Bulharsko
Conditions d’achèvement
BULHARSKO
Základní údaje
Bulharská republika leží ve východní části Balkánského poloostrova. Na severu hraniční s Rumunskem o délce 609 km, na západě s Jugoslávií a Makedonií, na jihu s Řeckem o délce 493 km, na jihovýchodě s Tureckem o délce 259 km. Východní hranice je tvořena pobřežím Černého moře, které je dlouhé 378 km. Přirozenou hranici s Rumunskem tvoří z velké části Dunaj. Administrativně je Bulharsko rozděleno na 28 krajů
Hlavní město: Sofie
Rozloha: 110 994 km2
Počet obyvatel (2008): 7 277 856
Měna: 1 leva = 100 stotinek
Hustota zalidnění: 66 obyv./km2
Státní zřízení: republika
Administrativně správní členění: 28 oblastí a 264 obcí
Místní zvyklosti důležité pro obchodní kontakty
Mentalita a způsob jednání bulharských partnerů odpovídá známým charakteristikám balkánských zemí. Bulhaři se při jednání vyznačují srdečností, schopností a ochotou vést rozsáhlou konverzaci. Hlavní důraz kladou na verbální komunikaci, která je vedena zpravidla v přátelském duchu a se zájmem na straně bulharského partnera. Kromě bulharštiny patří mezi nejčastěji používané jazyky angličtina (převládá hlavně u mladší generace), ruština (zejména u starší generace), němčina či francouzština. Co se týče etiky, její dodržování platí i v případech, kdy je jednání vedeno neformálnějším způsobem, pokud nejsou mezi stranami navázány skutečně dobré a přátelské vztahy. Samozřejmostí při jednání by mělo být představení všech členů delegace. Nebývá zvykem zahajovat jednání v ranních hodinách. Vhodnější je pozvání k pracovnímu obědu, případně večeři, jež se může protáhnout do pozdějších hodin. Dochvilnost nepatří mezi charakteristické znaky obchodního jednání v Bulharsku, nemělo by se to však praktikovat při jednání s úřady a státními institucemi. Délka případného zpoždění se zpravidla pohybuje v rozmezí 10 – 20 minut. Rovněž lze těžko dopředu odhadnout dobu trvání obchodního jednání.
Při oslovování se používá výrazů pan a paní („gospodin“, „gospoža“), tituly se nepoužívají s výjimkou akademických pracovníků a lékařů. U ředitelů firem či vyšších úředníků se používá při oslovení název jejich funkce.
Matoucím zvykem bývá při častějším nebo delším kontaktu s bulharskými partnery plynulé přecházení z vykání na tykání a naopak. Konverzace se zpravidla vede v lehčí formě, nediskutuje se příliš o obchodu, obchodní otázky se řeší v závěru pracovního oběda či večeře při kávě. Rozhodně se jedná spíše o společenskou záležitost.
Nedostatečně rozvinutá distribuce a prodej zboží se postupně mění – mizí dosavadní forma malých smíšených obchodů, tržnic a stánků. Sítě supermarketů a hypermarketů prozatím vznikají v Sofii a oblastních centrech. Většina obchodů v menších městech je ve vlastnictví malých podnikatelů, jejich nabídka zboží a služeb je na nižší úrovni. V Bulharsku se daří hlavně pultovému prodeji.
Některé obchodní řetězce v Bulharsku
METRO Cash&Carry
Doposud jediný hypermarket, který má v Bulharsku 11 prodejen. Otvírací doba Po-Ne od 7:00 – 21:00hod.
Sortiment výrobků a služeb je přizpůsobený potřebám odborných zákazníků – majitelům hotelů, restaurací, dodavatelům a maloobchodníkům s potravinami, kteří tam najdou všechno, co potřebují k zaručení svého úspěchu.
Koncepce Cash&Carry
Cash&Carry = „zaplatit hotově a odnést“
samoobslužný velkoobchod výhradně pro registrované zákazníky – podnikatelské subjekty
vše pod jednou střechou – 33 000 položek z oblasti potravin i spotřebního zboží
vysoká kvalita za nízké ceny
vlastní značky – garance vysoké kvality za nejlepší cenu (ARO…)
Billa Heute
Billa je obchodní značka řetězce supermarketů provozovaných společností BILLA, kterou vlastní firma REWE Group.
Billa má v Bulharsku 40 poboček. Otvírací doba na pobočce v Sofii je Po-So: 8:00-22:00, Ne: 8:00-21:00, na ostatních pobočkách je otvírací doba Po-So: 8:00-21:00, Ne: 9:00-20:00.
Privátní značkou společnosti Billa je CLEVER, která klade důraz na dobrou kvalitu zboží vyrobených od renomovaných výrobců
Kaufland
Kaufland je obchodní značka řetězce německých supermarketů, hypermárketů a obchodních domů prozovaných společností Lidl & Schwarz-Gruppe.
První obchodní dům Kaufland byl otevřen v Bulharsku v Plovdivu v roce 7. března 2006. V Bulharsku se nachází 19 prodejen Kauflandu.
