Elektronický slovník psychologických pojmů
Completion requirements
Stručný slovník pojmů používaných v psychologii
Browse the glossary using this index
Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL
A |
---|
Abreakceznovuprožití patogenních emočních zážitků, potlačených emocí, s odpovídajícím emočním doprovodem; cílem je uvolnění emočního napětí | |
Abstraktnízobecněný, vyvozený, nevázaný na určité případy | |
Abúzusnadměrné požívání toxických látek (alkohol, káva, tabák. léky aj.) -bez návyku, s návykem, dále jednorázový, opakovaný, příležitostný, pravidelný, periodický | |
Adaptaceobecná vlastnost organismů přizpůsobovat se podmínkám, ve kt. existují; psychol. zahrnuje přizpůsobení se chování, vnímání, myšlení, postojů; poruchy chování jsou pak chápány jako ztroskotání adaptace | |
Adekvátnípřiměřený, odpovídající | |
Adjustacevpravování se do nových životních situací, specif. případ adaptace; aktivita subjektu při vynaložení sil na překonání předchozího způsobu jednání | |
Adjuvantnídoplňková léčebná technika (psychofarmaka) | |
Administracepokyny k testu vyhodnocování testu práce s testem 1h až několik let (Rorschachův test) | |
Afektsilný, krátce probíhající citový stav (hněv, zděšení, radost, nadšení…), projevuje se zrychleným dýcháním a tepem, zčervenáním (stenický), zpomal. dechem a tepem, zblednutí (astenický) | |
Afektivitaemoční procesy duševního života; schopnost reagovat city a emocemi | |
Agovánívybití nevědomých emočních impulsů v jednání | |
Agravaceúmyslné zveličování příznaků nemoci | |
Aha-zážitekzážitek dostavující se při vyřešení problému, pochopením vzájemných vztahů (vhled) | |
Altruismus(A. Comte) nesobecký charakter mezilidských vztahů; projevuje se myšlením, cítěním a jednáním, které bere ohled na ost. lidi | |
Ambivalencesoučasný výskyt protichůdných tendencí v psych procesech | |
Ambiverzesoučasný výskyt extraverze a introverze u jednoho člověka | |
Análnístadium vývoje anální: v psychoalnal. studium vývoje, kdy je vybíjení libida soustředěno na řitní oblast – potěšní z nucení na stolici, z vyměšování (sexualita infantilní) 1,5 do 3 let | |
Anamnézapředchorobí, dg. metoda shromažďující všechny údaje a okolnosti, které vedly k nemoci | |
Anhedonieneschopnost člověka prožívat potěšení a radost (např. u depresí) | |
Anima, animus(C.G.Jung) termín pro dva základní archetypy přítomné v mysli člověka: ženský (anima), mužský (animus) | |
Anticipacepředjímání urč. procesů, jevů n. dějů, kt. teprve nastanou; předem vytvořená představa | |
Archetyppraobraz, pravzor, Jungův termín pro nejstarší a typické zkušenosti lidstva, projevuje se ve fantaziích a snech; jsou to pravzory lidského jednání a usilování, pocitů a poznání; jednotlivé archetypy skládají kolektivní nevědomí | |
Asertivitaschopnost prosadit se bez zjevné agresivity; zal. na dostatečné sebevědomí | |
Asociacevztah mezi duš. obsahy (představa, pojem, pocit - v elementové asociační teorii jsou situace: splývání (simultánní), přizpůsobování, kombinace a následnost (sukcesivnost) - zvláštním případem je dle IPP podmíněný reflex (korové propojení nerv. vzruchu) a. SILNÁ, SLABÁ, VOLNÁ | |
Aspirace(K. Lewin) očekávaná úroveň vlastního výkonu, na základě předchozího výkonu (úspěch?, zklamání?), úspěch a. úroveň zvyšuje a naopak | |
Astenieslabší těl. nervová či duš. konstituce viz. též NEURASTENIE: nervová slabost, druh neurózy, snadná únavnost, nespavost, poruchy soustředění, depres. nálada PSYCHASTENIE: (Janet) neuróza projevující se nerozhodností, pochybovačností, fobiemi, únavností, bolestni hlavy, nespavostí | |
Atraktivitapřitažlivost | |
Autismuspohroužení se do vnitřního života převládá nad vztahem ke skutečné realitě; egocentrické, nerealistické myšlení, snění | |
