Slovensko
Completion requirements
SLOVENSKO
Slovenská Republika
Počet obyvatel: 5,4 milionu
Rozloha: 48 845
Hustota zalidnění: 109 obyv./
Maloobchod na Slovensku drží rychlý růst
Slovenské maloobchodní odvětví dosahuje po průzkumu silného růstu každý rok za poslední období. Celková hodnota tržeb vzrostl o 44 % v běžných podmínkách během tohoto 5letého období. Hlavním činitelem byl hospodářský růst, který vedl k růstu spotřebitelské kupní síly, rapidnímu rozšiřování větších formátů, jako jsou hypermarkety, nákupní střediska a další,
a vstupu a silné expanzi mezinárodních maloobchodníků v mnoha oblastech. Růstu bylo dosaženo se stagnujícím počtem prodejen, což znamená, že větší a silnější formáty vytlačily menší a nezávislé prodejce z trhu.
Internetový maloobchod vzkvétá
Internetový maloobchod dosáhl nejsilnějšího růst ze všech maloobchodních formátů v roce 2007. Rok 2007 byl přelomovým rokem pro tento formát a spotřebitelé začali využívat tento kanál pro své nákupy. V roce 2007 byl prodej přes internet téměř dvojnásobný ve srovnání
s předchozím rokem. Někteří z největších internetových prodejců oznámily očekávání dvojnásobku svých příjmů v roce 2007 a trojnásobku počtu objednávek.
Nejvíce objednávaným zbožím přes internet je trvanlivé zboží a elektronika. Ostatními úspěšně prodávanými výrobky jsou výrobky pro volný čas. U internetového maloobchodu lze očekávat silný růst i v blízké budoucnosti.
Noví prodejci posílili hospodářskou soutěž
Ve většině maloobchodních kanálů je soutěž velmi těžká. Maloobchodníci oznamují, že pro založení podniku na malé rozloze Slovenské republiky existuje příliš mnoho konkurentů
v každém kanálů. Novými mezinárodními maloobchodníky, kteří vstoupili do země v letech 2005-2007, byla nesmírně posílena konkurence na Slovensku. To postihlo všechny segmenty maloobchodu, jak obchod s potravinami a obchod s jiným zbožím, tak neskladové maloobchody.
Vzhledem ke konkurenci v kanálu hypermarketů oznámili dva hlavní aktéři svůj prodej
v průběhu let 2006 a 2007: maloobchodní síť Carrefour a Ashold. Vše ohledně jejich odchodu ze slovenského trhu by mělo být vyřešeno v průběhu roku 2008.
Obchody založené maloobchodníky dominují
Neskladové maloobchody nejsou silnou součástí maloobchodu ve Slovenské republice, tvoří pouze 3 % z celkové hodnoty maloobchodního prodeje. Skladové maloobchody jsou historicky velmi silné, protože zde existovaly už před rokem 1990. Z neskladových maloobchodních kanálů je nejsilnější homeshopping spolu s přímým prodejem. Avšak zdaleka nejrychleji rostoucí kanál je internetový maloobchod, u kterého se očekává,
že překoná prodeje homeshoppingu v příštích pěti letech.
Maloobchod bude průběžně růst, i když v pomalejším tempu
Mezi lety 2007 a 2012 si maloobchodní odvětví bude udržovat pozitivní tempo růstu, i když roční hodnota růstu se očekává pomalejší rok od roku. U celkové hodnoty maloobchodních tržeb se očekává růst o 12 % v rámci celého prognózovaného období ve stálých podmínkách. Zpomalení bude způsobeno především postupným nasycením všech kanálů a posílením hospodářské soutěže, které bude mít za následek ještě větší cenovou konkurenci a pomalé snižování počtu aktivních hráčů. Kromě toho ještě noví mezinárodní obchodníci
s potravinami, oděvy a obuví, oznámili plány na vstup a rozšíření ve Slovenské republice.
