IKEA ČESKÁ REPUBLIKA, S.R.O. (2)
1. Zápis v obchodním rejstříku
1.1 Název a sídlo řetězce
Ikea Česká republika s.r.o. je zapsána v obchodním rejstříku od 1. září 2003 se sídlem: Praha 5 Zličín, Skandinávská 1/131, PSČ 155 00.
1.2 Vlastník řetězce
Společnost založil v roce 1943 Ingvar Kamprad, vlastníkem IKEA Group je v současné době nadace Stichting INGKA Foundation.
1.3 Základní kapitál
ZK společnosti je 381 350 000,-- Kč.
1.4 Předmět podnikání
Činnost podnikatelských, finančních, organizačních a ekonomických poradců
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Velkoobchod
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Specializovaný maloobchod
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Zprostředkování obchodu
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Realitní činnost
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Hostinská činnost
Zapsáno: 1.září 2003- Reklamní činnost a marketing
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Inženýrská činnost v investiční výstavbě
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Vydavatelské a nakladatelské činnosti
Zapsáno: 17.ledna 2008 Vymazáno: 29.dubna 2009
Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona
Zapsáno: 29.dubna 2009
Zdroj: www.justice.cz
2. Strategie obchodního řetězce
Za svůj úspěch vděčí IKEA náročné, ale geniální obchodní myšlence Ingvara Kamprada. Kvalitní a funkční výrobky za nízkou cenu – to je základem IKEA od samého počátku její existence coby malé rodinné firmy (ve vlastnictví rodiny je nicméně i dnes). Důležitou roli ve snaze o udržení co nejnižších nákladů a cen hraje úsilí o maximální využití surovin a přizpůsobení výroby potřebám a vkusu lidí. Právě tato strategie pomohla společnosti IKEA dostat se na vedoucí pozici, i když, jak říká Ingvar Kamprad: „Opravdový úspěch teprve příjde.“
Zdroj: http://www.protext.cz/zprava.php?id=10035
2.1 Historie řetězce na území České republiky
Společnost otevřela první obchodní dům v roce 1991 v Praze. Od té doby má v Praze obchodní domy dva (Zličín a Černý Most) a další v Brně a v Ostravě. Za hranicemi je nejbližší IKEA v německých Drážďanech.
Zdroj: http://www.ikeafamily.cz/%C3%9Avod
2.2 Vize řetězce
Vizí v IKEA je přispět k lepšímu každodennímu životu mnoha lidí. A obchodní myšlenka tuto vizi podporuje tím, že obchodní domy IKEA nabízí širokou škálu výrobků pro zařízení domácností s kvalitním designem a dobrou funkcí za ceny tak nízké, aby si je mohlo dovolit co nejvíce lidí.
2.3 Testy kvality
Téměř veškerý nábytek IKEA a většina našich bytových doplňků je testována podle evropských a jiných mezinárodních norem a standardů. Testování simuluje reálné situace. Je zárukou, že výrobky jsou odolné a bezpečné. Pečlivé testování je součástí filozofie IKEA.
3. Zaměstnanci řetězce
Podle IKEA mohou ve společnosti pracovat pouze lidé, kteří věří tomu, co a jak IKEA dělá.
IKEA ČR má 501 - 1000 zaměstnanců.
V IKEA je možné pracovat hned v několika oblastech jakými jsou prodej, služby zákazníkům, logistika, restaurace, dekorační oddělení, finanční a obchodní řízení, vývoj výrobků, nákup, TQE, osobní oddělení, informační technologie a marketing a komunikace
Zaměstnanci v IKEA vždy přihlíží k tomu, co se naučili a dozvěděli od kolegů, zákazníků, dodavatelů ale také konkurentů.
Snahou je najít nejjednodušší řešení, která dávají největší smysl.
V IKEA je velice důležitá týmová práce.
4. Provozovny obchodního řetězce
4.1 Počet provozoven
V současné době má IKEA 4 provozovny v ČR.
Chlumecká 664/10
198 00 Praha - Černý Most
Skandinávská 131/1
155 00 Praha - Třebonice
Skandinávská 126/4
619 00 Brno - Dolní Heršpice
Jihomoravský kraj
Rudná 3112/110
700 30 Ostrava - Zábřeh
Moravskoslezský kraj
4.2 Typ provozoven
Typem provozoven jsou obchodní domy.
4.3 Prodejní doba
Po – Ne 10:00 – 20:00
4.4 Nabízené služby:
Plánovač prostor – počítačový program pomocí kterého si sami můžete navrhnout kuchyň, koupelnu, ložnici atd.
Šití na přání – podle přání zákazníka v IKEA ušijí bytový textil.
Finanční služby – možnost nákupu na splátky.
