Globus ČR, k.s.
Completion requirements
GLOBUS ČR, K.S.
Zápis v obchodním rejstříku
Obchodní rejstřík: Městský soud v Praze, oddíl A, číslo 16077
Název společnosti: Globus ČR, k. s.
IČ: 63 47 32 91
Právní forma: Komanditní společnost
Sídlo: Praha 9, Čakovice, Kostelecká 822/75, PSČ 196 00, Zapsáno: 5.května 2008
Vlastník řetězce: Společnost Globus ČR, k. s. patří do skupiny koncernových podniků Globus Holding GmbH&Co.KG.
Základní kapitál: 950 020 000 Kč
Vlastni kapital k 30.6.2008: 1 384 345 000 Kč
Vlastni kapital k 30.6.2009: 1 236 425 000 Kč
Předmět činnost ke vztahu k obchodu:
1. zprostředkovatelská činnost v oblasti obchodu a služeb
2. obchodní živnost – koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej
3. provádění staveb včetně jejich změn a udržovacích prací na nich a jejich odstraňování
4. projektová činnost ve výstavbě
5. pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor
6. řeznictví a uzenářství
7. prodej jedů, žíravin a pesticidů
8. provozování čerpacích stanic s palivy a mazivy
9. provozování mycí linky
10. hostinská činnost
11. truhlářství
12. zlatnictví a klenotnictví
13. vedení účetnictví
14. silniční motorová doprava nákladní
15. nákup, prodej a skladování zdravotnických prostředků stanovených Ministerstvem zdravotnictví, které mohou být prodávány prodejci stanovených zdravotnických prostředků
16. kopírovací práce
17. nákup, skladování a prodej hromadně vyráběných léčivých prostředků, které se mohou podle rozhodnutí o registraci prodávat bez lékařského předpisu i mimo lékárny
18. pekařství a cukrářství
Strategie obchodního řetězce
Historie řetězce na území České republiky
Globus byl vůbec prvním hypermarketem, který se do naší republiky dostal a vstoupil na tuzemský trh. Krok to byl beze sporu riskantní, protože nikdo nevěděl, jak zákazník na prodejnu typu hypermarket zareaguje. Na český trh vstoupil historicky prvním hypermarketem na území České republiky v Brně-Ivanovicích v roce 1996. V současné době provozuje tyto hypermarkety - Praha Zličín, Praha Černý Most, Praha Čakovice (zároveň sídlo české pobočky firmy), Chomutov, Opava, Pardubice, Trmice u Ústí nad Labem, Olomouc, České Budějovice, Chotíkov u Plzně, Liberec, Jenišov u Karlových Varů a Ostrava, který byl otevřen na začátku září 2009. Na podzim 2010 se bude v Sokolově otvírat v pořadí 15. hypermarket sítě Globus.
Vize a mise řetězce
Poté, co v minulých letech odešla z trhu část zahraniční konkurence, prodává tento obchodní řetězec stále větší sortiment zboží. Udává se, že nabízí více než 110 000 druhů potravinářského i nepotravinářského zboží. Nízkými cenami a kvalitou zboží si získává stále větší okruh zákazníků. Rozhodujícím faktorem úspěchu jsou právě ceny. Společnost si najímá externí agenturu na průzkum trhu a srovnávání cen v ostatních obchodních řetězcích a okamžitě tak reaguje na zjištěné výsledky. K tomu jim slouží i kampaň „ Ostře měřené ceny“, která podporuje cenovou politiku. Dalším faktorem kromě nízkých cen je i vlastní řeznictví a uzenářství. Globus, jako jediný hypermarket založil již od počátku vlastní řeznictví, kde zaměstnanci maso sami zpracovávají. Dlouhodobou strategií, kterou Globus dodržuje již od roku 1996, je zásobování prodejny výhradně hovězím a vepřovým masem z vybraných českých a moravských chovů. Tím, že se dodrží co nejkratší cesta od zemědělců k zákazníkovi, je zaručena kvalita a čerstvost masa, které nakupují. Je to i přímá podpora pro domácí zemědělství, zpracovatelský průmysl a životní prostředí. Specialitou hypermarketů globus je jejich vlastní pekárna, restaurace a gril.
Globus se významně zapojuje do aktivity, podporující učňovské školství. Chce podpořit orientaci absolventů škol i ve směru pracovního uplatnění v maloobchodě. Tímto krokem si společnost může zajistit stabilní, kvalifikovaný a motivovaný personál na všech úrovních prodeje. Pro management obchodní společnosti se dlouhodobě uplatňuje projekt, který je zaměřen na Team building a Leadership. Cílem těchto aktivit je podporovat jedince k sebepoznání, umění loajality a na poli celé firmy zefektivnit komunikaci a celou firemní kulturu. V rámci systému vzdělávání jsou využívány interní zdroje – vlastní lektoři a know-how.
Obchodní značky řetězce
Zavedení vlastní značky Globe v prodejnách.
Jako novinku lze považovat zavedení nabídky Fairtrade potravin. Tato značka zaručuje, že na vyráběném zboží nebyla použita dětská pracovní síla a zároveň zaručuje pěstitelům poctivé výkupní ceny.
Tento obchodní řetězec zároveň nabízí sortiment bezlepkových potravin, které jsou vhodné pro osoby postižené celiakií.
V hypermarketech Globus najdou zákazníci přibližně 15 000 druhů zboží v sortimentu potravin a 45 000 druhů zboží nepotravinářského, od elektroniky, přes textil, domácí potřeby, hračky, papír až po CD, sportovní potřeby či autodoplňky. V Baumarktech je možné vybírat z nabídky 30 000 druhů výrobků pro kutily, zahrádkáře a pro domácnost.
Od začátku února 2010 nabízí vybrané hypermarkety Globus biovýrobky značky Naturvia českého výrobce Veto Eco.
