PLZEŇSKÝ PRAZDROJ A.S.


1.  Zápis v obchodním rejstříku

1.1 Název řetězce a jeho právní forma
Název společnosti je Plzeňský prazdroj a. s. IČO je 45357366. Společnost sídlí v Plzni,
U Prazdroje 7, PSČ 30497. Ze své minulosti dnes čerpá společnost pod křídly mezinárodní pivovarnické skupině SAB Miller, což je druhá největší světová pivovarnická společnost. Tato společnost má smlouvy na účast na vaření piva nebo jeho distribuci ve více
než 60 zemích na pěti kontinentech. Vlajkovou loď mezinárodního portfolia skupiny představuje značka Pilsner Urquell.[1]

1.2 Sídlo řetězce v České republice
Sídlo společnosti je v Plzni a spadají pod ní tři pivovary – v Plzni, Velkých Popovicích
a Nošovicích. Dále patří ke společnosti třináct vlastních tzv. obchodně distribučních center, které jsou rozloženy, aby svými obchodními a marketingovými aktivitami pokryly celé území České republiky. [1]

1.3 Vlastník řetězce
Jediný vlastník je Pilsner Urquell Investments, B. V. Holandsko. Vlastní 100 % základního kapitálu. [2]

1.4 Základní kapitál řetězce
Základní kapitál společnosti zapsaný k 21. květnu 2007 je 2 000 000 000 Kč. [3]

1.5 Předmět činnosti ve vztahu k obchodu
Hlavním předmětem podnikání Plzeňského Prazdroje, a.s., je nejenom výroba a prodej piva, ale také sladu. Ve střední Evropě je Plzeňský Prazdroj vedoucí pivovarnická společnost. [1]

2.  Strategie obchodního řetězce
2.1 Historie řetězce na území České republiky
Listopad 2008 Plzeňský Prazdroj rozšiřuje své portfolio o Gambrinus 11° Excelent.
Od konkurenčních jedenáctek se odlišuje plnější chutí, která je zapříčiněná přídavkem karamelového sladu a unikátním dávkováním chmele. V březnu 2009 se Gambrinus
11° Excelent stal nejprodávanější jedenáctkou na českém trhu.

16. 11. 2006 Historicky největší investice pivovaru v Plzni ve výši 1 miliardy Kč. Součástí tohoto projektu byla výstavba nové balicí haly vybavené nejmodernější technologií
pro filtrování a stáčení do lahví.
30. 9. 2002 Dokončena fúze se společnostmi Pivovar RADEGAST a. s. a Pivovar Velké Popovice a. s. Vznikla tak jediná akciová společnost s názvem Plzeňský Prazdroj, a. s.
1999 Plzeňský Prazdroj, a. s. se stal součástí South African Breweries.
1999 Schválena fúze se společnostmi Pivovar RADEGAST a. s. a Pivovar Velké Popovice a. s.
1994 Vznik akciové společnosti Plzeňský Prazdroj.
1. 5. 1992 Po privatizaci byla vytvořena akciová společnost Plzeňské pivovary, a. s. Mohutné investice, technologický rozvoj, nárůst výstavy i exportu, rozvoj obchodní
a distribuční sítě, marketing.
Listopad 1989 Počátek zásadních změn celé organizace podniku.
1. 6. 1964 Vznik podniku Západočeské pivovary se sídlem v Plzni. Vytvoření národního podniku Plzeňský Prazdroj s ohledem na vlastnictví ochranných známek a na styk
s odběrateli v zahraničí.
13. 9. 1946 Znárodnění obou pivovarů a vytvoření jednoho národního podniku Plzeňské pivovary.
1. června 1945 Národní správa pro podniky koncernu Měšťanského pivovaru v Plzni. Národní správa převzala řízení Měšťanského pivovaru.
1933 V Plzni jsou 2 pivovary: Měšťanský pivovar a Plzeňské akciové pivovary. Akcie Plzeňského akciového pivovaru z velké části vlastní Měšťanský pivovar.
1925 - 1933 Fúze plzeňských pivovarů.
1913 Výstav přes milion hektolitrů piva, obchodní zastoupení v 34 zemích.
1910 Světovar - Český plzeňský pivovar akciové společnosti v Plzni.
1898 Vytvořena nová ochranná známka Prazdroj – Urquell.
1869 První akciový pivovar, dnes známý jako Gambrinus.
2. pol. 19. století Pivovar expanduje v Evropě, první zásilky piva z Plzně do Ameriky.
1. 3. 1859 Zapsání ochranné slovní známky “Pilsner Bier” u Obchodní a živnostenské komory v Plzni.
5. října 1842 Uvařena první várka piva bavorského typu, tedy podkvasného piva,
tzv. světlého ležáku.
15. 9. 1839 – podzim 1840 Výstavba Měšťanského pivovaru, předchůdce dnešního pivovaru.
1839 Rozhodnutí měšťanů v Plzni o založení Měšťanského pivovaru.
1307 První doložená zmínka o existenci skutečného pivovaru se sladovnou.
1295 Založení města Plzně, počátky pivovarnictví. [4]

