GLOBÁLNÍ KRIZE V ROCE 2009

Leden – březen 2009
Útraty obyvatel Česka začaly klesat už na sklonku loňského roku. Podle ČTK klesly v prosinci meziročně o 2,9 procenta. Na vině je omezování výroby v mnoha podnicích, tedy propouštění či částečná nezaměstnanost, kdy lidé zůstávají doma jen s částí platu.
Řetězce zavádějí nové obchodní strategie, které zohledňují hospodářskou krizi.

Marko
1) Německá maloobchodní společnost Metro, která v České republice provozuje velkoobchody Makro, plánuje do roku 2012 propustit po celém světě 15 000 zaměstnanců.
Propouštění je součástí širšího programu restrukturalizace nazvaného Shape 2012.
Společnost Metro tak reaguje na hospodářskou krizi. Restrukturalizace má pomoci firmě zvýšit do roku 2012 provozní zisk o 1,5 miliardy eur (41,8 miliardy Kč).
2) Velkoobchodní řetězec Makro nechce, aby jeho největší zákazníci kvůli finanční krizi omezili nákupy. Nabízí jim proto objemové slevy.
Zákazníci se statusem Zlatý partner, kteří měsíčně utratí přes 40 tisíc korun, dostanou slevu ve výši tří procent nákupu. Zákazníci, patřící mezi Stříbrné partnery s měsíční útratou přes 20 tisíc korun, dostanou jednoprocentní slevu.

Spar
Společnost Spar zase zřídila takzvaný antikrizový program. Na jejím webu najdou lidé pod tímto sloganem aktuální nabídku slev a rady jak ušetřit. Součástí jsou také „chytré srovnávače", ukazující například rozdíl ve spotřebě běžné a úsporné žárovky nebo rozdíl ve spotřebě vody ve vaně a ve sprše.

Tesco
1) Výsledky za Českou republiku společnost nezveřejnila. Nicméně za minulý fiskální rok, který končil letos v únoru čistý zisk české pobočky drasticky klesl z 816 milionů korun na 138 milionů.

2) Tesco má ve svých prodejnách samostatné regály s akčním zbožím označené sloganem „Tesco pomáhá v době krize". I do záhlaví svého lednového reklamního letáku umístilo tento nápis s dovětkem "S námi ušetříte".
Kampaň je odpovědí na obavy zákazníků a jejím cílem je ujistit lidi, že řetězec bude držet ceny potravin pod kontrolou.

Diskonty a supermarkety
Největší obětí současného propadu maloobchodních tržeb jsou prodejci levných potravin a výrobků denní spotřeby.
Překvapivě nejhůř dopadly diskontní prodejny. Do této kategorie se počítají například prodejny Lidl a Penny.
Podobný vývoj pozorují například v Německu. Jednička mezi tamními diskonty, prodejny Aldi, zaznamenala pokles. Její konkurent Lidl stagnuje. Neočekávaně naopak rostla pozice supermarketů Edeka.
Díky škále slev klesla cenová hladina supermarketů, které tak alespoň částečně nabraly druhý dech. Nabídka supermarketu se tak prakticky neliší od nabídky diskontu.


Duben – červen 2009
I přes rostoucí míru saturace trhu expanze hypermarketů ještě zdaleka nekončí. Již v první polovině letošního roku bude v Česku dosažena hranice 250 těchto prodejen.
Největším počtem hypermarketů nyní v Česku disponuje řetězec Kaufland, následovaný řetězcem Tesco.

Ahold
Ahold provozuje v Česku přes 220 supermarketů, v letošním prvním pololetí však uzavřel dvacítku ztrátových. Vedle poklesu tržeb kvůli krizi je důvodem pravděpodobně i konkurence dalších obchodů v okolí.

