Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  3  4  5  6  7  8  (Další)
  VŠE

S

SAD

Single Administrative dokument - Jednotný administrativní dokument.

Salaš

Zřizují se zejména v horských oblastech a v blízkosti středisek cestovního ruchu a na hlavních silničních trasách. Liší se typickým interiérem, sortimentem připravovaných jídel a nápojů, způsobem jejich úpravy, způsobem obsluhy i používanými servírovacími pomůckami.

Sales promotion

Propagace, podpora prodeje, různorodý soubor akcí a prostředků, podporujících prodej zboží a služeb; doplňuje reklamu a osobní prodej, soubor marketingových nástrojů sloužících ke krátkodobé podpoře prodeje, zpravidla spotřebního zboží; v rámci komplexní marketingové strategie jsou akce SP načasovány tak, aby využily krátkodobě zvýšeného povědomí o značce či výrobku vyvolaného např. reklamní kampaní; nejběžnějšími nástroji SP jsou cenové pobídky (výprodej, slevy, kupóny, balení 2+1 apod.), rozdávání vzorků (na veřejných místech či v místech prodeje) nebo dárků (při zakoupení určitého množství apod.); nejčastější podporou SP akcí je televizní reklama či inzerce.

Salón

Provozovací místnost některých řemesel (salón krejčovský, kadeřnický).

Samoobsluha otevřená

Otevřená samoobsluha (v otevřeném prostoru) je formou samoobslužné formy prodeje, kdy má zákazník volný pohyb po prodejní ploše, a pokud si nevybere zboží, může ji libovolně opustit (platí u pokladen rozmístěných po prodejní ploše v návaznosti na prodejní oddělení).

Samoobsluha uzavřená

Uzavřená samoobsluha (v uzavřeném prostoru) je formou samoobslužné formy prodeje, kdy zákazník nemůže opustit prodejní prostor, aniž by prošel inkasní zónou.

Sampling

Používání vzorků; postup užívaný k podpoře prodeje s jehož pomocí se prodavači snaží, aby i zákazník vyzkoušel a zakoupil zboží.

Sanace

Státní opatření, které má odstranit ztráty podniku nebo ozdravit jeho nepříznivý stav (přímou státní dotací, slevou na daních, vyhlášením moratoria). V české republice byla ve 20. letech prováděna rozsáhlá opatření k sanaci bank, peněžní ústavy byly podporovány z prostředků veřejných i svěřených. Sanace byla doprovázena fúzemi (právní předpisy při nich umožňovaly poskytnutí daňových úlev).
Ozdravění podniku; vhodná opatření, jejichž účelem je odstranit ztráty podniku nebo vhodnými způsoby zvrátit nepříznivý vývoj podniku, který ohrožuje jeho existenci.

Š

Šarže

Šarže, titul; funkce spojená s určitým postavením.

S

Sconto

Skonto, sleva, kterou poskytuje dodavatel při promptním nebo dřívějším zaplacení. Možnost poskytnutí skonta je obvykle uvedena na faktuře a je vyjádřena v procentech z ceny.

SCP ( Středisko cenných papírů)

Rozpočtová organizace řízená Ministerstvem financí ČR na základě zákona 591/1992 Sb. o cenných papírech. Základní úlohou SCP je evidence cenných papírů, evidence tzv. majetkových účtů majitelů zaknihovaných cenných papírů a evidence emitentů těchto cenných papírů. Slouží jako informační servis pro účastníky kapitálového trhu, obsahující především informace o rozhodnutí Komise pro cenné papíry a vyhláška Ministerstva financí ČR a informace poskytnuté emitenty, případně majiteli veřejně obchodovatelných cenných papírů.

Sdružování podniků

Koncetrace znamená soustřeďování podnikatelských činností i výrobních faktorů do stále větších podnikatelských celků.

SEA

Single European Act - Jednotná evropská smlouva.

Second (use facilities)

Zařízení, které již bylo užíváno; prostory pro maloobchodní podnikání, které bylo původně vystavěny a užívány jinými nájemníky (vlastníky).

Š

Šedá ekonomika

Souhrn ekonomických vztahů, které porušují běžné a morální formy společnosti, jsou na
hranici zákona a jsou těžko postižitelná - patří sem zejména korupce.

S

Segment trhu

Zákaznický sektor skupiny zákazníků dle stanovených kriterií.

Segmentace

Rozdělení univerzální cílové skupiny „všichni“ (např. zákazníků či jiných příjemců firemní komunikace) na užší segmenty; je základem pro stanovení cílů a strategie marketingové komunikace vůči jednotlivým cílovým skupinám.

