Schwarz ČR (Kaufland Česká republika, v.o.s., Lidl Česká republika, v.o.s.)
Abschlussbedingungen
SCHWARZ ČR (KAUFLAND ČESKÁ REPUBLIKA V.O.S., LIDL ČESKÁ REPUBLIKA V.O.S.)
1. Zápis v obchodním rejstříku
Datum zápisu: 10. března 1997
1.1 Název řetězce a jeho právní forma
Obchodní firma: Kaufland Česká republika v.o.s. (Zapsáno: 1.října 2000)
Právní forma: Veřejná obchodní společnost (Zapsáno: 10.března 1997)
1.2 Sídlo řetězce v České republice
Sídlo: Praha 4, Pod Višňovkou 25, PSČ 140 00
1.3 Vlastník řetězce
Německá obchodní skupina Schwarz
1.4 Základní kapitál
Základní kapitál: při zakládání není povinný
1.5 Předmět činnosti ve vztahu k obchodu
• Hostinská činnost,
• projektová činnost ve výstavbě,
• provádění staveb (jejich změna a odstraňování),
• řeznictví a uzenářství,
• pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor,
• činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence,
• pekařství, cukrářství,
• výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona,
• silniční motorová doprava - nákladní vnitrostátní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny včetně, - nákladní vnitrostátní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti nad 3,5 tuny, - nákladní mezinárodní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny včetně
2 Strategie obchodního řetězce
2.1 Historie řetězce na území České republiky
Historie společnosti Kaufland se začala psát v roce 1930 v Německu, kde v současnosti patří Kaufland k vedoucím potravinářským řetězcům. V roce 1998 byla otevřena první prodejna v České republice.
2.2 Vize a mise řetězce
Prodejny Kaufland Vám splní Vaše přání. Budete potěšeni zákaznickými zárukami a službami. Vysoká kvalita zboží, bohatý sortiment a samozřejmě i nízké ceny, to vše je v Kauflandu samozřejmostí.
Jejich nabídka sahá od výrobků vlastních značek až po množství značkového zboží. Vyškolený personál v jejich prodejnách je Vám vždy k dispozici, ať už potřebujete poradit nebo pomoct.
2.3 Obchodní značky řetězce
Ve vlastním masokombinátu v Modleticích je zachován soulad mezi silnou domácí tradicí a nejmodernější výrobou masných specialit Purland. Maso je denně čerstvě rozporcováno, zpracováno a zabaleno. K-Classic, je další jejich značka, která by se měla v nejbližší době objevit i v prodejnách v ČR.
2.4 ISO
Mají ISO normy, ale bohužel mi nebyli řečeny.
2.5 Značky kvality
Kaufland má ve svém sortimentu několik stovek výrobků exkluzivních značek. Tyto cenově výhodné výrobky jsou pravidelně kontrolovány, a tím je zaručena jejich vysoká kvalita. Dbají na to, aby pro Vás kvalitní výrobky byly cenově dostupné!
Exkluzivní značky Vitae d’Oro, Best Farm, Vian, Grande.
• pravidelné kontroly kvality,
• porovnatelné výrobky nenajdete nikde jinde levnější,
• příjemné a praktické balení,
• informační štítky v regálech,
• ohled na místní a regionální zvláštnosti.
Přehled nejdůležitějších kvalitativních a kontrolních pečetí v Kauflandu:
• Klasa,
• Bio – produkt ekologického zemědělství,
• Označení CE,
• Testovaná bezpečnost (Označení GS),
• Německá pečeť Bio,
• Mezinárodní symbol přeškrtnutného klasu – bezlepkové potraviny,
• Textiles Vertrauen nach Öko-Tex® Standard 100,
• Bitrex.
3 Zaměstnanci řetězce
3.1 Složení zaměstnanců
65 HPP + 22 aktivních brigádníků
3.2 Benefity zaměstnanců
25 dní dovolené, 13. a 14.platy, které se vyplácejí v době dovolené a Vánoc.
3.3 Odbory v obchodním řetězci
Jsou a fungují
4 Provozovny obchodního řetězce
4.1 Počet provozoven
Společnost Kaufland provozuje přes 850 obchodů v Německu, České republice, Slovenské republice a také v Polsku, Chorvatsku, Rumunsku a Bulharsku.
Kaufland provozuje v České republice 94 hypermarketů, 2 centrální sklady a vlastní masozávod.
Kaufland je zastoupen na celém území České republiky - od Liberce po České Budějovice, od Chebu po Český Těšín. Jistě ho najdete i ve Vašem okolí.
4.2 Seznam provozoven
Rok 1998: České Budějovice, Chomutov, Mladá Boleslav, Ostrava-Mariánské Hory, Cheb,
Kladno, Most a Zlín
Rok 1999: Děčín, Teplice, Opava, Jihlava, Třebíč, Šumperk, Liberec 1, Havířov 1, Trutnov,
Prostějov, Karlovy Vary a Ústí nad Labem.
Rok 2000: HavířovII, Příbram, Kroměříž, Plzeň, Praha-Michle, Kolín, Strakonice, Nový Jičín,
Karviná, Sokolov a Tábor
Rok 2001: Česká Lípa, Hodonín, Olomouc, Ostrava - Poruba, Praha - Stodůlky a Přerov
Rok 2002: Brno-Bohunice, Kutná Hora, Praha - Malý Klín, Kopřivnice a Náchod
Rok 2003: Frýdek-Místek, Jablonec nad Nisou, Mělník, Hradec Králové, Kadaň, Písek
Rok 2004: Klatovy, Litoměřice, Uherské Hradiště, Vsetín a Žatec.
Rok 2005: Znojmo II, Hranice, Chrudim, HodonínII, Beroun, Jindřichův Hradec, Zlín II,
Benešov, Louny, Ostrava - Vítkovická
Rok 2006: Pelhřimov, Český Těšín, Slaný, Brno - Ponava, Bruntál, Jičín, Brno - Židenice,
Svitavy, Mariánské Lázně.
Rok 2007: Žďár nad Sázavou.
Rok 2008:Krnov
Rok 2009:Bohumín, Vypich
4.3 Typ provozoven
Obchodní dům (hypermarket)
4.4 Provozní doba
Po - Ne 7:00 - 22:00 h
4.5 Nabízené služby
Letáky s akčním zbožím přímo do vaší schránky. Pokud není akční zboží, zaručí vám dodání do 14 dnů za akční cenu.
5 Hospodářské výsledky řetězce
Informace, mi nebyly sděleny.
6 Postavení a ocenění řetězce
6.1 Postavení řetězce v TOP 10, TOP 100
TOP 10 obchodních řetězců v ČR za rok 2009: První pozici si loni s celkovými tržbami 59 miliard korun udržely hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do německé obchodní skupiny Schwarz a ve srovnání s rokem 2008 zvýšily tržby o 1,5 miliardy korun.
6.2 Získaná ocenění
• TOP Retailer 2009/2010 – Nejnavštěvovanější obchodní řetězec,
• TOP Retailer 2008/2009 – Nejnavštěvovanější obchodní řetězec,
• TOP Retailer 2007/2008 – Největší obchodník,
• TOP Retailer 2006/2007 – Největší obchodník,
• Dobrá značka 2006 – 1. místo v kategorii "Řetězec supermarketů",
• Obchodník roku 2005 – kategorie Hypermarketů,
• Dobrá značka 2005,
• Dobrá značka 2003.
7 Vztah řetězce s okolím
7.1 Vztah s okolím řetězce
Obyvatelé okolních domů si stěžují na svítící „K“, na odklízení sněhu před 6h ranní, na přijíždějící nákladní automobily a na hluk lisů pro recyklaci odpadů. Na manipulaci s nákupními vozíky po parkovišti.Většina aktivit musí být tedy vykonávána až po 6h ranní.
7.2 Vztah s dodavateli
Velmi dobrý
7.3 Vztah s územní samosprávou (městem krajem)
Dobrý
7.4 Vztah s obyvatelstvem (sponzorování tělesně postižených obyvatel)
Problematika se netýká samostatných filiálek, v jednotlivých městech, ale je to řízeno z „centrály“ v Praze, která o tom může rozhodovat a popřípadě něco i zorganizovat.