IKEA dětem – služby pro děti (kuličkový ráj, přebalovací pulty, dětské menu v restauraci aj.)
Dárkové karty
90 nocí na vyzkoušení matrace
Švédské speciality – možnost nákupu specialit jako je např.: sleď, marmeláda z horských brusinek aj.
Restaurace & Bistro
Bezplatné parkování
IKEA bez bariér
Transportní služba
Montážní služba
Instalační služby
3letá záruka – vztahuje se na většinu výrobků.
Zdroj: http://www.ikea.com/cz/cs
5. Hospodářské výsledky IKEA
Společnost IKEA dosahuje obratu 77 000 korun za čtvereční metr.
V hospodářském roce 2009 končícím loni v srpnu zvýšila čistý zisk z 645 milionů korun v roce předchozím na 666,8 milionu korun. Celkové tržby IKEA ČR včetně restaurací a prodeje potravin se loni zvýšily na 7,28 miliardy korun z 6,8 miliardy korun ve finančním roce 2008.
V hospodářském roce 2010, který skončí letos v srpnu, vedení IKEA ČR kvůli hospodářské krizi ale počítá s prodejem maximálně na úrovni předešlého roku.
Zdroj: http://byznys.lidovky.cz/ikea-v-cesku-pevne-zakotvila-na-cernem-moste-se-zdvojnasobi-p4k-/firmy-trhy.asp?c=A100114_153201_firmy-trhy_nev
6. Postavení a ocenění řetězce
Do top desítky se vůbec poprvé probojovala švédská IKEA. Největší tuzemský obchodník s nábytkem zde loni zvedl tržby o půl miliardy na devět a s tuzemským trhem má velké plány
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/trzby-nejvetsich-obchodniku-poprve-od-vzniku-cr-klesly-pj7-/ekonomika.asp?c=A100329_190919_ekonomika_vem
6.1 Získaná ocenění
V anketě Obchodník roku 2009 získala IKEA již po sedmé ocenění Prodejce nábytku roku.
Zdroj: http://www.brno.avionshoppingpark.cz/cs-CZ/News%20and%20Events/Event%202009/Obchodnik%20roku.aspx
7. Vztah řetězce s okolím
7.1 Vztah s dodavateli
Všichni dodavatelé, kteří do IKEA dodávají výrobky z masivního dřeva, dýhy, překližky nebo lepeného dřeva musí splňovat požadavky IKEA v oblasti lesnictví. Mezi jinými tyto požadavky uvádějí, že dřevo použité na výrobky IKEA nesmí:
Pocházet z ilegálně vytěžených lesů
Pocházet z lesnických provozů, zapojených do sociálních konfliktů souvisejících s lesy
Být těženo v necertifikovaných nedotčených přírodních lesních porostech nebo v lesích s vysokou ochranářskou hodnotou.
Být těženo v přírodních tropických a subtropických lesích přeměněných na plantáže
Pocházet z plantáží s geneticky upravovanými stromy
7.2 Vztah s neziskovými organizacemi a obyvatelstvem
IKEA Group spolupracuje s WWF, světovým fondem na ochranu přírody, na projektech, zaměřených na snížení emisí skleníkových plynů (oxid uhličitý) vznikajících v souvislosti s výrobou produktů IKEA, a tak snížit i podíl IKEA na změnách klimatu. Spolupráce se zaměřuje zejména na dvě oblasti:
Efektivnější využívání energií a využívání obnovitelných zdrojů energie na straně dodavatelů IKEA.
Vytvoření udržitelného systému dopravy osob.
IKEA Group a UNICEF jsou dlouhodobými partnery a spolupracují jak na mezinárodní, tak i místní úrovni. Během posledních 10 let IKEA podporuje programy UNICEF, které dětem v Asii, Africe, střední a východní Evropě přinášejí užitek a pomáhají jim zlepšovat příležitosti ke vzdělání a rozvoji.
Podpora tělesně postižených
V IKEA je zabezpečený bezbariérový pohyb pro hendikepované návštěvníky. Najdete zde také invalidní vozíky, které můžete v obchodním domě zdarma využít.
Zdroj: http://www.ikea.com/ms/cs_CZ/about_ikea/our_responsibility/index.html
8. Zajímavosti
8.1 Nové obchodní domy
Na pražském Zličíně připravuje IKEA stavbu své v pořadí páté prodejny, která má být zároveň největší ve střední Evropě. Nová třípatrová IKEA by měla být otevřena příští rok na jaře. Další nová IKEA by měla za tři roky vyrůst u Hradce Králové, do budoucna zřejmě přibude třetí prodejna v Praze.