Zaměstnanci řetězce
Benefity zaměstnanců - 10+1 Benefit
Motivační prémie - na základě splněných úkolů
Třináctá mzda - s vyúčtováním každé listopadové mzdy
Příplatky ke mzdě - v některých případech i vyšší, než stanovuje zákon
Stravování - 55% příspěvek zaměstnavatele, možnost využití místního stravovacího zařízení, nápoje na pracovišti zdarma
Sport a zdraví - organizační a finanční podpora sportovní a relaxační činnosti
Dovolená - při nástupu činí 20 pracovních dní a s postupem času se zvyšuje, po 3 letech na 25 pracovních dní dovolené
Odměny- při životním a pracovním jubileu
Flexibilní pracovní doba - 300 harmonogramů pracovních směn, které umožňují skloubit potřeby zaměstnavatele a zaměstnance
Zvyšování kvalifikace - v rámci interního vzdělávacího systému
Jistota a stabilita - díky pevnému postavení Globusu na trhu
Volání z mobilu - v rámci mimořádně výhodných firemních tarifů
Odbory v obchodním řetězci
Odbory se neúspěšně snažily změnit pracovní dobu řetězce v době Vánoc a mezi svátky.
Provozovny obchodního řetězce
Počet provozoven
V současné době provozuje tyto hypermarkety - Praha Zličín, Praha Černý Most, Praha Čakovice (zároveň sídlo české pobočky firmy), Chomutov, Opava, Pardubice, Trmice u Ústí nad Labem, Olomouc, České Budějovice, Chotíkov u Plzně, Liberec, Jenišov u Karlových Varů a Ostrava, který byl otevřen na začátku září 2009. Na podzim 2010 se bude v Sokolově otvírat v pořadí 15. hypermarket sítě Globus.
Typ provozoven
Hypermarket, baumarkt
Prodejní doba
Pondělí až neděle 8-21h
Nabízené služby
Záruka čerstvosti - U všech druhů nabízených potravin, které mají vyznačeno datum doporučené spotřeby, si zákazník může být jist jejich čerstvostí a prvotřídní kvalitou. Najde-li zboží s prošlou záruční lhůtou, za každý druh takového zboží obdrží nákupní poukaz v hodnotě 40 Kč.
Záruka nejnižší ceny - Zboží Z našich novin anebo Z našeho katalogu zaručuje zákazníkovi nejnižší cenu na trhu. Pokud zákazník v období platnosti výše zmíněných reklamních novin objeví u jiného maloobchodního prodejce nižší cenu zboží, může jej přinést na prodejnu a Globus se zaručuje snížením ceny. Pokud si zákazník již zboží za vyšší cenu pořídil, bude mu po dodání účtenky a reklamních letáků konkurenčních řetězců rozdíl ceny doplacen v množství zboží obvyklého pro domácnost.
Záruka výměny zboží – Veškeré zboží, které zákazník nakoupí, může bez udání důvodu do 30 dnů vrátit. K tomuto kroku je potřeba donést pokladní doklad a zboží přinést v originálním nepoškozeném obalu. Potravinářské výrobky je možné vrátit pouze před uplynutím data doporučené spotřeby. Výjimku tvoří CD, audiokazety, DVD, VHS kazety , PC hry, šperky, metrové zboží a zboží, které je opatřeno osvědčením o registraci vozidla.
Hospodářské výsledky řetězce
Maloobchodní obrat řetězce 2005-2009
Obchodní skupina Globus provozující velkoplošné hypermarkety v Německu a České republice dosáhla v uplynulém obchodním roce (1. 7. 2004 - 30. 6. 2005) zvýšení obratu o 0,7 % na celkových 4,15 miliard euro. V České republice bylo i přes mohutný nástup konkurence dosaženo zvýšení obratu o 6,8 %. Společnosti Globus ČR, v hospodářském roce 2006/2007 vzrostl čistý zisk meziročně o 71 milionů korun na 355 milionů korun. V roce 2007 v žebříčku deseti největších obchodníků, který na základě odhadovaných tržeb sestavila společnost Incoma Research a časopis Moderní obchod, patřilo hypermarketům Globus šesté místo za obchodními řetězci Schwarz ČR (Lidl, Kaufland), Ahold (Hypernova, Albert), Tesco Stores ČR, Makro Cash&Carry ČR a REWE ČR (Billa, Delvita, Penny Market). V účetním roce 2008/2009 vzrostly tržby meziročně o zhruba 620 milionů korun na 23,3 miliardy korun. Zisk hypermarketů Globus ale klesl o 135 milionů na 286,4 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti Globus, jejíž účetní rok začíná vždy v červenci a končí následující rok v červnu. Hypermarkety Globus ve finančním roce 2008/2009 navzdory meziročně vyšším tržbám vykázaly nižší obchodní marži. Ta klesla na 3,559 miliardy korun z 3,653 miliardy v roce předchozím. V předchozím hospodářském roce vzrostl společnosti Globus ČR čistý zisk meziročně o 66 milionů korun na 421 milionů korun. Hypermarkety Globus tehdy zvýšily i tržby, a to meziročně o bezmála 2,6 miliardy korun na téměř 22,7 miliardy korun.
Postavení a ocenění řetězce
Postavení řetězce v TOP 10, TOP 100
Pořadí Skupina/Firma Roční tržby (v mld. Kč)
2006 2007 rozdíl
1 Schwarz ČR (Kaufland, Lidl) 45,5* 51,1* 5,6
2,3 Ahold CR (Hypernova, Albert) 38,5* 42,0* 3,5
2,3 Tesco Stores ČR 36,0* 42,0* 6
4 Makro Cash&Carry ČR 38,3 39,3 1
5 Rewe ČR (Billa, Delvita, Penny Market) 25,8* 31,6* 5,3
6 Globus ČR 20,5 23 2,5
7 Tengelmann ČR (Plus-Discount, OBI) 19,5* 20,5* 1
8 Geco Tabak 14,9 17,7 2,8
9 Spar ČR (Interspar, Spar ČOS, Spar Šumava) 12,0* 14,0* 2
10 PEAL 6,8 8 1,2
CELKEM 257,8* 289,1* 31,4
Tržby jsou včetně DPH.