Autoregulaceschopnost člověka řídit své volní jednání; vědomé úsilí o dosažení stanoveného cíle; též přijetí spol. norem, kt. se pak stanou součástí autoregulačního systému jedince | |
B |
---|
Bagatelizace OMfrustrovaná osoba zlehčuje situace n. nedosažený cíl (kyselé hrozny) | |
Barofobiechorobný strach z tíže | |
Beneficencedobročinnost | |
Benignínezhoubný | |
Bilancováníhodnocení | |
Brainstormingmetoda skupinového tvůrčího myšlení, podstatou je snaha uvolnit podvědomé procesy, odstranit zábrany a uvolnit fantazii, cílem je nalezení netradičního řešení problému | |
Brainwashingjakákoliv technika snažící se ovládnout myšlení a jednání člověka proti jeho vlastní vůli | |
Burnoutvyhoření, ztráta profesionálního zájmu nebo osobního zaujetí u příslušníka helping professions | |
C |
---|
CyklotýmKretschmerova typologie (astenický, atletický, pyknický typ) cyklotýmní: srdečnost přizpůsobivost, rychlé střídání nálad, více zaměřená pozornost, převaha smyslového a praktického uvažování | |
D |
---|
Dědičnostvšechno existující a rozvíjející se v člověku na základě genetického fondu jeho rodičů, přičemž ono dědičné, zapsané v molekulách DNK (viz), nemusí vystupovat v okamžiku narození, ale v různě vzdáleném okamžiku od narození; u člověka je d. základem duš. rozvoje, kt. je uskutečňován cestou výchovy | |
Dědičnost polygennídědičnost závislá na účinku většího počtu genů | |
Defektologievěda o člověku postiženém vadou tělesnou, smyslovou, duševní; 5 disciplín: ETO-, LOGO-, PSYCHO-, SOMATO-,TYFLOPEDIE | |
Dekompenzaceneschopnost vyrovnat se s vlivy, kt. narušují činnost organismu d. psychická: znovuobjevení se symptomů nebo projevů již léčené choroby v novém prostření nebo v nové sociální situaci D. NEUROTICKÁ: ztráta důvěry v léčbu či lékaře; výsledkem, zhoršený stav, emoční labilita, deprese | |
Dekurzzáznam o průběhu nemoci a jejím léčení | |
Delikventprovinilec (15-18 i 18-24 let), impulzivní, nesocializovaný, socializovaný | |
Depreseduš. stav char. pocity smutku, skleslosti, vnitřního napětí, nerozhodnost, spolu s útlumem a zpomalením duš. i těl. procesů, ztrátou zájmů a pokleslým sebevědomím | |
Diagnózaurčení choroby nebo jejích následků, vrozených a získaných poruch a vad | |
DNK(DNA) - deoxiribonukleová kyselina, nositel genetické informace | |
Dominancesklon ovládat druhé, vysoký stupeň egocentrického prosazování | |
Dominantníovládající | |
E |
---|
Egocentrismuskrajní forma individualismu a egoismu, upoutávání pozornosti k vlastní osobě; hysterie; též Piagetova hypotéza, že dítě je v raném věku samo sobě středem | |
Emancipaceosamostatňování | |
Emocenejčastěji zastřešující pojem pro subjektivní zážitky libosti a nelibosti provázené fyziol. změnami, motorickými projevy (gestikulace, mimika), stavy menší či větší pohotovosti a zaměřenosti (láska, strach, nenávist aj.); lze u nich zjišťovat směr přibližování či vzdalování, intenzitu a čas trvání; fenomenologie rozlišuje city, afekty, nálady a vášně; též dělení na vyšší (soucit) a nižší (agresivita), na intelektuální, etické, estetické, dále na astenické a stenické aj. | |
Emočnícitový | |
Empatieschopnost vcítit se do pocitů a jednání druhé osoby | |
Epikrízazávěrečný posudek v chorobopisu po skončení krize choroby | |
Experimentpokus; vědecká metoda, ve kt. jsou kontrolovány všechny proměnné tak, aby se ze změn daly vyvozovat kvantitativně vyjádřitelné závislosti; pravý e. musí být opakovatelný a ověřitelný; pro psychol. e. se v současné vědecké literatuře razí termín kvazi-experiment k odlišení exaktnosti, kt. jsou schopny zachovávat přírodní vědy | |
Experimentovatzkoušet | |
Extraverzetermín ozn. povahové rysy člověka, jako je společenskost, snadná soc. adaptace a kontakt s lidmi, záliba ve změnách a vzruš. situacích | |
F |
---|
Falickýsymbolizující mužský pohlavní úd | |