Prodejny uzavřené k 1. červenci: např.:
Česká Lípa, Cheb, Chrudim
Prodejny uzavřené k 1. červnu: např.:
Česká Třebová, Liberec, Mělník, Pelhřimov, Praha-Modřany, Znojmo

Firma ukončila provoz také jednoho hypermarketu v Českém Těšíně.
Na druhou stranu letos otevřel tři supermarkety (v Praze – Písnici a Nové Harfě a v Sušici).

Na konci června dokončil Ahold přeměnu svých 56 hypermarketů Hypernova na Albert hypermarkety. Změna značky začala v polovině dubna a probíhala za provozu. Cílem bylo sjednotit značku našich supermarketů a hypermarketů.

Penny Market
Penny Market dokončil převzetí 121 diskontních prodejen Plus a nyní má v Česku 311 obchodů. Firma koupí svého konkurenta Plus získala prvenství na tuzemském trhu diskontních prodejen a její vedení očekává, že obrat diskontů Penny Market letos vzroste na 30 miliard korun. Penny Market hodlá na českém trhu nadále expandovat. V roce 2014 by měl počet tuzemských obchodů Penny Market dosáhnout čtyř stovek.
Společnost Plus Discount, která se na začátku letošního roku kvůli prodeji svých prodejen sloučila s firmou Penny Market, loni vykázala v Česku ztrátu 387 milionů korun.

Obchodní řetězec Penny Market patří společně se supermarkety Billa do německé obchodní skupiny REWE Group, která loni na jaře koupila 155 tuzemských prodejen Plus. REWE Group na loňském žebříčku největších tuzemských obchodníků připadlo s odhadovanými tržbami 38,5 miliardy korun páté místo. Po ukončení převzetí řetězce Plus se skupina REWE hodlá vyšvihnout na druhou pozici.

Zde můžete pro srovnání prohlédnout pořadí hlavních diskontních řetězců za rok 2008.

http://www.socr.cz/assets/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/tiskova_zprava_TOP_10_v_CR.doc

Červenec – září 2009
Oživování
Lidé sice stále šetří, ale o něco méně urputně než před měsícem. Říkají to údaje Českého statistického úřadu o maloobchodních tržbách. Ty sice v červnu už podeváté za sebou klesaly, pokles se však ve srovnání s předchozím měsícem zpomalil.
Potraviny se v červnu prodávaly o 1,12 procenta více než před rokem, největší část tržeb si "ukously" obchodní řetězce. Češi šetřili na lahůdkách a pochutinách ze specializovaných obchodů. Ty pocítily propad zájmu o 8,4 procenta. Největší podíl na poklesu však mají malé obchůdky, kterým odvádějí zákazníky velké markety.

Objevují se známky pomalého zlepšování světové ekonomiky. Nakupující si opět začínají dopřávat například biopotraviny, hotová jídla i luxusní pochutiny.
K růstu se vrací i nepotravinářské zboží, což je znamením, že krize polevuje. Lidé se začínají vzmáhat. Lze to usuzovat z výsledků maloobchodního řetězce Tesco, který si od března do srpna letošního roku přilepšil na tržbách o téměř deset procent.

Zmenšování obchodů
Nové prodejny, ale na menších plochách a prodávající jen to nejnutnější zboží. Krize a stále větší nasycenost trhu v České republice se podepsala na taktice řetězců v zemi.
Tesco, Ahold, Lidl a další se teď v době klesajících tržeb mnohem pečlivěji dívají, které z jejich obchodů jsou výdělečné.
Přesto většina obchodních řetězců plánuje expanzi. Ta však vypadá jinak než před lety v časech nákupní hojnosti. Vznikají menší prodejny, "blíž lidem", jak říkají obchodníci.
Obchody pod svým logem plánuje ještě do konce roku otevřít i Tesco, které se pustilo do menších prodejen s označením Expres. V současné době se zaměřuje ještě více na zvýšení dostupnosti prodejen, tedy na budování Tesco Expres prodejen.

Se svými záměry expandovat se netají ani jeden z diskontních řetězců v Česku - Lidl.

