GLOBÁLNÍ RETAILING V ČESKÉ REPUBLICE

Mapa České republiky: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EU_location_CZE.png
Státní vlajka: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Základní zeměpisné údaje
Poloha: Česká republika je vnitrozemský stát ležící ve střední Evropě.
Zeměpisná šířka: od severu k jihu: 51º 03′ 33″ - 48º 33′ 09″ severní šířky
a délka: od západu k východu: 12º 05′ 33″ - 18º 51′ 40″ východní délky
Rozloha: 78 866 km2, velikostí území se ČR řadí na 21. místo v Evropě a 113. místo ve světě
Sousední státy: ČR sousedí se čtyřmi státy – na západě, severozápadě a jihozápadě s Německem (nejdelší hranice – 810,3km), na severovýchodě a východě s Polskem (761,8km), na jihovýchodě se Slovenskem (251,8km) a na jihu s Rakouskem (466,3km). Celková délka státní hranice je 2 290,2 km.

Oficiální název země
Oficiální název země je Česká republika, jako jednoslovný tvar se používá slovo Česko. Název Česká republika vznikl 1.ledna 1993 po zániku ČSFR (Československá federativní republika).

Státní zřízení
Česká republika je demokratická parlamentní republika. Výkonnou moc má prezident a vláda, která vydává nařízení a navrhuje zákony. Je odpovědná poslanecké sněmovně. Hlavou státu je prezident, volený každých pět let oběma komorami parlamentu.

Současná hlava státu
Od 28.února 2003 je prezidentem ČR Václav Klaus. Předsedou vlády je Jan Fischer (od 9.dubna 2009).

Úřední jazyk
Úředním jazykem ČR je čeština. Mezi další používané jazyky patří slovenština, polština, němčina, angličtina a ruština.

Písmo
Latinka obohacená znaky s diakritikou.

Používaná měna
Zákonná měnová jednotka v ČR je koruna česká – česká zkratka Kč, mezinárodní CZK. Jedna koruna česká má 100 haléřů. Po vstupu ČR do Evropské unie (1.května 2004) je další používanou měnou euro.

Administrativně správní členění země
Česká republika obsahuje 14 samosprávných krajů. Jednotlivé kraje mají své hlavní město a v jejich čele stojí hejtman. Pouze hlavou Prahy je primátor. Jednotlivé kraje jsou následující: Praha, Středočeský (Praha), Jihočeský (České Budějovice), Plzeňský (Plzeň), Karlovarský (Karlovy Vary), Ústecký (Ústí nad Labem), Liberecký (Liberec), Královéhradecký (Hradec Králové), Pardubický (Pardubice), Vysočina (Jihlava), Jihomoravský (Brno), Olomoucký (Olomouc), Zlínský (Zlín), Moravskoslezský (Ostrava).

Mapa samosprávných krajů: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CoA_CZ_regions.png

Hlavní město státu: Hlavním a zároveň největším městem je Praha. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale jako samostatný kraj není jeho součástí. Je sídlem prezidenta republiky, vlády, ústředních státních orgánů a vrchního soudu. Také je sídlem většiny politických stran a centrály téměř všech církví v ČR. Má 1 286 000 obyvatel a rozkládá se na 496 km2. Primátorem Prahy je od r. 2002 Pavel Bém. Praha je všeobecně považována za jedno z historicky nejkrásnějších měst v Evropě.

Další velká města:
Brno (405 000 obyvatel), Ostrava (315 000), Plzeň (174 000), Liberec (105 000) a Olomouc (102 000)

Obyvatelstvo
ČR má 10 506 813 obyvatel (údaj ČSÚ k 31.12.2009).

Hustota obyvatel na 1 km2: 133 obyvatel / km²

Národnostní složení obyvatel: 94% Češi, 3% Slováci, 1,3% Romové, 0,6% Poláci, 0,5% Němci

Počet ekonomicky aktivních obyvatel: V produktivním věku (15-64 let) žije v ČR cca 6 918 000 obyvatel, z toho je 5,7 mil. Ekonomicky aktivních.

HDP na 1 obyvatele: 26 800 USD (údaj z r. 2008), v r. 2009 vlivem hospodářské krize pokles o -4,1%

Náboženské složení: Většina populace (59 %) je bez vyznání. Nejpočetnější církev je římskokatolická (26,8 %), dále Českobratrská církev evangelická (1,15 %) a Církev československá husitská (0,97 %). Počet vyznavačů judaismu a islámu je nepatrný.

Obchodní zvyklosti
Česká republika se svými obchodními zvyklostmi v podstatě výrazně neodlišuje od zemí střední Evropy. Obchodní jednání je vhodné mít sjednané určitou dobu předem, stejně tak zrušení nebo nepřítomnost je třeba dát na vědomí co nejdříve. Vhodná doba pro obchodní jednání je většinou od 9 – 18 hodin, doba pro oběd je mezi 12 – 13,30 hodinou a pro večeři mezi 18 – 20 hodinou. V poslední době po obchodních jednáních velmi často následují mimofiremní aktivity s obchodními partnery – např. společná návštěva sportovních utkání, divadel, koncertů, slavnostní večeře apod. Mezi obchodní partnery to přináší více důvěry a zároveň poznání také mimo firmu. Následně získané kontakty a zkušenosti jsou pak velmi cenné. Češi umí vytvořit příjemné prostředí. V jednání bývají přímí, věcní a v posledních letech také sebevědomí.