7.5 Vztah s neziskovými organizacemi
Nevíme
8 Zajímavosti uveřejněné o řetězci
Uvědomují si jejich odpovědnost vůči životnímu prostředí. Skupina Kaufland aktivně zahrnuje ochranu životního prostředí do všech svých podnikatelských aktivit.
Obzvlášť jim záleží na efektivním využívání přírodních zdrojů, které mjí k dispozici. Šetrným přístupem chtějí zabránit negativním vlivům na životním prostředí.
Opatření:
• Šetrná technika,
• Ekologické vratné obaly,
• Recyklace,
• Zákaznické noviny,
• Kancelářský materiál.
Kaufland je známý poměrně nízkými cenami, často ale na úkor kvality. Obchodní inspekce eviduje stovky stížností na závažná porušení hygieny v obchodech tohoto řetězce. Například v říjnu 2006 dovážel Kaufland červivá vejce z Polska, v únoru 2007 prodával hradecký Kaufland paštiku s červy,[4] v srpnu 2007 šlo o slaninu s přemnoženou listérií.[5] Další mediálně známý případ byl z prosince 2007, kdy byli objeveni červi v baltických sledích.[6] Negativní mediální pozornost vyvolal i nález falšovaných vín z Maďarska potravinářskou inspekcí v prosinci 2008.
9 Použité zdroje:
http://www.justice.cz/xqw/xervlet/insl/report?sysinf.vypis.CEK=436246&sysinf.vypis.rozsah=uplny&sysinf.@typ=transformace&sysinf.@strana=report&sysinf.vypis.typ=XHTML&sysinf.vypis.klic=eb92583aad589dfa7f033690c21a0f7a&sysinf.spis.@oddil=A&sysinf.spis.@vlozka=20184&sysinf.spis.@soud=M%ECstsk%FDm%20soudem%20v%20Praze&sysinf.platnost=16.04.2010
http://www.kaufland.cz/Home/index.jsp
http://finweb.ihned.cz/c1-42060030-poprve-od-vzniku-cr-nejvetsim-obchodnim-retezcum-klesly-trzby
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kaufland
SCHWARZ ČR (2)
Kaufland Česká republika v. o. s.
1. Zápis u obchodního rejstříku vedeného Městským soudem v Praze odd. A, vložka 20184
1.1 Kaulfand Česká republika v. o. s.
1.2 sídlem v Praze 4, Pod Višňovkou 25, 140 00
1.3 Společníky jsou:
Kaufland Tschechien Warenhandel GmbH se sídlem Neckarsulm, Německo
a
Kaufland Management ČR s. r. o., se sídlem Pod Višňovkou 25, 140 00 Praha 4, Česká republika
1.4 Základní kapitál činí 4 841 556 471,18 Kč
1.5 Předmětem činnosti je:
- koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej s výjimkou zboží vyloučeného zák. č. 455/91 Sb. a jeho příloh
- reklamní činnost a marketing
- pronájem reklamních ploch
- provozování čerpacích stanic s palivy a mazivy
- projektová činnost ve výstavbě
- provádění staveb včetně jejich změn, udržovacích prací na nich a jejich odstraňování
- hostinská činnost
- nákup, skladování a prodej hromadně vyráběných léčivých přípravků, které se mohou podle rozhodnutí o registraci prodávat bez lékařského předpisu i mimo lékárny
- prodej drogistického zboží
- pronájem bytových a nebytových prostor bez poskytování jiných služeb než základních
- řeznictví a uzenářství
- nákup skladování a prodej zdravotnických prostředků stanovených Ministerstvem zdravotnictví, které mohou být prodávány prodejci stanovených zdravotnických prostředků
- silniční motorová doprava nákladní
- skladování zboží a manipulace s nákladem
- opravy pracovních strojů
- technické činnosti v dopravě
- údržba motorových vozidel a jejich příslušenství
- zastupování v celním řízení
- pekařství, cukrářství
- pronájem a půjčování věcí movitých
- činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence
- činnost podnikatelských, finančních, organizačních a ekonomických poradců
- služby v oblasti administrativní správy a služby organizačně hospodářské povahy
- realitní činnost
- správa a údržba nemovitostí
2. Strategie obchodního řetězce
2.1 V roce 1930 Josef Schwarz vstupuje jako společník do velkoobchodu s jižním ovocem Lidl and CO. V Heilbronnu. Společnost je přejmenována na Lidl and Schwarz KG a je přeměněna v potravinářský velkoobchod.Výstavbu firmy přerušila druhá světová válka. Po jejím ukončení následovala obnova válečnými událostmi zničené společnosti.
V roce 1998 byla otevřena první prodejna Kaufland v Ostravě, v České republice.
4. Provozovny obchodního řetězce
4.1 Kaufland má na 850 prodejen v Německu a dalších 6 evropských zemích včetně České republiky. V České republice provozuje 94 hypermarketů, 2 centrální sklady a vlastní masozávod.
4.3 prodejní doba 7.00 – 22.00 hod, PO - NE
4.4 Kaufland nabízí výběr z více než 20 000 položek zboží. Středem nabídky jeho prodejen je oddělení s čerstvým zbožím, ať už jde o ovoce a zeleninu, mléčné produkty nebo uzeniy, sýry i jiné lahůdky u obslužného pultu nebo čerstvé pečivo rozpékané každou hodinu v pekárně. Vedle nabídky potravin také nabízí cenově zvýhodněné zboží v oddělení domácích potřeb, textilu, elektra, papírnictví či hraček, sezónní výrobky a zároveň týdně se měnící akční zboží.
5. Hospodářské výsledky
5.1 Obrat v období 1.3. 2009 – 28.2. 2009 činil 32 021 235 000, obchodní marže 6 456 955 000
Obrat v období 1.3.2007 – 29.2. 2008 činil 30 975 502 000, obchodní marže 6 197 905 000
6. Postavení a ocenění
Top retailer 2009/2010 nejnavštěvovanější obchodní řetězec
Top retailer 2008/2009 nejnavštěvovanější obchodní řetězec
Top retailer 2007/2008 největší obchodník
Top retailer 2006/2007 největší obchodník
Obchodník roku 2005 kategorie Hypermarketů
Dobrá značka 2005
Dobrá značka 2003
8. Zajímavostí je velmi medializovaná akce, kdy společnost kácela řadu stromů v blízkosti svých prodejen. Poté museli vysázet mnoho nových stromů.
Lidl Česká republika v. o. s.
1. Společnost je zapsána u Obchodního rejstříku vedeného Městským soudem v Praze – oddíl A, vložka 42824
1.1 Lidl Česká republika v. o. s.
1.2 Sídlo společnosti je Nárožní 1359/11, Praha 5, Česká republika
1.3 Statutárním orgánem je Lidl Holding s. r. o., jejímiž jednateli jsou Stefan Rohr, Vít Pravda, Martin Sklenička, Tomasz Kuzma, Michal Farník
Společníky jsou CE-Beteiligungs – GmbH, Waldenburg, Německo a Lidl Holidng s. r.o., Praha, Česká republika
1.4 Základní kapitál společnosti činí 1 800 000 Kč
1.5 Předmět podnikání:
- koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej
- nájem a pronájem reklamních ploch
- pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor (poskytování základních služeb zajišťujících řádný provozú
- skladováním zboží a manipulace s nákladem
- zprostředkování obchodu
- zprostředkování služeb
- správa a údržba nemovitostí
- reklamní činnost a marketing
- nákup, skladování a prodej zdravotnických prostředků, které mohou být prodávány prodejci zdravotnických prostředků
- technické činnosti v dopravě
- podniky zajišťující ostrahu majetku a osob
5. Hospodářské výsledky
5.1
V období 1.3. 2008 – 28.2. 2009 obrat činil 18 904 785 000 Kč, obchodní marže 3 924 616 000 kč
V období 1.3. -2007 – 29.2. 2008 obrat činil 16 854 476 000 kč, obchodní marže 3 348 342 000 Kč
8. Zajímavostí je velmi medializovaná akce, kdy společnost vykácela řadu stromů v blízkosti svých prodejen. Poté museli vysázet mnoho nových stromů jako kompenzaci za vykácené stromy.
