Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
S |
---|
Seberealizacenaplnění, rozvoj, plné využívání schopností a vloh člověka. Patří mezi jednu z vyšších soc. potřeb v hierarchii. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Seberegulační vlastnostisebeuvědomění, sebehodnocení, sebekritika. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Sebeuvědoměnídochází k němu kolem 2. - 3. roku života. Souvisí s rozvojem řeči (ve výpovědích dítěte o sobě dochází k nahrazování 3. os. č. j. zájmenem „já“) a promítá se též v chování (tzv. období vzdoru a negativismu – viz slovník). (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001) | |
Sektapojem není právně vymezen
| |
Selekcevýběr | |
Selektivitavýběrovost | |
Sémantickátýkající se významu slov a řeči | |
Sémantickýtýkající se významu slov a řeči. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál; 2004) | |
Senpředstavivost vyskytující se během spánku, sny obsahují útržky zážitků z bdění. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Senzibilizacezvýšení citlivosti vůči určitým podnětům. Vzniká při současném působení podnětů; např. zrakovou čivost mohou zvýšit slabé zvukové podněty. Jindy může odrážet potřebu organizmu, např. zvýšená čivost chuťová při potřebě určité látky. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Senzomotorickýaktivity či dovednosti, ve kterých dochází ke spojení vnímání (či představ) s pohyby - např. hra na hudební nástroj, psaní na stroji, řízení motorových vozidel, chůze apod. | |
Similaritapodobnost | |
Simulaceúčelová tendence v chování jedince, který své prožitky úmyslně předstírá. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001) | |
Smyslové klamyinadekvátnost je podmíněna převážně objektivními činiteli. Vysvětlují se hlavně fyzikálně a dochází k nim na základě nedokonalosti, ohraničených možností smyslových orgánů, (např. ruka nebo hůl ponořená do vody se nám jeví vlivem lomeného odrazu na její hladině jako částečně zlomená). (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Socializaceproces, v němž si člověk osvojuje určitý systém poznatků, norem a hodnot, jež mu umožňují začlenit se do určité společnosti a účastnit se jejího života. Dle S. Freuda se socializace odehrává ve stádiích:
| |
Sociálníspolečenský | |
Sociologievěda o lidské společnosti, o jejím vzniku a životě. Zakladatelem byl A. Comte. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Somatickétělesné | |
Somatopediejedna z pěti disciplín speciální pedagogiky (viz slovník), jejím předmětem je výchova a vzdělávání osob tělesně postižených, nemocných a zdravotně oslabených. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Soudvyjadřuje vztah mezi předměty a jevy nebo jejich znaky. Jedná se o výrok, který obsahuje tvrzení nebo popírání určitých souvislostí mezi předměty nebo jevy. V soudech tedy něco tvrdíme nebo popíráme. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Soustředěnostviz koncentrace | |
Speciální pedagogikavěda zabývající se speciální výchovou a vyučováním osob tělesně, smyslově či duševně postižených. Podle zaměření na osoby s konkrétním hendikepem se dělí na: etopedii, logopedii, psychopedii, somatopedii a tyflopedii (viz hesla ve slovníku). (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Specifickýzvláštní, příznačný, osobitý | |
Standardnorma, kriterium | |
Status sociální
| |
Status sociální připsanýpřidělený, vrozený. Daný již zrozením a vyplývající z pohlaví, rasy, místa, rodičů apod. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Status sociální získanýzískaný díky vlastnímu úsilí. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Status sociometrickýurčovaný počtem voleb v sociometrickém šetření. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Stereotyp
| |
Stereotypníopakující se | |
Stigma
| |
Stigma degeneračnídle C. Lombrosa tzv. znaky zrůdnosti na těle (konstituční či organické nepravidelnosti), které byly považovány za příčiny slabomyslnosti, kriminality, aj. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Stigma mentálnítermín P. Janeta; příznaky hysterie základní. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Stigma profesníznak vzniklý dlouhodobým vykonáváním určité profese. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Stimulacepodněcování, působení podnětu | |
Stimulovatpodněcovat, vyvolávat | |
Stimulus, stimulpodnět, tj. vnější či vnitřní činitel, který vyvolává v živém organismu aktivitu. Pojem „stimulus“ je nejčastěji užíván ve vnímání pro podnět, který působí na receptor. | |