Technopolis
Technopolis jsou specializované hypermarketové řetězce na bílou, černou, výpočetní techniku a kancelářské vybavení. Vzhledem k dynamickému vývoji kvalitních produktů a vysoké úrovni služeb Technopolis obdržel cenu za nejlepší značku Bulharska na období 2006-2007 v kategorii „Obchodní řetězce a centra mezinárodního programu Superbrands“.
Praktiker
Společnost Praktiker má sídlo v Německu (Saarland). Dne 17. září 2004 Praktiker otevřel svojí první prodejnu v Bulharsku v Sofii. V průběhu tří let otevřel v Bulharsku další prodejny.
Mr. Bricolage
Společnost byla založena v roce 1999 s cílem vybudovat a řídit řetězec prodejen v Bulharsku, Srbsku a Makedonii.
Značka Mr. Bricolage vstoupila na bulharský trh v roce 2000, kdy bylo postaveno první obchodní centrum v Sofii. V současné době je v Bulharsku 10 prodejen, které poskytly 880 pracovních míst. Mr. Bricolage je řetězec prodejen specializující se na obchod se zbožím pro domácnost a zahradu. Otvírací doba je Po-So: 8:30-21:00, Ne: 9:00-20:00
bauMax
V roce 2008 byly otevřeny dvě prodejny v Bulharsku. Jedná se o řetězec se sortimentem pro stavbu, renovaci a zahradu. Společnost bauMax je dceřiná společnost rakouské podnikatelské skupiny bauMax AG, Wien-Klosterneuburg. BauMax patří mezi 50 nejlepších zaměstnavatelů v Evropě.
McDonald´s
V Bulharsku se nachází 21 restauračních řetězců McDonald´s v pěti největších bulharských městech.První McDonald´s byl v Bulharsku otevřen v prosinci roku 1994.
ZORA
Společnost ZORA je na bulharském trhu 17 let. Tato společnost má 33 obchodních míst, včetně 24 hypermarketů, 6 obchodů a 3 sklady. ZORA je řetězec prodejen pro bílou, kancelářskou a IT techniku.
Carrefour
Francouzský řetězec Careffour otevře svůj první hypermarket v Bulharsku v Burgasu dne 25. března 2009 . Carrefour Group je největším prodejcem v Evropě a druhým na světě. Vlastní více jak 16 tisíc prodejen v 30 zemích.
Další obchodní řetězce
Praktik, Densi, HIT
Základní údaje
Bulharská republika leží ve východní části Balkánského poloostrova. Na severu hraniční s Rumunskem o délce 609 km, na západě s Jugoslávií a Makedonií, na jihu s Řeckem o délce 493 km, na jihovýchodě s Tureckem o délce 259 km. Východní hranice je tvořena pobřežím Černého moře, které je dlouhé 378 km. Přirozenou hranici s Rumunskem tvoří z velké části Dunaj. Administrativně je Bulharsko rozděleno na 28 krajů
Hlavní město: Sofie
Rozloha: 110 994 km2
Počet obyvatel (2008): 7 277 856
Měna: 1 leva = 100 stotinek
Hustota zalidnění: 66 obyv./km2
Státní zřízení: republika
Administrativně správní členění: 28 oblastí a 264 obcí
Místní zvyklosti důležité pro obchodní kontakty
Mentalita a způsob jednání bulharských partnerů odpovídá známým charakteristikám balkánských zemí. Bulhaři se při jednání vyznačují srdečností, schopností a ochotou vést rozsáhlou konverzaci. Hlavní důraz kladou na verbální komunikaci, která je vedena zpravidla v přátelském duchu a se zájmem na straně bulharského partnera. Kromě bulharštiny patří mezi nejčastěji používané jazyky angličtina (převládá hlavně u mladší generace), ruština (zejména u starší generace), němčina či francouzština. Co se týče etiky, její dodržování platí i v případech, kdy je jednání vedeno neformálnějším způsobem, pokud nejsou mezi stranami navázány skutečně dobré a přátelské vztahy. Samozřejmostí při jednání by mělo být představení všech členů delegace. Nebývá zvykem zahajovat jednání v ranních hodinách. Vhodnější je pozvání k pracovnímu obědu, případně večeři, jež se může protáhnout do pozdějších hodin. Dochvilnost nepatří mezi charakteristické znaky obchodního jednání v Bulharsku, nemělo by se to však praktikovat při jednání s úřady a státními institucemi. Délka případného zpoždění se zpravidla pohybuje v rozmezí 10 – 20 minut. Rovněž lze těžko dopředu odhadnout dobu trvání obchodního jednání.
Při oslovování se používá výrazů pan a paní („gospodin“, „gospoža“), tituly se nepoužívají s výjimkou akademických pracovníků a lékařů. U ředitelů firem či vyšších úředníků se používá při oslovení název jejich funkce.