Zdroj: obchodní rejstřík, www stránky společností Kaufland a Lidl
Pozn.: bohužel nebylo možné získat všechny požadované informace, obě firmy mají v tomto velmi přísný režim
LIDL ČESKÁ REPUBLIKA V.O.S.
1. Zápis v obchodním rejstříku
1.1 Název řetězce a jeho právní forma
Lidl Česká republika v.o.s.
1.2 Sídlo řetězce v České republice
Nárožní 1359/11
158 00 Praha 5, ČR
1.3 Vlastník řetězce
Lidl Holding s.r.o.-> CE - Beteiligungs-GmbH -> Lidl Beteiligungs-GmbH
1.4 Základní kapitál řetězce
1.800.000,- Kč
1.5 Předmět činnosti ve vztahu k obchodu:
- koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej,
- nájem a pronájem reklamních ploch,
- pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor (poskytování základních služeb zajišťujících řádný provoz),
- skladování zboží a manipulace s nákladem,
- zprostředkování obchodu,
- zprostředkování služeb,
- správa a údržba nemovitostí,
- reklamní činnost a marketing,
- nákup, skladování a prodej zdravotnických prostředků, které mohou být prodávány prodejci zdravotnických prostředků,
- technické činnosti v dopravě,
- podniky zajišťující ostrahu majetku a osob,
2. Strategie obchodního řetězce
2.1 Historie řetězce na území České republiky
Firma navazuje na historii velkoobchodu s tropickým ovocem Lidl & Co, ke kterému v roce 1930 vstoupil jako společník Josef Schwarz, přičemž byl změněn název společnosti na Lidl & Schwarz KG. Tato firma následně zanikla.
Dnešní firma Lidl uvádí svou historii do 70. let 20. století, kdy byla ve Švábsku založena firma Lidl a Schwarz - velkoobchod s potravinami a jiným sortimentem
Skupinu Schwarz na českém trhu zastupuje také společnost Kaufland, provozovatel sítě hypermarketů.
V Česku bylo otevřeno prvních 14 prodejen Lidl v červnu 2003, v roce
2005 měl 124 prodejen, v letech 2006 a 2007 jich má řetězec asi 160. V současné době operuje společnost Lidl přes dvě stě diskontních prodejen, které nenabízejí více než
1500 položek (1700 – 1900). Nákupní plocha obchodů se pohybuje mezi 800m2 až 1400m2
a společnost se ve své expanzi zaměřuje na města nad 5000 obyvatel. Cílem společnosti
je, být svým zákazníkům co nejblíže.
Počet obchodů společnosti Lidl Česká republika v.o.s.
2005 2006 2007 2008 2009
124 160 162 201 216
2.2 Vize a mise řetězce
LIDL Česká republika v.o.s. si klade za cíl najít pro zákazníka nejvyváženější poměr ceny
a kvality. Chce nabízet kvalitní zboží za přijatelné ceny pro všechny.
Cílenou expanzí již LIDL rozšířil svou prodejní síť v průběhu posledních 6 let na celkový počet prodejen přes 210 a je tak nejrychleji expandujícím řetězcem v České republice.
„Společnost LIDL je známa svou agresívní politikou zamířenou na nejnižší možné ceny“.
„Široká a cenově dostupná nabídka v příjemném prostředí“
2.3 Privátní značky řetězce
Dulano, Linessa , Adritt, Cien, Lavor, Opticat, Coshida, Bellona, Crownfield, Goody flakes, Bellosan, Gerodog, Octron, Aerocell, Pool Pro, Bifinett, W5, Formil, Dentalux, Solevita, Lyoner
2.4 ISO
Lidl nemá v ČR certifikaci ISO
2.5 Značky kvality
Marine Stewardship Council (MSC) – cetifikace zaručující, že ryby v prodejnách Lidl, resp. produkty z ryb prodávající se v síti Lidl, pocházejí z rybolovu probíhajícího v souladu
s principy ochrany životního prostředí.
3. Zaměstnanci řetězce
Počet zaměstnanců řetězce : v roce 2010 má společnost více než 4500 zaměstnanců
3.1 Složení zaměstnanců řetězce
Rozdělení dle pracovních jednotek organizace :
Centrála společnosti : Administrativa, Organizace, Technický nákup, Nákup, IT
Logistická centra: Brandýs nad Labem, Olomouc, Cerhovice, Měřín (každé z center zásobuje zhruba 53 prodejen
Prodejny : prodejny jsou organizovány do menších celků (zhruba 3-5 prodejen), které řídí regionální vedoucí prodeje. Na prodejnách jsou zastoupeny pozice: vedoucí prodejny,
3-4 zástupci vedoucího prodejny a dle velikosti prodejny určitý počet prodavačů/pokladních.
3.2 Benefity zaměstnanců
Dle vlastní prezentace společnosti Lidl firma poskytuje svým zaměstnancům nadprůměrné finanční ohodnocení a mnoho perspektiv v silně expandující obchodní společnosti. Dále svým zaměstnancům poskytuje přídavek na penzijní připojištění, dovolené nad zákonný rámec, slevy pro zaměstnance u obchodních partnerů (např. bankovní instituce, cestovní kanceláře), firemní jubilea, vánoční balíčky
3.3 Odbory v obchodním řetězci
Při společnosti Lidl funguje odborová organizace
4. Provozovny obchodního řetězce
4.1 Počet provozoven
2009 - 216
Provozovny/prodejny jsou zastoupeny ve všech krajích
4.2 Typ provozoven
Diskontní prodejny: Prodejny jsou specifické vysokou funkčností, účelovostí, příjemným
a čistým prostředím. Jasné a přehledné rozdělení jednotlivých uliček umožňuje rychlou
a jednoduchou orientaci.
4.3 Prodejní doba
Dle provozovny. Nejdelší : Po-So 7-21h, Ne 9-21h
Téměř ve všech pobočkách v ČR nabízí Lidl ČR prodlouženou otevírací dobu. Po šest dnů
v týdnu (od pondělí do soboty) může zákazník téměř ve všech prodejnách společnosti nakupovat od 8 do 20 hodin.
4.4 Nabízené služby
Možnost platby platební kartou
Záruka vrácení peněz
Akčně : ČD Lidl jízdenka – možnost koupě jízdenky na některé spoje Českých drah v diskontech Lidl, tématické foodové a nonfoodové akce (např. Luxus pro všechny, Italské týdny apod.)
5. Hospodářské výsledky řetězce
5.1 Maloobchodní obrat řetězce – např. od roku 2005 – 2009 zdroj (www.kamworld.cz)
Obrat v zemi
2009 - 22,5 mld. Kč
2008 - 17,5 mld. Kč
2007 -16,5 mld. Kč
2006 - 14,0 mld. Kč6. Postavení a ocenění řetězce
5.2 Postavení řetězce v TOP 10, TOP 100
2. místo dle obratu v kategorii Diskontní řetězec
Pořadí Společnost Tržbyv mld. Kč Počet prodejen k 31.12.2008
1. Penny market 17,94 206
2. Lidl ČR 17,5 201
3. Plus Discount 14,0 145
Obchodní řeťezce v ČR (celkově) :
2009 – 7. místo
2008 - 8. místo
2007 - 8. místo
2006 - 8. místo
5.3 Získaná ocenění – Prodejce roku atd.
Absolutní vítěz : GE Money Multiservis Obchodník roku 2009
Vítěz kategorie : Diskont roku – GE Multiservis Obchdoník roku 2009
1. místo : Cena veřejnosti – GE Money Multiservis Obchodník roku 2009 (hlasování pomocí internetu a SMS)
Absolutní vítěz : GE Money Multiservis Obchodník roku 2008
Vítěz kategorie : Diskont roku – GE Money Multiservis Obchdoník roku 2008
1. místo : Cena veřejnosti – GE Money Multiservis Obchodník roku 2008 (hlasování pomocí internetu a SMS)
Vítěz kategorie : Diskont roku – GE Money Multiservis Obchdoník roku 2007
3. místo v průzkumu mínění odborné veřejnosti : GE Money Multiservis Obchodník roku 2007
1. místo : Cena veřejnosti – GE Money Multiservis Obchodník roku 2007 (hlasování pomocí internetu a SMS)
6. Vztah řetězce s okolím
6.1 Vztah s okolím řetězce
6.2 Vztah s dodavateli
Společnost Lidl se prezentuje jako společnost, která od svých dodavatelů vyžaduje největší kvalitu a zároveň se k nim chová velice korektně. Tento idilicky scénář narušil v Dubnu
2010 mediální skandál, ve kterém po prohlášení společnosti Lidl, že u svých dodavatelů v Asii kontroluje spravedlivé pracovní podmínky a brání vykořisťování dělnic především
v Bangladéši. Koalice německých spotřebitelských sdružení ale ve čtyřech tamních továrnách, kde se vyrábí oblečení také pro prodejny Lidlu v Česku, údajně zjistilo pravý opak, napsal server Aktuálně.cz [http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/nakupy/clanek.phtml?id=665490].