Zdroj: http://byznys.lidovky.cz/ikea-v-cesku-pevne-zakotvila-na-cernem-moste-se-zdvojnasobi-p4k-/firmy-trhy.asp?c=A100114_153201_firmy-trhy_nev
8.2 Zdravé a bezpečné výrobky
IKEA se všemožně snaží, aby její výrobky a materiály měly co nejmenší negativní dopad na životní prostředí a žádným způsobem neohrožovaly zdraví zákazníků. Současně s tím se snaží v souladu s obchodní myšlenkou držet ceny na co nejnižší úrovni a při návrhu produktů postupovat tak, abychom co nejvíce šetřili zdroje surovin i energie.
Protože v IKEA není jedno, jak práce ovlivňuje prostředí kolem nás, chtějí se aktivně podílet i na krocích zaměřených na prevenci změny klimatu. Konkrétně chtějí své kroky zaměřit na celkové efektivní využívání energií a snížení emisí skleníkových plynů.
Zdroj: http://www.ikea.com/ms/cs_CZ/about_ikea/our_responsibility/index.html
1. ZÁPIS V OBCHODNÍM REJSTŘÍKU
Datum zápisu: 1. září 2003
Spisová značka: C 94824 vedená u rejstříkového soudu v Praze
Název řetězce a jeho právní forma: Inter IKEA Centre Česká republika, s. r. o.
Právní forma: Společnost s ručením omezeným
Sídlo řetězce v České republice: Skandinávská 15a/144, PSČ 155 00 Praha 5
IČO: 27081028
DIČ: CZ27081028
Vlastník:
Stichting Ingka Foundation
Parnassusweg 126
Amsterdam
Holandsko
Společníci:
Inter IKEA Centre Group A/S
DK - 2770 Kastrup, Kastruplundgade 22
Dánské království
Základní kapitál: 518 650 000,- Kč
Předmět činnosti ve vztahu k obchodu
Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona.
Řetězec se zabývá hlavně prodejem a montáží nábytku a bytových doplňků. Nabízí i bytového konzultanta a plánování interiérů.
Ostatní skutečnosti:
Společnost Inter IKEA Centre Česká republika, s.r.o. vznikla rozdělením společnosti IKEA Česká republika, spol. s r.o., IČ 45280347, se sídlem Praha 5, Zličín, Skandinávská 1/131, se založením nových společností Inter IKEA Centre Česká republika, s.r.o. a IKEA Česká repuiblika, s.r.o. se sídlem Praha, Zličín, Skandinávská 1/131.
Dnem zániku společnosti IKEA Česká republika, spol. s r.o. přešla část obchodního jmění této společnosti dle Projektu rozdělení ze dne 30.6.2003 na nástupnickou společnosti Inter IKEA Centre Česká republika, s.r.o.
2. STRATEGIE OBCHODNÍHO ŘETĚZCE
2.1 Historie řetězce na území České republiky
IKEA je švédská nábytkářská firma, zaměřující se na prodej a výrobu levného designového nábytku a bytových doplňků. Vlastní a provozuje síť prodejen v Evropě, Asii i v USA a Austrálii. V současné době je největším výrobcem nábytku na světě.
Společnost IKEA založil v roce 1943 ve Švédsku ve svých 17 letech Ingvar Kamprad. Název IKEA tvoří iniciály zakladatele Ingvar Kamprada a první písmena slov Elmtaryd a Agunnaryd, farmy a vesnice, kde vyrůstal.
Zpočátku IKEA neprodávala nábytek, ale předměty malé spotřeby jako pera, tužky, zápisníky apod. Na prodej nábytku a zařízení domácnosti se začala IKEA specializovat až v padesátých letech.
První obchodní dům byl založen v roce 1958 ve švédském Älmhultu, který je v současnosti největším obchodním domem IKEA na světě.
Počátkem osmdesátých let začal velký rozmach IKEA po světe. Celkem existuje 303 obchodních domů IKEA ve 37 zemích/teritoriích, z toho IKEA Group vlastní 268 obchodních domů ve 25 zemích: Austrálie, Belgie, Čína, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Japonsko, Kanada, Nizozemsko, Německo, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rusko, Slovensko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, USA a Velká Británie.
Ostatních 35 obchodních domů funguje na základě franšízy mimo IKEA Group v následujících 16 zemích/ teritoriích. Austrálie (2), Hong Kong (3), Island (1), Izrael (1), Kuvajt (1), Kypr (1), Malajsie (1), Nizozemsko (1), Rumunsko (1), Řecko (3), Saudská Arábie (3), Singapur (2), Spojené arabské emiráty (2), Španělsko (4), Tchaj -wan (4) a Turecko (4).
V České republice byl první obchodní dům IKEA otevřen v roce 1991na Budějovické, v současné době již neexistuje. Dále pak v Praze na Zličíně v roce 1996, poté v Brně v roce 1998, v Ostravě v roce 2001, a v Praze na Černém Mostě v roce 2004.