Fenotypsouhrn vnějších znaků a vlastností jedince; je tvořen vzájemným působením vrozených vloh (viz genotyp) a vlivů okolního svvěta v ontogenetickém vývoji jedince | |
Fiktivnízdánlivý | |
Fixaceustrnutí, ulpívání na určitém objektu nebo způsobu uspokojování potřeby psychoanal. ustrnutí v jednom z vývojových stadií, protože přesun do dalšího by znamenal zvýšení úzkosti. - FIXACE INFANTILNÍ: ustrnutí v análním období Þ - charakter anální: Retenční (zadržující) egoista, uvařený v sobě, paličatý, dogmatický. lakomý, Expulsivní (vypouštěcí) poddajný , mírný, nepořádný, vztahovačný, velkorysý, oby sklon k obsesím (nutkavé myšlení), kompulzím (nutkavé pohyby nebo jednání), fobiím (úzkostí provázený chorobný strach z určité osoby, zvířete, situace) (TRIÁDA ANÁLNÍ: nutkavý smysl pro pořádek, lakota, tvrdohlavost) | |
Formálnívnějškový | |
Frustracepsychický stav vyvolaný překážkou na cestě k cíli, ohrožení, oddálení, znemožnění uspokojení urč. potřeby, překážka vnější, vnitřní(stydlivost, plachost, vina, výčitky svědomí Dollard: při agresi vždy frustrace Horneyová: frustrace vyplývá z konfliktu mezi egoismem a altruismem Frankl: frustrace existenciální, uvědomění bezcílnosti smyslu života | |
G |
---|
Gamblerčlověk závislý na hře | |
Gentermín zavedený Johannesenem r. 1909 jako dědičný faktor; jednotka genetické informace pro urč. znak | |
Genotypsoubor genetických informací organismu, souhrn rysů, kt. je jedinec schopen biologicky přenášet; informace jsou uloženy v chromozomech; na rozdíl od manifestní, somatické struktury, kterou se projevuje fenotyp (viz) | |
Gestalttvar, forma figura, struktura (Ch. von Ehrenfelds 1890) celek není jen pouhou sumou částí | |
Graffitisprejem nastříkané obrazce na zdech apod. | |
H |
---|
Hemisféra mozkovánejvyšší část nervové soustavy, skládá se z mozkové kůry a podkoří; vývoj začíná u savců; mozkové hemisféry mají hlavní význam pro regulaci chování | |
Hypotetickýzatím neexistující, pouze předpokládaný | |
I |
---|
Iatrogenní(iatropatogenie, iatropsychogenie) opak psychoterapie | |
Id(Freud) označení pro zdroj pudové energie, soubor vnitřních subjektivních zážitků, uložený v nevědomí | |
Identifikace (OM)ztotožněn, nevědomý pochod, při němž se člověk ztotožňuje s jedincem, skupinou, organizací, kt. mu imponují | |
Identitasoubor rysů, podle nichž je jedinec znám v urč. specifické skupině; i. aktuální přestavuje, co jedinec skutečně je, na rozdíl od i. potenciální, kt. spočívá v nerealizovaných vlastnostech; jedinci v adolescenci obvykle procházejí krizí i. | |
Imprinting(imprintace) intenzivní, nereverzibilní učení v senzitivních obdobích mláděte | |
Impulzivitaviz jednání impulsivní | |
Individuace(Jung) proces diferenciace psychického vývoje člověka ve vlastní samostatnou osobnost (individuální přirozenost) | |
Infantilnídětský, nevyspělý | |
Integrovanýsjednocující, působící jako celek | |
Inteligenceschopnost učit se ze zkušenosti, schopnost přizpůsobit se, řešit nové problémy, orientovat se v nových situacích na základě určování podstatných souvislostí - THORNDIKE (1904): schopnost zobecňování, řešení nových problémů - SPEARMAN : G-faktor stálá obecná schopnost, S-faktor - THURSTONE (1938): řeč, myšlení, paměť, úsudek, operace s čísly, prostorovou představivost - CATTEL (1944): fluidní i. (tvořivá), krystalická i. (naučená) -(60. léta) myšlení divergentní (vysoce tvořivé), konvergentní (IQ) - GARDNER (80. léta) JAZ, MAT, 3D, POHYB, HUD, LIDSKÉ VZTAHY, VLASTNÍ ROZVOJ | |
Inteligence sociální(Thorndike) schopnost jednot s lidmi a tvořivě řešit mezilidské konflikty, její vysokou úroveň představuje tzv. sociální takt | |
Interakcevzájemné aktivní působení; ovlivňování jedinců, skupin a prostředí; jeden subjekt svým jednáním vyvolává změnu v druhém subjektu, v soc. i. prostřednictvím chování, jednání, řeči a mimiky; podíl činnosti osoby A na činnosti osoby B | |