Dle prezentace společnosti Lidl podléhá veškerý sortiment neustále přísné kontrole kvality
a pouze dodavatelé, kteří tyto vysoké normy kvality splňují, mohou své zboží do Lidlu dodávat. Kromě toho jsou taktéž důležitou zárukou čerstvosti krátké dodací cesty a okamžitá překládka zboží.
Často je vysoká kvalita zboží potvrzována i nezávislými organizacemi, jakými jsou například Nadace kontroly zboží, nebo Ökotest
6.3 Vztah s obyvatelstvem (sponzorování tělesně postižených obyvatel)
Sponzoring :
ZŠ s rozšířeným vyučováním cizích jazyků, Teplice
Nejmilejší koncert 2009 – Dětský domov Most
Dětský domov Milovice
ZŠ a MŠ Mladějovice
Dům dětí a mládeže Brandýs n./L.- Stará Boleslav
a další.
6.4 Vztah s neziskovými organizacemi
Vstup německého diskontního řetězce Lidl na český trh v roce 2003 provázely opakované aféry s kácením a poškozováním stromů v blízkosti budovaných prodejen.
10. října 2003 propukla mediální aféra ohledně 102 stromů poblíž 9 stavenišť prodejen firmy Lidl, které by bránily výhledu na prodejnu nebo na její poutače a byly od roku 2002 do října 2003 neznámými pachateli nezákonně pokáceny. V některých případech (Dobříš a České Budějovice) šlo o stromy, k jejichž legálnímu pokácení se předtím společnost Lidl neúspěšně pokoušela získat povolení. Vyhlášení bojkotu prodejen Lidl skupinou občanských iniciativ bylo ukončeno smlouvou, v níž se společnost Lidl ČR zavázala ke kompenzační výsadbě
a odpovědnějšímu postoji. Ke sporným případům legálního i nelegálního kácení stromů
(a likvidace keřů) v souvislosti s výstavbou prodejen Lidl docházelo i v následujících letech, tyto případy však již byly průběžně řešeny.
Neziskové organizace, které se do kampaně prodi společnosti Lidl zapojili : Hnutí Duha, Děti Země, sdružení Nesehnutí, Oživení, Rosa, Calla, Přátelé přírody, ZAČ Market a další.
7. Zajímavosti uveřejněné o řetězci
Aféra kolem kácení stromů u supermarketů Lidl (leden 2002 – listopad 2006)
V České republice firma Lidl snad nejvíc mediálně "proslula" řadou případů ilegálního kácení stromů kolem supermarketů Lidl. Konkrétní osoby se však z kácení nepodařilo usvědčit, snad kromě případu z Jičína, kde pracovník na stavbě údajně "omylem" pokácel dvacetimetrový dub. Více o kácení kolem supermarketů Lidl píše na svých stránkách sdružení Děti Země.
V jiných zemích se také objevují různé skandály, napříkla v Německu Lidl zcela propadl
v testování ovoce a zeleniny na přítomnost pesticidů - kvůli velmi silné kritice se pak Lidl rozhodl začít prodávat také potraviny v biokvalitě a Fair Trade výrobky
Nakládání s odpady (březen 2008)
V roce 2008 inspektoři uložili firmě Lidl v České republice pokutu 2 miliony korun
za opakované špatné nakládání s odpady. Firma neplnila svou povinnost zpětného odběru, která se vztahuje například na akumulátory, baterie, výbojky a zářivky, podle zákona a snažila se tento odběr regulovat. Stalo se tak poté, co již v předchozím roce byla firmě vyměřena pokuta 600 000 Kč za neodebírání oleje a baterí.
„Špehování“ (duben 2008)
Firma byla opakovaně obviněna z nelegálního získávání a shromažďování informací o svých zákaznících. V roce 2008 musel čelit obvinění, podle kterých sledoval své zaměstnance
na toaletách průmyslovou kamerou, za což v Německu dostal pokutu ve výši milion eur.
V roce 2009 se pak ukázalo, že Lidl nezákoně shromažďoval zdravotní dokumentaci o svých zaměstancích.
Lidl pod palbou - jeho dodavatelé mají vykořisťovat zaměstnance (publikováno duben 2010 autor: ČTK)
„Jedna žaloba a pošramocená pověst. To je zatím skóre německého diskontního řetězce Lidl, které má ve své domovině. A to vše kvůli jím spuštěné reklamní kampani, jež mimo jiné komunikuje, že Lidl kontroluje pracovní podmínky zaměstnanců jeho dodavatelů ze zemí třetího světa. Koalice německých spotřebitelských sdružení však údajně zjistila pravý opak - dělnice a dělníci v Bangladéši pracují za nepřijatelných podmínek. Lidl na žalobu zatím nikterak nereagoval.
Lidl není vystaven kritice poprvé. Před dvěma lety čelil obvinění ze soustavného špehování svých zaměstnanců a uchovávání záznamů o jejich chování. Pracovní podmínky v Lidlu podle odborů navíc patří mezi nejhorší v zemi.“
Lidl stahuje z obchodů rakouské tvarůžky, jsou v nich listerie (leden 2010)
Obchodní řetězec Lidl stahuje z prodeje mléčný výrobek s názvem Jemné tvarůžky rakouské značky Reinhardshof. Při analýzách byl ve vzorcích sýru zjištěn výskyt bakterie listerie.
Seznam použitých informačních zdrojů:
http://ipoint.financninoviny.cz/lidl-ceska-republika-v-o-s.1870611.html
http://www.lidl.cz/
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lidl#Prodejn.C3.AD_s.C3.AD.C5.A5
http://www.justice.cz/xqw/xervlet/insl/report?sysinf.vypis.CEK=420535&sysinf.vypis.rozsah=aktualni&sysinf.@typ=transformace&sysinf.@strana=report&sysinf.vypis.typ=XHTML&sysinf.vypis.klic=e2c5dbe171798e90b7607c8b9288f25a&sysinf.spis.@oddil=A&sysinf.spis.@vlozka=42824&sysinf.spis.@soud=M%ECstsk%FDm%20soudem%20v%20Praze&sysinf.platnost=06.04.2010
http://ekonomika.idnes.cz/cesi-loni-nejvic-utraceli-v-siti-schwarz-v-tesku-a-aholdu-ped-/ekoakcie.asp?c=A070118_101105_ekoakcie_plz
http://www.reflex.cz/clanek/stary-reflex-tema-reflexu/16783/postav-dum-poraz-strom-rx-diskuse.html
www.dtest.cz
http://www.lidovky.cz/lidl-stahuje-z-obchodu-rakouske-tvaruzky-jsou-v-nich-listerie-pbc-/ln_domov.asp?c=A100123_185651_ln_domov_tsh
Mediální prezentace neziskových organizací protestujících proti kácení stromů před markety Lidl, Dílčí zpráva z obsahové analýzy; INSTITUT DEMOKRACIE PRO VŠECHNY; Autorský tým:Vít Kouřil (vkouril@fss.muni.cz),Lenka Sedláková (lencino@centrum.cz) [http://aa.ecn.cz/img_upload/c4d4a118b72d287c3f990fed01c9f5db/Lidl_Medi_ln_anal_za_M_diaprodemokracii.doc]
http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?apc=zm1950783gx1--
+osobní komunikace s tiskovou mluvcí společnosti Lidl Česká Republika v.o.s.