Segmentační základny

Charakteristiky, podle kterých jsou trhy členěny na segmenty.

Š

Šek

Písemný příkaz výstavce peněžnímu ústavu, aby zaplatil z jeho pohledávky nebo bankovního úvěru uvedenou částku v šeku uvedené osobě nebo majiteli šeku. Šek je cenným papírem, obvykle vystaveným na blanketu dodaném bankou v šekové knížce. Patří mezi krátkodobé cenné papíry je splatný na viděnou a musí být předložen k placení do 8 dnů (do 20 dnů, byl-li vystaven v jiném státě, popřípadě do 70 dnů, byl-li vystaven v jiném světadílu). Původ šeků sahá do 13. století. Vznikly z funkce peněz jako platidla a s rozvojem bankovní soustavy se staly důležitým nástrojem bezhotovostního platebního styku.

S

Services

Služby, činnosti, výhody nebo uspokojení nabízené na prodej nebo poskytované v souvislosti s prodejem zboží.

Seskupení

Systém odesílání různých balíků od různých odesílatelů za účasti jednoho zástupce do společného místa určení. Je procesem tvořícím základ specializace v obchodě.

Shadow boxes

Osvětlené vitríny (plochy); zařízení pro výstavku zboží v maloobchodě; zboží je uloženo uvnitř nebo připevněno ke stěně.

Shop in shop

Prodejní místo v jiné uzavřené prodejní ploše.

Shopping goods

Zboží běžné spotřeby; představuje zpravidla největší položku v nákupech domácnosti; zákazníci srovnávají před koupí ceny stejných druhů zboží nabízeného různými obchody.

Shopping-centrum

Koncentrace různých obchodních středisek a obchodů.

Show

Show, nástroj podpory prodeje; méně statický než vystavování zboží; jejím důsledkem je oživení, pohyb, demonstrace nebo zábava.

Show window

Výkladní skříň, plocha určená k vystavování zboží; hlavním účelem je přilákat pozornost kolemjdoucích; může významně ovlivnit objem tržeb.

Shrinking

Patetizování pomocí dílčích zásilek smrštitelné fólie. Tento termín se nejčastěji používá v americké angličtině.

Signální (objednací) zásoba

Spočívá v tom, že se zásoba doplňuje, až když klesne na úroveň signálního stavu.
Délka objednávkového intervalu je tedy vždy proměnlivá a závisí na intenzitě výdejů. Dávka,
kterou zásobu doplňujeme, může být pak buď konstantní (např. podle Harrisova-Wilsonova
vzorce), nebo proměnná.

Sine obligo

Doložka „bez závazku“, „bez ručení“.

Š

Šířka sortimentu

Je dána počtem výrobních (prodejních) řad.

Široký sortiment

Šíře sortimentu znamená počet různých druhů nějakého zboží.

S

SITPRO

Simpler Trade Procedures Board - Výbor pro zjednodušení obchodních postupů.

Situační analýza

Podobá se analýze trhu a představuje studii silných a slabých stránek a podnikatelských příležitostí organizace.

Sklad

Skladem rozumíme veškeré budovy, kůlny, dvory, ohrady a prostory, určené k uložení materiálu. U každého [Sklad]-u, v němž je uložen voj. materiál, musí být voj. stráž. V bezpečnostním okruhu, t. j. v nejbližším okolí skladů (do 30 m), kde je uložen válečný materiál (mimo munici a látky výbušné) nesmějí být žádné obývané objekty. Bezpečnostní okruh [Sklad]-u munice činí podle množství a druhu munice 30-250 m, u látek výbušných 100-760 m. -jes.

Sklad automatizovaný

Automatizované sklady mají část pohybu zboží zajištěnu automaticky. Nejde jen o řízení pohybu, ale i zajišťování vlastní manipulace.

Skladovací funkce zásob

Plní převážně velkoobchod, v případech časového nesouladu mezi výrobou a spotřebou
zásoby zboží na cestě místní nesoulad mezi výrobou a poptávkou.

Š

Škoda

Škoda, majetková újma vyjádřitelná v penězích. Škoda může být způsobena na zdraví či životě, na věci nebo jiném majetku. V případě zmenšení majetku poškozeného se jedná o škodu skutečnou, v případě nezvětšení se jeho majetku o to, oč by se zvětšil při běžném chodu událostí nebýt způsobení škody, jde o ušlý zisk. Viz též ODPOVĚDNOST ZA ŠKODU.

Škoda zaviněná

Např. škoda na zásobách, která vznikla např. fyzickým znehodnocením.

S

Sleva

Je procentuální srážka z ceny výrobku nebo služby.