* odhad
Zdroj: Incoma Research, Moderní obchod
TOP 10 obchodních společností podle maloobchodního
obratu v mil. Kč
Firma Obrat 2007
AHOLD CZECH REPUBLIC, a.s. 42 000
TESCO STORES ČR, a.s. 42 000
Makro Cash&Carry ČR, s.r.o. 39 300
Kaufland ČR, v.o.s. 35 000
GLOBUS ČR, k.s. 23 000
. Penny Market, s.r.o. 18 600
GECO TABAK, a.s. 17 653
Lidl ČR, v.o.s. 16 500
Plus Discount, spol. s r.o. 13 500
Billa, spol. s r.o. 13 000
Pramen: Ročenka českého a slovenského obchodu a marketingu 2008, projekt INCOMA Research, Praha
10 největších maloobchodníků s biopotravinami dle obratu v roce 2008
http://www.agris.cz/podnikani/detail.php?id=164184&iSub=529&PHPSESSID=d8
Zdroj: Green marketing: ročenka Český trh s biopotravinami 2009, www.bio-info.cz
Získaná ocenění
Hypermarket Globus získal cenu Top Retailer pro řetězec nejlépe hodnocený zákazníky. Výzkum společnosti Incoma GfK potvrdil výbornou pozici tohoto řetězce zejména, co se týká šíře sortimentu, čerstvosti a kvality zboží a také dostupnosti a kvality personálu.
Retailové ocenění Retail business mixer 2005
100 obdivovaných firem ČR 2008
Zlatý dukát 2003
Certifikát kvalitního zaměstnavatele
Ocenění Rhodos
2002 Cena za image, 1. místo v kategorii hypermarkety a supermarket
2003 Cena za image, 1. místo v kategorii hypermarkety a supermarkety
2004 Cena za image, 2. místo v kategorii hypermarkety a supermarkety
Top Retailer
2003/2004 Cena za nejlepší zákaznické hodnocení
2004/2005 Cena za nejlepší hodnocení očima zákazníků
2005/2006 Cena za nejlepší hodnocení očima zákazníků
2006/2007 Cena v kategorii obchodník nejlépe hodnocený zákazníky
2007/2008 Cena v kategorii obchodník nejlépe hodnocený zákazníky
2009/2010 Cena v kategorii potravinářský řetězec nejlépe hodnocený zákazníky
100 nejvýznamnějších firem ČR za rok - 2004, 2005, 2006, 2007
Vztah s dodavateli
Společnost Globus, jeden z předních obchodních řetězců působících v České republice, chystá od dubna přechod části dodavatelů na nový centrální sklad čerstvých potravin. S touto změnou je spojeno zavedení nové EDI zprávy ORDRSP – Order response, tedy potvrzení objednávky.
Společnost GLOBUS ČR, k. s. provozuje systém Business-to-Business (B2B) pod označením GROW. Toto řešení poskytuje oběma zúčastněným stranám, kterými jsou GLOBUS ČR, k. s. a její dodavatelé, informace o kompletní obchodní komunikaci od objednávky přes dopravní avízo, dodací list, příjemku až po fakturu. Dále poskytuje informace o aktuálním stavu skladových zásob, prodeji zboží.
Vztah s územní samosprávou (městem, krajem)
Vztah s obyvatelstvem (sponzorování tělesně postižených obyvatel)
Vztah s neziskovými organizacemi
Již od října 2002 nabízí Globus svým zákazníkům možnost přispět na Konto BARIÉRY. Z každé nákupní igelitové tašky, které jsou k dostání u pokladen ve všech supermarketech, je jedna koruna určena pro Konto BARIÉRY.
Konto bariéry a obchodní řetězec Globus ČR předali do Jablonce nad Nisou další speciální devítimístný vůz, určený pro přepravu osob se zdravotním postižením. Jako příjemce tohoto motorového daru vybrala Rada Konta BARIÉRY občanské sdružení Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v ČR, Klub Jablonec nad Nisou.
Zajímavosti uveřejněné o řetězci (kácení stromů, likvidace odpadů, prošlá záruční lhůta )
Obchodní řetězec Globus stáhl ze svých provozoven lísková jádra z Gruzie. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v nich objevila plíseň a hnilobu. ČTK to zjistila z internetových stránkách SZPI a řetězce. Již zakoupená jádra mohou zákazníci vrátit a peníze dostanou zpět.
Plíseň odhalili inspektoři na jádrech lískových ořechů balených po 200 gramech s minimální trvanlivostí do října 2010. Jádra pocházejí z Gruzie, výrobcem je společnost Poex.
ČTK 26.02.2010
Použité zdroje
1. www. justice.cz
2. www. globus.cz
3. www. novinky.cz
4. www. google.cz
5. www.euro.cz
6. www.letak-globus.cz
7. www.edizone.cz
8. www.bio-info.cz
9. Česká tisková kancelář
10. Green marketing: ročenka Český trh s biopotravinami 2009
11. Ročenka českého a slovenského obchodu a marketingu 2008, projekt INCOMA Research, Praha
1. ZÁPIS V OBCHODNÍM REJSTŘÍKU
Název řetězce: Globus ČR, k.s
Právní forma: komanditní společnost
Registrováno městským soudem v Praze, oddíl A, číslo 16077
Sídlo: Kostelecká 822/75, Praha 9 - Čakovice, PSČ 196 00
Den zápisu: 27. 7. 1995
IČO: 63473291
Vlastník řetězce: Globus Holding GmbH & Co. KG.
Základní kapitál: 950 020 000,- Kč
Předmět činnosti: obchody se smíšeným zbožím, reklamní činnost
2. STRATEGIE OBCHODNÍHO ŘETĚZCE
Historie řetězce na území ČR
Globus na český trh vstoupil historicky prvním hypermarketem na území ČR v Brně- Ivanovicích v roce 1996. Jednalo se o velmi riskantní krok protože nikdo nevěděl, jak zákazník na prodejny typu hypermarketu zareaguje. Neodmítne je? Ukázalo se, že nikoli. Výsledkem je úspěch. Globus pochopil, že v České republice musí dosáhnout evropské úrovně v rekordním tempu. Denně nabízet víc než jiní, denně bojovat o přízeň zákazníků..
Vize a mise řetězce
„Snažíme se, aby naši zákazníci u nás našli vždy vše, co potřebují - a to rychle, za dobrou cenu a bez zbytečného zdržování.“Priorita je obsažena ve sloganu "Globus - pro Vás cokoliv."
Obchodní značky řetězce
Hypermarket Globus prodává výrobky s vlastní privátní značkou pod kterou zákazníkům nabízí například uzeninu, porcované sýry, müsli, džusy, kávu nebo papírové kapesníčky. Globus dlouhá léta patřil mezi poslední velké řetězce v ČR, které v nabídce neměly výrobky prodávané pod vlastním názvem a za nižší ceny než značkové zboží..