1. Zápis v obchodním rejstříku
Datum zápisu: 10. března 1997
1.1 Název řetězce a jeho právní forma
Obchodní firma: Kaufland Česká republika v.o.s. (Zapsáno: 1.října 2000)
Právní forma: Veřejná obchodní společnost (Zapsáno: 10.března 1997)
1.2 Sídlo řetězce v České republice
Sídlo: Praha 4, Pod Višňovkou 25, PSČ 140 00
1.3 Vlastník řetězce
Německá obchodní skupina Schwarz
1.4 Základní kapitál
Základní kapitál: při zakládání není povinný
1.5 Předmět činnosti ve vztahu k obchodu
• Hostinská činnost,
• projektová činnost ve výstavbě,
• provádění staveb (jejich změna a odstraňování),
• řeznictví a uzenářství,
• pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor,
• činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence,
• pekařství, cukrářství,
• výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona,
• silniční motorová doprava - nákladní vnitrostátní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny včetně, - nákladní vnitrostátní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti nad 3,5 tuny, - nákladní mezinárodní provozovaná vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny včetně
2 Strategie obchodního řetězce
2.1 Historie řetězce na území České republiky
Historie společnosti Kaufland se začala psát v roce 1930 v Německu, kde v současnosti patří Kaufland k vedoucím potravinářským řetězcům. V roce 1998 byla otevřena první prodejna v České republice.
2.2 Vize a mise řetězce
Prodejny Kaufland Vám splní Vaše přání. Budete potěšeni zákaznickými zárukami a službami. Vysoká kvalita zboží, bohatý sortiment a samozřejmě i nízké ceny, to vše je v Kauflandu samozřejmostí.
Jejich nabídka sahá od výrobků vlastních značek až po množství značkového zboží. Vyškolený personál v jejich prodejnách je Vám vždy k dispozici, ať už potřebujete poradit nebo pomoct.
2.3 Obchodní značky řetězce
Ve vlastním masokombinátu v Modleticích je zachován soulad mezi silnou domácí tradicí a nejmodernější výrobou masných specialit Purland. Maso je denně čerstvě rozporcováno, zpracováno a zabaleno. K-Classic, je další jejich značka, která by se měla v nejbližší době objevit i v prodejnách v ČR.
2.4 ISO
Mají ISO normy, ale bohužel mi nebyli řečeny.
2.5 Značky kvality
Kaufland má ve svém sortimentu několik stovek výrobků exkluzivních značek. Tyto cenově výhodné výrobky jsou pravidelně kontrolovány, a tím je zaručena jejich vysoká kvalita. Dbají na to, aby pro Vás kvalitní výrobky byly cenově dostupné!
Exkluzivní značky Vitae d’Oro, Best Farm, Vian, Grande.
• pravidelné kontroly kvality,
• porovnatelné výrobky nenajdete nikde jinde levnější,
• příjemné a praktické balení,
• informační štítky v regálech,
• ohled na místní a regionální zvláštnosti.
Přehled nejdůležitějších kvalitativních a kontrolních pečetí v Kauflandu:
• Klasa,
• Bio – produkt ekologického zemědělství,
• Označení CE,
• Testovaná bezpečnost (Označení GS),
• Německá pečeť Bio,
• Mezinárodní symbol přeškrtnutného klasu – bezlepkové potraviny,
• Textiles Vertrauen nach Öko-Tex® Standard 100,
• Bitrex.
3 Zaměstnanci řetězce
3.1 Složení zaměstnanců
65 HPP + 22 aktivních brigádníků
3.2 Benefity zaměstnanců
25 dní dovolené, 13. a 14.platy, které se vyplácejí v době dovolené a Vánoc.
3.3 Odbory v obchodním řetězci
Jsou a fungují
4 Provozovny obchodního řetězce
4.1 Počet provozoven
Společnost Kaufland provozuje přes 850 obchodů v Německu, České republice, Slovenské republice a také v Polsku, Chorvatsku, Rumunsku a Bulharsku.
Kaufland provozuje v České republice 94 hypermarketů, 2 centrální sklady a vlastní masozávod.
Kaufland je zastoupen na celém území České republiky - od Liberce po České Budějovice, od Chebu po Český Těšín. Jistě ho najdete i ve Vašem okolí.
4.2 Seznam provozoven
Rok 1998: České Budějovice, Chomutov, Mladá Boleslav, Ostrava-Mariánské Hory, Cheb,
Kladno, Most a Zlín
Rok 1999: Děčín, Teplice, Opava, Jihlava, Třebíč, Šumperk, Liberec 1, Havířov 1, Trutnov,
Prostějov, Karlovy Vary a Ústí nad Labem.
Rok 2000: HavířovII, Příbram, Kroměříž, Plzeň, Praha-Michle, Kolín, Strakonice, Nový Jičín,
Karviná, Sokolov a Tábor
Rok 2001: Česká Lípa, Hodonín, Olomouc, Ostrava - Poruba, Praha - Stodůlky a Přerov
Rok 2002: Brno-Bohunice, Kutná Hora, Praha - Malý Klín, Kopřivnice a Náchod
Rok 2003: Frýdek-Místek, Jablonec nad Nisou, Mělník, Hradec Králové, Kadaň, Písek
Rok 2004: Klatovy, Litoměřice, Uherské Hradiště, Vsetín a Žatec.
Rok 2005: Znojmo II, Hranice, Chrudim, HodonínII, Beroun, Jindřichův Hradec, Zlín II,
Benešov, Louny, Ostrava - Vítkovická
Rok 2006: Pelhřimov, Český Těšín, Slaný, Brno - Ponava, Bruntál, Jičín, Brno - Židenice,
Svitavy, Mariánské Lázně.
Rok 2007: Žďár nad Sázavou.
Rok 2008:Krnov
Rok 2009:Bohumín, Vypich
4.3 Typ provozoven
Obchodní dům (hypermarket)
4.4 Provozní doba
Po - Ne 7:00 - 22:00 h
4.5 Nabízené služby
Letáky s akčním zbožím přímo do vaší schránky. Pokud není akční zboží, zaručí vám dodání do 14 dnů za akční cenu.
5 Hospodářské výsledky řetězce
Informace, mi nebyly sděleny.
6 Postavení a ocenění řetězce
6.1 Postavení řetězce v TOP 10, TOP 100
TOP 10 obchodních řetězců v ČR za rok 2009: První pozici si loni s celkovými tržbami 59 miliard korun udržely hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do německé obchodní skupiny Schwarz a ve srovnání s rokem 2008 zvýšily tržby o 1,5 miliardy korun.
6.2 Získaná ocenění
• TOP Retailer 2009/2010 – Nejnavštěvovanější obchodní řetězec,
• TOP Retailer 2008/2009 – Nejnavštěvovanější obchodní řetězec,
• TOP Retailer 2007/2008 – Největší obchodník,
• TOP Retailer 2006/2007 – Největší obchodník,
• Dobrá značka 2006 – 1. místo v kategorii "Řetězec supermarketů",
• Obchodník roku 2005 – kategorie Hypermarketů,
• Dobrá značka 2005,
• Dobrá značka 2003.
7 Vztah řetězce s okolím
7.1 Vztah s okolím řetězce
Obyvatelé okolních domů si stěžují na svítící „K“, na odklízení sněhu před 6h ranní, na přijíždějící nákladní automobily a na hluk lisů pro recyklaci odpadů. Na manipulaci s nákupními vozíky po parkovišti.Většina aktivit musí být tedy vykonávána až po 6h ranní.
7.2 Vztah s dodavateli
Velmi dobrý
7.3 Vztah s územní samosprávou (městem krajem)
Dobrý
7.4 Vztah s obyvatelstvem (sponzorování tělesně postižených obyvatel)
Problematika se netýká samostatných filiálek, v jednotlivých městech, ale je to řízeno z „centrály“ v Praze, která o tom může rozhodovat a popřípadě něco i zorganizovat.