Interpersonálnímezilidský | |
Interpretacedůležitý proces vytváření závěrů ze získaných výzk. či dg. údajů; údaje se vyhodnocují, klasifikují a hledají se mezi nimi vzájemné vztahy; nutnost zpětné vazby | |
Intrapersonálnívnitřní, zaměřený na sebe sama | |
Introjekce (OM)přisuzování si vlastností, které člověku evidentně scházejí | |
Introvertzaměřenost osobnosti do vlastního nitra, na sebe sama na svůj vnitřní svět | |
Introverzezaměřenost osobnosti do vlastního nitra, na sebe sama, na svůj vnitřní svět, prožitky, city a myšlenky; v patol. míře ztráta kontaktu s realitou; viz autismus, izolace sociální | |
IQpoměr mezi mentálním a skutečným věkem | |
Izolace (OM)odpoutání psychologického obsahu, zážitku od jeho citového doprovodu | |
Izolace sociálnístažení se do osamocení buď jako reakce na frustraci, n. jde o krajní introverzi, příp. autismus či jinou duš. chorobu | |
J |
---|
Jednání impulsivníuskutečnění okamžitého nápadu, bez zábran, provedené se značnou energií, při vědomí; jde o j. nutkavé, zdánlivě nemotivované, s min. afektem; viz např. kleptomanie, dromomanie; org. poruchy | |
K |
---|
Katamnézasledování nemocného po skončení nemoci | |
Kategorizacezařazování objektů do určité skupiny | |
Kognice(poznávání) více či méně úplné a přesné obrazy ve vědomí; je zprostředkováno vnímáním, pamětí, myšlením a emocemi | |
Kolapsnásledek organického nebo duševního traumatu náhlý patol. stav organismu projevující se - aktivními poruchami: studený pot, rychlý nitkovitý puls a dýchání - nepříjemné pocity: strach, úzkost | |
Kompenzacevyrovnání, náhrada; aktivní způsob, styl jak se člověk vyrovnává s život. nezdary, jímž řeší konflikty a reaguje na frustraci, a to změnou cíle nebo cesty k cíli | |
Kompetenceschopnost, způsobilost, kvalifikace | |
Komplexnevědomá relativně osamostatněná struktura představ a citově podložených tendencí; v psychoanal: vzniká z konfliktu mezi pudovými tendencemi a vnitřní morálkou; může blokovat os. vývoj nebo konkurovat vědomému Já či ho dokonce nahradit (přenášení do vztahů nebo překonávání k. konfrontací) | |
Komplex méněcennosti(Adler) pramení z vědomí závislosti na druhých, snaha překonat komplex získáním sociálního státu, při selhání únik do neurózy | |
Komplex Oidipůvnevědomé erotické tíhnutí syna k matce a dcery k otci spojené s bázní z trestu, rodič stejného pohlaví je pociťován jako sex. soupeř, proto je nenáviděn a je mu přána smrt (Elektřin k. ženská forma Oidipova k.) | |
Komplexnícelkový, souhrnný | |
Komunikacedorozumívání, sdělování; typ k. a) v situaci podnět - odpověď, b) v situaci podnět - bez odpovědi; v psychol. především přenos myšlenek, emocí, postojů a jednání od jedné osoby ke druhé; obecně k. není specificky lidským jevem, existuje i u živočichů, na rozdíl od jazyka | |
Konstantnoststálost, neměnnost | |
Konstelace sourozeneckájedináček v manželství má potřebu úzkých vztahů, partner přejímá roli otce či matky starší bratr, mladší sestra výhodné pro manželství – zvyk spolužití, odpovědnosti, skon ke konfliktům u sourozenců stejného pohlaví | |
Kontextsouvislost, spojistost; situace či psych. stav, v němž k jevu či konání došlo | |
L |
---|
Labeling(t. etiketizační) změna přístupu profesionálů i soc. okolí podle diagnózy | |
Labilitanevyváženost, nestálost, kolísavost | |
Latencedoba od vzniku nemoci po objevení se prvních příznaků; doba od okamžiku působení podnětu ke zjevné odpovědi | |
Libidooznačení pro projevy pohlavního pudu, pudová energie vyvěrající z podvědomí a zaměřenou k dosahování slasti; základ sex., soc., a tvůrčího snažení člověka | |
M |
---|
Malignízhoubný | |
Modifikacezměna, ovlivnění | |
Mýtusbájný výklad příčin a původu přírodních a společenských jevů , opírající se o působení nadpřirozených sil; zobrazení obecných sociálních vztahů v rodině a kmenovém společenství | |