Top 35 obchodníků na Slovensku (rok 2004)
Maloobchod na Slovensku se neustále zdokonaluje a napříč fragmentovanějšímu trhu tu top 35 obchodníků realizovalo obrat ve výši 130,7 miliard SKK (3,35 miliard €). Slovenský maloobchod ještě zaostává pod značným vlivem národní distribuce, který pokrývá přibližně 46,5 % trhu (úbytek v porovnání s 55 % z roku 2003). Slovenská distribuce se modernizuje
a organizuje, aby mohla lépe uspokojovat nároky náročného místního spotřebitele.
pořadí Firma Společnost Řetězec
(počet prodejen) Celkový obrat (mld. SKK)
1. Tesco stores (Brat.) Tesco 30 19,4
2. Metro (Ivanka p. Dunají) Metro 5 15,7
3. Billa (Brat.) Rewe 65 10,2
4. Kaufland (Brat.) EMD Markant 23 8
5. Ashold (Brat.) AMS 19 6,5
6. Carrefour (Brat.) Carrefour 4 6
7. M-Market (Lucenec) CBA 195 4,79
8. Tabak Barczi (Brat.) 65 3,68
9. Labas (Kosice) Slovpos 3 3,2
10. Prima Zdroj (Pov.Bystr.) CBA 103 2,7
11. Coop Jednota (Brat.) Slov., SD Terno 3, Coop 21 2,56
12. Coop Jednota (Nové Zám.) Slov., SD Coop 107 2,47
13. Verex Holding (Lipt. Mik.) CBA 24 2,4
14. Zdroj Hos (Chynorany) CBA 44 2,37
15. Kon-Rad (Brat.) EMD Marktant 4 2,36
16. Coop Jednota (Nitra) Slov., SD Terno 2, Coop 151 2,07
17. Coop Jednota (Krupina) Slov., SD Coop 153 1,9
18. Smoker (Trenčín) 2 1,86
19. VDP (Levice) 3 1,66
20. Fapo (Galanta) 1 1,61
21. Helvita (Brat.) EMD Markant 16 1,6
22. Coop Jednota (Galanta) Slov., SD Coop 74 1,59
23. Coop Jednota (Trenčín) Slov., SD Coop 139 1,44
24. Sintra (Brat.) CBA 25 1,4
25. Interfruct (Brat.) Tengelmann 4 1,35
26. Nitrazdroj (Nitra) CBA 39 1,35
27. Coop VOZ Slov., SD Coop 1 1,34
28. Coop Jednota (Žilina) Slov., SD Coop 107 1,34
29. Coop Jednota (Cadca) Slov., SD Terno 1, Coop 95 1,32
30. Coop Jednota (Prievidza) Slov., SD Coop 58 1,31
31. Coop Jednota (Senica) Slov., SD Coop 108 1,24
32. Opal-Fytos 2 1,2
33. Lidl (Nemsova) Schwarz Stift. 39 1,2
34. Coop Jednota (Trnava) Slov., SD 1 1
35. DDK (Senica) 1 1
Největší maloobchodní prodejci na Slovensku (rok 2004)
pořadí společnost Tržby (EUR mil.)
1. Tesco Stores 560
2. Metro Group 473
3. Coop Jednota 391
4. Rewe SK 220
5. Schwarz SK 174
Největší maloobchodní prodejci v České Republice (rok 2004)
pořadí Společnost tržby (mld.CZK)
1. Metro Group 38.2
2. Ashold ČR (Albert, Hypernova) 34.6
3. Schwarz ČR (Kaufland, Lidl) 34.5
4. Rewe ČR (Penny Market, Billa) 23.3
5. Tesco Stores 21
Závěr:
Slovenská a Česká republika jsou si v mnoha aspektech dost podobné. A ani po stránce maloobchodní tomu není jinak. Složení obchodů na českém a slovenském trhu je téměř stejné. V obou zemích působí velký počet stejných společností. Jediné v čem se od sebe liší jsou jejich tržby, ale to je dáno především počtem poboček a také preferencemi obyvatelstva. Nejúspěšnější společností na českém a slovenském trhu je v průměru společnost Metro Group, která zaujímá v České republice 1. místo a na Slovensku 2. místo.