7.5 Vztah s neziskovými organizacemi
Nevíme
8 Zajímavosti uveřejněné o řetězci
Uvědomují si jejich odpovědnost vůči životnímu prostředí. Skupina Kaufland aktivně zahrnuje ochranu životního prostředí do všech svých podnikatelských aktivit.
Obzvlášť jim záleží na efektivním využívání přírodních zdrojů, které mjí k dispozici. Šetrným přístupem chtějí zabránit negativním vlivům na životním prostředí.
Opatření:
• Šetrná technika,
• Ekologické vratné obaly,
• Recyklace,
• Zákaznické noviny,
• Kancelářský materiál.
Kaufland je známý poměrně nízkými cenami, často ale na úkor kvality. Obchodní inspekce eviduje stovky stížností na závažná porušení hygieny v obchodech tohoto řetězce. Například v říjnu 2006 dovážel Kaufland červivá vejce z Polska, v únoru 2007 prodával hradecký Kaufland paštiku s červy,[4] v srpnu 2007 šlo o slaninu s přemnoženou listérií.[5] Další mediálně známý případ byl z prosince 2007, kdy byli objeveni červi v baltických sledích.[6] Negativní mediální pozornost vyvolal i nález falšovaných vín z Maďarska potravinářskou inspekcí v prosinci 2008.
9 Použité zdroje:
http://www.justice.cz/xqw/xervlet/insl/report?sysinf.vypis.CEK=436246&sysinf.vypis.rozsah=uplny&sysinf.@typ=transformace&sysinf.@strana=report&sysinf.vypis.typ=XHTML&sysinf.vypis.klic=eb92583aad589dfa7f033690c21a0f7a&sysinf.spis.@oddil=A&sysinf.spis.@vlozka=20184&sysinf.spis.@soud=M%ECstsk%FDm%20soudem%20v%20Praze&sysinf.platnost=16.04.2010
http://www.kaufland.cz/Home/index.jsp
http://finweb.ihned.cz/c1-42060030-poprve-od-vzniku-cr-nejvetsim-obchodnim-retezcum-klesly-trzby
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kaufland
SCHWARZ ČR (2)
Kaufland Česká republika v. o. s.
1. Zápis u obchodního rejstříku vedeného Městským soudem v Praze odd. A, vložka 20184
1.1 Kaulfand Česká republika v. o. s.
1.2 sídlem v Praze 4, Pod Višňovkou 25, 140 00
1.3 Společníky jsou:
Kaufland Tschechien Warenhandel GmbH se sídlem Neckarsulm, Německo
a
Kaufland Management ČR s. r. o., se sídlem Pod Višňovkou 25, 140 00 Praha 4, Česká republika
1.4 Základní kapitál činí 4 841 556 471,18 Kč
1.5 Předmětem činnosti je:
- koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej s výjimkou zboží vyloučeného zák. č. 455/91 Sb. a jeho příloh
- reklamní činnost a marketing
- pronájem reklamních ploch
- provozování čerpacích stanic s palivy a mazivy
- projektová činnost ve výstavbě
- provádění staveb včetně jejich změn, udržovacích prací na nich a jejich odstraňování
- hostinská činnost
- nákup, skladování a prodej hromadně vyráběných léčivých přípravků, které se mohou podle rozhodnutí o registraci prodávat bez lékařského předpisu i mimo lékárny
- prodej drogistického zboží
- pronájem bytových a nebytových prostor bez poskytování jiných služeb než základních
- řeznictví a uzenářství
- nákup skladování a prodej zdravotnických prostředků stanovených Ministerstvem zdravotnictví, které mohou být prodávány prodejci stanovených zdravotnických prostředků
- silniční motorová doprava nákladní
- skladování zboží a manipulace s nákladem
- opravy pracovních strojů
- technické činnosti v dopravě
- údržba motorových vozidel a jejich příslušenství
- zastupování v celním řízení
- pekařství, cukrářství
- pronájem a půjčování věcí movitých
- činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence
- činnost podnikatelských, finančních, organizačních a ekonomických poradců
- služby v oblasti administrativní správy a služby organizačně hospodářské povahy
- realitní činnost
- správa a údržba nemovitostí
2. Strategie obchodního řetězce
2.1 V roce 1930 Josef Schwarz vstupuje jako společník do velkoobchodu s jižním ovocem Lidl and CO. V Heilbronnu. Společnost je přejmenována na Lidl and Schwarz KG a je přeměněna v potravinářský velkoobchod.Výstavbu firmy přerušila druhá světová válka. Po jejím ukončení následovala obnova válečnými událostmi zničené společnosti.
V roce 1998 byla otevřena první prodejna Kaufland v Ostravě, v České republice.
4. Provozovny obchodního řetězce
4.1 Kaufland má na 850 prodejen v Německu a dalších 6 evropských zemích včetně České republiky. V České republice provozuje 94 hypermarketů, 2 centrální sklady a vlastní masozávod.
4.3 prodejní doba 7.00 – 22.00 hod, PO - NE
4.4 Kaufland nabízí výběr z více než 20 000 položek zboží. Středem nabídky jeho prodejen je oddělení s čerstvým zbožím, ať už jde o ovoce a zeleninu, mléčné produkty nebo uzeniy, sýry i jiné lahůdky u obslužného pultu nebo čerstvé pečivo rozpékané každou hodinu v pekárně. Vedle nabídky potravin také nabízí cenově zvýhodněné zboží v oddělení domácích potřeb, textilu, elektra, papírnictví či hraček, sezónní výrobky a zároveň týdně se měnící akční zboží.
5. Hospodářské výsledky
5.1 Obrat v období 1.3. 2009 – 28.2. 2009 činil 32 021 235 000, obchodní marže 6 456 955 000
Obrat v období 1.3.2007 – 29.2. 2008 činil 30 975 502 000, obchodní marže 6 197 905 000
6. Postavení a ocenění
Top retailer 2009/2010 nejnavštěvovanější obchodní řetězec
Top retailer 2008/2009 nejnavštěvovanější obchodní řetězec
Top retailer 2007/2008 největší obchodník
Top retailer 2006/2007 největší obchodník
Obchodník roku 2005 kategorie Hypermarketů
Dobrá značka 2005
Dobrá značka 2003
8. Zajímavostí je velmi medializovaná akce, kdy společnost kácela řadu stromů v blízkosti svých prodejen. Poté museli vysázet mnoho nových stromů.
Lidl Česká republika v. o. s.
1. Společnost je zapsána u Obchodního rejstříku vedeného Městským soudem v Praze – oddíl A, vložka 42824
1.1 Lidl Česká republika v. o. s.
1.2 Sídlo společnosti je Nárožní 1359/11, Praha 5, Česká republika
1.3 Statutárním orgánem je Lidl Holding s. r. o., jejímiž jednateli jsou Stefan Rohr, Vít Pravda, Martin Sklenička, Tomasz Kuzma, Michal Farník
Společníky jsou CE-Beteiligungs – GmbH, Waldenburg, Německo a Lidl Holidng s. r.o., Praha, Česká republika
1.4 Základní kapitál společnosti činí 1 800 000 Kč
1.5 Předmět podnikání:
- koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej
- nájem a pronájem reklamních ploch
- pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor (poskytování základních služeb zajišťujících řádný provozú
- skladováním zboží a manipulace s nákladem
- zprostředkování obchodu
- zprostředkování služeb
- správa a údržba nemovitostí
- reklamní činnost a marketing
- nákup, skladování a prodej zdravotnických prostředků, které mohou být prodávány prodejci zdravotnických prostředků
- technické činnosti v dopravě
- podniky zajišťující ostrahu majetku a osob
5. Hospodářské výsledky
5.1
V období 1.3. 2008 – 28.2. 2009 obrat činil 18 904 785 000 Kč, obchodní marže 3 924 616 000 kč
V období 1.3. -2007 – 29.2. 2008 obrat činil 16 854 476 000 kč, obchodní marže 3 348 342 000 Kč
8. Zajímavostí je velmi medializovaná akce, kdy společnost vykácela řadu stromů v blízkosti svých prodejen. Poté museli vysázet mnoho nových stromů jako kompenzaci za vykácené stromy.