Slib odškodnění

Slibem odškodnění se zavazuje slibující, že nahradí příjemci slibu škodu, jež mu vznikne z určitého jeho jednání, o něž ho slibující žádá a k němuž není příjemce slibu povinen.

Složitost sortimentu

Je to velikost našeho sortimentu, počet různých produktů.

SME

Small and medium-sized enterprises - Podniky malé a střední velikosti.

Směnečník

Třetí osoba - plátce směnky (u směnky cizí).

Směnka

Cenný papír obsahující bezpodmínečný závazek výstavce zaplatit věřiteli (remitentovi) v určitý čas stanovenou částku (směnka vlastní), nebo příkaz výstavce (trasanta) třetí osobě (trasátovi, směnečníkovi), aby místo něho zaplatila jeho věřiteli (remitentovi). V tomto případě je to tzv. směnka cizí (trata). Cizí směnku může její majitel předložit směnečníkovi k přijetí. Přijetí (akcept) směnky se napíše na líci směnky slovem "přijato" s podpisem směnečníka. Zaplacení směnky může být zajištěno rukojmím (aval), který s doložkou "jako rukojmí" směnku podepíše. Rukojmí je zavázán stejně jako ten, za něhož se zaručil. Převod směnky na jinou osobu se provádí rubopisem.
Používání směnek se rozvinulo od 12. století. Původně byly prostředkem mezimístního a později mezinárodního placení. Během 16. století se ze směnek vyvinul prostředek krátkodobého obchodního úvěru, v 18. století se začaly směnky používat jako nástroj úvěrového peněžního oběhu.
Směnky se uplatňují v oblasti obchodního úvěru (obchodní směnka) a bankovního úvěru, kde se ve značném rozsahu používají státní nebo pokladní směnky, vydávané státní pokladnou ke krytí rozpočtového deficitu. Název finanční směnka se používá pro takové cenné papíry, které nesouvisejí s pohybem zboží, ale vznikají z peněžních závazků neobchodního typu. Směnky si dosud udržují určitý význam v mezinárodním obchodě.

Směnka jako platební nástroj

Smyslem jejího vystavení je, aby při její splatnosti skutečně došlo k zaplacení dlužné peněžní částky. Dlužník se podpisem směnky zaváže zaplatit majiteli směnky (věřiteli), případně třetí osobě, v určitý den na určitém místě dlužnou peněžní částku. Směnka tak věřiteli de facto nahrazuje hotové peníze, protože ji může "prodat" i před datem splatnosti, a získat tak hotovost od třetí osoby (nového majitele směnky) kdykoli, i před splatností směnky. Případně může směnku použít k placení jiných závazků či obchodování. Dlužník je pak povinen peníze zaplatit novému majiteli směnky.
směnka jako zajišťovací nástroj může sloužit také jako zajištění jiného peněžitého závazku (např. zaplacení kupní ceny) mezi dlužníkem (kupujícím) a věřitelem (prodávajícím). Směnka, která plní funkci zajišťovací, je vlastně dalším peněžním závazkem dlužníka. Zajišťovací funkce směnky je využívána hlavně mezi podnikateli. K uplatnění směnky v tomto dochází zpravidla tehdy, když dlužník ve sjednaném termínu nesplní svoji povinnost z mimosměnečného vztahu (např. kupní smlouvy) vůči věřiteli (a současně majiteli směnky), tzn. např. včas nezaplatí za dodané zboží. Věřitel pak může směnku uplatnit k rychlému uhrazení své pohledávky. Oba vztahy, tzn. mimosměnečný a směnečný vztah existují vedle sebe, mají samostatný a na sobě nezávislý režim.
směnka selská směnka, která je sepsaná mezi nepodnikateli.
směnka suchá směnka, která je sepsaná mezi nepodnikateli.

Smíšené prodejny
Sortiment je značně široký, zaměřený na zboží denní, běžné potřeby s výraznou převahou prodeje potravin, jsou lokalizovány ve venkovském prostoru, v nízkopodlažní městské zástavbě, ceny jsou dosti vysoké, počet prodejen se snižuje.

Směnná smlouva

Smluvní strany si směňují věc za věc, a to tak, že každá ze stran je považována ohledně věci, kterou směnou dává, za stranu prodávající, a ohledně věci, kterou směnou přijímá, za stranu kupující.

Smlouva cestovní

Cestovní smlouvou se provozovatel cestovní kanceláře zavazuje, že zákazníkovi poskytne zájezd a zákazník se zavazuje, že zaplatí smluvenou cenu. Cestovní kancelář předkládá zákazníkovi návrh cestovní smlouvy. Po uzavření smlouvy obdrží zákazník jedno vyhotovení včetně dokladu o povinném smluvním pojištění vystaveného pojišťovnou.