N |
---|
Narcismussebeláska; v psychoanal. stav, v němž se Já stalo vlastním sexuálním objektem; (Fromm) obranný mechanismus proti ztrátě sebeúcty; psychiatr. označení pro druh psychopatie u člověka, kt. vnímá jen sebe a své zájmy | |
Negativismusstav vzdoru vůči všemu, co je na jedinci vyžadováno z okolí; zákonité stadium v raném dětském vývoji; v pubertě pak zvláště vůči autoritám; též jako projev duš. choroby, např. schizofrenie, manie, aj. | |
Nevědomí(individuální, kolektivní) - ta část vzpomínek a zážitků, které si jedinec neuvědomuje; termín označující neuvědomované oblasti psychického života (Jung) termín pro historickou a kolektivní zkušenost uloženou v nevědomí z něhož vznikají archetypy projevující se ve snech | |
O |
---|
Obranné mechanismyu psychoanal. je vnější chování pouhým symbolem hlubinných procesů. Zjevné způsoby chování odstraňují úzkost a ohrožení; smyslem OM je zachovat celistvost a neporušenost ega před destruktivními účinky pudových a citových hnutí, v situacích konfliktu, obrany pocitů viny, výčitek svědomí, studu, strachu a odporu. Všechny mají společné a) popírají či překrucují realitu b) pracují nevědomě. | |
Odpornechuť pacienta pokračovat v léčbě v okamžiku, kdy momentálně nevýhody ze zapojení do psychoter. převyšují nad výhodami; delší odmlky, neschopnost produkovat představy- nechuť přijímat interpretace – pozdní příchody atd. Dle většiny autorů podstatná část psychoter. práce spočívá v analýze odporu | |
Oligofrenieslabomyslnost; intelekt. porucha dědičná nebo jako důsledek poškození mozkové tkáně (ozářením spermie, vajíčka, plodu, infekcí matky, Rh faktorem, nedost. kyslíku): debilita (10 let, IQ 52-67), imbecilita (6 let, IQ 36-51), idiotie (2 roky, IQ 20-35) | |
Orálnístadium vývoje orální: první stadium vývoje libida zhruba do 1,5 roku; zdrojem nejv. slastí jsou ústa – broukání, přivolání matky, první slova, odezva na slova | |
P |
---|
Parereodborný názor na danou problematiku | |
Patologievědní disciplína, která se zabývá odchylnými, nenorm. život. pochody a jevy | |
Percepcevnímání | |
Placeboneúčinná látka pro nemocného k porovnání účinnosti léku | |
Podmiňováníproces vytváření dočasných nervových spojů; nejjednodušší formu učení: jakýkoli podnět B (neutr, nepodmíněný, podmíněný) je-li přiměřeně dlouho spojován (předchází, opožďuje se, je paralelní) s podnětem A vyvolávající reakci, se stane podnětem podmíněným, podnět B vyvolává odpověď (původně A) | |
Polemizovatdohadovat se | |
Posilovánía) prezentace nepodm. podnětu před, současně nebo po podnětu podm.; b) upevnění zážitku, představy, děje; c) konfigurace podnětu pro jedince příjemná či nepříjemná; d) činnost, objekt, děj, kt. uspokojuje, snižuje potřebu; e) chování u něhož je pravděp. výskytu vyšší; f) informace o chování zpětnou vazbou | |
Pragmatickýzaměřený na efekt, na užitek | |
Pragmatismusuplatňován v tzv. činné škole W. Jamese; přesvědčení, že aktivita, vůle a prospěšnost jsou postuláty vývoje člověka | |
Přenosprojekce ve směru klient – terapeut; v psychoanal. zákl. mechanismus léčby, pacient přenáší na terapeuta své minulé zkušenosti, vztahy, city; vznik přenosové neurózy | |
přesun afektunahrazení jednoho cíle jiným, afekt (agrese, pozit. pocit) nesměřuje k příčině afektu (frustrace, potěšní), ale k jiné osobě | |
Prevencepředcházení nežádoucím jevům, úrazům, nemocem | |
Princip realityviz princip slasti | |
Princip slastisklon vyhledávat slast a vyhýbat se bolesti; v hlubinné psych. základní motivace člověka v ranném dětství, tento sklon se během vývoje dostává do rozporu principem reality (pudy proti morálce); k ovládání slasti a dosahování nejvyššího uspokojení dochází tvořivostí, uměním | |
Privilegiumvýsada | |
Privilegovanostvýjimečnost | |