Svátky:
1. leden – Den obnovy samostatného českého státu a zároveň Nový rok
Velikonoční pondělí
1. květen – Svátek práce
8. květen – Den osvobození
5. červenec – Den slovanských zvěrozvěstů Cyrila a Metoděje
6. červenec – Den upálení mistra Jana Husa
28. září – Den české státnosti
28. říjen – Den vzniku samostatného československého státu
17. listopad – Den boje za svobodu a demokracii
24. prosinec – Štědrý den
25. prosinec – 1. svátek vánoční
26. prosinec – 2. svátek vánoční

Zvláštnosti země v obchodě:
V minulosti dominovaly v ČR především domácí značky  (sklo – Crystalex, móda – OP Prostějov, látky – Textilana, bižuterie – Jablonex, obuv – Stival, atd.). V r. 1989 byl zaznamenám příliv zahraničních značek, který zde převládá v obrovské míře dodnes. Tradičních českých značek jako je např. Baťa, které přetrvaly desítky let, je již dnes velmi málo.

Češi v současnosti i díky vlivu ekonomické krize stále preferují cenu před kvalitou – to je také důvod krachu většiny českých značek. Levné a nekvalitní zboží dovážené z Číny si tak našlo stálé místo na českém trhu.

Zvláštní skupinu mezi obchody v ČR tvoří zahraniční trhovci převážně Vietnamského původu, kteří prodávají především oděvní zboží a obuv, ale i další spotřební zboží. Jsou známí nízkými cenami a nízkou kvalitou prodávaného zboží a častým prodejem zboží porušujícího průmyslová práva a práva k ochranným známkám. V posledních letech již nemají jen mobilní stánky, ale ke své činnosti si pronajali prodejny nebo bývalé velkoprodejny. Přestože oficiálně většinou pracují na základě živnostenských oprávnění, jejich organizační a distribuční struktura je široké veřejnosti i veřejné správě skrytá.

V posledních letech je velmi oblíbenou formou obchodu nákup zboží nebo služeb přes internet. Zákazník si tak může vybrat zboží, které požaduje za mnohdy nižší cenu než v kamenném obchodě a získat o něm veškeré dostupné informace.

Prodejní doba:
pultové prodejny: obvykle po – pá 9 – 18, so 9 – 12
diskontní prodejny: obvykle po – pá 9 – 19, so 9 – 12
obchodní domy: obvykle po – pá 9 – 18, so 9 – 15 
hypermarkety: obvykle po – ne 9 – 22 
obchodní centra: obvykle po – ne 9 – 21

Na rozdíl od sousedního Německa nebo Rakouska není v ČR prodejní doba o nedělích a státních svátcích zakázána. Mnohé hypermarkety tak mají o státních svátcích otevřeno pouze se zkrácenou prodejní dobou. V posledních letech je také trend hypermarketů s 24 hodinovou otevírací dobou. To má samozřejmě kromě příznivců také mnoho odpůrců, kteří poukazují například právě na zákony v sousedním Německu, které prodejní dobu obchodů o nedělích a státních svátcích nepovolují.

Obchodní řetězce na území ČR
Prvním supermarketem v Česku byla MANA holandské společnosti Ahold v Jihlavě. Otevřena byla 6.června 1991, o týden později další v Praze. V roce 1991 vstoupily na český trh i prodejny řetězců Delvita a Billa.
Podle ČTK na konci roku 2004 bylo v ČR 555 supermarketů, 426 diskontních prodejen a 160 hypermarketů. Studie společnosti ACNielsen citovaná v MF Dnes v srpnu 2006 uvádí, že připadá na milion Čechů devatenáct velkopodlažních prodejen, což je nejvyšší poměr ze zemí ve střední Evropě. Prodejnami deseti nejsilnějších řetězců prochází téměř 40 procent útrat za potraviny, oblečení a elektroniku.


V současnosti působí v ČR tyto obchodní řetězce – údaje k r. 2009:
Schwarz ČR: Kaufland ČR (82 prodejen), Lidl (213 prodejen) – diskontní prodejny
Ahold Czech Republic: Albert (226 prodejen), Hyperalbert (dříve Hypernova, 56 prodejen) – supermarkety, hypermarkety
Tesco Stores ČR: 133 prodejen – supermarkety, hypermarkety
Makro Cash&Carry: 13 prodejen – velkoobchodní prodejny pro registrované podnikatele
REWE ČR: Penny Market – diskontní prodejny, Billa (196 prodejen) - supermarkety
Globus ČR: 14 prodejen - hypermarkety
Spar ČR: 36 prodejen – 32 hypermarketů Interspar, 4 supermarkety Spar
GECO Tabak: 9 velkoobchodních prodejen
Peal: 4 velkoobchodní pobočky

Tržby největších obchodních řetězců v r. 2009:
http://ekonomika.idnes.cz/trzby-nejvetsich-obchodniku-poprve-od-vzniku-cr-klesly-pj7/ekonomika.asp?c=A100329_190919_ekonomika_vem

Drogistické řetězce:
DM Drogerie
Schlecker (do r. 2007 Droxi)
Rossmann
Teta drogerie

Oděvní řetězce:
C&A
H&M
Orsay
Marks&Spencer

Hobby markety:
Bauhaus
Baumax
Obi
Hornbach
Mountfield

Řetězce s nábytkem a bytovými doplňky:
IKEA
Asko
Sconto
Jysk
KIKA

Řetězce se spotřební elektronikou:
Datart
Electro World
Euronics
Proton
Okay

Knihkupecké řetězce:
Kanzelsberger
Luxor
Academia
Knihcentrum

Řetězce se zbožím pro sport a volný čas:
Intersport
Hervis
Giga Sport
Sportissimo

Řetězce s obuví:
Baťa
Deichmann
Humanic
Reno
CCC

Seznam použité literatury
http://www.kamworld.com
www.wikipedia.cz
www.hrad.cz
www.czso.cz
Zuletzt geändert: Monday, 27. January 2014, 11:57