Smlouva darovací

Darovací smlouvou dárce něco bezplatně přenechává nebo slibuje obdarovanému, a ten dar nebo slib přijímá. Darovací smlouva musí být písemná, je-li předmětem daru nemovitost a u movité věci, nedojde-li k odevzdání převzetí věci při darování.

Smlouva komisionářská

Smlouvou komisionářskou se zavazuje komisionář, že zařídí vlastním jménem pro komitenta na jeho účet určitou obchodní záležitost, a komitent se zavazuje zaplatit mu úplatu.

Smlouva mandátní

Mandátní smlouvou se zavazuje mandatář, že pro mandanta na jeho účet zařídí za úplatu určitou obchodní záležitost uskutečněním právních úkonům jménem mandanta nebo uskutečněním jiné činnosti, a mandant se zavazuje zaplatit mu za to úplatu.

Smlouva nájemní podle Obč. zák.

Nájemní smlouvou pronajímatel přenechává hza úplatu nájemci věc, aby ji dočasně (ve sjednané době) užívat nebo z ní bral i užitky.

Smlouva o bankovním uložení věci

Smlouvou o bankovním uložení věci se zavazuje banka převzít určité věci mimo cenných papírů (předmět uložení), aby je uložila a spravovala, a složitel se zavazuje platit za to úplatu.

Smlouva o běžném účtu

Smlouvou o běžném účtu se zavazuje banka zřídit od určité doby na určitou měnu běžný účet pro jeho majitele.

Smlouva o dílo podle Obč. zák.

Smlouvou o dílo zavazuje se objednateli ten, komu bylo dílo zadáno (zhotovitel díla), že je za sjednanou cenu provede na své nebezpečí.

Smlouva o dílo podle Obchod. zák.

Smlouva o dílo je velmi častým a používaným typem smlouvy. Je upravena jak občanským tak poněkud podrobněji i obchodním zákoníkem. Smluvní strany se označují zhotovitel a objednatel. Smlouvou o dílo se zavazuje zhotovitel k provedení určitého díla a objednatel se zavazuje k zaplacení ceny za jeho provedení. Dílem se rozumí zhotovení určitě věci, pokud nespadá po kupnou smlouvu, montáž určité věci, její údržba, provedení dohodnuté opravy nebo úpravy určité věci nebo hmotně zachycený výsledek jiné činnosti. Dílem se rozumí vždy zhotovení, montáž, údržba, oprava nebo úprava stavby nebo její části.,
Cena musí být ve smlouvě dohodnuta nebo v ní musí být alespoň stanoven způsob jejího určení.

Smlouva o důchodu

Smlouvou o důchodu se zakládá někomu na doživotně nebo na jinak stanovenou dobu neurčitého trvání právo na vyplácení určitého důchodu.

Smlouva o inkasu

Smlouvou o inkasu se zavazuje banka obstarat pro příkazce přijetí plnění určité peněžní pohledávky od určitého dlužníka nebo obstarat jiní inkasní úkon.

Smlouva o kontrolní činnosti

Smlouvou o kontrolní činnosti se zavazuje vykonavatel kontroly provést nestranně zjištění stavu určité věci nebo ověření výsledku určité činnosti a vydat o tom kontrolní osvědčení a objednavatel kontroly se zavazuje zaplatit mu za to úplatu.

Smlouva o koupi najaté věci

Smlouvou o koupi najaté věci si strany ujednají v nájemní smlouvě nebo po jejím uzavření, že nájemce je oprávněn koupit najatou věc nebo najatý soubor věcí během platnosti nájemní smlouvy nebo po jejím zániku.

Smlouva o nájmu dopravního prostředku

Smlouvou o nájmu dopravního prostředku se
pronajímatel zavazuje přenechat nájemci dopravní prostředek k dočasnému užívání a nájemce se zavazuje zaplatit úplatu (nájemné).

Smlouva o nájmu podniku

Smlouvou o nájmu podniku se pronajímatel zavazuje přenechat svůj podnik nájemci, aby jej samostatně provozoval a řídi na vlastní náklad a nebezpečí a aby z něj pobíral užitky. Nájemce se zavazuje zaplatit pronajímateli nájemné.

Smlouva o obchodním zastoupení

Smlouvou o obchodní zastoupení se obchodní zástupce jako nezávislý podnikatel zavazuje dlouhodobě pro zastoupeného vyvíjet činnost směřující k uzavírání určitého druhu smluv nebo sjednávat a uzavírat obchody jménem zastoupeného a na jeho účet.

