Browse the glossary using this index

Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL

Page:  1  2  (Next)
  ALL

P

Parere

odborný názor na danou problematiku

Patologie

vědní disciplína, která se zabývá odchylnými, nenorm. život. pochody a jevy

Pedagogika

 věda, zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. Zároveň se tento termín používá pro označení učitelské praxe.

Percepce

vnímání

Placebo

neúčinná látka pro nemocného k porovnání účinnosti léku

Podmiňování

proces vytváření dočasných nervových spojů; nejjednodušší formu učení: jakýkoli podnět B (neutr, nepodmíněný, podmíněný) je-li přiměřeně dlouho spojován (předchází, opožďuje se, je paralelní) s podnětem A vyvolávající reakci, se stane podnětem podmíněným, podnět B vyvolává odpověď (původně A)

Pojetí pedagogiky

Normativní
Stanovuje normy/pravidla vztahující se k výchově a vzdělávání + jejich cíle.
Jak by měly věci být? Jaké znalosti student potřebuje?
U nás byla tato teorie hodně přeceňována.

Explanativní (vysvětlování)
Vysvětluje jevy, poskytuje výklad o struktuře, povaze a fungování těchto jevů.
Jak věci fungují?


Polemizovat

dohadovat se

Posilování

a) prezentace nepodm. podnětu před, současně nebo po podnětu podm.; b) upevnění zážitku, představy, děje; c) konfigurace podnětu pro jedince příjemná či nepříjemná; d) činnost, objekt, děj, kt. uspokojuje, snižuje potřebu; e) chování u něhož je pravděp. výskytu vyšší; f) informace o chování zpětnou vazbou

Pragmatická pedagogika

John Dewey
Američan, na amerických školách měli jeho myšlenky velký vliv. U nás není tento směr alternativních škol zastoupen. Ústředním bodem procesu učení je podle něj zkušenost – na rozdíl od Herbarta. Musí se pracovat z určitou činností. Vztahují se k němu dva pojmy – projektové a problémové vyučování.

Pragmatický

zaměřený na efekt, na užitek

Pragmatismus

uplatňován v tzv. činné škole W. Jamese; přesvědčení, že aktivita, vůle a prospěšnost jsou postuláty vývoje člověka

Přenos

projekce ve směru klient – terapeut; v psychoanal. zákl. mechanismus léčby, pacient přenáší na terapeuta své minulé zkušenosti, vztahy, city; vznik přenosové neurózy

přesun afektu

nahrazení jednoho cíle jiným, afekt (agrese, pozit. pocit) nesměřuje k příčině afektu (frustrace, potěšní), ale k jiné osobě

Prevence

předcházení nežádoucím jevům, úrazům, nemocem

Princip reality

viz princip slasti

Princip slasti

sklon vyhledávat slast a vyhýbat se bolesti; v hlubinné psych. základní motivace člověka v ranném dětství, tento sklon se během vývoje dostává do rozporu principem reality (pudy proti morálce); k ovládání slasti a dosahování nejvyššího uspokojení dochází tvořivostí, uměním

Privilegium

výsada

Privilegovanost

výjimečnost

Problém

učivo, které je organizované jako příležitost k myšlení a samostatnému vyhledávání informací.


Page:  1  2  (Next)
  ALL