2.2 Vize a mise řetězce
Vizí společnosti je být nejobdivovanější společností v České republice a to díky:
• Nejlepší investice;
• Nejžádanější zaměstnavatel;
• Nejvyhledávanější partner.

Mise je vlastnit a rozvíjet národní a mezinárodní značky, které budou první volbou zákazníka. [5]

2.3 Obchodní značky řetězce
Pilsner Urquell
Výroba byla zahájena roku 1842 v Plzni. Je to první Spodně kvašený světlý ležák prvotřídní kvality. Pro výrobu se používá tradiční technologie světové pověsti, která
je mezinárodně uznávaným standardem kvality pro všechny světlé ležáky. Plná chuť tohoto piva je odvozena od sladkosti zbytkového extraktu a skrývá výraznou,
ale příjemnou hořkost. Toto pivo má kvůli nízkému prokvašení relativně nízký obsah alkoholu (4,4 % obj.). Tato značka podporuje prestižní kulturní a sportovní projekty. [2]

Gambrinus
Tato značka je nejoblíbenější a neprodávanější značkou v České republice. Její pivo
je klasický představitel světlých ležáků V poslední době je spojována zejména s českým fotbalem, a to především českou fotbalovou soutěží, která nese název Gambrinus liga. [2]

Velkopopovický Kozel
Toto pivo získalo popularitu v roce 2007, kdy si zahrálo ve filmu od Zdeňka a Jana Svěrákových Vratné lahve.[2]

Radegast
Pivo představuje symbol Beskyd, připomíná historii a tradice regionu. Odkaz na dřívější těžký život v horách připomíná. Základní myšlenkou je souvislost mezi drobnými každodenními „hořkostmi života“ a typickou hořkostí piva.[2]

Radegast Birell
Odborníky i spotřebiteli nejpreferovanější pivo této kategorie na českém trhu. Nealkoholické pivo je v podstatě přírodní iontový nápoj, protože obsahuje látky jako běžné iontové nápoje, ale rozdíl od nich vzniká bez chemie. O jeho oblíbenosti svědčí titul Nealko pivo roku. Je to nejprodávanější české nealkoholické pivo. [2]

Klasik
Cenově dostupné světlé výčepní pivo, které je určeno jako cenný zdroj minerálních látek a vody. [2]

Primus
Dlouholetá tradice tohoto světlého výčepního piva je oceněná u konzumentů výroby, kteří oceňují lehčí a méně hořká piva. [2]

Frisco
Drink s ovocnou příchutí a jemnými bublinkami je moderní, osvěžující alkoholický nápoj.
Je vyroben z ječmenného sladu a ochucen přírodními aroma z jablka a citronu. [2]

Master
Jedná se o prvotřídní pivní speciály. Na trh byly uvedeny díky zvyšující se poptávce
po unikátním chuťovém zážitku. Master je produkt z nejkvalitnějších surovin, na základě historické receptury. Pivo je tmavé a polotmavé má hořkou nasládlou chuť. [2]

2.4 ISO
Plzeňskému Prazdroji se podařilo, jako první pivovarské společnosti v ČR úspěšně zavést společný systém řízení kvality a ochrany životního prostředí podle mezinárodních norem ISO, který na konci roku 2003 prošel i velmi přísným certifikačním auditem renomované firmy Det Norske Veritas.

