Elektronický slovník psychologických a pedagogických pojmů
Completion requirements
Stručný slovník pojmů používaných v psychologii a v pedagogice
Browse the glossary using this index
Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL
P |
---|
Parereodborný názor na danou problematiku | |
Patologievědní disciplína, která se zabývá odchylnými, nenorm. život. pochody a jevy | |
Pedagogika věda, zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. Zároveň se tento termín používá pro označení učitelské praxe. | |
Percepcevnímání | |
Placeboneúčinná látka pro nemocného k porovnání účinnosti léku | |
Pojetí pedagogikyNormativní Explanativní (vysvětlování) | |
Polemizovatdohadovat se | |
Posilovánía) prezentace nepodm. podnětu před, současně nebo po podnětu podm.; b) upevnění zážitku, představy, děje; c) konfigurace podnětu pro jedince příjemná či nepříjemná; d) činnost, objekt, děj, kt. uspokojuje, snižuje potřebu; e) chování u něhož je pravděp. výskytu vyšší; f) informace o chování zpětnou vazbou | |
Pragmatická pedagogikaJohn Dewey Američan, na amerických školách měli jeho myšlenky velký vliv. U nás není tento směr alternativních škol zastoupen. Ústředním bodem procesu učení je podle něj zkušenost – na rozdíl od Herbarta. Musí se pracovat z určitou činností. Vztahují se k němu dva pojmy – projektové a problémové vyučování. | |
Pragmatickýzaměřený na efekt, na užitek | |
Pragmatismusuplatňován v tzv. činné škole W. Jamese; přesvědčení, že aktivita, vůle a prospěšnost jsou postuláty vývoje člověka | |
Přenosprojekce ve směru klient – terapeut; v psychoanal. zákl. mechanismus léčby, pacient přenáší na terapeuta své minulé zkušenosti, vztahy, city; vznik přenosové neurózy | |
přesun afektunahrazení jednoho cíle jiným, afekt (agrese, pozit. pocit) nesměřuje k příčině afektu (frustrace, potěšní), ale k jiné osobě | |
Prevencepředcházení nežádoucím jevům, úrazům, nemocem | |
Princip realityviz princip slasti | |
Princip slastisklon vyhledávat slast a vyhýbat se bolesti; v hlubinné psych. základní motivace člověka v ranném dětství, tento sklon se během vývoje dostává do rozporu principem reality (pudy proti morálce); k ovládání slasti a dosahování nejvyššího uspokojení dochází tvořivostí, uměním | |
Privilegiumvýsada | |
Privilegovanostvýjimečnost | |
Problémučivo, které je organizované jako příležitost k myšlení a samostatnému vyhledávání informací. | |