2.2 Vize a mise řetězce
„Naší vizí v IKEA je přispívat k lepšímu každodennímu životu mnoha lidí. Naše obchodní myšlenka tuto vizi podporuje tím, že nabízíme široký sortiment výrobků pro zařízení domácnosti s dobrou funkcí a designem za ceny tak nízké, aby si je mohlo dovolit co nejvíce lidí.“
2.3. Značky kvality
Téměř veškerý nábytek IKEA a většina jejích bytových doplňků je testována podle evropských a jiných mezinárodních norem a standardů. Testování simuluje reálné situace. Je zárukou, že výrobky jsou odolné a bezpečné. Pečlivé testování je součástí filozofie IKEA.
3. ZAMĚSTNANCI ŘETĚZCE
3.1 Složení zaměstnanců řetězce
IKEA Group má celosvětově 123 000 zaměstnanců, kteří pracují na různých pozicích v nákupu, distribuci, velkoobchodě, sortimentu, maloobchodě a podpůrných pozicích. V České republice je počet zaměstnanců v rozmezí mezi 1000 – 1499.
3.2 Benefity zaměstnanců
Life Balance – příjemnější život
• Flexibilita při plánování směn, dnů v týdnu
• Spozorování klubu volného času
• Preventivní lékařská péče
• Po pěti letech týden dovolené navíc
• Hlídané zaměstnanecké parkoviště
• Vánoční párty
• Zvýhodněné penzijní a životní pojištění
• Příspěvek na aktivity oddělení
• Každý rok vyjadřují zaměstnanci průzkumem VOICE svůj názor na práci v IKEA.
• A v neposlední řadě – pracovat v IKEA znamená pracovat ve firmě, která má stabilní postavení na trhu a zaručuje jistotu pravidelného vyplácení mezd
Kariéra není postup
• Každoroční rozvojový pohovor s vedoucím
• Podpora při plánování kariéry a rozvoje
• Otevřený přístup k volným pozicím v celé IKEA
• Podpora mobility
• Tréninkový katalog – k dispozici on-line přihlášky na tréninky a školení
• Přístup na internet
Co si ještě můžete přičíst k platu?
• 15% zaměstnanecká sleva
• Stravování v kantýně, na které IKEA přispívá 46 Kč denně
• Nápoje v neomezeném množství zdarma
• Příplatky za odpracované víkendy a svátky
• Slevy u vybraných společností
• Dárky k 10ti a více letům u IKEA
• Vánoční dárek
• Dárky u příležitosti významné životní události
• Služební cesty – nadstandardní limity na diety
• Úvěrová/kreditní karta – výhodnější úvěry
4. PROVOZOVNY OBCHODNÍHO ŘETĚZCE
4.1 Počet provozoven
- v České republice jsou 4 provozovny:
Praha 5 – Zličín (cenrála)
Adresa: Skandinávská 144/15a
155 00 Praha 5 - Zličín
Telefon: +420 251 610 110
Fax : +420 257 186 666
E-mail: ikea.praha@memo.ikea.com
Praha 9 – Černý Most
Adresa: Chlumecká 664/10
198 00 Praha 9 - Černý Most
Telefon: +420 251 610 110
Fax: +420 257 186 666
E-mail: ikea.praha@memo.ikea.com
Brno
Adresa: Skandinávská 126/4
619 00 Brno-Dolní Heršpice
Telefon: +420 251 610 110
Fax: +420 257 186 666
E-mail: ikea.praha@memo.ikea.com
Ostrava
Adresa: Rudná 3112/110
700 30 Ostrava-Zábřeh
Telefon: +420 251 610 110
Fax: +420 257 186 666
E-mail: ikea.praha@memo.ikea.com
4.2 Typ provozoven
obchodní centra Avion Shopping park, obchodní domy
4.3 Prodejní doba
Otevírací hodiny:
Po – Ne: 10:00 – 22:00
4.4. Nabízené služby
- transportní služba
- montážní služba
- instalační služba
- plánování kuchyní
- šití bytových doplňků
- plánování pracoven
- nákup na splátky (spotřebitelský úvěr s nulovým navýšením)
- bezplatné parkování
- švédské speciality
- restaurant & Café IKEA
- bistro IKEA
- dárkové karty
- možnost vrácení zboží (do 90 dnů)
- bezbariérový přístup pro handicapované zákazníky, invalidní vozíky k zapůjčení
- tříletá záruka
- IKEA dětem (dětské oddělení přímo v budově IKEA)
5. HOSPODÁŘSKÉ VÝSLEDKY ŘETĚZCE
rok 2006 rok 2007 rok 2008 rok 2009
Čistý zisk 148 mil. 464 mil. 465 mil. 666,8 mil.
Tržby 4,8 mld. 5,8 mld.. 6,8 mld. 7,28 mld.