Značky kvality
Privátní značku GLOBUS u svých výrobků propaguje sloganem „Kvalita, která si zaslouží naše jméno.“ Kromě loga Globus je na obalu těchto výrobků také osobní doporučení rodiny Bruchovy, která společnost před více než 180 lety založila a svým jménem garantuje kvalitu výrobků.
3. ZAMĚSTANCI ŘETĚZCE
3.1 Složení zaměstnanců řetězce
Globus zaměstnává na našem území více než 6000 lidí.
3.2 Benefity zaměstnanců
Mezi zaměstnanecké výhody patří: motivační prémie, třináctá mzda, příplatky ke mzdě (v některých případech i vyšší, než stanovuje zákon), stravování, finanční podpory v oblasti sportu a zdraví, dovolená, odměny při životním a pracovním jubileu, flexibilní pracovní doba, zvyšování kvalifikace, firemní mobilní tarify.
4. PROVOZOVNY OBCHODNÍHO ŘETĚZCE
Počet provozoven
Společnost Globus v České republice provozuje aktuálně 14 hypermarketů, v letošním se plánuje otevření hypermarketu v Havířově.
Provozovny: Praha-Černý most, Praha-Čakovice, Praha-Zličín, Brno, Olomouc, Opava, Pardubice, Chomutov, Trmice /Ústí nad Labem/, Chotíkov /Plzeň/, České Budějovice, Liberec, Jeníšov /Karlovy Vary/, Ostrava
Ty provozoven
hypermarket, baumarkt
Prodejní doba
Běžná otevírací doba:
PO – NE: 8:00 – 21:00
V pražských hypermarketech končí otevírací doba v 22:00.
Nabízené služby
Globus nabízí kartu GLOBUS, fotosběrnu, vlastní restauraci, rozvoz zboží a půjčování navigací. Každý hypermarket provozuje vlastní čerpací stanici s výhodnými cenami pohonných hmot. Mezi další služby patří „Mimi klub“, kde Globus nabízí členům každý měsíc až sto výrobků za nižší ceny, zajímavé informace a rady odborníků. Dále nabízí ve všech hypermarketech pojistné produkty (cestovní pojištění, auto pojištění, pojištění majetku) Allianz ve spolupráci se společností Cetelem.
5. HOSPODÁŘSKÉ VÝSLEDKY ŘETĚZCE
Maloobchodní obrat
2004 - 18,9 mld. Kč
2005 - 19 mld. Kč
2006 - 20,5 mld. Kč
2007 - 23 mld. Kč
2008 - 25,4 mld. Kč
2009 - 26,3 mld. Kč
6. POSTAVENÍ A OCENĚNÍ ŘETĚZCE
6.2 Postavení řetězce v TOP 10, TOP 100
TOP 10 obchodu v ČR v roce 2009: 6. místo Globus ČR, k.s. 26,3 mld. Kč
6.3 Získaná ocenění
Globus získal v roce 2009 na konferenci Retail Summit cenu v kategorii potravinářský řetězec nejlépe hodnocený zákazníky. A to zejména díky šíře sortimentu, čerstvosti a kvality zboží a také dostupnosti a kvality personálu. V roce 2009 se umístil na 3. místě mezi nejobdivovanějšími firmami v kategorii velkoobchod, maloobchod, zprostředkování obchodu..
7. VZTAH ŘETĚZCE S OKOLÍM
7.1 Vztah s dodavateli
Společnost GLOBUS ČR používá ke komunikaci se svými dodavateli internetový B2B portál. Tento portál neslouží pouze k transakční komunikaci (objednávky, dodací listy, faktury,…), ale také ke sdílení všech informací, které jsou ke vzájemné spolupráci potřeba. Tuto funkcionalitu zajišťuje část portálu, která se nazývá SRM. SRM řídí dodavatelské vztahy, reprezentuje další možnost jak zlepšit přesnost a rychlost transakcí mezi nakupujícím a dodavatelem, zvyšuje přínosy spolupráce mezi oběma stranami a snižuje celkové náklady.
GLOBUS ČR preferuje v obchodním kontaktu se svými dodavateli využívání moderních technologií, které usnadňují vzájemnou spolupráci a výrazně urychlují tok zboží.
EDI – elektronická výměna dat je elektronická výměna standardních dokladů mezi dvěma nezávislými subjekty. Hlavním cílem EDI je postupné nahrazování papírových dokumentů elektronickými, které mají ve výsledku stejnou právní váhu jako dokumenty klasické, jsou však daleko bezpečnější a jejich předávání je efektivnější a levnější.
7.2 Vztah s obyvatelstvem
Globus ČR přišel v loňském roce s programem: „Ostře měřená cena,“ v jehož rámci se porovnávaly firma porovnávala s konkurencí ceny kompletního sortimentu, nikoliv jen vybraných položek. Jedná se o to, aby Globus byl schopen zákazníkům garantovat to, že v tomto hypermarketu nakoupí skutečně výhodně. Na tento program navazovala další aktivita, u které zákazníci měli možnosti, aby si sami určili klíčové výrobky, jenž by měl Globus zlevnit. – „zlevněte si to, co sami chcete“
8. ZAJÍMAVOSTI UVEŘEJNĚNÉ O ŘETĚZCI
Zákazníci hypermarketu dostávají k nákupu ekologicky rozložitelné plastové tašky zdarma. Tyto tašky obsahují aditivum TDPA, díky němuž z nich po třech letech zůstane jen voda, CO2 a biomasa. Další zajímavosti o Globusu: pokud zákazník najde zboží s prošlou záruční lhůtou, tak za každý druh takového zboží obdrží nákupní poukaz v hodnotě 40 Kč. Řetězec nechce nechávat kupující čekat na placení – budou-li zákazníci čekat déle než 10 minut a všechny pokladny nebudou otevřeny, obdrží jako omluvu nákupní poukaz v hodnotě 40 Kč.
Zdroje
http://www.globus.cz/
http://www.ibrno.cz/index.php?id_clanek=4126&sec=casopis
http://ekonomika.ihned.cz/c1-38478240-hypermarket-globus-zacne-od-rijna-prodavat-vyrobky-s-vlastni-privatni-znackou
www.incoma.cz
http://www.marketingovenoviny.cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=6965
Zápis v obchodním rejstříku
Obchodní rejstřík: Městský soud v Praze, oddíl A, číslo 16077
Název společnosti: Globus ČR, k. s.
