Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  3  4  5  6  (Další)
  VŠE

M

Mail order distributors

Zasilatelé; zasílají potenciálním zákazníkům katalogy a propagační materiály a distribuují zboží přímo do obchodů.

Majetek finanční

Hotovosti obchodního podniku a ceniny, vkladové účty, krátkodobé bankovní úvěry, jiné krátkodobé finanční výpomoci, krátkodobý finanční majetek, převody mezi finančními účty, opravné položky ke krátkodobému finančnímu majetku. Charakteristickým rysem finančního majetku je zejména vysoká likvidnost, bezprostřední obchodovatelnost, předpokládaná držba či smluvená splatnost do jednoho roku vztažená ke dni uskutečnění obchodního případu.

Majetková daň

Je to typ přímé daně. Majetkové daně jsou v českém právu nejstaršími daněmi, neboť narozdíl od jiných, které prošly na počátku 90. let 20. století bouřlivými změnami, tyto zůstaly z velké části stejné. Jejich výnosy jsou pro stát malé, avšak stálé; narozdíl od daní z příjmu či spotřebních daní. Jsou tedy daněmi doplňkovými.

Majoritní akcionář

Majitel většiny množství akcií daného podniku, nad 50procent; má právo rozhodovat o společnosti,jejím fungováním atd.

Makléř

Zprostředkovatel, zejména burzovních, obchodních, a pojišťovacích transakcí za odměnu, kterou zpravidla platí prodávající a kupující napolovic. Může jít o makléře soukromého nebo úředního nebo přísežného.

Malá privatizace

Byla zaměřena především a obchody, restaurace, provozovny služeb, drobné dílny a ojediněle na menší výrobní podniky a prováděla se výhradně za peníze metodou veřejné aukce.

Maloobchod

Nakupuje zboží od velkoobchodu nebo od výrobce a bez dalšího zpracování ho prodává konečným spotřebitelům a zajišťuje tak realizaci hodnoty zboží, zboží opouští.

Maloobchod despecializovaný

Nebo-li univerzální: vývoj směřuje k univerzálním formám maloobchodu.
Maloobchod univerzální
- představují soubor specializovaných prodejen pod jednou střechou.
- v sortimentu mají zařazeny potraviny, občerstvení, restauraci atd.,
- rozsah druhů zboží je cca 100 – 200 tis. zaměřených na střední až vyšší úroveň kvality i cen,
- běžný obchodní dům má max. rozlohu 10 – 20 tis. m2 a min. 4 – 6 tis. m2
- uplatňují vertikální kooperaci rozložení prodejen v obchodním domě ve více podlaží,
- v obchodním domě se kombinují prodej s obsluhou, samoobsluhy a doplňkové prodejní úseky (Shop in Shop – často pronajaté),
- uplatňují se v centrech měst, regionálních nákupních střediscích, ve čtvrťových centrech velkoměst.

Maloobchod mimo síť

Představuje zatím svým objemem stálou složku maloobchodní činnosti a současně i největší potencionální rozvoj. Jeho hlavní složky jsou: prodejní automaty, přímý prodej a přímý marketing, který lze v češtině výstižněji nazvat zásilkový obchod.

Maloobchod specializovaný

- hluboký sortiment při omezeném rozsahu skupin spotřebitelského zboží,
- vyšší ceny, které zahrnují i náklady na zboží s menší obrátkou, vyšší náklady na personál a obecné zaměření pozornosti na cenově náročnější sortiment,
- vysoké nároky na počet a odbornost personálu, na doprovodné služby,
- jsou dislokovány do center měst, bočních ulic v centrech měst a v regionálních nákupních střediscích, kde převažuje sortiment občasné a dlouhodobé potřeby,
- někdy jsou také dislokovány v obytných zónách a v obvodových centrech,
- u nepotravinářského zboží a u potravinářských prodejen spojených s občerstvením (cukrárna, lahůdky, pekařství) se počet prodejen zvyšuje nepatrně,
- počet prodejen potravin se širším sortimentem se snižuje,
- např. elektro, klenoty – hodiny, pánské a dámské oděvy, nábytek, cukrárna atd.

Maloobchod univerzální

Obchod, ve kterém si konečný spotřebitel – zákazník může vybrat a nakoupit různé zboží ze širokého sortimentu obchodní jednotky, jedná se o prodejnu a obchodní jednotky s tzv. smíšeným zbožím.