6. POSTAVENÍ A OCENĚNÍ ŘETĚZCE
20. místo v TOP 50 Českého obchodu podle tržeb v roce 2006, tržby 4,8 mld.
1. místo v kategorii prodejci nábytku a zároveň Absolutním vítězem ocenění GE Capital Multiservis Obchodník roku 2003
1. místo ve studii „Nejlepší zaměstnavatelé v České republice“ v roce 2007, kterou zpracovala renomovaná mezinárodní poradenská společnost Hewitt Associates. Této studie se účastnilo 38 firem.
7. VZTAH ŘETĚZCE S OKOLÍM
7.1 Vztah s okolím řetězce
Společnost Ikea se snaží vystupovat jako společnost, která si je vědoma své odpovědnosti za životní prostředí a sociální podmínky lidí, proto spolupracuje se společnostmi, odborovými a nevládními organizacemi na tom, aby posílila dopad práce IKEA na poli odpovědnosti za životní prostředí a sociální podmínky lidí.
Z pohledu sociální perspektivy udržuje IKEA partnerský vztah s UNICEF a nadací Save the Children – Zachraňte děti.
V oblasti ochrany životního prostředí IKEA spolupracuje se světovým fondem na ochranu přírody WWF. Díky tomuto partnerství se můžeme soustředit na prevenci dětské práce a podporovat odpovědné lesní hospodářství v zemích, kde IKEA podniká.
IKEA Group také spolupracuje se společnostmi, odborovými organizacemi a organizacemi, které zastupují zainteresované strany z celého světa, jako např. Building and Wood Workers' International či Clean Cargo Working Group. Vede rovněž živý dialog s Greenpeace.
7.1.1. Sociální projekty IKEA Česká republika
• UNICEF
Již tradičně má dětský fond UNICEF ve všech obchodních domech IKEA stánky, kde prodává své zboží. Místo a vybavení těchto stánků poskytuje IKEA zcela zdarma. Vánoční prodej ve prospěch UNICEF dosáhl ve všech obchodních domech IKEA v ČR částky 1 986 234 Kč, Velikonoce pak přinesly na účet fondu 138 194 Kč. IKEA ČR se rovněž zapojila do projektu Adoptuj panenku a zachráníš život. Nakoupila panenky pro své zaměstnance jako dárek k Vánocům, a pomohla tak zajistit očkování proti šesti smrtelným dětským chorobám pro 500 dětí z nejchudších rozvojových zemí.
• Fond ohrožených dětí. Dětské azylové domy KLOKÁNEK
V rámci své celostátní působnosti se IKEA snaží vyhledávat náhradní rodiny pro obtížně umístitelné děti a vyhledává děti týrané nebo jinak sociálně ohrožené a snaží se jim pomoci.
Jedním z dalších projektů tohoto fondu je i Klokánek, který IKEA podporuje tím, že ve všech obchodních domech IKEA v ČR a v restauracích IKEA umístila kasičky Fondu ohrožených dětí, kam mohou jak zaměstnanci, tak zákazníci vhazovat spropitné.
Již druhým rokem se zaměstnanci IKEA snaží splnit vánoční přání dětí z KLOKÁNKU. Podle dopisů, které děti posílají Ježíškovi, nakupují pro děti vánoční dárky s upřímnou snahou vánoční svátky jim co nejvíce zpříjemnit.
• Diakonie Broumov
IKEA spolupracuje s Diakonií, což je humanitární nezisková organizace zabývající se celorepublikovou bankou oděvů, prádla, obuvi, domácích a školních potřeb, hraček a dalšího materiálu. Do kontejneru, umístěného na parkovišti před jednotlivými obchodními domy IKEA, mohou návštěvníci i zaměstnanci IKEA přinášet šatstvo, které pak putuje do Broumova – hlavního centra Diakonie, kde se třídí a připravuje k expedici pro potřebné země a lidi.
7.1.2. Environmentální projekty IKEA Česká republika
• Arnika založila koalici za náhradu PVC
IKEA se stala v dubnu 2008 jedním z prvních členů Koalice za náhradu PVC Ekologického sdružení Arnika. Členové Koalice se kromě nenakupování výrobků z PVC, zavazují k náhradě tohoto materiálu ve svých výrobcích a službách.. Další stěžejní podmínkou členství je používání ekologicky vhodnějších materiálů při zařizování, rekonstrukci či obnově provozoven a kanceláří.
• Doprava
Všechny obchodní domy jsou dostupné městskou hromadnou dopravou, na kterou navazují kyvadlové autobusy IKEA, které jsou zdarma. Ikea tak hledá způsoby, jak přesvědčit a přimět co nejvíce návštěvníků a zaměstnanců, aby do obchodních domů IKEA jezdili městskou hromadnou dopravou, způsobem chránícím životní prostředí.