Zdroj: obchodní rejstřík, www stránky společností Kaufland a Lidl
Pozn.: bohužel nebylo možné získat všechny požadované informace, obě firmy mají v tomto velmi přísný režim
LIDL ČESKÁ REPUBLIKA V.O.S.
1. Zápis v obchodním rejstříku
1.1 Název řetězce a jeho právní forma
Lidl Česká republika v.o.s.
1.2 Sídlo řetězce v České republice
Nárožní 1359/11
158 00 Praha 5, ČR
1.3 Vlastník řetězce
Lidl Holding s.r.o.-> CE - Beteiligungs-GmbH -> Lidl Beteiligungs-GmbH
1.4 Základní kapitál řetězce
1.800.000,- Kč
1.5 Předmět činnosti ve vztahu k obchodu:
- koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej,
- nájem a pronájem reklamních ploch,
- pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor (poskytování základních služeb zajišťujících řádný provoz),
- skladování zboží a manipulace s nákladem,
- zprostředkování obchodu,
- zprostředkování služeb,
- správa a údržba nemovitostí,
- reklamní činnost a marketing,
- nákup, skladování a prodej zdravotnických prostředků, které mohou být prodávány prodejci zdravotnických prostředků,
- technické činnosti v dopravě,
- podniky zajišťující ostrahu majetku a osob,
2. Strategie obchodního řetězce
2.1 Historie řetězce na území České republiky
Firma navazuje na historii velkoobchodu s tropickým ovocem Lidl & Co, ke kterému v roce 1930 vstoupil jako společník Josef Schwarz, přičemž byl změněn název společnosti na Lidl & Schwarz KG. Tato firma následně zanikla.
Dnešní firma Lidl uvádí svou historii do 70. let 20. století, kdy byla ve Švábsku založena firma Lidl a Schwarz - velkoobchod s potravinami a jiným sortimentem
Skupinu Schwarz na českém trhu zastupuje také společnost Kaufland, provozovatel sítě hypermarketů.
V Česku bylo otevřeno prvních 14 prodejen Lidl v červnu 2003, v roce
2005 měl 124 prodejen, v letech 2006 a 2007 jich má řetězec asi 160. V současné době operuje společnost Lidl přes dvě stě diskontních prodejen, které nenabízejí více než
1500 položek (1700 – 1900). Nákupní plocha obchodů se pohybuje mezi 800m2 až 1400m2
a společnost se ve své expanzi zaměřuje na města nad 5000 obyvatel. Cílem společnosti
je, být svým zákazníkům co nejblíže.
Počet obchodů společnosti Lidl Česká republika v.o.s.
2005 2006 2007 2008 2009
124 160 162 201 216
2.2 Vize a mise řetězce
LIDL Česká republika v.o.s. si klade za cíl najít pro zákazníka nejvyváženější poměr ceny
a kvality. Chce nabízet kvalitní zboží za přijatelné ceny pro všechny.
Cílenou expanzí již LIDL rozšířil svou prodejní síť v průběhu posledních 6 let na celkový počet prodejen přes 210 a je tak nejrychleji expandujícím řetězcem v České republice.
„Společnost LIDL je známa svou agresívní politikou zamířenou na nejnižší možné ceny“.
„Široká a cenově dostupná nabídka v příjemném prostředí“
2.3 Privátní značky řetězce
Dulano, Linessa , Adritt, Cien, Lavor, Opticat, Coshida, Bellona, Crownfield, Goody flakes, Bellosan, Gerodog, Octron, Aerocell, Pool Pro, Bifinett, W5, Formil, Dentalux, Solevita, Lyoner
2.4 ISO
Lidl nemá v ČR certifikaci ISO
2.5 Značky kvality
Marine Stewardship Council (MSC) – cetifikace zaručující, že ryby v prodejnách Lidl, resp. produkty z ryb prodávající se v síti Lidl, pocházejí z rybolovu probíhajícího v souladu
s principy ochrany životního prostředí.
3. Zaměstnanci řetězce
Počet zaměstnanců řetězce : v roce 2010 má společnost více než 4500 zaměstnanců
3.1 Složení zaměstnanců řetězce
Rozdělení dle pracovních jednotek organizace :
Centrála společnosti : Administrativa, Organizace, Technický nákup, Nákup, IT
Logistická centra: Brandýs nad Labem, Olomouc, Cerhovice, Měřín (každé z center zásobuje zhruba 53 prodejen
Prodejny : prodejny jsou organizovány do menších celků (zhruba 3-5 prodejen), které řídí regionální vedoucí prodeje. Na prodejnách jsou zastoupeny pozice: vedoucí prodejny,
3-4 zástupci vedoucího prodejny a dle velikosti prodejny určitý počet prodavačů/pokladních.
3.2 Benefity zaměstnanců
Dle vlastní prezentace společnosti Lidl firma poskytuje svým zaměstnancům nadprůměrné finanční ohodnocení a mnoho perspektiv v silně expandující obchodní společnosti. Dále svým zaměstnancům poskytuje přídavek na penzijní připojištění, dovolené nad zákonný rámec, slevy pro zaměstnance u obchodních partnerů (např. bankovní instituce, cestovní kanceláře), firemní jubilea, vánoční balíčky
3.3 Odbory v obchodním řetězci
Při společnosti Lidl funguje odborová organizace
4. Provozovny obchodního řetězce
4.1 Počet provozoven
2009 - 216
Provozovny/prodejny jsou zastoupeny ve všech krajích
4.2 Typ provozoven
Diskontní prodejny: Prodejny jsou specifické vysokou funkčností, účelovostí, příjemným
a čistým prostředím. Jasné a přehledné rozdělení jednotlivých uliček umožňuje rychlou
a jednoduchou orientaci.
4.3 Prodejní doba
Dle provozovny. Nejdelší : Po-So 7-21h, Ne 9-21h
Téměř ve všech pobočkách v ČR nabízí Lidl ČR prodlouženou otevírací dobu. Po šest dnů
v týdnu (od pondělí do soboty) může zákazník téměř ve všech prodejnách společnosti nakupovat od 8 do 20 hodin.
4.4 Nabízené služby
Možnost platby platební kartou
Záruka vrácení peněz
Akčně : ČD Lidl jízdenka – možnost koupě jízdenky na některé spoje Českých drah v diskontech Lidl, tématické foodové a nonfoodové akce (např. Luxus pro všechny, Italské týdny apod.)
5. Hospodářské výsledky řetězce
5.1 Maloobchodní obrat řetězce – např. od roku 2005 – 2009 zdroj (www.kamworld.cz)
Obrat v zemi
2009 - 22,5 mld. Kč
2008 - 17,5 mld. Kč
2007 -16,5 mld. Kč
2006 - 14,0 mld. Kč6. Postavení a ocenění řetězce
5.2 Postavení řetězce v TOP 10, TOP 100
2. místo dle obratu v kategorii Diskontní řetězec
Pořadí Společnost Tržbyv mld. Kč Počet prodejen k 31.12.2008
1. Penny market 17,94 206
2. Lidl ČR 17,5 201
3. Plus Discount 14,0 145
Obchodní řeťezce v ČR (celkově) :
2009 – 7. místo
2008 - 8. místo
2007 - 8. místo
2006 - 8. místo
5.3 Získaná ocenění – Prodejce roku atd.
Absolutní vítěz : GE Money Multiservis Obchodník roku 2009
Vítěz kategorie : Diskont roku – GE Multiservis Obchdoník roku 2009
1. místo : Cena veřejnosti – GE Money Multiservis Obchodník roku 2009 (hlasování pomocí internetu a SMS)
Absolutní vítěz : GE Money Multiservis Obchodník roku 2008
Vítěz kategorie : Diskont roku – GE Money Multiservis Obchdoník roku 2008
1. místo : Cena veřejnosti – GE Money Multiservis Obchodník roku 2008 (hlasování pomocí internetu a SMS)
Vítěz kategorie : Diskont roku – GE Money Multiservis Obchdoník roku 2007
3. místo v průzkumu mínění odborné veřejnosti : GE Money Multiservis Obchodník roku 2007
1. místo : Cena veřejnosti – GE Money Multiservis Obchodník roku 2007 (hlasování pomocí internetu a SMS)
6. Vztah řetězce s okolím
6.1 Vztah s okolím řetězce
6.2 Vztah s dodavateli
Společnost Lidl se prezentuje jako společnost, která od svých dodavatelů vyžaduje největší kvalitu a zároveň se k nim chová velice korektně. Tento idilicky scénář narušil v Dubnu
2010 mediální skandál, ve kterém po prohlášení společnosti Lidl, že u svých dodavatelů v Asii kontroluje spravedlivé pracovní podmínky a brání vykořisťování dělnic především
v Bangladéši. Koalice německých spotřebitelských sdružení ale ve čtyřech tamních továrnách, kde se vyrábí oblečení také pro prodejny Lidlu v Česku, údajně zjistilo pravý opak, napsal server Aktuálně.cz [http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/nakupy/clanek.phtml?id=665490].