Smlouva o obstarání prodeje věci

Smlouvou o obstarání prodeje věci vznikne objednateli právo, aby obstaratel převzal od něj do prodeje svěřenou věc a učinil potřebná opatření k prodeji.

Smlouva o obstarání věci

Smlouvou o obstarání věci se obstaratel zavazuje objednateli obstarat určitou věc. Obstaratel má právo věc obstarati i prostřednictvím jiné osoby. Objednatel je povinen obstarateli za obstarání věci poskytnout odměnu.

Smlouva o otevření akreditivu

Smlouvou o otevření akreditivu se zavazuje banka příkazce, že na základě jeho žádosti poskytne určité osobě (oprávněnému) na účet příkazce určité plnění, jestliže oprávnění splní do určité doby stanovené podmínky, a příkazce se zavazuje zaplatit bance úplatu.

Smlouva o přepravě nákladu

Smlouvou o přepravě nákladu vzniká odesílateli právo, aby mu dopravce za přepravné zásilku přepravil do určeného místa a vydal ji určenému příjemci.

Smlouva o přepravě osob

Smlouvou o přepravě osob vzniká cestujícímu, který za stanovené jízdné použije dopravní prostředek, právo, aby ho dopravce přepravil do místa určení řádně a včas.

Smlouva o přepravě věci

Smlouvou o přepravě věci se dopravce zavazuje odesílateli, že přepraví věc (zásilku) z určitého místa (místo odeslání) do určitého jiného místa (místo určení), a odesílatel se zavazuje zaplatit mu úplatu (přepravné).

Smlouva o prodeji podniku

Smlouvou o prodeji podniku se prodávající zavazuje odevzdat kupujícímu podnik a převést na něj vlastnické právo k podniku a kupující se zavazuje převzít závazky prodávajícího související s podnikem a zaplatit kupní cenu.

Smlouva o provozu dopravního prostředku

Smlouvou o provozu dopravního prostředku se zavazuje poskytovatel provozu dopravního prostředku (provozce) přepravit náklad určený objednatelem provozu dopravního prostředku a k tomu účelu s dopravní prostředkem buď vykonat jednu neb více předem určených cest nebo během smluvené doby vykonat cesty podle určení objednatele a objednatel se zavazuje zaplatit úplatu.

Smlouva o půjčce

Smlouvou o půjčce přenechává věřitel dlužníkovi věci určené podle druhu, zejména peníze, a dlužník se zavazuje vrátit po uplynutí dohodnuté doby věci stejného druhu. Při půjčce peněžité lze dohodnout úroky.

Smlouva o sdružení

Několik osob se může sdružit, aby se společně přičinily o dosažení sjednaného účelu. Sdružení nemají způsobilost k právům a povinnostem.

Smlouva o skladování

Smlouvou o skladování zavazuje se skladovatel převzít věc, aby ji uložil a opatroval, a ukladatel se zavazuje zaplatit mu za to úplatu (skladné).

Smlouva o tichém společenství

Smlouvou o tichém společenství se zavazuje tichý společník poskytnout podnikateli určitý vklad a podílet se jím na jeho podnikání a podnikatel se zavazuje k placení části čistého zisku po odečtení povinného přídělu do rezervního fondu, je-li podnikatel povinen tento fond vytvářet, vyplývající z podílu tichého společníka na výsledku podnikání. Ve smlouvě o tichém společenství musí být dohodnut rozsah účasti tichého společníka na zisku a ztrátě stejný.

Smlouva o ubytování

Ze smlouvy o ubytování vznikne objednateli právo, aby mu ubytovatel poskytl přechodné u bytování na dobu dohodnutou nebo na dobu vyplývající z účelů ubytování v zařízení k tomu určeném (hotely, noclehárny, ubytovny a jiná zařízení).

Smlouva o uložení věci

Smlouvou o uložení se zavazuje opatrovatel, že bude pro složitele dočasně bezplatně opatrovat věc, kterou má u sebe v souvislosti s obchodním stykem s složitelem.

Smlouva o úschově

Smlouvou o úschově vznikne složiteli právo, aby schovatel movitou věc od něj do úschovy převzatou řádně opatroval. Smlouvu o úschově lze uzavřít i tak, že odevzdání i převzetí věci bude zajištěno mechanickými prostředky.

Smlouva o úvěr

Smlouvou o úvěru se zavazuje věřitel, že na požádání dlužníka poskytne v jeho prospěch peněžní prostředky do určité částky , a dlužník se zavazuje poskytnuté peněžní prostředky vrátit a zaplatit úroky.