Postupně nahrazuje stávající firemní vozový park, který se v současnosti skládá z několika různých značek, vozy TOYOTA PRIUS s hybridním pohonem, která je šetrná k životnímu prostředí a má nízké provozní náklady.
• Úspora energií
Ikea se snaží využívat při stavbě nových obchodních domů ty nejmodernější a nejlepší technologie, při provozu se snaží využívat jen obnovitelné zdroje energie.
• IKEA – patron lesa
Ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Přátelé přírody se IKEA Česká republika stala nejdříve patronem lesa v lokalitě Jirkov, v okrese Jablonec nad Nisou a později také v Březové, okres Liberec. Na rozloze téměř 4 000 m² mění vytěžený hospodářský les na přirozené prostředí s pestrou směsí původních dřevin a k této změně také sami přispívají vlastní prací. Společnými silami již vysadili 400 buků a 180 jedliček. Přispívají tím k obnově přirozené skladby smíšeného lesa.
• Nakládání s odpady
Nabízíme zákazníkům pomoc s odpady. Vybrané typy odpadů mohou přinést do našich obchodních domů, které se samy postarají o nejvhodnější způsob jejich likvidace nebo recyklace.
• Nákupní tašky
IKEA nenabízí klasické igelitové tašky jako ve velkých řetězcích, ale pouze hnědé papírové nebo plastové modré tašky, které jsou ekologičtější než plastové. Modré tašky jsou sice z plastu, ale jedná se o plast s dlouhou životností. Díky tomu ji lze používat opakovaně k nejrůznějším účelům, ekologická stopa této tašky není až tak veliká.
7.2 Vztah s dodavateli
Všichni naši dodavatelé musí zajistit, aby lidé, kteří vyrábějí výrobky IKEA, měli přijatelné pracovní podmínky a aby dopad výroby na životní prostředí byl co nejnižší. Tyto zásady jsou uvedeny v kodexu IKEA.
S dodavateli má IKEA ve zvyku pracovat bok po boku v továrnách, aby lépe porozuměla jejich výrobním podmínkám. Návrháři, vývojáři a nákupčí často pracují přímo v továrnách. Mají tak možnost ovlivnit pracovní postupy dodavatelů a podpořit je v rozvoji schopností a vědomostí, na základě kterých potom mohou aktivně přistupovat k jejich vlastním společenským a environmentálním iniciativám.
8. Zajímavosti
Společnost plánuje rozšířit svou prodejnu na Černém Mostě v Praze z nynějších 14 000 metrů čtverečních na 22 600 metrů čtverečních. Vybuduje zde také parkovací dům. Rozšíření bude provedeno nad dnešním parkovištěm, které zůstane zachováno v suterénu. Počet parkovacích míst se zvýší z nynějších 1233 na 1461.
V roce 2011 také otevře svůj největší obchodní dům v Evropě, a to na pražském Zličíně. Prodejnu, kterou zde má v nákupním centru Avion Shopping Park, nabídne k pronájmu.
8. ZDROJE:
http://www.justice.cz/
http://www.kurzy.cz/rejstrik-firem/DO-27081028/
http://www.ikea.com/cz/
http://hn.ihned.cz/c1-22543350-ikea-mela-v-cesku-rekordni-rok
http://hn.ihned.cz/c1-42081360-retezcum-klesly-trzby-odpovidaji-dalsi-expanzi
http://www.ikea.com/ms/cs_CZ/pdf/IKEA_SER_08_Czech.pdf
http://www.logisticnews.cz/files/uploaded/UserFiles/pdf2007/10_2007/02_obchodni-retezce.pdf
http://www.ikea.com/ms/cs_CZ/jobs/zamestnavatel/zamestnavatel
IKEA ČESKÁ REPUBLIKA, S.R.O. (2)
1. Zápis v obchodním rejstříku
1.1 Název a sídlo řetězce
Ikea Česká republika s.r.o. je zapsána v obchodním rejstříku od 1. září 2003 se sídlem: Praha 5 Zličín, Skandinávská 1/131, PSČ 155 00.
1.2 Vlastník řetězce
Společnost založil v roce 1943 Ingvar Kamprad, vlastníkem IKEA Group je v současné době nadace Stichting INGKA Foundation.
1.3 Základní kapitál
ZK společnosti je 381 350 000,-- Kč.