Slovenská Republika
Počet obyvatel: 5,4 milionu
Rozloha: 48 845
Hustota zalidnění: 109 obyv./
Maloobchod na Slovensku drží rychlý růst
Slovenské maloobchodní odvětví dosahuje po průzkumu silného růstu každý rok za poslední období. Celková hodnota tržeb vzrostl o 44 % v běžných podmínkách během tohoto 5letého období. Hlavním činitelem byl hospodářský růst, který vedl k růstu spotřebitelské kupní síly, rapidnímu rozšiřování větších formátů, jako jsou hypermarkety, nákupní střediska a další,
a vstupu a silné expanzi mezinárodních maloobchodníků v mnoha oblastech. Růstu bylo dosaženo se stagnujícím počtem prodejen, což znamená, že větší a silnější formáty vytlačily menší a nezávislé prodejce z trhu.
Internetový maloobchod vzkvétá
Internetový maloobchod dosáhl nejsilnějšího růst ze všech maloobchodních formátů v roce 2007. Rok 2007 byl přelomovým rokem pro tento formát a spotřebitelé začali využívat tento kanál pro své nákupy. V roce 2007 byl prodej přes internet téměř dvojnásobný ve srovnání
s předchozím rokem. Někteří z největších internetových prodejců oznámily očekávání dvojnásobku svých příjmů v roce 2007 a trojnásobku počtu objednávek.
Nejvíce objednávaným zbožím přes internet je trvanlivé zboží a elektronika. Ostatními úspěšně prodávanými výrobky jsou výrobky pro volný čas. U internetového maloobchodu lze očekávat silný růst i v blízké budoucnosti.
Noví prodejci posílili hospodářskou soutěž
Ve většině maloobchodních kanálů je soutěž velmi těžká. Maloobchodníci oznamují, že pro založení podniku na malé rozloze Slovenské republiky existuje příliš mnoho konkurentů
v každém kanálů. Novými mezinárodními maloobchodníky, kteří vstoupili do země v letech 2005-2007, byla nesmírně posílena konkurence na Slovensku. To postihlo všechny segmenty maloobchodu, jak obchod s potravinami a obchod s jiným zbožím, tak neskladové maloobchody.
Vzhledem ke konkurenci v kanálu hypermarketů oznámili dva hlavní aktéři svůj prodej
v průběhu let 2006 a 2007: maloobchodní síť Carrefour a Ashold. Vše ohledně jejich odchodu ze slovenského trhu by mělo být vyřešeno v průběhu roku 2008.
Obchody založené maloobchodníky dominují
Neskladové maloobchody nejsou silnou součástí maloobchodu ve Slovenské republice, tvoří pouze 3 % z celkové hodnoty maloobchodního prodeje. Skladové maloobchody jsou historicky velmi silné, protože zde existovaly už před rokem 1990. Z neskladových maloobchodních kanálů je nejsilnější homeshopping spolu s přímým prodejem. Avšak zdaleka nejrychleji rostoucí kanál je internetový maloobchod, u kterého se očekává,
že překoná prodeje homeshoppingu v příštích pěti letech.
Maloobchod bude průběžně růst, i když v pomalejším tempu
Mezi lety 2007 a 2012 si maloobchodní odvětví bude udržovat pozitivní tempo růstu, i když roční hodnota růstu se očekává pomalejší rok od roku. U celkové hodnoty maloobchodních tržeb se očekává růst o 12 % v rámci celého prognózovaného období ve stálých podmínkách. Zpomalení bude způsobeno především postupným nasycením všech kanálů a posílením hospodářské soutěže, které bude mít za následek ještě větší cenovou konkurenci a pomalé snižování počtu aktivních hráčů. Kromě toho ještě noví mezinárodní obchodníci
s potravinami, oděvy a obuví, oznámili plány na vstup a rozšíření ve Slovenské republice.