Profylaxevčasné vyhledání a diagnostika začínajících chorob | |
Prognózaodhad budoucího vývoje choroby či výsledku léčby | |
Projekcea) v psychoanal. obranný mechanismus neuvědomovaného přenášení subjektivních, popř. podvědomých přání, motivů a pocitů na na jiné osoby či sutace; b) viz testy projekční | |
projekce (OM)v psychoanal. přenášení subjektivních, popř. nevědomých přání, motivů a pocitů na jiné osoby či situace (využ. při projekčních testech) | |
Proklamovanýprohlašovaný | |
Protipřenosprojekce ve směru terapeut – klient | |
Psychogenníto, co vzniká z psychických podnětů | |
Psychologie dynamická (hlubinná)souhrnné označení směrů v psychologii, pronikající do podvědomých a nevědomých procesů úrovní psychiky a snaží se postihnout pudově dynamické vztahy v emoční a volní oblasti (Freud, Adler, Jung). Zdůrazňuje pudy, motivy a síly, kt. procesy vyvolávají. | |
Psychologie forenznízabývá se studiem zločinnosti, psychologií pachatelů trestných činů, psychol. expertizami pro soudní potřeby | |
Psychosomaticképsychicky navozené tělesné projevy | |
Psychosomatikazkoumá těl. poruchy, nemoci psychogenního původu; žaludeční a dvanácterníkové vředy, vyrážky, poruchy trávení apod. | |
Psychotropní látkalátky mající vliv na psychiku, látky které činnost psychiky upravují (hysteps) nebo mění – alterující (halucinogeny) | |
Pudozn. pro energii n. cílenou činnost až nutkání, vyvěrající ze základních životních potřeb (někdy ztotožněno s instinktem). a) monistický přístup sex, Freud, moc Adler; b) pluralistický p. 6 zděděných zákl. reflexů; c) kombinace působí řada pudů kt. nelze členit a určovat. Etologie: pud je specif. zdroj energie, kt. vzniká rytmicky, a který vede ke stavu vnitřní tenze (podráždění) – startér chování. K. Lorenz: psychohydraulický model pudů. Tinbergen: instinktivní chování je projev vrozených automatismů char. vybavitelností, vrozeností, stabilitou. | |
R |
---|
Racionalizace (OM)rozumové zdůvodnění a ospravedlnění určitého chování, kt. by jinak bylo nepřípustné, tabu (stylizace, přikrášlování) Př. chození pozdě, kyselé hrozny | |
Racionálnírozumový, založený na rozumu | |
Radikálnízásadní, rázný, nekompromisní | |
Realizaceuskutečňování | |
Reflexodpověď organismu na vnější n. vnitřní podnět; dělí se na jednoduché a složité, koordinované a nekoordinované, podmíněné a nepodmíněné, orientační aj. | |
Reflexivníbezděčný, vztahující se k reflexu (viz) | |
Reflexníbezděčný, neuvědomělý, mimovolní | |
Regresenávrat na předchozí etapu vývoje | |
Regulaceřízení | |
Remisedočasné vymizení projevů nemoci | |
Represe (OM)také potlačení, suprese (původně pojem Herbarta) v psychoanal. OM dobrovolného přesunu nepřijatelného chovní, myšlenek, přání a impulsů z vědomí na jeho okraj (někdy synonymum pro vytěsnění) | |
Reprezentace mentálníMR jako mapování, jež je případem strukturování systému okolí subjektu prostřednictvím symbolického systému (obrazu, představy, abstraktních idejí) uložených buď v paměti (dispoziční MR) nebo je součástí proudu uvědomovaných informací (aktuální MR). MR je procesem i výsledkem, jímž se uskutečňuje (zvědomuje , zpřítomňuje) zastupovací (odkazovací) funkce určitého znaku i znaková fce těch psychických obsahů, prostřednictvím nichž subjekt odkazuje na určitou vnější nebo vnitřní danost, znamená reflektovat fci symbolických procesů, prostřednictvím nichž je MR ustavena (Sedláková 1999). | |
Reverspísemné prohlášení souhlasu či nesouhlasu pacienta s léčbou, operací, umístěním v nemocnici n. propuštěním. (Nejčastěji změna léčby na vlastní žádost) | |
Rigiditatupost, opak myšlenkové pružnosti (flexibility), strnulost postojů, neschopnost změny názoru | |
Rituálobřad, u nutkavé neurózy sled úkonů | |
Rivalitasoupeření mezi dvěma n. více jedinci, skupinami či institucemi se snahou získat tytéž n. větší výhody než druhá strana | |
