Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

D

Dědičnost

všechno existující a rozvíjející se v člověku na základě genetického fondu jeho rodičů, přičemž ono dědičné, zapsané v molekulách DNK (viz), nemusí vystupovat v okamžiku narození, ale v různě vzdáleném okamžiku od narození; u člověka je d. základem duš. rozvoje, kt. je uskutečňován cestou výchovy

Dědičnost polygenní

dědičnost závislá na účinku většího počtu genů

Defektologie

věda o člověku postiženém vadou tělesnou, smyslovou, duševní; 5 disciplín: ETO-,  LOGO-, PSYCHO-, SOMATO-,TYFLOPEDIE

Dekompenzace

neschopnost vyrovnat se s vlivy, kt. narušují činnost organismu d. psychická: znovuobjevení se symptomů nebo projevů již léčené choroby v novém prostření nebo v nové sociální situaci D. NEUROTICKÁ: ztráta důvěry v léčbu či lékaře; výsledkem, zhoršený stav, emoční labilita, deprese

Dekurz

záznam o průběhu nemoci a jejím léčení

Delikvent

provinilec (15-18 i 18-24 let), impulzivní, nesocializovaný, socializovaný

Deprese

duš. stav char. pocity smutku, skleslosti, vnitřního napětí, nerozhodnost, spolu s útlumem a zpomalením duš. i těl. procesů, ztrátou zájmů a pokleslým sebevědomím

Dewey

John, pragmatická pedagogika
Američan, na amerických školách měli jeho myšlenky velký vliv. U nás není tento směr alternativních škol zastoupen. Ústředním bodem procesu učení je podle něj zkušenost – na rozdíl od Herbarta. Musí se pracovat z určitou činností. Vztahují se k němu dva pojmy – projektové a problémové vyučování

Diagnóza

určení choroby nebo jejích následků, vrozených a získaných poruch a vad

Didaktika

zkoumá podstatu vyučování.

DNK

(DNA) - deoxiribonukleová kyselina, nositel genetické informace

Dominance

sklon ovládat druhé, vysoký stupeň egocentrického prosazování

Dominantní

ovládající