V roce 2009 obdržela společnost mezinárodní certifikáty na systém ochrany životního prostředí a bezpečnosti práce podle normy ISO 14001. [6]

2.5 Značky kvality
Do firemní politiky kvality, ochrany životního prostředí a bezpečnosti práce dále kromě norem ISO patří systém zabezpečování zdravotní nezávadnosti potravin – HACCP. [7]

3.  Zaměstnanci řetězce
3.1 Složení zaměstnanců řetězce
Průměrný počet zaměstnanců v letech:
• Hospodářský rok končící 31. 3. 2004………………… 2640 zaměstnanců.
• Hospodářský rok končící 31. 3. 2005………………… 2694 zaměstnanců.
• Hospodářský rok končící 31. 3. 2006………………… 2575 zaměstnanců. [8]

3.2 Benefity zaměstnanců
Kromě zajímavého finančního ohodnocení se společnost snaží nabídnout další výhody:
• Propracovaný systém vzdělávání a kariérního růstu.
• Zaměstnanecké pivo.
• Zaměstnanecké pivnice.
• Příspěvek na kulturu, sport, dovolenou, vzdělávání a nadstandardní zdravotní péči.
• Příspěvek na penzijní připojištění.
• Stabilizační příspěvek u nemanažerských pozic: 2000 Kč (po půl roce)
a 4000 Kč (po roce).
• Zvýhodněné nákupy u vybraných partnerů.
• Závodní stravování za výhodných podmínek.
• Smluvní lékař.
• Týden dovolené navíc.
• Odměnu při odchodu do důchodu.
• Odměnu za dárcovství krve.
• Odměnu za doporučení nového zaměstnance.
• Odměnu za pracovní výročí.
• Odměnu za hospodářské výsledky.
• U vybraných pozic: služební automobil (s dotací km k soukromému použití); mobil; notebook. [9]

3.3 Odbory v obchodním řetězci
Odbory zde fungují. V roce 2009 podepsali zástupci odborů a vedení společnosti kolektivní smlouvu. Všichni zaměstnanci dostali příspěvky na zdravotní péči, relaxaci, léky a potravinové doplňky. Na tradičně oblíbený benefit, zaměstnanecké pivo, se dostávala poukázka 2500 Kč. [10]

4.  Provozovny obchodního řetězce
Prodej a distribuce výrobků společnosti v České republice se soustředí do třinácti obchodně distribučních center, z nichž putují k jednotlivým zákazníkům. Logistický proces je rozdělen na dvě fáze. Primární distribuce zahrnuje transport výrobků z pivovarů
do obchodně distribučních center. Sekundární představuje rozvoz z těchto center
k jednotlivým zákazníkům. Mezi zákazníky patří hospody, restaurace, maloobchodní prodejny a velké řetězce. Speciální distribucí je rozvoz nepasterovaného piva v autocisternách, určený pro 500 tankoven po celé ČR. [2]

4.1 Počet provozoven
Společnost má třináct obchodně distribučních center:
Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Chýně, Jihlava, Karlovy Vary, Mnichovo Hradiště, Nošovice, Olomouc, Plzeň, Teplice, Velké Popovice, Zlín. [1]

4.2 Typ provozoven
Provozovny slouží jako mezičlánek při transportu piva k zákazníkovi.  Celou distribuci řídí centrála v Nošovicích, odkud pracovníci vyzbrojení nejmodernějšími počítačovými programy plánují a sledují cesty piva k odběratelům. Mezi zákazníky jsou jednak hospody a restaurace, jednak maloobchodní prodejny i velké řetězce. Pro konečného spotřebitele jsou určeny prodejny Cash and Carry Plzeňského Prazdroje. V těchto prodejnách
je možnost zakoupení sudu s pivem a pronajmutí výčepního zařízení pro občany. [2]

