Elektronický slovník psychologických a pedagogických pojmů
Požadavky na absolvování
Stručný slovník pojmů používaných v psychologii a v pedagogice
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
R |
---|
Racionalizace (OM)rozumové zdůvodnění a ospravedlnění určitého chování, kt. by jinak bylo nepřípustné, tabu (stylizace, přikrášlování) Př. chození pozdě, kyselé hrozny | |
Racionálnírozumový, založený na rozumu | |
Radikálnízásadní, rázný, nekompromisní | |
Realizaceuskutečňování | |
Reflexodpověď organismu na vnější n. vnitřní podnět; dělí se na jednoduché a složité, koordinované a nekoordinované, podmíněné a nepodmíněné, orientační aj. | |
Reflexivníbezděčný, vztahující se k reflexu (viz) | |
Reflexníbezděčný, neuvědomělý, mimovolní | |
Regresenávrat na předchozí etapu vývoje | |
Regulaceřízení | |
Remisedočasné vymizení projevů nemoci | |
Reprezentace mentálníMR jako mapování, jež je případem strukturování systému okolí subjektu prostřednictvím symbolického systému (obrazu, představy, abstraktních idejí) uložených buď v paměti (dispoziční MR) nebo je součástí proudu uvědomovaných informací (aktuální MR). MR je procesem i výsledkem, jímž se uskutečňuje (zvědomuje , zpřítomňuje) zastupovací (odkazovací) funkce určitého znaku i znaková fce těch psychických obsahů, prostřednictvím nichž subjekt odkazuje na určitou vnější nebo vnitřní danost, znamená reflektovat fci symbolických procesů, prostřednictvím nichž je MR ustavena (Sedláková 1999). | |
Reverspísemné prohlášení souhlasu či nesouhlasu pacienta s léčbou, operací, umístěním v nemocnici n. propuštěním. (Nejčastěji změna léčby na vlastní žádost) | |
Rigiditatupost, opak myšlenkové pružnosti (flexibility), strnulost postojů, neschopnost změny názoru | |
Rituálobřad, u nutkavé neurózy sled úkonů | |
Rivalitasoupeření mezi dvěma n. více jedinci, skupinami či institucemi se snahou získat tytéž n. větší výhody než druhá strana | |
Ř |
---|
Řízené učenízáměrné učení, které je z vnějšku nějakým způsobem regulováno či organizováno. | |
R |
---|
RousseauJean Jacques (1712 – 1778) Emil, čili o výchově – výchovný román – popisuje své výchovné principy a metody, které autor používá při výchově.
| |