Maloobchod v prodejnách

Maloobchod realizovaný v síti prodejen (potravinářský a nepotravinářský maloobchod; specializovaný a despecializovaný maloobchod; stánkový prodej).

Maloobchod, internacionalizace

V posledním desetiletí vyskytující se jev, kdy se celý svět postupně stává jedním společným trhem v oblasti maloobchodního podnikání.

Maloobchodní cena

Spotřebitelská cena, výsledná cena, za kterou se prodávají výrobky nebo poskytují služby zákazníkům v maloobchodní síti.

Maloobchodní marže

Rozpětí mezi nákupní a prodejní cenou, která se používá v maloobchodu.

Maloobchodní obrat

Jedná se o obrat v maloobchodě, vyjádřený v Kč. Jednoduše řečeno, jde o tržby v maloobchodě

Malý podnik

Do 50 zaměstnanců a do výše obratu 10 mil. Eur.

Management objednávek (Order Management)

Proces vyřizování objednávek znamená, jak podnik nakládá/pracuje s přijatou objednávkou, nebo podrobněji, management objednávek jsou činnosti řízené/vykonávané v období mezi časem příchodu objednávky a časem, kdy expediční sklad/místo oznámí odeslání zboží, které je předmětem objednávky. Jednotlivé činnosti managementu objednávek jsou: plánování objednávek, přenos objednávek, zpracování objednávek, vychystání a kompletace objednávek a dodání dodávky.

Manažer kategorie (Category Manager)

Role manažera kategorie je koncipována jako vedoucí profit centra definovaného pomocí skupiny zboží, která má souvislost se zákazníkem. Manažer kategorie je vedoucím týmu, který spolupracuje s dodavatelem a primárně odpovídá za ziskovost kategorie. Manažeři kategorie v poslední letech nahrazují tradiční nákupčí.

Manažer prodejny

Manažer prodejny má dvě základní odpovědnosti, řídit prodejnu a řídit prodejní operace, které tu probíhají. Musí zajistit, aby v potřebnou dobu byl k dispozici potřebný počet prodávajících, aby u pokladen nebo obslužných úseků nevznikaly fronty, aby v prodejně byly přiměřené mikroklimatické podmínky atd. Manažer prodejny je často posuzován podle provozních výdajů jednotky (většinou mzdové náklady, technické vybavení, opravy). Jestliže má mít odpovědnost za prodej, je vhodné jeho odměnu vázat na rozdíl celkového hrubého zisku (hrubé marže) a provozních výdajů, včetně nájemného.

Manipulační jednotka

Manipulační jednotku lze definovat jako zboží nebo soubor zboží tvořící jednotku schopnou manipulace jako s jedním kusem, aniž by bylo nutno ji dále upravovat. V procesu přepravy mohou být manipulační jednotky i jednotkami přepravními. Manipulační jednotky lze z hlediska požadavků obchodní logistiky kategorizovat hierarchicky způsobem takto: manipulační jednotka nultého řádu, manipulační jednotka I.řádu, manipulační jednotka II.řádu, manipulační jednotka III.řádu a manipulační jednotka IV.řádu.

Manko

Manko, co schází, úbytek.

Manko do normy

Záporný rozdíl mezi skutečným a účetním stavem, který nemusí být zaviněn fyzickou osobou, ve většině případů je způsoben přirozeným úbytkem jako je vysychání, odpařování, vytěkání apod. Plánované normy ztrát a úbytků jsou stanoveny s přihlédnutím na charakter zboží, výši maloobchodní obratu a formu prodeje.

Manufacturer´s representatives

Reprezentanti výrobce, nezávislí obchodníci nebo malé firmy, zatupující na základě smlouvy výrobce jako jeho agenti.

MAR

Marine all risks - pojištění na všechna námořní rizika.

Markdown

Snížení prodejní ceny zboží.

Market segmantation

Tržní segmentace, cílený přístup k trhu, jeho součástí je diferencovaný a koncentrovaný marketing.

Marketing

Značení, označování výrobků cenami a dalšími informacemi před tím, než je dodáno neprodejní plochu nebo do skladů prodejen.

Marketing koncept

Marketingová koncepce; znamená, že činnost firmy je soustředěna na zkoumání potřeb zákazníků.