IČ: 63 47 32 91
Právní forma: Komanditní společnost
Sídlo: Praha 9, Čakovice, Kostelecká 822/75, PSČ 196 00, Zapsáno: 5.května 2008
Vlastník řetězce: Společnost Globus ČR, k. s. patří do skupiny koncernových podniků Globus Holding GmbH&Co.KG.
Základní kapitál: 950 020 000 Kč
Vlastni kapital k 30.6.2008: 1 384 345 000 Kč
Vlastni kapital k 30.6.2009: 1 236 425 000 Kč
Předmět činnost ke vztahu k obchodu:
1. zprostředkovatelská činnost v oblasti obchodu a služeb
2. obchodní živnost – koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej
3. provádění staveb včetně jejich změn a udržovacích prací na nich a jejich odstraňování
4. projektová činnost ve výstavbě
5. pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor
6. řeznictví a uzenářství
7. prodej jedů, žíravin a pesticidů
8. provozování čerpacích stanic s palivy a mazivy
9. provozování mycí linky
10. hostinská činnost
11. truhlářství
12. zlatnictví a klenotnictví
13. vedení účetnictví
14. silniční motorová doprava nákladní
15. nákup, prodej a skladování zdravotnických prostředků stanovených Ministerstvem zdravotnictví, které mohou být prodávány prodejci stanovených zdravotnických prostředků
16. kopírovací práce
17. nákup, skladování a prodej hromadně vyráběných léčivých prostředků, které se mohou podle rozhodnutí o registraci prodávat bez lékařského předpisu i mimo lékárny
18. pekařství a cukrářství
Strategie obchodního řetězce
Historie řetězce na území České republiky
Globus byl vůbec prvním hypermarketem, který se do naší republiky dostal a vstoupil na tuzemský trh. Krok to byl beze sporu riskantní, protože nikdo nevěděl, jak zákazník na prodejnu typu hypermarket zareaguje. Na český trh vstoupil historicky prvním hypermarketem na území České republiky v Brně-Ivanovicích v roce 1996. V současné době provozuje tyto hypermarkety - Praha Zličín, Praha Černý Most, Praha Čakovice (zároveň sídlo české pobočky firmy), Chomutov, Opava, Pardubice, Trmice u Ústí nad Labem, Olomouc, České Budějovice, Chotíkov u Plzně, Liberec, Jenišov u Karlových Varů a Ostrava, který byl otevřen na začátku září 2009. Na podzim 2010 se bude v Sokolově otvírat v pořadí 15. hypermarket sítě Globus.
Vize a mise řetězce
Poté, co v minulých letech odešla z trhu část zahraniční konkurence, prodává tento obchodní řetězec stále větší sortiment zboží. Udává se, že nabízí více než 110 000 druhů potravinářského i nepotravinářského zboží. Nízkými cenami a kvalitou zboží si získává stále větší okruh zákazníků. Rozhodujícím faktorem úspěchu jsou právě ceny. Společnost si najímá externí agenturu na průzkum trhu a srovnávání cen v ostatních obchodních řetězcích a okamžitě tak reaguje na zjištěné výsledky. K tomu jim slouží i kampaň „ Ostře měřené ceny“, která podporuje cenovou politiku. Dalším faktorem kromě nízkých cen je i vlastní řeznictví a uzenářství. Globus, jako jediný hypermarket založil již od počátku vlastní řeznictví, kde zaměstnanci maso sami zpracovávají. Dlouhodobou strategií, kterou Globus dodržuje již od roku 1996, je zásobování prodejny výhradně hovězím a vepřovým masem z vybraných českých a moravských chovů. Tím, že se dodrží co nejkratší cesta od zemědělců k zákazníkovi, je zaručena kvalita a čerstvost masa, které nakupují. Je to i přímá podpora pro domácí zemědělství, zpracovatelský průmysl a životní prostředí. Specialitou hypermarketů globus je jejich vlastní pekárna, restaurace a gril.
Globus se významně zapojuje do aktivity, podporující učňovské školství. Chce podpořit orientaci absolventů škol i ve směru pracovního uplatnění v maloobchodě. Tímto krokem si společnost může zajistit stabilní, kvalifikovaný a motivovaný personál na všech úrovních prodeje. Pro management obchodní společnosti se dlouhodobě uplatňuje projekt, který je zaměřen na Team building a Leadership. Cílem těchto aktivit je podporovat jedince k sebepoznání, umění loajality a na poli celé firmy zefektivnit komunikaci a celou firemní kulturu. V rámci systému vzdělávání jsou využívány interní zdroje – vlastní lektoři a know-how.
Obchodní značky řetězce
Zavedení vlastní značky Globe v prodejnách.
Jako novinku lze považovat zavedení nabídky Fairtrade potravin. Tato značka zaručuje, že na vyráběném zboží nebyla použita dětská pracovní síla a zároveň zaručuje pěstitelům poctivé výkupní ceny.
Tento obchodní řetězec zároveň nabízí sortiment bezlepkových potravin, které jsou vhodné pro osoby postižené celiakií.
V hypermarketech Globus najdou zákazníci přibližně 15 000 druhů zboží v sortimentu potravin a 45 000 druhů zboží nepotravinářského, od elektroniky, přes textil, domácí potřeby, hračky, papír až po CD, sportovní potřeby či autodoplňky. V Baumarktech je možné vybírat z nabídky 30 000 druhů výrobků pro kutily, zahrádkáře a pro domácnost.
Od začátku února 2010 nabízí vybrané hypermarkety Globus biovýrobky značky Naturvia českého výrobce Veto Eco.