1.4 Předmět podnikání
Činnost podnikatelských, finančních, organizačních a ekonomických poradců
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Velkoobchod
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Specializovaný maloobchod
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Zprostředkování obchodu
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Realitní činnost
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Hostinská činnost
Zapsáno: 1.září 2003- Reklamní činnost a marketing
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Inženýrská činnost v investiční výstavbě
Zapsáno: 1.září 2003 Vymazáno: 29.dubna 2009
Vydavatelské a nakladatelské činnosti
Zapsáno: 17.ledna 2008 Vymazáno: 29.dubna 2009
Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona
Zapsáno: 29.dubna 2009
Zdroj: www.justice.cz
2. Strategie obchodního řetězce
Za svůj úspěch vděčí IKEA náročné, ale geniální obchodní myšlence Ingvara Kamprada. Kvalitní a funkční výrobky za nízkou cenu – to je základem IKEA od samého počátku její existence coby malé rodinné firmy (ve vlastnictví rodiny je nicméně i dnes). Důležitou roli ve snaze o udržení co nejnižších nákladů a cen hraje úsilí o maximální využití surovin a přizpůsobení výroby potřebám a vkusu lidí. Právě tato strategie pomohla společnosti IKEA dostat se na vedoucí pozici, i když, jak říká Ingvar Kamprad: „Opravdový úspěch teprve příjde.“
Zdroj: http://www.protext.cz/zprava.php?id=10035
2.1 Historie řetězce na území České republiky
Společnost otevřela první obchodní dům v roce 1991 v Praze. Od té doby má v Praze obchodní domy dva (Zličín a Černý Most) a další v Brně a v Ostravě. Za hranicemi je nejbližší IKEA v německých Drážďanech.
Zdroj: http://www.ikeafamily.cz/%C3%9Avod
2.2 Vize řetězce
Vizí v IKEA je přispět k lepšímu každodennímu životu mnoha lidí. A obchodní myšlenka tuto vizi podporuje tím, že obchodní domy IKEA nabízí širokou škálu výrobků pro zařízení domácností s kvalitním designem a dobrou funkcí za ceny tak nízké, aby si je mohlo dovolit co nejvíce lidí.
2.3 Testy kvality
Téměř veškerý nábytek IKEA a většina našich bytových doplňků je testována podle evropských a jiných mezinárodních norem a standardů. Testování simuluje reálné situace. Je zárukou, že výrobky jsou odolné a bezpečné. Pečlivé testování je součástí filozofie IKEA.
3. Zaměstnanci řetězce
Podle IKEA mohou ve společnosti pracovat pouze lidé, kteří věří tomu, co a jak IKEA dělá.
IKEA ČR má 501 - 1000 zaměstnanců.
V IKEA je možné pracovat hned v několika oblastech jakými jsou prodej, služby zákazníkům, logistika, restaurace, dekorační oddělení, finanční a obchodní řízení, vývoj výrobků, nákup, TQE, osobní oddělení, informační technologie a marketing a komunikace
Zaměstnanci v IKEA vždy přihlíží k tomu, co se naučili a dozvěděli od kolegů, zákazníků, dodavatelů ale také konkurentů.
Snahou je najít nejjednodušší řešení, která dávají největší smysl.
V IKEA je velice důležitá týmová práce.
4. Provozovny obchodního řetězce
4.1 Počet provozoven
V současné době má IKEA 4 provozovny v ČR.
Chlumecká 664/10
198 00 Praha - Černý Most
Skandinávská 131/1
155 00 Praha - Třebonice
Skandinávská 126/4
619 00 Brno - Dolní Heršpice
Jihomoravský kraj
Rudná 3112/110
700 30 Ostrava - Zábřeh
Moravskoslezský kraj
4.2 Typ provozoven
Typem provozoven jsou obchodní domy.
4.3 Prodejní doba
Po – Ne 10:00 – 20:00
4.4 Nabízené služby:
Plánovač prostor – počítačový program pomocí kterého si sami můžete navrhnout kuchyň, koupelnu, ložnici atd.
Šití na přání – podle přání zákazníka v IKEA ušijí bytový textil.
Finanční služby – možnost nákupu na splátky.
IKEA dětem – služby pro děti (kuličkový ráj, přebalovací pulty, dětské menu v restauraci aj.)
Dárkové karty
90 nocí na vyzkoušení matrace
Švédské speciality – možnost nákupu specialit jako je např.: sleď, marmeláda z horských brusinek aj.
Restaurace & Bistro
Bezplatné parkování
IKEA bez bariér
Transportní služba
Montážní služba
Instalační služby
3letá záruka – vztahuje se na většinu výrobků.
Zdroj: http://www.ikea.com/cz/cs
5. Hospodářské výsledky IKEA
Společnost IKEA dosahuje obratu 77 000 korun za čtvereční metr.
V hospodářském roce 2009 končícím loni v srpnu zvýšila čistý zisk z 645 milionů korun v roce předchozím na 666,8 milionu korun. Celkové tržby IKEA ČR včetně restaurací a prodeje potravin se loni zvýšily na 7,28 miliardy korun z 6,8 miliardy korun ve finančním roce 2008.