Marketingová komunikace

Obecné označení všech forem komerční i nekomerční komunikace, jejichž cílem je podpora marketingové strategie firmy; zahrnuje nástroje nadlinkových i podlinkových komunikací, např. reklamu, public relations, přímý marketing, sales promotion atd.

Marketingový manažer

Osoba, která nese celkovou zodpovědnost za marketing organizace nebo jednotlivých provozních jednotek.

Marže

Marže, rozdíl, rozpětí, mezera; ekonomie a) rozpětí mezi cenami nákupními a prodejními, mezi kursy a úrokovými sazbami. Marže úroková je rozdíl mezi aktivními (přijatými) a pasivními (vyplacenými) úroky; marže bankovní je rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší cenou z bankovních operací nebo podíl výnosu bankovní operace na celkové hodnotě operace; b) v burzovních obchodech částka skládaná při TERMÍNOVÝCH OBCHODECH pro případ, že by ztráty z těchto obchodů nemohly být zaplaceny.

Materiál

Představují ho: suroviny, pomocné látky, provozovací látky, náhradní díly, obaly, movité věci, drobný hmotný majetek.

Materiálně technická základna obchodu

Se skládá především z rozsahu skladovacích ploch a kapacity pro uložení zboží

Matice BCG

Portfoliová matice, dělící podnikatelské jednotky do čtverce úspěšnosti podle potřeby investování a finančních zdrojů a možnosti přínosu hotových peněz pro investování.

Matice EG

Portfoliová matice, vycházející z předpokladu, že rozhodujícím kritériem pro směrování strategie růstu či útlumu jednotky je důležitost silných stránek podnikatelské jednotky a atraktivita jejího trhu.

Matice strategická Porterova

Vytyčuje tři základní konkurenční strategie, které poskytují dobrý výchozí bod pro další strategické uvažování: vůdčí postavení v nízkých nákladech, diferenciace, nákladová koncentrace, diferenciační koncentrace.

Maximalizace zisku

Výběr takových přístupů k cenové tvorbě, které zaručují maximální objemy zisku.

Mechanizační prostředky a zařízení

Kapitál, který slouží k výrobě a ostatním technickým činnostem.

Media relations (vztahy s médii)

Stěžejní disciplina public relations (vztahů s veřejností) založená na skutečnosti, že veřejnost lze ovlivnit zejména prostřednictvím médií; disponuje širokou škálou nástrojů sloužících k budování dlouhodobých dobrých vztahů s novináři referujícími o firmě nebo o oboru jejího podnikání; klíčem k úspěchu PR je koncepčnost, dlouhodobost a věrohodnost, založená především na poskytování včasných, úplných a korektních informací jak na vyžádání novinářů, tak z iniciativy firmy; pojem PR je nesprávně spojován s eticky nepřijatelnými praktikami, jejichž užití je zakázáno profesními normami samoregulačních oborových institucí.

Mediální ukazatele

Ukazatele, sloužící pro porovnání jednotlivých médií mezi sebou navzájem z hlediska jejich účinnosti a tím i vhodnosti použití pro konkrétní reklamní kampaň.

Mediaplán

Podrobné rozvržení firemní prezentace v médiích; v reklamní praxi označuje časový rozvrh, v němž budou odvysílány televizní či rozhlasové spoty, otištěna inzerce a vyvěšena venkovní či online reklama, spolu s podrobným rozpisem jednotlivých médií a formátů, uvedením ukazatelů očekávaného reklamního zásahu, ceníkových cen, agenturních provizí, slev od médií a od agentury apod.; v praxi public relations označuje časový a věcný rozvrh komunikačních aktivit směrem ke konkrétním médiím.

Megamarket

- plnosortimentní,
- prodejní doba 24 hodin denně, 7 dní v týdnu,
- prodejní plocha nad 10 000 m2,
- Megamarket INTERSPAR Brno, České Budějovice, Frýdek – Místek, Pardubice.

Měkké zboží (soft)

Představuje poměrně rozsáhlý soubor odívání včetně obuvi.

Merchant wholesalers x merchant sholesalers

Velkoobchodníci, zprostředkovatelé mezi výrobci a maloobchodníky anebo výrobními odvětvími.

Metoda ABC

Uplatnění této metody vychází ze zkušenosti, že je obvykle velmi pracné a často i neúčelné věnovat všem druhům zboží stejnou pozornost.