Matoucím zvykem bývá při častějším nebo delším kontaktu s bulharskými partnery plynulé přecházení z vykání na tykání a naopak. Konverzace se zpravidla vede v lehčí formě, nediskutuje se příliš o obchodu, obchodní otázky se řeší v závěru pracovního oběda či večeře při kávě. Rozhodně se jedná spíše o společenskou záležitost.
Nedostatečně rozvinutá distribuce a prodej zboží se postupně mění – mizí dosavadní forma malých smíšených obchodů, tržnic a stánků. Sítě supermarketů a hypermarketů prozatím vznikají v Sofii a oblastních centrech. Většina obchodů v menších městech je ve vlastnictví malých podnikatelů, jejich nabídka zboží a služeb je na nižší úrovni. V Bulharsku se daří hlavně pultovému prodeji.
Některé obchodní řetězce v Bulharsku
METRO Cash&Carry
Doposud jediný hypermarket, který má v Bulharsku 11 prodejen. Otvírací doba Po-Ne od 7:00 – 21:00hod.
Sortiment výrobků a služeb je přizpůsobený potřebám odborných zákazníků – majitelům hotelů, restaurací, dodavatelům a maloobchodníkům s potravinami, kteří tam najdou všechno, co potřebují k zaručení svého úspěchu.
Koncepce Cash&Carry
Cash&Carry = „zaplatit hotově a odnést“
samoobslužný velkoobchod výhradně pro registrované zákazníky – podnikatelské subjekty
vše pod jednou střechou – 33 000 položek z oblasti potravin i spotřebního zboží
vysoká kvalita za nízké ceny
vlastní značky – garance vysoké kvality za nejlepší cenu (ARO…)
Billa Heute
Billa je obchodní značka řetězce supermarketů provozovaných společností BILLA, kterou vlastní firma REWE Group.
Billa má v Bulharsku 40 poboček. Otvírací doba na pobočce v Sofii je Po-So: 8:00-22:00, Ne: 8:00-21:00, na ostatních pobočkách je otvírací doba Po-So: 8:00-21:00, Ne: 9:00-20:00.
Privátní značkou společnosti Billa je CLEVER, která klade důraz na dobrou kvalitu zboží vyrobených od renomovaných výrobců
Kaufland
Kaufland je obchodní značka řetězce německých supermarketů, hypermárketů a obchodních domů prozovaných společností Lidl & Schwarz-Gruppe.
První obchodní dům Kaufland byl otevřen v Bulharsku v Plovdivu v roce 7. března 2006. V Bulharsku se nachází 19 prodejen Kauflandu.
Technopolis
Technopolis jsou specializované hypermarketové řetězce na bílou, černou, výpočetní techniku a kancelářské vybavení. Vzhledem k dynamickému vývoji kvalitních produktů a vysoké úrovni služeb Technopolis obdržel cenu za nejlepší značku Bulharska na období 2006-2007 v kategorii „Obchodní řetězce a centra mezinárodního programu Superbrands“.
Praktiker
Společnost Praktiker má sídlo v Německu (Saarland). Dne 17. září 2004 Praktiker otevřel svojí první prodejnu v Bulharsku v Sofii. V průběhu tří let otevřel v Bulharsku další prodejny.
Mr. Bricolage
Společnost byla založena v roce 1999 s cílem vybudovat a řídit řetězec prodejen v Bulharsku, Srbsku a Makedonii.
Značka Mr. Bricolage vstoupila na bulharský trh v roce 2000, kdy bylo postaveno první obchodní centrum v Sofii. V současné době je v Bulharsku 10 prodejen, které poskytly 880 pracovních míst. Mr. Bricolage je řetězec prodejen specializující se na obchod se zbožím pro domácnost a zahradu. Otvírací doba je Po-So: 8:30-21:00, Ne: 9:00-20:00
bauMax
V roce 2008 byly otevřeny dvě prodejny v Bulharsku. Jedná se o řetězec se sortimentem pro stavbu, renovaci a zahradu. Společnost bauMax je dceřiná společnost rakouské podnikatelské skupiny bauMax AG, Wien-Klosterneuburg. BauMax patří mezi 50 nejlepších zaměstnavatelů v Evropě.
McDonald´s
V Bulharsku se nachází 21 restauračních řetězců McDonald´s v pěti největších bulharských městech.První McDonald´s byl v Bulharsku otevřen v prosinci roku 1994.
ZORA
Společnost ZORA je na bulharském trhu 17 let. Tato společnost má 33 obchodních míst, včetně 24 hypermarketů, 6 obchodů a 3 sklady. ZORA je řetězec prodejen pro bílou, kancelářskou a IT techniku.
Carrefour
Francouzský řetězec Careffour otevře svůj první hypermarket v Bulharsku v Burgasu dne 25. března 2009 . Carrefour Group je největším prodejcem v Evropě a druhým na světě. Vlastní více jak 16 tisíc prodejen v 30 zemích.
Další obchodní řetězce
Praktik, Densi, HIT
Modifié le: lundi 27 janvier 2014, 11:57