S |
---|
Schizotýmjsou přítomny protiklady dráždivosti a tuposti, přecitlivělosti a chladnosti, příznačná je společenská uzavřenost a protiklad bezvýrazného povrchu a zážitkově bohatého nitra osobnosti. Vystupňováním těchto vlastností přechází norm. temperament přes hraniční, schizoidní až do choroby schizofrenie. | |
Sebeakceptacesebepřijímání, realistický pohled na vlastní schopnosti, celkovou hodnotu, stejně na svá omezení; schopnost přiměřeně obojí prožívat | |
Seberealizacenaplnění, rozvoj schopností člověka; jedna z vyšších sociálních potřeb v hierarchii A. Maslowa | |
Sektaspol. skupina spojená náb. či filos. vírou v urč. ideu, často radikálního charakteru, odlišného od učení či náboženství oficiálního; členové vedou obvykle pospolitý život, jsou spojeni vědomím urč. výlučnosti | |
Selekcevolba, výběr | |
Separaceodloučení dítěte od matky n. rodičů; může způsobit ztrátu citového vztahu a psych. deprivaci; u anorexie či enurézy může dočasná separace od neurotických, patogenních rodičů být pro dítě prospěšná | |
Skupina svépomocnáprvní SS je považován vznik AA 1935. A.A. Lowe zal. národní organizaci Recovery Inc. – zahrnuje skupiny jako anonymní hráči, jedlíci, váleční veteráni, fundamentalisté, milenky, holohlaví muži; dělí se pro fyzické a duševní choroby, pro změnu návykového chování, pro překonání krize spojené s náhlou změnou; étos: získávám pomoc z toho, že pomáhám druhým; převažující aktivitou je předávání informací | |
Sociabilitadružnost, schopnost utvářet a udržovat mezilidské vztahy; začíná se vytvářet již v 1. roce života | |
Sociálnítýkající se spol. vztahů; mnoho významů, např. to, co je společné všem lidem, urč. společenství, co se týká konkrétního jedince | |
Specifickýzvláštní, příznačný, osobitý | |
Stabilitastálost, vlastnost char. min. emocionální změnou; schopnost udržet osobnost bez výkyvu při zátěži | |
Standardpřevod naměřených výsledků, tzv. hrubého skóre na vážené, standardní; např. u testu IQ věkové hledisko při převodu výsledků; pro tvorbu s. důležitá reprezentativnost vzorku, u kt. se vypracovávají, a validita i reliabilita užité techniky | |
Standardizacepřizpůsobení (testu) urč. populaci a určení jeho citlivosti, reliability a validity | |
Status sociálníhovor. synon. pro prestiž; někt. autory považován spolu se soc. rolí za součást soc. pozice; dle R. Lintona postavení jednice v soc. systému; vždy relační, vztahující se k ostatním statusům téhož systému; zahrnuje autoritu, urč. moc, výsady vzdělání, povolání (profese), příjmy, majetek, náboženství, členství ve stranách, spolcích a klubech, biol. znaky; v systému hierarchicky rozděleny, na vrcholu systému málo jedinců, čím níže, tím větší počet osob; s. vrozený a získaný | |
Stereotypautomaticky používaný pohybový n. mluvní návyk; jeho změna je nesnadná, provázená negat. emocemi (parazitní slova, způsob chůze); s. dynamický je soustavou relativně trvalých podm. i nepodm. reflexů | |
Stimulpodnět, motiv, pohnutka | |
Stimulacea) fyzikální či chemické působení podnětu na receptor; b) záměrné podněcování či povzbuzení organismu k výkonu, buď vnitřní: přání, tužby, aspirace, n. vnější: ze soc. okolí | |
Stimulovatpodněcovat, vyvolávat | |
Stresnadměrná zátěž neúnikového (neurotická reakce je řešena únikovým mechanismem) druhu vedoucí k trvalé stresové reakci, ústící ve tkáňové postižení, k poruše adrenokortikálních fcí a psychosomatickým poruchám. Seyle (1950) ji def. jako char. fyziol. odpověď; Coper, Appley (1966) def stres jako stav org., kdy je jeho integrita ohrožena a on musí zapojit všechny svoje schopnosti na svoji ochranu | |
Subjektivnía) závislé na jedinci, na jeho vnímání; opak objektivního (tíha - hmotnost; citová hodnota - tržní hodnota); b) každé poznání, pohled ovlivněný osobní zkušeností, emocemi, předsudky; c) nezjevné, vnitřní, přístupné jen sebepozorování (příhoda z dětství); d) opak fyzického, tělesného | |