4.3 Prodejní doba
Prodejní doba distribučních center je pondělí až pátek od 8 do 16 hodin.

4.4 Nabízené služby
Vedle distribuce je součásti center také technický servis, který zajišťuje činnost spojenou s výčepním zařízením a kvalitou čepovaného piva. Hlavní činností technického servisu je instalace, servis výčepního zařízení a dlouhodobý dohled nad jeho kvalitou. Další službou je pomoc v oblasti marketingu a reklamy. [2]


5.  Hospodářské výsledky řetězce
5.1 Maloobchodní obrat řetězce
Tržby za prodej zboží, vlastních výrobků a služeb:
• Účetní období do 31. března roku 2004……………………. 12 570 858 (tis. Kč).
• Účetní období do 31. března roku 2005……………………. 13 030 328 (tis. Kč).
• Účetní období do 31. března roku 2006……………………. 13 549 629 (tis. Kč).
• Účetní období do 31. března roku 2007……………………. 14 418 766 (tis. Kč).
      [11]

6.  Postavení a ocenění řetězce
6.2 Postavení řetězce v TOP 10, TOP 100
Plzeňský prazdroj patří mezi 100 nejvýznamnějších firem v ČR. V roce
2008 se v celkovém žebříčku umístil na 39. místě, rok pře tím se umístil na 41. místě.
Při hodnocení se počítají nejen tržby neboli obrat z prodeje výrobků a služeb nefinančních podniků, ale i zaměstnanost, zisk, ztrátu a přidanou hodnotu. [12]

6.3 Získaná ocenění
V roce 2007 získala firma 5. Místo v soutěži zaměstnavatel roku v ČR. [13]

Značky společnosti získaly mnoho ocenění. Například Pilsner Urquell získal od prestižního amerického Beverage Testing Institute, který provádí nezávislé odborné hodnocení piva, vína a lihovin pro koncové spotřebitele, ocenění za chuťové kvality rekordními 93 body.
Což je historicky nejvyšší ocenění, které kdy bylo uděleno ležáku plzeňského typu. Český ležák Pilsner Urquell tímto výsledkem porazil všechny známé importované značky. [3]


7.  Vztah řetězce s okolím
7.1 Vztah s okolím řetězce
Podpora kvalitního života, kde firma působí je prováděna, jako cílené investice
do zvyšování prosperity okolí, jeho blahobytu, které by okolí podniku nebyly uděleny běžnou činností společnosti. Jedná se hlavně o příspěvky ve formě finanční podpory nebo poskytování odborných znalostí, produktů či zařízení, jež přinesou prospěch místním komunitám a zkvalitní prostředí, ve kterém Plzeňský Prazdroj podniká.[14]

7.2 Vztah s dodavateli
Společnost má pod křídly gigantu SAB Miller mnoho tuzemských i zahraničních dodavatelů, z důvodu sladění vztahů byly vytvořeny Všeobecné obchodní podmínky. Cílem v dodavatelsko-odběratelských vztazích společnosti je, aby výsledný efekt 
byl pozitivní. Snaha je udržet vzájemně výhodné, korektní a transparentní vztahy s dodavateli. Kvalita dodávaných surovin je pečlivě hlídána programem
SQM což je systém řízení kvality poskytované dodavatelem. [15]

Principy odpovědného dodavatele společnosti:
• Správa a řízení společnosti založené na otevřeném a transparentním jednání.
• Zdravé a bezpečné pracovní podmínky.
• Zákaz nucené, nedobrovolné dětské práce.
• Mzdy v souladu s právními předpisy.
• Dodržování rovnosti šancí bez ohledu na pohlaví, původ, sexuální orientaci
či náboženské a politické přesvědčení.
• Právo sdružovat se v odborových organizacích.
• Ochrana životního prostředí. [15]



7.3 Vztah s územní samosprávou
Klíčem k dlouhodobému úspěchu je podle firmy také podpora kvality života v místech,
kde firma působí. Podpora je realizována přes cílené investice do zvyšování prosperity okolí, jeho blahobytu. Podpora není pouze jednorázová, ale systematická proto jsou podporované aktivity monitorovány a hodnoceny. [16]

Staň se dárcem právě ty!
Pod názvem kampaně značky Birell  bylo podporováno dárcovství krve, kterou v září firma uspořádala ve spolupráci se Společností pro transfuzní lékařství České lékařské společnosti JEP. Cíl kampaně byl zvýšit povědomost o dárcovství krve, informovat veřejnost
o nedostatku aktivních dobrovolných dárců a přilákat nové dárce. Do akce se zapojilo
47 nemocnic z celé ČR. Podařilo se získat 379 prvodárců. [16]

7.4 Vztah s obyvatelstvem
Vřelý vztah s obyvatelstvem je pro společnost velmi důležitý a proto se zapojuje do mnoha projektů např.