Metoda CPM

Metoda, zabývající se časovým hlediskem v plánování a optimálním uspořádáním dílčích činností po věcné stránce.

Metoda CPM-MSA

MSA tvoří ucelený systém plánování akcí umožňující přechod z nižšího stupně organizace práce, postupného vykonávání činností na vyšší stupeň organizace práce, souběžné vykonávání prací tam, kde to povaha činností dovoluje.

Metoda CPM-MSA, graf sítě

Základem metody je sestavování síťového grafu. Při plánování musíme vyjít z dokonalého poznání logických i technických závislostí v procesech, které přenášíme do grafického obrazu.

Metoda CPM-MSA, principy kontroly

Zvyšuje význam aplikace metod analýzy sítí, dokazuje přednosti jak při tvorbě plánu, tak v průběhu jeho realizace. Na principu zpětnovazebního obvodu umožňuje hlásit nutnost nápravných opatření.

Metoda CPM-MSA, rezervy času

Převod dodatečných zdrojů z nekritických cest, tzn. rezervy využíváme především tam, kde přinášejí zkrácení celého procesu.

Metoda CPM-MSA, výpočet charakteristik

Pro výpočet časů u deterministického modelu CPM se používá těchto charakteristik: doba trvání činnosti, nejdříve možný začátek činnosti, nejdříve možný konec činnosti, nejpozději přípustný začátek, nejpozději přípustný konec, maximálně přípustný čas, celková rezerva.

Metoda DPP

Nejznámější specifická metoda obchodní logistiky z konce 80 let a začátku let 90. Podstatou metody je sledování pohybu zboží od jeho vstupu do oblasti obchodu až po prodej zákazníkovi.

Metoda HAY

Vznikla na základě analýzy různých systémů hodnocení pracovních míst a kombinací různých principů hodnocení. Používá 3 syntetická a 7 analytických kritérií a zpracovává profil místa, který je součástí hodnocení místa.

Metoda oceňování pracovních míst

Zavádí kritérium komunikační a interpersonální odbornosti, jimž hodnotí nutnou intenzitu komunikace při výkonu pracovního místa a nutnou interpersonální působnost místa vůči ostatním ve 4 stupních obtížnosti míst. Akcentuje určité specifické dovednosti či znalosti nutné pro zvládnutí určité práce.

Metoda ORBA

Metoda používající 5 syntetických a 13 analytických kritérií. Určený tým ORBA na každém závodě provádí popis pracovního místa a určuje jeho hlavní funkce v organizaci, jeho bodové ohodnocení a zařazení do podnikové klasifikace veškerých pracovních míst od dělníků až po řídící pracovníky.

Metoda UMEWAP

Metoda používající čtyři syntetická kritéria a 17 elementárních kritérií ohodnocení práce, pro které je stanoveno vždy maximum bodů. Určený tým pracovníků přiřazuje pak odpovídající počet bodů podle situace pracovního místa.

Metody územní analýzy

Vymezení zájmové (nákupní) oblasti (určení zájmové oblasti v závislosti na charakteru sortimentu a následně pak vyjasnění spádových poměrů); kruhová metoda (využívá parametru přijatelné docházkové vzdálenosti jako poloměru zájmové oblasti); metoda časových vzdáleností (zohledňuje čas, který je nutný na překonání vzdálenosti se započtením všech dopravních a cestovních překážek); metody ekonometrické (příkladem je metoda obchodní gravitace).

Mezinárodní divize

Jestliže se stupeň internacionalizace dále zvětšuje, firma obvykle seskupí své dceřinné společnosti do mezinárodní divize.

Mezinárodní obchod

Představuje soubor obchodních aktivit ve více zemích, na kontinentu, na jeho rozsáhlém teritoriu (např. Jižní Amerika) či na celém světě.

Mezinárodní peněžní poukázka

Cenný papír, který se používá při mezinárodních finančních transakcích

Mezinárodní trh

Trh s dvěma či více států, může být určitým způsobem regulován, současný trend je ovšem odbourávání jakýchkoliv bariér.

Mikropodnik

Do 10 zaměstnanců a do výše obratu 2 mil. Eur.

Ministerstvo průmyslu a obchodu

Ministerstvo, které se zabývá podporou podnikání, zahraničním obchodem, EU a vnitřním trhem, energetikou a surovinami, průmyslem a stavebnictvím.