Zaměstnanci řetězce
Benefity zaměstnanců - 10+1 Benefit
Motivační prémie - na základě splněných úkolů
Třináctá mzda - s vyúčtováním každé listopadové mzdy
Příplatky ke mzdě - v některých případech i vyšší, než stanovuje zákon
Stravování - 55% příspěvek zaměstnavatele, možnost využití místního stravovacího zařízení, nápoje na pracovišti zdarma
Sport a zdraví - organizační a finanční podpora sportovní a relaxační činnosti
Dovolená - při nástupu činí 20 pracovních dní a s postupem času se zvyšuje, po 3 letech na 25 pracovních dní dovolené
Odměny- při životním a pracovním jubileu
Flexibilní pracovní doba - 300 harmonogramů pracovních směn, které umožňují skloubit potřeby zaměstnavatele a zaměstnance
Zvyšování kvalifikace - v rámci interního vzdělávacího systému
Jistota a stabilita - díky pevnému postavení Globusu na trhu
Volání z mobilu - v rámci mimořádně výhodných firemních tarifů
Odbory v obchodním řetězci
Odbory se neúspěšně snažily změnit pracovní dobu řetězce v době Vánoc a mezi svátky.
Provozovny obchodního řetězce
Počet provozoven
V současné době provozuje tyto hypermarkety - Praha Zličín, Praha Černý Most, Praha Čakovice (zároveň sídlo české pobočky firmy), Chomutov, Opava, Pardubice, Trmice u Ústí nad Labem, Olomouc, České Budějovice, Chotíkov u Plzně, Liberec, Jenišov u Karlových Varů a Ostrava, který byl otevřen na začátku září 2009. Na podzim 2010 se bude v Sokolově otvírat v pořadí 15. hypermarket sítě Globus.
Typ provozoven
Hypermarket, baumarkt
Prodejní doba
Pondělí až neděle 8-21h
Nabízené služby
Záruka čerstvosti - U všech druhů nabízených potravin, které mají vyznačeno datum doporučené spotřeby, si zákazník může být jist jejich čerstvostí a prvotřídní kvalitou. Najde-li zboží s prošlou záruční lhůtou, za každý druh takového zboží obdrží nákupní poukaz v hodnotě 40 Kč.
Záruka nejnižší ceny - Zboží Z našich novin anebo Z našeho katalogu zaručuje zákazníkovi nejnižší cenu na trhu. Pokud zákazník v období platnosti výše zmíněných reklamních novin objeví u jiného maloobchodního prodejce nižší cenu zboží, může jej přinést na prodejnu a Globus se zaručuje snížením ceny. Pokud si zákazník již zboží za vyšší cenu pořídil, bude mu po dodání účtenky a reklamních letáků konkurenčních řetězců rozdíl ceny doplacen v množství zboží obvyklého pro domácnost.
Záruka výměny zboží – Veškeré zboží, které zákazník nakoupí, může bez udání důvodu do 30 dnů vrátit. K tomuto kroku je potřeba donést pokladní doklad a zboží přinést v originálním nepoškozeném obalu. Potravinářské výrobky je možné vrátit pouze před uplynutím data doporučené spotřeby. Výjimku tvoří CD, audiokazety, DVD, VHS kazety , PC hry, šperky, metrové zboží a zboží, které je opatřeno osvědčením o registraci vozidla.
Hospodářské výsledky řetězce
Maloobchodní obrat řetězce 2005-2009
Obchodní skupina Globus provozující velkoplošné hypermarkety v Německu a České republice dosáhla v uplynulém obchodním roce (1. 7. 2004 - 30. 6. 2005) zvýšení obratu o 0,7 % na celkových 4,15 miliard euro. V České republice bylo i přes mohutný nástup konkurence dosaženo zvýšení obratu o 6,8 %. Společnosti Globus ČR, v hospodářském roce 2006/2007 vzrostl čistý zisk meziročně o 71 milionů korun na 355 milionů korun. V roce 2007 v žebříčku deseti největších obchodníků, který na základě odhadovaných tržeb sestavila společnost Incoma Research a časopis Moderní obchod, patřilo hypermarketům Globus šesté místo za obchodními řetězci Schwarz ČR (Lidl, Kaufland), Ahold (Hypernova, Albert), Tesco Stores ČR, Makro Cash&Carry ČR a REWE ČR (Billa, Delvita, Penny Market). V účetním roce 2008/2009 vzrostly tržby meziročně o zhruba 620 milionů korun na 23,3 miliardy korun. Zisk hypermarketů Globus ale klesl o 135 milionů na 286,4 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti Globus, jejíž účetní rok začíná vždy v červenci a končí následující rok v červnu. Hypermarkety Globus ve finančním roce 2008/2009 navzdory meziročně vyšším tržbám vykázaly nižší obchodní marži. Ta klesla na 3,559 miliardy korun z 3,653 miliardy v roce předchozím. V předchozím hospodářském roce vzrostl společnosti Globus ČR čistý zisk meziročně o 66 milionů korun na 421 milionů korun. Hypermarkety Globus tehdy zvýšily i tržby, a to meziročně o bezmála 2,6 miliardy korun na téměř 22,7 miliardy korun.
Postavení a ocenění řetězce
Postavení řetězce v TOP 10, TOP 100
Pořadí Skupina/Firma Roční tržby (v mld. Kč)
2006 2007 rozdíl
1 Schwarz ČR (Kaufland, Lidl) 45,5* 51,1* 5,6
2,3 Ahold CR (Hypernova, Albert) 38,5* 42,0* 3,5
2,3 Tesco Stores ČR 36,0* 42,0* 6
4 Makro Cash&Carry ČR 38,3 39,3 1
5 Rewe ČR (Billa, Delvita, Penny Market) 25,8* 31,6* 5,3
6 Globus ČR 20,5 23 2,5
7 Tengelmann ČR (Plus-Discount, OBI) 19,5* 20,5* 1
8 Geco Tabak 14,9 17,7 2,8
9 Spar ČR (Interspar, Spar ČOS, Spar Šumava) 12,0* 14,0* 2
10 PEAL 6,8 8 1,2
CELKEM 257,8* 289,1* 31,4
Tržby jsou včetně DPH.