Smlouva o vkladovém účtu

Smlouvou o vkladovém účtu se zavazuje banka zřídit tento účet pro jeho majitele v určité měně a platit z peněžních prostředků na účtu úroky a majitel účtu se zavazuje vložit na účet peněžní prostředky a přenechat jejich využití bance.

Smlouva o vkladu

Vzniká mezi fyzickou nebo právnickou osobou (dále jen "vkladatel") a peněžním ústavem složením vkladu u peněžního ústavu a jeho přijetím peněžním ústavem.

Smlouva o výpůjčce

Smlouvou o výpůjčce vznikne výpůjčiteli právo věc po dohodnutou dobu bezplatně užívat. Výpůjčitel je povinen věc vrátit, jakmile ji nepotřebuje, nejpozději však do konce stanovené doby zapůjčení.

Smlouva příkazní

Příkazní smlouvou se zavazuje příkazník, že pro příkazce obstarává nějakou věc nebo vykonává jinou činnosti.

Smlouva zasílatelská

Smlouvou zasílatelskou se zavazuje zasílatel příkazce, že mu vlastním jménem na jeho účet obstará přepravu věcí z určitého místa do určitého jiného místa, a příkazce se zavazuje zaplatit zasílateli úplatu.

Smlouva zprostředkovatelská

Zprostředkovatelskou smlouvou se zprostředkovatel zavazuje obstarat zájemci za odměnu uzavření smlouvy a zájemce se zavazuje zprostředkovateli poskytnout odměnu tehdy, byl-li výsledek dosažen přičiněním zprostředkovatele.

Smlouvy podle obchodního zákoníku

Upravují závazkové vztahy mezi mezi podnikateli, které se týkají podnikatelské činnosti, mezi státem nebo samosprávnou územní jednotkou a podnikateli při jejich podnikatelské činnosti, jestliže se týkají zabezpečování veřejných potřeb, mezi zakladateli obchodních společností, mezi společníkem a obchodní společností a mezi společníky navzájem, mezi zakladateli družstva a mezi členem a družstvem, jakož i mezi členy družstva navzájem, z burzovních obchodů a jejich zprostředkování, ze smlouvy o prodeji podniku nebo jeho částí, smlouvy o nájmu podniku, zástavní právo k obchodnímu podílu, smlouvy o úvěru, smlouvy o kontrolní činnosti, smlouvy zasílatelské, smlouvy o provozu dopravního prostředku, smlouvy o tichém společenství, smlouvy o otevření akreditivu, smlouvy o inkasu, smlouvy o bankovním uložení věci, smlouvy o běžném účtu a smlouvy o vkladovém účtu, z bankovních záruky, z cestovního šeku a slibu odškodnění, mezi společností nebo družstvem a osobou, která je statutárním orgánem nebo jiným orgánem nebo jeho členem, mezi zakladateli a správcem vkladu.

Smluvní podmínky-pojištění

Obsahují právní úpravu určitého druhu pojištění, uplatňují se všeobecné a tzv. zvláštní nebo doplňkové pojistné podmínky.

SMS-mailing

Jedna z forem přímého marketingu, založená na rozesílání reklamních sdělení pomocí krátkých textových zpráv (SMS) uživatelům mobilních telefonů; jde zpravidla o formu na pomezí adresného a neadresného oslovení, užívanou i nekomerční sférou k distribucí informací platných např. pouze pro určitý region; z mnoha důvodů jde o formu okrajovou, jejíž možnosti jsou oproti ostatním formám značně omezeny – proto je využívána víceméně jako doplňkový nástroj v rámci širší komunikační kampaně.

Snack bar

Nabízí výrobky studené kuchyně, jednoduchá minutková jídla a různě připravované nápoje, nápoje se připravují před hosty.

Sociální plochy

Prostory jako jsou společenské místnosti, wc, kantýny, prostory, které nesouvisí přímo s výrobou,ale slouží zaměstnancům.

Sociomapování

originální analytická metoda kombinující postupy marketingového a psychologického výzkumu, modelování, analýzy a projekce dat;

Solasměnka

Jediná směnka, bez stejnopisů.

Solosměnka

Směnka vlastní, směnka, ve které výstavce (emitent) bezpodmínečně slibuje osobě ve směnce uvedené (remitentovi), že jí v určené době a na určeném místě zaplatí směnečnou sumu.

Solventnost

Likvidita, platební schopnost, finanční pohotovost, bohatství.

