Elektronický slovník psychologických a pedagogických pojmů
Požadavky na absolvování
Stručný slovník pojmů používaných v psychologii a v pedagogice
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
I |
---|
Iatrogenní(iatropatogenie, iatropsychogenie) opak psychoterapie | ||
Id(Freud) označení pro zdroj pudové energie, soubor vnitřních subjektivních zážitků, uložený v nevědomí | |
Identifikace (OM)ztotožněn, nevědomý pochod, při němž se člověk ztotožňuje s jedincem, skupinou, organizací, kt. mu imponují | |
Imprinting(imprintace) intenzivní, nereverzibilní učení v senzitivních obdobích mláděte | |
Impulzivitaviz jednání impulsivní | |
Individuace(Jung) proces diferenciace psychického vývoje člověka ve vlastní samostatnou osobnost (individuální přirozenost) | |
Infantilnídětský, nevyspělý | |
Integrovanýsjednocující, působící jako celek | |
Inteligenceschopnost učit se ze zkušenosti, schopnost přizpůsobit se, řešit nové problémy, orientovat se v nových situacích na základě určování podstatných souvislostí - THORNDIKE (1904): schopnost zobecňování, řešení nových problémů - SPEARMAN : G-faktor stálá obecná schopnost, S-faktor - THURSTONE (1938): řeč, myšlení, paměť, úsudek, operace s čísly, prostorovou představivost - CATTEL (1944): fluidní i. (tvořivá), krystalická i. (naučená) -(60. léta) myšlení divergentní (vysoce tvořivé), konvergentní (IQ) - GARDNER (80. léta) JAZ, MAT, 3D, POHYB, HUD, LIDSKÉ VZTAHY, VLASTNÍ ROZVOJ | |
Inteligence sociální(Thorndike) schopnost jednot s lidmi a tvořivě řešit mezilidské konflikty, její vysokou úroveň představuje tzv. sociální takt | |
Interakcevzájemné aktivní působení; ovlivňování jedinců, skupin a prostředí; jeden subjekt svým jednáním vyvolává změnu v druhém subjektu, v soc. i. prostřednictvím chování, jednání, řeči a mimiky; podíl činnosti osoby A na činnosti osoby B | |
Interpersonálnímezilidský | |
Interpretacedůležitý proces vytváření závěrů ze získaných výzk. či dg. údajů; údaje se vyhodnocují, klasifikují a hledají se mezi nimi vzájemné vztahy; nutnost zpětné vazby | |
Intrapersonálnívnitřní, zaměřený na sebe sama | |
Introjekce (OM)přisuzování si vlastností, které člověku evidentně scházejí | |
Introvertzaměřenost osobnosti do vlastního nitra, na sebe sama na svůj vnitřní svět | |
Introverzezaměřenost osobnosti do vlastního nitra, na sebe sama, na svůj vnitřní svět, prožitky, city a myšlenky; v patol. míře ztráta kontaktu s realitou; viz autismus, izolace sociální | |
IQpoměr mezi mentálním a skutečným věkem | |
Izolace (OM)odpoutání psychologického obsahu, zážitku od jeho citového doprovodu | |