Stresv psychologii nadměrná zátěž neúnikového druhu, která vede k trvalé stresové reakci, ústící ve tkáňové poškození, k vysoké aktivaci adrenokortikálních funkcí a psychosomatickým poruchám. Liší se od neurotické reakce, v níž somatické poškození či porucha může být vyřešena únikovým mechanizmem. U tělesné zátěže jde o přehřátí, podchlazení, infekci, otravu, poranění, šok či trauma. Rozšíření fyziologické zátěže na psychologickou naráží na problémy, především vzhledem k povaze stresoru. Rozsah psychologických stresorů je individuálně rozdílný a vlastně nekonečný, může jím být i silná radost. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Stres chtěnýúmyslně vyvolaný. Výjimečnost navozené situace (skok padákem, vysokohorská túra aj.) vyvolává stav změněného vědomí. Překročení dosavadních hranic možností; růst sebedůvěry pro další život. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Stres prodlužovanýprolongovaný, protrahovaný. Čím déle stres trvá, tím větší je pravděpodobnost psychosomatického onemocnění. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Strukturatermín v tvarové psychologii. Znamená vztah mezi celkovým tvarem a částmi, tvořícími celek. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2002) | |
StrukturalismusPsychologický směr stavící na rozkladu vědomí na jednotlivé prvky pomocí introspekce. Vycházel z myšlenky, že komplexní psychické děje (např. myšlení) lze „složit“ z jednotlivých psychických prvků (počitků a představ) podle zákonů asociace a s přispěním pamětních prvků. | |
Subjektivitavlastnost poznatků, výpovědí, postojů a pod., které jsou v rozhodující míře určovány závislostí na poznávajícím, vypovídajícím nebo postoj zaujímajícím subjektu. (kol.: Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia 2001) | |
Subjektivní
| |
Submisivitatendence jedince podřizovat se, nechat se vést, ovládat. Jde o kontinuum na škále dominance – submise, a hodnocení této vlastnosti závisí na umístění na uvedené škále. Může souviset s nedostatečným sebevědomím a také s aktuální životní situací jedince. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Sugesceslovní nebo mimoslovní působení jednoho jedince na druhého, popř. na více osob (heterosugesce) či na sebe sama (autosugesce). Důsledkem sugestivního působení je bezděčná, automatická reakce. Účinnost sugesce se zvyšuje při snížené kontrole vědomí. Myšlenky, které jsou předmětem sugesce, však nesmějí být v přímém rozporu s dosavadním poznáním jedince. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001; Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Sugestibilitasklon přejímat myšlenky druhých lidí. Vyšší je u dětí, jedinců s nižším intelektem, s nižším sebevědomím, v situaci únavy | |
Superego (Nadjá)představuje mravně hodnotící instanci, jedná se o zvnitřněné vnější požadavky na chování a prožívání dítěte. Zahrnuje svědomí a představu ideálního Já | |
Surdopedagogikaobor pedagogiky zabývající se teorií i praxí rozvoje osobnosti výchovy a vzdělávání dětí s vadami sluchu. (kol.: Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia 2001) | |
Surdopedieobor zaměřený na práci s lidmi postiženými vadami sluchu. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Symbol
| |
Sympatiekladný citový vztah k jiné osobě, ke skupině, hnutí aj. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Sympatikussoučást nervového systému. Nervové buňky sympatiku jsou uloženy v hrudní a bederní části míchy. Transmitery sympatiku jsou adrenalin a noradrenalin. Připravují organismus na boj nebo útěk, činnost sympatika převládá v období emočního vzrušení a stresu, většinou pracuje jako celek: zrychluje srdeční tep a zvyšuje tlak, zrychluje dýchání, rozšiřuje cévy ve svalech a zužuje je v kůži, vyvolává pocení, snižuje vylučování slin a hlenu, zvyšuje hladinu glukózy v krvi, zvyšuje srážlivost krve pro případ poranění, aktivuje žlázy s vnitřním vylučováním a tvorbu hormonů, převádí krev z žaludku a střev k mozku a kosterním svalům. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Symptompříznak (něčeho): strachu, nebezpečí, nepřátelství atd. Patrná známka nemoci, příznak: objektivní, subjektivní. Příznak nebo projev choroby, popř. poškození. (kol.: Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia 2001) | |
Syntaktickávztahující se k větné stavbě | |
Syntézamyšlenkové spojování jednotlivých prvků, skutečností nebo vlastností v celek. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Systematický
| |
Systemická terapiese v 80. letech vydělila z terapie systémové. Dle V. Strnada (1990) jde o výrazně kognitivní, krátkodobou terapii, která počítá se spoluprací pacienta. Je výrazně zaměřena na současnost a spoléhá se na rozumové zpracování terapeutického materiálu do té míry, že provokuje vlastní sebeozdravné zdroje pacienta nebo klienta. Terapeutický důraz je kladen na změnu způsobu komunikace, zpravidla rodinné. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Systemickývztahující se k systemické terapii. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |