Slovník pro speciální pedagogy
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
P |
---|
Pansexualismusje podstatou psychoanalytické teorie. Jedná se o představu, že veškeré lidské jednání vychází ze sexuálního pudu. | |
Parézaneúplné ochrnutí | |
Percepcevnímání | |
Periferní nervový systémSkládá se z nervových spojů, které spojují mozek a hřbetní míchu s ostatními částmi těla. Dělí se dále na část somatickou a autonomní. | |
Perinatálnív období porodu | |
Perseveraceulpívání | |
Plegieúplné ochrnutí | |
Počitkový práhSmyslové podněty mají určité rozmezí, v němž při vnímání vedou ke vzniku počitku. Toto rozmezí ohraničuje dolní a horní počitkový práh, nad nimiž již počitky nevznikají nebo mění svůj charakter. Jde o podněty podprahové a nadprahové (viz slovník). | |
Podprahový podnětJedná se o podnět, který má nižší intenzitu, než jakou je jedinec schopen si uvědomovat. Takový podnět nevyvolá počitek. Minimální intenzita podnětu, která je ještě schopna vyvolat počitek, se nazývá dolní počitkový práh. Podněty pod touto hranicí jsou tzv. podněty podprahové, které si jedinec neuvědomuje, ačkoli na psychiku a organismus působí. | |
Polemizovatdohadovat se | |
Polygennízávislý na působení více genů | |
Postnatálnípo narození | |
Posttraumatickýpo traumatu, následkem traumatu | |
Pragmatickávztahující se k praktickému využití řeči | |
Pragmatickýzaměřenost na efekt, na užitek | |
Predikcepředpověď | |
Pregenitální sexualitapodle psychoanalytické teorie se jedná o rané fáze vývoje lidského jedince - fázi orální, anální, falickou a latentní. Je zaměřena autoeroticky. | |
Prelingválnípřed osvojením řeči | |
Prenatálnípřed narozením | |
Prenatální vývojObdobí od oplození vajíčka do narození dítěte. | |
PřenosV psychoterapii se jedná o citový (často pozitivní i negativní) vztah pacienta k terapeutovi. Pacient má k terapeutovi vztah a postoje, které odpovídají vztahu a postojům k jiným, kdysi důležitým lidem, často rodičům v dětství. Přenosu a jeho rozboru bývá v terapii využíváno. | |
Privilegiumvýsada | |
Privilegovanostvýjimečnost | |
ProjekceOdraz vnitřních duševních obsahů jedince ve vnímání a chápání vnějšího světa (např. vnímání vlastního rozpoložení jedince na ostatních lidech). V psychoanalýze jde o obranný mechanismus, který chrání jedince před poznáním vlastních nežádoucích vlastností tím, že je spatřuje u druhých lidí. | |
Proklamovanýprohlašovaný | |
Proměnná nezávisláV klasickém podmiňování se jedná o vnější stimul neboli podnět, který je přítomen při učení. Z hlediska experimentu je dopředu dána a v průběhu experimentu se nemění. | |
Proměnná závisláV klasickém podmiňování se jedná o reakci učícího se jedince na vnější podnět (nezávislou proměnnou). V experimentu bývá závislá proměnná většinou nějaký měřitelný rys pokusné osoby. Závislá proměnná je funkcí nezávislé proměnné, např. schopnost naučit se co největší počet slov závisí na délce času, který má pokusná osoba k učení. | |
ProprioreceptoryReceptory podávající informace o počitcích pohybu (kinestetické, proprioceptivní počitky) a o počitcích polohy, její změny a rovnováhy (statické) - informují ústředí o změnách ve šlachách, kloubech a svalech. | |
Protektivitaochrana | |
Prozodickáneverbální stránka řeči | |
Psychické vlastnostiJsou obecným předpokladem pro vykonávání lidských činností a ovlivňují chování; jsou tou stránkou osobnosti, která je jedinci přisuzována na základě jeho poměrně stálého chování; formují se v průběhu ontogenetického vývoje. Rozlišují se: obecné vlastnosti (např. vlastnosti paměti, myšlení a vnímání) a vlastnosti osobnosti (vyjadřují psychické rozdíly mezi lidmi, např. temperamentové, charakterové, vlastnosti schopností, apod.).Z ákladní kategorie vlastností jsou: aktivačně motivační (vyjadřují, proč člověk provádí určitou činnost, chová se určitým způsobem, vedou jak k činnosti, tak i k nečinnosti), vztahově postojové (souvisí s hodnotami, které člověk uznává - charakterové vlastnosti), výkonové (předpoklady pro určitou činnost - zejména schopnosti), seberegulační (např. sebeuvědomění, sebehodnocení, sebekritika), dynamické (týkají se intenzity a dynamiky prožívání a chování - vlastnosti temperamentové). | |
PsychoanalýzaPsychologický směr z poč. 20. stol. založený na přesvědčení, že rozhodující význam na vývoji a chování jedince má sexuální pud. Psychoanalytická psychoterapie je založená na rozboru a interpretaci snů a volných asociací. V nich jsou odhalovány nevědomé konflikty a potlačovaná přání, jsou převáděny na úroveň vědomou spolu s odreagováním emocionálních problémů. Autorem teorie i metody léčby je Sigmund Freud. | |
Psychosomaticképsychicky navozené tělesné projevy | |
Pudenergie nebo nutkání vycházející ze základních životních potřeb | |