Prazdroj lidem 
Projekt je jedním z hlavních projektů společnosti na podporu komunit. Byl založen v roce 2002 a jeho cílem je podpořit rozvoj regionů, v nichž společnost působí. Skrz tento program firma podporuje aktivity samosprávných regionálních orgánů, neziskových
a příspěvkových organizací v oblasti rozvoje sociální péče, sportu a kultury. V červnu 2009 byl vyhlášen již osmý ročník programu Prazdroj lidem.[16]

Dům světla
V roce 2007 byla zahájena spolupráce s Domem světla, organizací při České společnosti AIDS pomoci. Každoročně pořádá Česká společnost AIDS pomoc dobročinnou sbírku Červená stužka. V letošním roce byla tato akce uspořádána také pro zaměstnance společnosti Plzeňský Prazdroj. Výtěžek sbírky zaměstnanců se vyšplhal
na 9.000 Kč a firma částku ještě dorovnala na 18.000Kč. Tato finanční částka bude použita
na pokrytí nákladů na bezplatné anonymním testováním HIV, které poskytuje Dům světla. [16]

7.5 Vztah s neziskovými organizacemi
Podpora neziskových organizací probíhá stejně jako podpora obyvatelstva především
přes program Prazdroj lidem.

Povodně 2009
Kvůli povodním na začátku léta se firma rozhodla zapojit do sbírky organizace Člověk v tísni. Byla uspořádána dobrovolná sbírka pro zaměstnance, vybranou částku potom firma zdvojnásobila. Do sbírky se zapojila téměř polovina zaměstnanců a věnovali částku ve výši 399.474 Kč. Výsledná částka, která byla převedena na konto Člověka v tísni, se vyšplhala na 900.000 Kč. Tento dar pomohl čtyřem vybraným organizacím.[16]

8.  Zajímavosti uveřejněné o řetězci
Pirát roku 2010
Přední manažer Plzeňského Prazdroje jel 22. března po dálnici D1 a počínal si jako psychopat. Rozčílila ho pomaleji jedoucí řidička mazdy, která předjížděla kamion, a proto se chtěl pomstít za sekundové zdržení. Při předjíždění, ukázal zdvižený prostředníček.
A potom pirátským manévrem vytlačil mazdu s dvoučlennou posádkou z dálnice do pole, kde skončila v kotrmelcích. Velikým zázrakem se nikomu nic vážného nestalo. Toto konání za volantem firemního vozu, jeho zaměstnavatele šokovalo a byl mu pozastaven výkon manažerské pozice. [17]

Čeští pivaři jezdí pro Prazdroj do Německa
Z průzkumu Práva vyplívá, že lahvový Prazdroj je v Německu v průměru o tři koruny levnější než v Česku. U sudového piva je rozdíl ještě větší, toho využívají lidé, kteří nakoupí pivo ve velkém v Německu a v Česku ho prodávají maloodběratelům. Důsledkem drahého piva v českém pohraničí se vylidňují hospody. Pivaři se raději scházejí doma
nad dovezeným levnějším pivem, než v hospodě.

Důvodem cenového rozdílu je cenová válka mezi německými supermarkety. Prodej vyhlášeného piva Pilsner Urquel za nízké ceny má přilákat zákazníky. [18]




Seznam literatury

Internet

[1] Základní informace o společnosti. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW:
<http://www.prazdroj.cz/cz/o-spolecnosti/informace>.

[2] Profil společnosti [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj.
[cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW:
<http://www.prazdroj.cz/cz/_download/plzensky-prazdroj-profil-cz.pdf>.