Top 35 obchodníků na Slovensku (rok 2004)
Maloobchod na Slovensku se neustále zdokonaluje a napříč fragmentovanějšímu trhu tu top 35 obchodníků realizovalo obrat ve výši 130,7 miliard SKK (3,35 miliard €). Slovenský maloobchod ještě zaostává pod značným vlivem národní distribuce, který pokrývá přibližně 46,5 % trhu (úbytek v porovnání s 55 % z roku 2003). Slovenská distribuce se modernizuje
a organizuje, aby mohla lépe uspokojovat nároky náročného místního spotřebitele.
pořadí Firma Společnost Řetězec
(počet prodejen) Celkový obrat (mld. SKK)
1. Tesco stores (Brat.) Tesco 30 19,4
2. Metro (Ivanka p. Dunají) Metro 5 15,7
3. Billa (Brat.) Rewe 65 10,2
4. Kaufland (Brat.) EMD Markant 23 8
5. Ashold (Brat.) AMS 19 6,5
6. Carrefour (Brat.) Carrefour 4 6
7. M-Market (Lucenec) CBA 195 4,79
8. Tabak Barczi (Brat.) 65 3,68
9. Labas (Kosice) Slovpos 3 3,2
10. Prima Zdroj (Pov.Bystr.) CBA 103 2,7
11. Coop Jednota (Brat.) Slov., SD Terno 3, Coop 21 2,56
12. Coop Jednota (Nové Zám.) Slov., SD Coop 107 2,47
13. Verex Holding (Lipt. Mik.) CBA 24 2,4
14. Zdroj Hos (Chynorany) CBA 44 2,37
15. Kon-Rad (Brat.) EMD Marktant 4 2,36
16. Coop Jednota (Nitra) Slov., SD Terno 2, Coop 151 2,07
17. Coop Jednota (Krupina) Slov., SD Coop 153 1,9
18. Smoker (Trenčín) 2 1,86
19. VDP (Levice) 3 1,66
20. Fapo (Galanta) 1 1,61
21. Helvita (Brat.) EMD Markant 16 1,6
22. Coop Jednota (Galanta) Slov., SD Coop 74 1,59
23. Coop Jednota (Trenčín) Slov., SD Coop 139 1,44
24. Sintra (Brat.) CBA 25 1,4
25. Interfruct (Brat.) Tengelmann 4 1,35
26. Nitrazdroj (Nitra) CBA 39 1,35
27. Coop VOZ Slov., SD Coop 1 1,34
28. Coop Jednota (Žilina) Slov., SD Coop 107 1,34
29. Coop Jednota (Cadca) Slov., SD Terno 1, Coop 95 1,32
30. Coop Jednota (Prievidza) Slov., SD Coop 58 1,31
31. Coop Jednota (Senica) Slov., SD Coop 108 1,24
32. Opal-Fytos 2 1,2
33. Lidl (Nemsova) Schwarz Stift. 39 1,2
34. Coop Jednota (Trnava) Slov., SD 1 1
35. DDK (Senica) 1 1
Největší maloobchodní prodejci na Slovensku (rok 2004)
pořadí společnost Tržby (EUR mil.)
1. Tesco Stores 560
2. Metro Group 473
3. Coop Jednota 391
4. Rewe SK 220
5. Schwarz SK 174
Největší maloobchodní prodejci v České Republice (rok 2004)
pořadí Společnost tržby (mld.CZK)
1. Metro Group 38.2
2. Ashold ČR (Albert, Hypernova) 34.6
3. Schwarz ČR (Kaufland, Lidl) 34.5
4. Rewe ČR (Penny Market, Billa) 23.3
5. Tesco Stores 21
Závěr:
Slovenská a Česká republika jsou si v mnoha aspektech dost podobné. A ani po stránce maloobchodní tomu není jinak. Složení obchodů na českém a slovenském trhu je téměř stejné. V obou zemích působí velký počet stejných společností. Jediné v čem se od sebe liší jsou jejich tržby, ale to je dáno především počtem poboček a také preferencemi obyvatelstva. Nejúspěšnější společností na českém a slovenském trhu je v průměru společnost Metro Group, která zaujímá v České republice 1. místo a na Slovensku 2. místo.
Last modified: Monday, January 27, 2014, 11:57 AM