* odhad
Zdroj: Incoma Research, Moderní obchod
TOP 10 obchodních společností podle maloobchodního
obratu v mil. Kč
Firma Obrat 2007
AHOLD CZECH REPUBLIC, a.s. 42 000
TESCO STORES ČR, a.s. 42 000
Makro Cash&Carry ČR, s.r.o. 39 300
Kaufland ČR, v.o.s. 35 000
GLOBUS ČR, k.s. 23 000
. Penny Market, s.r.o. 18 600
GECO TABAK, a.s. 17 653
Lidl ČR, v.o.s. 16 500
Plus Discount, spol. s r.o. 13 500
Billa, spol. s r.o. 13 000
Pramen: Ročenka českého a slovenského obchodu a marketingu 2008, projekt INCOMA Research, Praha
10 největších maloobchodníků s biopotravinami dle obratu v roce 2008
http://www.agris.cz/podnikani/detail.php?id=164184&iSub=529&PHPSESSID=d8
Zdroj: Green marketing: ročenka Český trh s biopotravinami 2009, www.bio-info.cz
Získaná ocenění
Hypermarket Globus získal cenu Top Retailer pro řetězec nejlépe hodnocený zákazníky. Výzkum společnosti Incoma GfK potvrdil výbornou pozici tohoto řetězce zejména, co se týká šíře sortimentu, čerstvosti a kvality zboží a také dostupnosti a kvality personálu.
Retailové ocenění Retail business mixer 2005
100 obdivovaných firem ČR 2008
Zlatý dukát 2003
Certifikát kvalitního zaměstnavatele
Ocenění Rhodos
2002 Cena za image, 1. místo v kategorii hypermarkety a supermarket
2003 Cena za image, 1. místo v kategorii hypermarkety a supermarkety
2004 Cena za image, 2. místo v kategorii hypermarkety a supermarkety
Top Retailer
2003/2004 Cena za nejlepší zákaznické hodnocení
2004/2005 Cena za nejlepší hodnocení očima zákazníků
2005/2006 Cena za nejlepší hodnocení očima zákazníků
2006/2007 Cena v kategorii obchodník nejlépe hodnocený zákazníky
2007/2008 Cena v kategorii obchodník nejlépe hodnocený zákazníky
2009/2010 Cena v kategorii potravinářský řetězec nejlépe hodnocený zákazníky
100 nejvýznamnějších firem ČR za rok - 2004, 2005, 2006, 2007
Vztah s dodavateli
Společnost Globus, jeden z předních obchodních řetězců působících v České republice, chystá od dubna přechod části dodavatelů na nový centrální sklad čerstvých potravin. S touto změnou je spojeno zavedení nové EDI zprávy ORDRSP – Order response, tedy potvrzení objednávky.
Společnost GLOBUS ČR, k. s. provozuje systém Business-to-Business (B2B) pod označením GROW. Toto řešení poskytuje oběma zúčastněným stranám, kterými jsou GLOBUS ČR, k. s. a její dodavatelé, informace o kompletní obchodní komunikaci od objednávky přes dopravní avízo, dodací list, příjemku až po fakturu. Dále poskytuje informace o aktuálním stavu skladových zásob, prodeji zboží.
Vztah s územní samosprávou (městem, krajem)
Vztah s obyvatelstvem (sponzorování tělesně postižených obyvatel)
Vztah s neziskovými organizacemi
Již od října 2002 nabízí Globus svým zákazníkům možnost přispět na Konto BARIÉRY. Z každé nákupní igelitové tašky, které jsou k dostání u pokladen ve všech supermarketech, je jedna koruna určena pro Konto BARIÉRY.
Konto bariéry a obchodní řetězec Globus ČR předali do Jablonce nad Nisou další speciální devítimístný vůz, určený pro přepravu osob se zdravotním postižením. Jako příjemce tohoto motorového daru vybrala Rada Konta BARIÉRY občanské sdružení Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v ČR, Klub Jablonec nad Nisou.
Zajímavosti uveřejněné o řetězci (kácení stromů, likvidace odpadů, prošlá záruční lhůta )
Obchodní řetězec Globus stáhl ze svých provozoven lísková jádra z Gruzie. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v nich objevila plíseň a hnilobu. ČTK to zjistila z internetových stránkách SZPI a řetězce. Již zakoupená jádra mohou zákazníci vrátit a peníze dostanou zpět.
Plíseň odhalili inspektoři na jádrech lískových ořechů balených po 200 gramech s minimální trvanlivostí do října 2010. Jádra pocházejí z Gruzie, výrobcem je společnost Poex.
ČTK 26.02.2010
Použité zdroje
1. www. justice.cz
2. www. globus.cz
3. www. novinky.cz
4. www. google.cz
5. www.euro.cz
6. www.letak-globus.cz
7. www.edizone.cz
8. www.bio-info.cz
9. Česká tisková kancelář
10. Green marketing: ročenka Český trh s biopotravinami 2009
11. Ročenka českého a slovenského obchodu a marketingu 2008, projekt INCOMA Research, Praha
1. ZÁPIS V OBCHODNÍM REJSTŘÍKU
Název řetězce: Globus ČR, k.s
Právní forma: komanditní společnost
Registrováno městským soudem v Praze, oddíl A, číslo 16077
Sídlo: Kostelecká 822/75, Praha 9 - Čakovice, PSČ 196 00
Den zápisu: 27. 7. 1995
IČO: 63473291
Vlastník řetězce: Globus Holding GmbH & Co. KG.
Základní kapitál: 950 020 000,- Kč
Předmět činnosti: obchody se smíšeným zbožím, reklamní činnost
2. STRATEGIE OBCHODNÍHO ŘETĚZCE
Historie řetězce na území ČR
Globus na český trh vstoupil historicky prvním hypermarketem na území ČR v Brně- Ivanovicích v roce 1996. Jednalo se o velmi riskantní krok protože nikdo nevěděl, jak zákazník na prodejny typu hypermarketu zareaguje. Neodmítne je? Ukázalo se, že nikoli. Výsledkem je úspěch. Globus pochopil, že v České republice musí dosáhnout evropské úrovně v rekordním tempu. Denně nabízet víc než jiní, denně bojovat o přízeň zákazníků..
Vize a mise řetězce
„Snažíme se, aby naši zákazníci u nás našli vždy vše, co potřebují - a to rychle, za dobrou cenu a bez zbytečného zdržování.“Priorita je obsažena ve sloganu "Globus - pro Vás cokoliv."
Obchodní značky řetězce
Hypermarket Globus prodává výrobky s vlastní privátní značkou pod kterou zákazníkům nabízí například uzeninu, porcované sýry, müsli, džusy, kávu nebo papírové kapesníčky. Globus dlouhá léta patřil mezi poslední velké řetězce v ČR, které v nabídce neměly výrobky prodávané pod vlastním názvem a za nižší ceny než značkové zboží..