Minoritní akcionář

Majitel menšího množství akcií daného podniku, do 50 procent, jeho rozhodovací schopnosti jsou značně omezené na rozdíl od majoritního akcionáře.

Míra individualismu

Pohled na kulturní odlišnosti; do jaké míry se lidé učí jednat více jako nezávislí jedinci nebo jako členové skupiny.

Míra maskulinity

Do jaké míry je preferováno hrdinství, úspěch, rozhodnost, výkonnost a soutěživost.

Míra realizace v obchodě

Vyjádření relativního rozdílu mezi teoretickou hodnotou prodeje v lokalitě a hodnotou reálnou, může být tedy ovlivněna řadou faktorů, jejichž kvalifikace je nezbytným předpokladem pro reálný pohled na kupní potenciál území.

Míra vyhýbání se nejistotě

Vyjadřuje, do jaké míry lidé emocionálně potřebují určitá pravidla a normy, jimiž by se mohli řídit v nejistých situacích.

Mise podniku

Krátký text, určený zaměstnancům a externím pracovníkům podniku, který stanovuje oblast podnikání a vztahy k partnerům společnosti.

Místní trh

Domácí trh na daném místě, v určité lokalitě.

Místo platební

Není-li na směnce výslovně udáno místo platební platí tzv. zákonné místo platební, jímž je bydliště směnečníka. Udání více míst platebních na směnce by činilo směnku neplatnou.

Místo vyrovnávací

Vyrovnávací místa v provozu skladu, odstraňující negativní vliv různého pracovního rytmu a vytvářející předpoklady pro plné využití jednotlivých mechanismů.

Mix sociální

Různá kombinace priorit v nabídce sociálních politik firmy.

Mix výrobek/služba

Sortiment služeb, zařízení a výrobků, které organizace poskytuje svým zákazníkům.

MMR

Ministerstvo pro místní rozvoj.

Množstevní sleva

Zákazník ji obdrží při nákupu zboží nad určitou částku.

Mobilita

Je přirozeným jevem lidských zdrojů každé firmy. Je vyvolána jednak subjektivními faktory pracovníků, jednak pramení z technických a technologických procesů probíhajících v okolí firmy nebo uvnitř firmy.

Model Altmanův

Jeden z nejrozšířenějších vícerozměrných modelů predikce bankrotu. Může být aplikován při úvěrové činnosti bank, při rozhodování potencionálních investorů i při interním rozhodování manažerů o financování podniku.

Model chování spotřebního

Typ metodologických přístupů.

Model freudovský

Patří mezi ty přístupy, které vycházejí v charakteristice spotřebního chování z analýzy motivačních struktur člověka jako hybných sil, které člověka orientují, aktivizují k chování i k vnitřnímu prožitku kupních a spotřebních činností.

Model Hauptův

Model vycházející z Daseinpsychologie a představující komplexnější pojetí spotřebního chování. Jeho základní teze říká, že současné chování je syntéza generalizované minulosti a anticipované budoucnosti.

Model marshallovský

Model vycházející ze striktně racionálního rozhodování spotřebitele. Předpokládá se, že spotřebitel má plnou informaci o užitečnosti jednotlivých výrobků a že svůj rozpočet rozděluje zcela v souladu s principem maximalizace užitku.

Model referenční

Model pracující s kategoriemi nápodoba, vzor, prestiž, sociální učení, sociální odměna, sociální trest apod.

Model řízení

Je určitá abstrakce zjednodušující reálně existující systém. Model je formalizovaný i neformalizovaný analytický rámec, který se snaží zjednodušit složitost reálného světa a ponechat jen ty charakteristiky systému, které jsou podstatné pro pochopení jeho fungování a existujících vztahů.

Model řízení lidských zdrojů

Syntetizován do tří základních modelů. První model soustřeďuje pozornost na nástroje řízení. Druhý model klade důraz na vyjednávání a rozhodování, na hledání kompromisů mezi ekonomickými a sociálními cíli. Třetí model vychází ze zdůraznění specifiky sociální domény a respektuje skutečnost, že mohou existovat rozpory a napětí mezi ekonomickými a sociálními cíli.

Model řízení, bariéry

Bariéry přenosu modelů řízení firem. Jsou trojího druhu: ekonomické, personální a kultuní.