Sortiment

Cílevědomě soustředěný a utříděný soubor výrobků, výkonů a služeb, výrobky jsou diferencovány, sortiment nepředstavuje pouhé nahromadění výrobků, nýbrž určité množství určitým způsobem sestavené a nabízené za určitých konkrétních technických, technologických, organizačních a jiných podmínek.

Sortiment doplňkový

Je variabilní část sortimentu zohledňující místní situaci v poptávce.

Sortiment základní

Daná jednotka ho má povinně zařazen ve svém profilu bez ohledu na umístnění.

Sortimentní šíře

Je to vlastně šíře výrobkového mixu. Tzn. počet odlišitelných výrobkových řad. V nespecializovaných obchodech je šíře velká, ve specializovaných obchodech je šíře malá.

Sortimentní specializace

Vzniká jaké důsledek častosti potřeb a spotřeby a frekvence poptávky.

Soutěžitel

Je účastník hospodářské soutěže.

Speciality wholesalers

Specializovaní obchodníci; specializují se na úzký sortiment zboží (například mořské produkty, maso nebo koření) jedné výrobkové řady.

Speciality wholesalers 2

Specializovaní velkoobchodníci.

Specializace sortimentu zboží

Představuje omezení rozsahu sortimentu na určité sortimentní skupiny, podskupiny nebo druhy zboží anebo kombinace těchto dílčích souborů, jde o omezení šířky výběru ve prospěch hloubky.

Specializované prodejny (odborné)

Hluboký sortiment při omezeném rozsahu skupin spotřebitelského zboží, vyšší ceny, které zahrnují i náklady na zboží s menší obrátkou, vyšší náklady na personál a obecné zaměření pozornosti na cenově náročnější sortiment, vysoké nároky na počet a odbornost personálu, na doprovodné služby, jsou dislokovány do center měst, bočních ulic v centrech měst a v regionálních nákupních střediscích, kde převažuje sortiment občasné a dlouhodobé potřeby,
někdy jsou také dislokovány v obytných zónách a v obvodových centrech. U nepotravinářského zboží a u potravinářských prodejen spojených s občerstvením (cukrárna, lahůdky, pekařství) se počet prodejen zvyšuje nepatrně, počet prodejen potravin se širším sortimentem se snižuje, např. elektro, klenoty – hodiny, pánské a dámské oděvy, nábytek, cukrárna atd.

Splátkový prodej

Splátkový prodej je oblíbený způsob pořízení spotřebitelského zboží v případě, že potřebujete rozložit zaplacení ceny zboží do delšího časového úseku. Tento způsob sice znamená menší jednorázové zatížení vaší peněženky, ale obvykle je vykoupen vysokými úroky.

Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti

Společné podniky bez kapitálové činnosti – volná forma společného podnikání. na základě nějaké dohody pověříme:
obchodní zástupce (dealer) – později by mohl vstoupit s vlastním kapitálem
reprezentant – později by mohl vstoupit s vlastním kapitálem
obchodní licence – frenčíza – ETA, McDonald
prodej (předání) licence-
Licence –firma v 1.zemi s firmou v 2.zemi, práva k užívání, technologie, know-how, značka, logo…cokoliv
- často provázen dalšími smlouvami, omezeno na určitou oblast
- platí se urč. vstupní poplatek, roční % z obratu(2-10%), někdy výměnný obchod.
Zkřížená Licence – možnost překročení vývozních omezení, vývoz licence místo montáže….Výhody rychlý a levný vstup , Nevýhoda : vzniká nový konkurent (často ve smlouvě místo prodeje ale špatná kontrola)
Franchising – Spec. typ licence, neúplná, poskytovatel umožní vyrobit cizí výrobek, ale je pod větší kontrolou, pokud poruší smlouvu nedodá poskyt. zákl. část.
výhoda: vstup bez použití kapitálu (McDonald), příjemce f. je samostatný práv. subjekt, musí se podrobit podřízení v oblasti reklamy, značky…f. působí dobrým dojmem.

Společník

V obch. stycích v fyzická či právnická osoba, která se účastní obchodní činnosti jiné fyzické či právnické osoby (hlavního společníka) majetkovým vkladem, a to za podíl na zisku a ztrátě.

Společnost s ručením omezeným

Společnost s ručením omezeným – zákl. kapitál: min. celk. 200 tis., společník Min. – 20 tis., před zápisem min. 30% a 100 tis.; neplatí když jsou společníci dva, zkratky – s.r.o.

Spotřebitel

Nebo-li konzument, odběratel.

Spotřebitelský úvěr

Krátkodobý úvěr poskytnutý za účelem nákupu spotřebních předmětů. Vužívají je především domácnosti. Jsou poskytovány i nebankovními institucemi.