Značky kvality
Privátní značku GLOBUS u svých výrobků propaguje sloganem „Kvalita, která si zaslouží naše jméno.“ Kromě loga Globus je na obalu těchto výrobků také osobní doporučení rodiny Bruchovy, která společnost před více než 180 lety založila a svým jménem garantuje kvalitu výrobků.
3. ZAMĚSTANCI ŘETĚZCE
3.1 Složení zaměstnanců řetězce
Globus zaměstnává na našem území více než 6000 lidí.
3.2 Benefity zaměstnanců
Mezi zaměstnanecké výhody patří: motivační prémie, třináctá mzda, příplatky ke mzdě (v některých případech i vyšší, než stanovuje zákon), stravování, finanční podpory v oblasti sportu a zdraví, dovolená, odměny při životním a pracovním jubileu, flexibilní pracovní doba, zvyšování kvalifikace, firemní mobilní tarify.
4. PROVOZOVNY OBCHODNÍHO ŘETĚZCE
Počet provozoven
Společnost Globus v České republice provozuje aktuálně 14 hypermarketů, v letošním se plánuje otevření hypermarketu v Havířově.
Provozovny: Praha-Černý most, Praha-Čakovice, Praha-Zličín, Brno, Olomouc, Opava, Pardubice, Chomutov, Trmice /Ústí nad Labem/, Chotíkov /Plzeň/, České Budějovice, Liberec, Jeníšov /Karlovy Vary/, Ostrava
Ty provozoven
hypermarket, baumarkt
Prodejní doba
Běžná otevírací doba:
PO – NE: 8:00 – 21:00
V pražských hypermarketech končí otevírací doba v 22:00.
Nabízené služby
Globus nabízí kartu GLOBUS, fotosběrnu, vlastní restauraci, rozvoz zboží a půjčování navigací. Každý hypermarket provozuje vlastní čerpací stanici s výhodnými cenami pohonných hmot. Mezi další služby patří „Mimi klub“, kde Globus nabízí členům každý měsíc až sto výrobků za nižší ceny, zajímavé informace a rady odborníků. Dále nabízí ve všech hypermarketech pojistné produkty (cestovní pojištění, auto pojištění, pojištění majetku) Allianz ve spolupráci se společností Cetelem.
5. HOSPODÁŘSKÉ VÝSLEDKY ŘETĚZCE
Maloobchodní obrat
2004 - 18,9 mld. Kč
2005 - 19 mld. Kč
2006 - 20,5 mld. Kč
2007 - 23 mld. Kč
2008 - 25,4 mld. Kč
2009 - 26,3 mld. Kč
6. POSTAVENÍ A OCENĚNÍ ŘETĚZCE
6.2 Postavení řetězce v TOP 10, TOP 100
TOP 10 obchodu v ČR v roce 2009: 6. místo Globus ČR, k.s. 26,3 mld. Kč
6.3 Získaná ocenění
Globus získal v roce 2009 na konferenci Retail Summit cenu v kategorii potravinářský řetězec nejlépe hodnocený zákazníky. A to zejména díky šíře sortimentu, čerstvosti a kvality zboží a také dostupnosti a kvality personálu. V roce 2009 se umístil na 3. místě mezi nejobdivovanějšími firmami v kategorii velkoobchod, maloobchod, zprostředkování obchodu..
7. VZTAH ŘETĚZCE S OKOLÍM
7.1 Vztah s dodavateli
Společnost GLOBUS ČR používá ke komunikaci se svými dodavateli internetový B2B portál. Tento portál neslouží pouze k transakční komunikaci (objednávky, dodací listy, faktury,…), ale také ke sdílení všech informací, které jsou ke vzájemné spolupráci potřeba. Tuto funkcionalitu zajišťuje část portálu, která se nazývá SRM. SRM řídí dodavatelské vztahy, reprezentuje další možnost jak zlepšit přesnost a rychlost transakcí mezi nakupujícím a dodavatelem, zvyšuje přínosy spolupráce mezi oběma stranami a snižuje celkové náklady.
GLOBUS ČR preferuje v obchodním kontaktu se svými dodavateli využívání moderních technologií, které usnadňují vzájemnou spolupráci a výrazně urychlují tok zboží.
EDI – elektronická výměna dat je elektronická výměna standardních dokladů mezi dvěma nezávislými subjekty. Hlavním cílem EDI je postupné nahrazování papírových dokumentů elektronickými, které mají ve výsledku stejnou právní váhu jako dokumenty klasické, jsou však daleko bezpečnější a jejich předávání je efektivnější a levnější.
7.2 Vztah s obyvatelstvem
Globus ČR přišel v loňském roce s programem: „Ostře měřená cena,“ v jehož rámci se porovnávaly firma porovnávala s konkurencí ceny kompletního sortimentu, nikoliv jen vybraných položek. Jedná se o to, aby Globus byl schopen zákazníkům garantovat to, že v tomto hypermarketu nakoupí skutečně výhodně. Na tento program navazovala další aktivita, u které zákazníci měli možnosti, aby si sami určili klíčové výrobky, jenž by měl Globus zlevnit. – „zlevněte si to, co sami chcete“
8. ZAJÍMAVOSTI UVEŘEJNĚNÉ O ŘETĚZCI
Zákazníci hypermarketu dostávají k nákupu ekologicky rozložitelné plastové tašky zdarma. Tyto tašky obsahují aditivum TDPA, díky němuž z nich po třech letech zůstane jen voda, CO2 a biomasa. Další zajímavosti o Globusu: pokud zákazník najde zboží s prošlou záruční lhůtou, tak za každý druh takového zboží obdrží nákupní poukaz v hodnotě 40 Kč. Řetězec nechce nechávat kupující čekat na placení – budou-li zákazníci čekat déle než 10 minut a všechny pokladny nebudou otevřeny, obdrží jako omluvu nákupní poukaz v hodnotě 40 Kč.
Zdroje
http://www.globus.cz/
http://www.ibrno.cz/index.php?id_clanek=4126&sec=casopis
http://ekonomika.ihned.cz/c1-38478240-hypermarket-globus-zacne-od-rijna-prodavat-vyrobky-s-vlastni-privatni-znackou
www.incoma.cz
http://www.marketingovenoviny.cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=6965
Last modified: Monday, 27 January 2014, 11:57 AM