Sublimace (OM)v psychoanal. OM spočívající v zjemnění, přenesení pudové energie na sociálně uznávané a oceňované činnosti (např. umění) | |
Subliminálnípodprahový | |
Submisetendence jedince podřizovat se , nechat se vést, ovládat; jde o kontinuum na škále dominance – submise; může souviset s nedostatečným sebevědomím a také s aktuální život. situací jedince | |
Submisivitatendence jedince podřizovat se, nechat se vést, ovládat; jde o kontinuum na škále dominance, a hodnocení této vlastnosti závisí od umístění na uvedené šklále; může souviset s nedostatečným sebevědomím a také s aktuální život. situací jedince | |
Sugescea) schopnost čl. přejímat od jiné osoby myšlenky, kt. nejsou v rozporu s dosavadním poznáním jedince b) ovlivnění čl. spíše citovými než racionálními způsoby, za snížené kontroly vědomí (hypnóza, afekt) | |
Superegonad-Já, psychoanal. termín pro etickou složku osobnosti | |
Symptompříznak, nejčastěji choroby | |
Syndromskupina příznaků vyskytujících se společně | |
Systematickýsoustavný | |
T |
---|
Temperamentcelkový styl prožívání a chování, zahrnuje formální vlastnosti, nezávislé na obsahu vědomí a na směru osobních sklonů, postihujeme ho především z interpersonálních srovnání; a) celk. citové ladění, libost.nelibost; b) celk. zaměření, nitro-vnějšek; c)vzrušivost, práh; d) odolnost (ovlivnitelnost) duš. dějů; e) trvalost. Typologie: Hippokrates, Kretschmer, Eysenck, Heymans-Wiersma, Jung, Eysenck | |
Teritoriumúzemí obývané jednotlivcem nebo skupinou a hájené proti příslušníkům stejného druhu | |
Test projekčnítestové metody odhalující vnitřní stavy člověka tím, že do urč. situací n. na urč. podněty přenáší vlastní motivy, přání, emoce aj.; dg. i terapeutické účely | |
Test psychologickýpostup používaný na posouzení či změření výkonu či schopnosti; standardizované, kde hrubé skóre je převáděno na vážené (IQ testy) a projekční převážně zaměř. na patol. symptomy, výsledky jsou posuzovány na zákl. dlouholetých zkušeností psychologa s testem (Rorschachův, baum…) | |
Tolerance frustračnítermín S. Rosenzweiga (1944); odolnost vůči frustraci (viz), ale šířeji též konfliktům, stresu a psych. zátěži vůbec; hladina tolerance je inter- a intra-individuální, závislá na konstituci a výchově; ovlivnitelná též život. zkušeností, emocionální podporou (partner, skupina), psychoterapií | |
Traumapsychické, duš. úraz, kt. má za následek fční poruchy, někdy i org. změny; buď jednorázové (smrt blízkého, znásilnění), n. drobnější, ale opakující se (rodinné hádky, arogantní šéf, učitel), vedoucí k traumatizaci | |
V |
---|
Vědomízákl. termín empirické psychol. def. jako věda o stavech vědomí; zahrnuje stavy vědomí, vědomí je jedna ze základních kvalit života; zkušenost vědomí lze popsat pomocí vztahů k různým veřejně přístupným událostem. Rozsah pojmu vědomí zahrnuje a) prožívání jako veškeré duševní dění; b) uvědomování prožívaného ( vnitřní znakovou soustavu tvoří řečové, obrazné, pocitové vzorce zpracování inf. v pojmech a vztazích ulož. v paměti; c) uvědomování sebe „já jsem si vědom“ | |
Vegetativnítýkající se růstu, života | |
Verbálníslovní; opak neverbálního, neslovního | |
Vyhořeníemoční vyhaslost, únava, ztráta zájmu | |
Výkon chybnýv psychoanal. přeřeknutí, přepsání, zapomenutí jména jsou považovány za chybné výkony, kt. mají hlubší, skrytý význam | |
Vzorec chováníprojev živočicha a čl., instinktivní, zděděné či přejaté učením; přebírání celého situačního chování, konfigurace, místo jednotl. složek; přebírání modelových schémat chování | |
Z |
---|
Zkušenost korektivnív psychoter. snaha poskytnout novou, pozitivní zkušenost, a tím odstraní patol. ulpívání na nepřizpůsobivých formách chování v mezilidských vztazích | |