Model S-R

Model odvozený od behavioristické psychologické teorie. Předpokládá, že chování je odrazem vnějších podnětů (stimul-S), které jsou v psychice člověka přeměněny na chování (response-R).

Model stimulace hedonistické

Sleduje ve spotřebě tvorbu pocitové bohatosti, fantazie, emocionálních prožitků.

Model stimulace optimální

Vychází ze vzájemného působení vnějších a vnitřních vektorů sil v rozhodovacím poli spotřebitele.

Modely motivační freudovské

Mezi motivační freudovské modely patří ty přístupy, které vycházejí v charakteristice spotřebního chování z analýzy motivačních struktur člověka jako hybných sil, které člověka orientují, aktivizují k chování i k vnitřnímu prožitku kupních a spotřebních činností.

Monopol

Výhradní nebo rozhodující právo či postavení organizace, skupiny, státu i jednotlivce v určité oblasti. Monopol ekonomický, výsadní postavení hospodářského subjektu, které se projevuje v možnosti dosahovat ekonomických výhod, kontrolovat určitou oblast hospodářství, určovat ceny ap., jehož podstatou je specifický výrobní vztah. Původně znamenal "jediného prodávajícího" a byl protikladem ke konkurenci. Stal se též synonymem pro určitou organizační formu ekonomického monopolu (kartel, syndikát trust, koncem ap.), sdružení velkých kapitalistických podniků na vysokém stupni koncentrace kapitálu, které odstraňuje rozhodující postavení volné konkurence a prostřednictvím určování monopolních cen dosahuje monopolního zisku. Monopol neodstraňuje konkurenci jako takovou, ta nabývá rozmanitější a ostřejší formy. Monopol socialistického státu vyplývá z povahy socialistické ekonomiky, spočívající v zespolečenštění výrobních prostředků, a zahrnuje zejména oblast ekonomicko-finančních styků se zahraničím. Viz také monopol vnějších ekonomických vztahů.

Monopolní postavení na trhu-

Pro tuto tržní strukturu je charakteristická přítomnost pouze jediného výrobce na trhu dané produkce. Podstatné je rovněž skutečnost, že výrobek v podmínkách monopolu nemá žádné blízké substituty.

Motel

Je ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty, poskytující přechodné ubytování a služby s tím spojené pro motoristy a člení se do čtyř tříd

Motivace pracovní, stimuly

Vnější pobídka k pracovnímu chování. Stimul jako iniciátor pracovní aktivity bývá většinou záměrně konstruován a využívá k regulaci pracovního chování určité stránky a určitého typu – co, jak, kolik, kdy a kde se má vykonat.

Motorest

Musí být situování tak, aby v jeho bezprostřední blízkosti byla možnost parkování motorových vozidel hostů

MPO Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Je ústředním orgánem státní správy pro státní politiku v oblasti průmyslu, obchodu, surovin a ekonomických vztahů vůči zahraničí

MSP

Malý a střední podnik; nejčastěji bývají podniky rozdělovány
Dle kvantitativních hledisek, např. dle počtu zaměstnanců, výše obratu, aktiv; je třeba si uvědomit, že odlišnost chápání malého a středního podnik je dána rovněž předmětem podnikání (odvětím), velikostí sídla podniku, stylem řízení podniku.

Multilaterální netting

Dohoda mezi třemi a více stranami o vzájemném započtení pohledávek a závazků. Závazky mohou vyplývat z finančních kontraktů, převodů nebo kombinace obou. Multilaterální netto vypořádání platebních závazků. Tento systém provazuje ústřední protistrana. Multilaterální čistá pozice je zároveň dvoustranná čistá pozice mezi účastníkem a ústřední protistranou. Viz. též Dvoustranný netting, Multilaterální čistá pozice a pro vypořádání, systém multilaterálního vzájemného započtení pohledávek a závazků.

Multinacionální korporace

Jde o společnosti nebo jednotky, jejichž vlastnictví je soukromé, státní nebo smíšené, které jsou založené v různých zemích a vzájemně propojené tak, že jedna nebo více z nich může vyvíjet významný vliv na činnost druhých, zvláště s ohledem na společné využívání znalostí a zdrojů.

Mzda

Z ekonomického hlediska významný stimulátor; umožňuje zaměstnaným uspokojovat celou řadu potřeb prostřednictvím získaných peněz.


Stránka:  1  2  3  4  5  6  (Další)
  VŠE