V hospodářském roce 2010, který skončí letos v srpnu, vedení IKEA ČR kvůli hospodářské krizi ale počítá s prodejem maximálně na úrovni předešlého roku.
Zdroj: http://byznys.lidovky.cz/ikea-v-cesku-pevne-zakotvila-na-cernem-moste-se-zdvojnasobi-p4k-/firmy-trhy.asp?c=A100114_153201_firmy-trhy_nev
6. Postavení a ocenění řetězce
Do top desítky se vůbec poprvé probojovala švédská IKEA. Největší tuzemský obchodník s nábytkem zde loni zvedl tržby o půl miliardy na devět a s tuzemským trhem má velké plány
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/trzby-nejvetsich-obchodniku-poprve-od-vzniku-cr-klesly-pj7-/ekonomika.asp?c=A100329_190919_ekonomika_vem
6.1 Získaná ocenění
V anketě Obchodník roku 2009 získala IKEA již po sedmé ocenění Prodejce nábytku roku.
Zdroj: http://www.brno.avionshoppingpark.cz/cs-CZ/News%20and%20Events/Event%202009/Obchodnik%20roku.aspx
7. Vztah řetězce s okolím
7.1 Vztah s dodavateli
Všichni dodavatelé, kteří do IKEA dodávají výrobky z masivního dřeva, dýhy, překližky nebo lepeného dřeva musí splňovat požadavky IKEA v oblasti lesnictví. Mezi jinými tyto požadavky uvádějí, že dřevo použité na výrobky IKEA nesmí:
Pocházet z ilegálně vytěžených lesů
Pocházet z lesnických provozů, zapojených do sociálních konfliktů souvisejících s lesy
Být těženo v necertifikovaných nedotčených přírodních lesních porostech nebo v lesích s vysokou ochranářskou hodnotou.
Být těženo v přírodních tropických a subtropických lesích přeměněných na plantáže
Pocházet z plantáží s geneticky upravovanými stromy
7.2 Vztah s neziskovými organizacemi a obyvatelstvem
IKEA Group spolupracuje s WWF, světovým fondem na ochranu přírody, na projektech, zaměřených na snížení emisí skleníkových plynů (oxid uhličitý) vznikajících v souvislosti s výrobou produktů IKEA, a tak snížit i podíl IKEA na změnách klimatu. Spolupráce se zaměřuje zejména na dvě oblasti:
Efektivnější využívání energií a využívání obnovitelných zdrojů energie na straně dodavatelů IKEA.
Vytvoření udržitelného systému dopravy osob.
IKEA Group a UNICEF jsou dlouhodobými partnery a spolupracují jak na mezinárodní, tak i místní úrovni. Během posledních 10 let IKEA podporuje programy UNICEF, které dětem v Asii, Africe, střední a východní Evropě přinášejí užitek a pomáhají jim zlepšovat příležitosti ke vzdělání a rozvoji.
Podpora tělesně postižených
V IKEA je zabezpečený bezbariérový pohyb pro hendikepované návštěvníky. Najdete zde také invalidní vozíky, které můžete v obchodním domě zdarma využít.
Zdroj: http://www.ikea.com/ms/cs_CZ/about_ikea/our_responsibility/index.html
8. Zajímavosti
8.1 Nové obchodní domy
Na pražském Zličíně připravuje IKEA stavbu své v pořadí páté prodejny, která má být zároveň největší ve střední Evropě. Nová třípatrová IKEA by měla být otevřena příští rok na jaře. Další nová IKEA by měla za tři roky vyrůst u Hradce Králové, do budoucna zřejmě přibude třetí prodejna v Praze.
Zdroj: http://byznys.lidovky.cz/ikea-v-cesku-pevne-zakotvila-na-cernem-moste-se-zdvojnasobi-p4k-/firmy-trhy.asp?c=A100114_153201_firmy-trhy_nev
8.2 Zdravé a bezpečné výrobky
IKEA se všemožně snaží, aby její výrobky a materiály měly co nejmenší negativní dopad na životní prostředí a žádným způsobem neohrožovaly zdraví zákazníků. Současně s tím se snaží v souladu s obchodní myšlenkou držet ceny na co nejnižší úrovni a při návrhu produktů postupovat tak, abychom co nejvíce šetřili zdroje surovin i energie.
Protože v IKEA není jedno, jak práce ovlivňuje prostředí kolem nás, chtějí se aktivně podílet i na krocích zaměřených na prevenci změny klimatu. Konkrétně chtějí své kroky zaměřit na celkové efektivní využívání energií a snížení emisí skleníkových plynů.
Zdroj: http://www.ikea.com/ms/cs_CZ/about_ikea/our_responsibility/index.html
Naposledy změněno: pondělí, 27. ledna 2014, 11.57