[3] Obchodní rejstřík a sbírka listin. [online]. Stránky Ministerstva spravedlnosti České republiky. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW: <http://www.justice.cz/xqw/xervlet/insl/report?sysinf.vypis.CEK=232182&sysinf.vypis.rozsah=uplny&sysinf.@typ=transformace&sysinf.@strana=report&sysinf.vypis.typ=XHTML&sysinf.vypis.klic=e0a354d89061d210546e76ea9a0faf0c&sysinf.spis.@oddil=B&sysinf.spis.@vlozka=227&sysinf.spis.@soud=Krajsk%FDm%20soudem%20v%20Plzni&sysinf.platnost=18.03.2010>.

[4] Historie společnosti Plzeňský Prazdroj. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW:
<http://www.prazdroj.cz/cz/o-spolecnosti/historie>.

[5] Výroční zpráva pro zaměstnance. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW: <http://www.prazdroj.cz/cz/o_spolecnosti/_download/vz06_zamestnanci.pdf>.

[6] Certifikace. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW:
<http://www.prazdroj.cz/cz/o-spolecnosti/rizeni-kvality/certifikace>
[7] Politika kvality, bezpečnosti práce a ochrany životního prostředí. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW: <http://www.prazdroj.cz/cz/o-spolecnosti/rizeni-kvality/politika-kvality.>

[8] Výroční zpráva 2006. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj.
[cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW: <http://www.prazdroj.cz/cz/o_spolecnosti/_download/vz06_cz.pdf>.

[9] Zaměstnanecké výhody. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj.
[cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW:
<http://www.prazdroj.cz/cz/zamestnani/karierni-rust-vyhody>.

[10] Podpis kolektivní smlouvy. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW:
<http://www.prazdroj.cz/cz/pro-media/aktualne/646>.

[11] Přední český výrobce a exportér piva oznámil hospodářské výsledky za finanční rok. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW: <http://www.prazdroj.cz/cz/pro-media/aktualne/304>.

[12] Vyhlášení 100 nejvýznamnějších firem. [online]. Stránky sdružení CZECH TOP 100. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW: <http://www.czechtop100.cz/news.php?article=100%20NEJV%DDZNAMN%CCJ%8A%CDCH%20FIREM%20%C8R%20roku%202008>.

[13] Dobrý zaměstnavatel. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj.
[cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW:
<http://www.prazdroj.cz/cz/zamestnani/dobry-zamestnavatel>.

[14] Principy firemní odpovědnosti. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW: <http://www.prazdroj.cz/cz/odpovedna-spolecnost/nase-principy-firemni-odpovednosti/podpora-mistnich-komunit>.

[15]  Spolupráce s dodavatelsko-odběratelskými partnery. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW: <http://www.prazdroj.cz/cz/odpovedna-spolecnost/nase-principy-firemni-odpovednosti/spoluprace-s-dodavatelsko-odberatelskymi-partnery>.

[16] Podpora místních komunit. [online]. Stránky akciové společnosti Plzeňský prazdroj. [cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW:
<http://www.prazdroj.cz/cz/odpovedna-spolecnost/nase-principy-firemni-odpovednosti/podpora-mistnich-komunit>.

[17] Zaměstnanec roku 2004 a pirát roku 2010. [online]. Stránky deníku Blesk.
[cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW:
<http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/134351/zamestnanec-roku-2004-a-pirat-roku-2010.html>.

[18] Čeští pivaři si jezdí pro Prazdroj do Německa. [online]. Stránky deníku Blesk.
[cit. 2010-03-08] Dostupný z WWW:
<http://www.blesk.cz/clanek/servis-penize/104877/cesti-pivari-si-jezdi-pro-prazdroj-do-nemecka.html>.

Seznam zkratek a symbolů
atd. a tak dále
a. s. akciová společnost
ČR Česká republika
IČO identifikační číslo osoby
Kč koruna česká
např. například
obj. objem
PSČ poštovní směrovací číslo
tis. tisíc
tzv. tak zvaně
Naposledy změněno: pondělí, 27. ledna 2014, 11.57