Dle prezentace společnosti Lidl podléhá veškerý sortiment neustále přísné kontrole kvality
a pouze dodavatelé, kteří tyto vysoké normy kvality splňují, mohou své zboží do Lidlu dodávat. Kromě toho jsou taktéž důležitou zárukou čerstvosti krátké dodací cesty a okamžitá překládka zboží.
Často je vysoká kvalita zboží potvrzována i nezávislými organizacemi, jakými jsou například Nadace kontroly zboží, nebo Ökotest
6.3 Vztah s obyvatelstvem (sponzorování tělesně postižených obyvatel)
Sponzoring :
ZŠ s rozšířeným vyučováním cizích jazyků, Teplice
Nejmilejší koncert 2009 – Dětský domov Most
Dětský domov Milovice
ZŠ a MŠ Mladějovice
Dům dětí a mládeže Brandýs n./L.- Stará Boleslav
a další.
6.4 Vztah s neziskovými organizacemi
Vstup německého diskontního řetězce Lidl na český trh v roce 2003 provázely opakované aféry s kácením a poškozováním stromů v blízkosti budovaných prodejen.
10. října 2003 propukla mediální aféra ohledně 102 stromů poblíž 9 stavenišť prodejen firmy Lidl, které by bránily výhledu na prodejnu nebo na její poutače a byly od roku 2002 do října 2003 neznámými pachateli nezákonně pokáceny. V některých případech (Dobříš a České Budějovice) šlo o stromy, k jejichž legálnímu pokácení se předtím společnost Lidl neúspěšně pokoušela získat povolení. Vyhlášení bojkotu prodejen Lidl skupinou občanských iniciativ bylo ukončeno smlouvou, v níž se společnost Lidl ČR zavázala ke kompenzační výsadbě
a odpovědnějšímu postoji. Ke sporným případům legálního i nelegálního kácení stromů
(a likvidace keřů) v souvislosti s výstavbou prodejen Lidl docházelo i v následujících letech, tyto případy však již byly průběžně řešeny.
Neziskové organizace, které se do kampaně prodi společnosti Lidl zapojili : Hnutí Duha, Děti Země, sdružení Nesehnutí, Oživení, Rosa, Calla, Přátelé přírody, ZAČ Market a další.
7. Zajímavosti uveřejněné o řetězci
Aféra kolem kácení stromů u supermarketů Lidl (leden 2002 – listopad 2006)
V České republice firma Lidl snad nejvíc mediálně "proslula" řadou případů ilegálního kácení stromů kolem supermarketů Lidl. Konkrétní osoby se však z kácení nepodařilo usvědčit, snad kromě případu z Jičína, kde pracovník na stavbě údajně "omylem" pokácel dvacetimetrový dub. Více o kácení kolem supermarketů Lidl píše na svých stránkách sdružení Děti Země.
V jiných zemích se také objevují různé skandály, napříkla v Německu Lidl zcela propadl
v testování ovoce a zeleniny na přítomnost pesticidů - kvůli velmi silné kritice se pak Lidl rozhodl začít prodávat také potraviny v biokvalitě a Fair Trade výrobky
Nakládání s odpady (březen 2008)
V roce 2008 inspektoři uložili firmě Lidl v České republice pokutu 2 miliony korun
za opakované špatné nakládání s odpady. Firma neplnila svou povinnost zpětného odběru, která se vztahuje například na akumulátory, baterie, výbojky a zářivky, podle zákona a snažila se tento odběr regulovat. Stalo se tak poté, co již v předchozím roce byla firmě vyměřena pokuta 600 000 Kč za neodebírání oleje a baterí.
„Špehování“ (duben 2008)
Firma byla opakovaně obviněna z nelegálního získávání a shromažďování informací o svých zákaznících. V roce 2008 musel čelit obvinění, podle kterých sledoval své zaměstnance
na toaletách průmyslovou kamerou, za což v Německu dostal pokutu ve výši milion eur.
V roce 2009 se pak ukázalo, že Lidl nezákoně shromažďoval zdravotní dokumentaci o svých zaměstancích.
Lidl pod palbou - jeho dodavatelé mají vykořisťovat zaměstnance (publikováno duben 2010 autor: ČTK)
„Jedna žaloba a pošramocená pověst. To je zatím skóre německého diskontního řetězce Lidl, které má ve své domovině. A to vše kvůli jím spuštěné reklamní kampani, jež mimo jiné komunikuje, že Lidl kontroluje pracovní podmínky zaměstnanců jeho dodavatelů ze zemí třetího světa. Koalice německých spotřebitelských sdružení však údajně zjistila pravý opak - dělnice a dělníci v Bangladéši pracují za nepřijatelných podmínek. Lidl na žalobu zatím nikterak nereagoval.
Lidl není vystaven kritice poprvé. Před dvěma lety čelil obvinění ze soustavného špehování svých zaměstnanců a uchovávání záznamů o jejich chování. Pracovní podmínky v Lidlu podle odborů navíc patří mezi nejhorší v zemi.“
Lidl stahuje z obchodů rakouské tvarůžky, jsou v nich listerie (leden 2010)
Obchodní řetězec Lidl stahuje z prodeje mléčný výrobek s názvem Jemné tvarůžky rakouské značky Reinhardshof. Při analýzách byl ve vzorcích sýru zjištěn výskyt bakterie listerie.
Seznam použitých informačních zdrojů:
http://ipoint.financninoviny.cz/lidl-ceska-republika-v-o-s.1870611.html
http://www.lidl.cz/
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lidl#Prodejn.C3.AD_s.C3.AD.C5.A5
http://www.justice.cz/xqw/xervlet/insl/report?sysinf.vypis.CEK=420535&sysinf.vypis.rozsah=aktualni&sysinf.@typ=transformace&sysinf.@strana=report&sysinf.vypis.typ=XHTML&sysinf.vypis.klic=e2c5dbe171798e90b7607c8b9288f25a&sysinf.spis.@oddil=A&sysinf.spis.@vlozka=42824&sysinf.spis.@soud=M%ECstsk%FDm%20soudem%20v%20Praze&sysinf.platnost=06.04.2010
http://ekonomika.idnes.cz/cesi-loni-nejvic-utraceli-v-siti-schwarz-v-tesku-a-aholdu-ped-/ekoakcie.asp?c=A070118_101105_ekoakcie_plz
http://www.reflex.cz/clanek/stary-reflex-tema-reflexu/16783/postav-dum-poraz-strom-rx-diskuse.html
www.dtest.cz
http://www.lidovky.cz/lidl-stahuje-z-obchodu-rakouske-tvaruzky-jsou-v-nich-listerie-pbc-/ln_domov.asp?c=A100123_185651_ln_domov_tsh
Mediální prezentace neziskových organizací protestujících proti kácení stromů před markety Lidl, Dílčí zpráva z obsahové analýzy; INSTITUT DEMOKRACIE PRO VŠECHNY; Autorský tým:Vít Kouřil (vkouril@fss.muni.cz),Lenka Sedláková (lencino@centrum.cz) [http://aa.ecn.cz/img_upload/c4d4a118b72d287c3f990fed01c9f5db/Lidl_Medi_ln_anal_za_M_diaprodemokracii.doc]
http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?apc=zm1950783gx1--
+osobní komunikace s tiskovou mluvcí společnosti Lidl Česká Republika v.o.s.
Zuletzt geändert: Montag, 27. Januar 2014, 11:57