Řetězce se na základě detailních analýz snaží vykrýt prázdná místa na nákupních mapách, zjišťují hustotu osídlení, dopravní dostupnost, sílu konkurence. Supermarkety tak vznikají ve stále menších městech.

Říjen – prosinec 2009
Češi na nákupech v závěru loňského roku šetřili víc, než předpokládali analytici. Ovšem řetězce nijak nehladoví: obrat v obchodech byl sice nižší než ve dvou posledních letech, ale stejný jako v roce 2006.
Podle ČSÚ klesly celkové tržby v maloobchodě pár týdnů před Vánoci o 2,9 procenta. Statistici v tomto případě srovnávali říjnová data s listopadovými, tedy už předvánočními. Pokles je nejvyšší od března 2008, v meziročním srovnání je pád ještě větší - o 6,1 procenta.
Obrat v obchodech se v loňském roce snižoval po měsících už od léta, což může věštit, že také v prosinci, během obchodních žní, šly tržby dolů. Vánoce byly tentokrát opravdu chudé.

Ohlédnutí za uplynulým rokem

Hospodářská krize loni nezamíchala s preferencemi hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen u lidí v tuzemsku. Češi sice omezili výdaje a více nakupují například cenově výhodnější výrobky prodávané pod privátními značkami obchodníků, avšak typy prodejen příliš neměnili. Potraviny nakupují hlavně v hypermarketech, za kterými následují supermarkety, diskontní prodejny a menší samoobsluhy a pultové prodejny.
Zatímco v roce 2007 přibylo v Česku 55 hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen, a v roce 2008 nově otevřelo dokonce 76 nových provozoven, loni to bylo pouze 24.

Rychlost, s jakou obchodní řetězce otevíraly loni nové pobočky, klesla o dvě třetiny.
Obchodníci však přísahají, že nové pobočky budou otvírat dál a na letošek plánují otevření desítek prodejen. Experti se shodují v tom, že po městech nad 10 tisíc obyvatel, kde je poptávka téměř uspokojena, se nyní zvýšená pozornost upře k menším městům.

Výsledky za loňský rok ještě firmy nezveřejnily. Ale pro srovnání jsou uvedena pořadí obchodních řetězců za roky 2006-2008.

http://www.e15.cz/byznys/diskontum-penny-loni-v-cesku-klesl-zisk

* = odhad INCOMA Research

Seznam použité literatury:

Makro [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z:
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/business-ve-svete/clanek.phtml?id=627563

Makro a Spar [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z:
http://aktualne.centrum.cz/finance/volny-cas-a-nakupy/clanek.phtml?id=632425

Tesco [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z: http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/nakupy/clanek.phtml?id=649381

Diskonty a supermarkety [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z: http://www.e15.cz/byznys/obchod-a-sluzby/krize-suzuje-potravinarske-diskonty

Duben – červen 2009 [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z:
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/nakupy/clanek.phtml?id=635266

Ahold [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z: http://aktualne.centrum.cz/finance/nakupy/clanek.phtml?id=642608

Penny Market [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z:
http://www.e15.cz/byznys/diskontum-penny-loni-v-cesku-klesl-zisk

Oživování [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z: http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/nakupy/clanek.phtml?id=644845

Zmenšování obchodů [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z: http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=650917

Říjen – prosinec 2009 [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z: http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/nakupy/clanek.phtml?id=657806

Ohlédnutí za uplynulým rokem [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z: http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/nakupy/clanek.phtml?id=661166

Ohlédnutí za uplynulým rokem [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z: 
http://eregal.ihned.cz/c1-40538260-krize-nakupy-nezmenila-vedou-
hypermarkety

Příloha č.1 [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z:
http://www.e15.cz/byznys/diskontum-penny-loni-v-cesku-klesl-zisk

Příloha č.2 [online]. [cit. 7.3.2010]. Dostupné z:
http://www.socr.cz/assets/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/tiskova_zprava_TOP_10_v_CR.doc
Posledná zmena: pondelok, 27 januára 2014, 11:57