Spotřební družstva

Družstva zabývající se prodejem spotřebního zboží.

Spotřební zboží

Skupina výrobků určených pro konečnou spotřebu.

Správní poplatky na úseku živnostenského podnikání

Jsou poplatky za jednotlivé správní úkony, např.
za vydání živnostenského listu Kč 1 000,00 za vydání živnostenského listu pro provozování živnosti průmyslovým způsobem Kč 10 000,00
za rozhodnutí o provozování stávající ohlašovací živnosti průmyslovým způsobem, pokud již byl vydán živnostenský list Kč 9 000,00
za vydání koncesní listiny Kč 2 000,00
za vydání koncesní listiny pro provozování živnosti průmyslovým způsobem Kč 20 000,00
za rozhodnutí o provozování stávající koncesované živnosti průmyslovým způsobem, pokud již byla vydána koncesní listina Kč 18 000,00
za změnu živnostenského listu nebo koncesní listiny Kč 500,00
za změnu osobních údajů (jméno, příjmení, bydliště) podnikatele v živnostenském listě nebo koncesní listině Kč 100,00
za zrušení živnostenského oprávnění na žádost podnikatele Kč 150,00
za schválení odpovědného zástupce pro koncesovanou živnost Kč 500,00
za vydání osvědčení o průkazu živnostenského oprávnění Kč 100,00
za nahlédnutí do živnostenského rejstříku (za každý subjekt, do jehož zápisu se nahlíží) Kč 20,00
za vydání výpisu z živnostenského rejstříku včetně potvrzení, že v rejstříku určitý zápis není (za každou i započatou stránku) Kč 50,00
za vydání duplikátu živnostenského listu nebo koncesní listiny Kč 100,00
za ověření shody opisu nebo kopie s listinou (vidimace) Kč 20,00
za ověření pravosti podpisu (legalizace) Kč 30,00

Srovnávací reklama

Je jakákoliv reklama, která výslovně nebo i nepřímo identifikuje jiného soutěžitele anebo zboží nebo služby nabízené jiným soutěžitelem.

Srovnávací reklama je přípustná jen pokud:

- není klamavá,
- srovnává jen zboží, které nebo služby uspokojující stejné potřeby nebo určené ke stejnému účelu,
- objektivně srovnává jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné, relevantní, ověřitelné a representativní; zpravidla musí být srovnání ve více znacích, mezi než může patřit i cena; jen výjimečně lze připustit srovnání v jediném znaku, splňuje-li takové srovnání v plné míře všechny uvedené podmínky,
- nevede k vyvolání nebezpečí záměny na trhu mezi tím, jehož výrobky nebo služby reklama podporuje, a soutěžitelem nebo mezi jejich podniky, zbožím nebo službami, ochrannými známkami, firmami nebo jinými zvláštními označeními, která se pro jednoho nebo druhého z nich stala příznačnými,
- nezlehčuje nepravdivými údaji podnik, zboží nebo služby soutěžitele ani jeho ochranné známky, firmu či jiná zvláštní označení, která se pro něj stala příznačnými, ani jeho činnost, poměry, či jiné okolnosti, jež se jej týkají,
- se vztahuje u výrobků, pro které má soutěžitel oprávnění užívat chráněné označení původu, vždy jen na výrobky se stejným označením původu,
- nevede k nepoctivému těžení z dobré pověsti spjaté s ochrannou známkou soutěžitele, jeho firmou či jinými zvláštními označeními, která se pro něj stala příznačnými, anebo z dobré pověsti spjaté s označením původu konkurenčního zboží, a
- nenabízí zboží nebo služby jako napodobení nebo reprodukci zboží nebo služeb označovaných ochrannou známkou.

SSCC

SSCC značí tzv. sériový kód pro přepravní balení využívaný k identifikaci logistických jednotek.

Standard

Je chápán u ubytovacích zařízení jako pojem označující úroveň vyšší než jsou minimální požadavky (než stanovuje klasifikace) a mohou být zaváděny hotelovými řetězci.

Standardizace

Je chápána u ubytovacích zařízení jako pojem označující úroveň vyšší než jsou minimální požadavky (než stanovuje klasifikace) a mohou být zaváděny hotelovými řetězci.

Stánek

Jednak může jít o prostředek distribuce výrobků, na tržnicích nebo příležitostných místech, na ulicích, náměstích; nebo může sloužit jako propagační forma na výstavách a veletrzích

Stánkový prodej v ČR

- je většinou v rukou cizinců,
- neproclené zboží,
- při prodeji se nezdaňuje,
- zákaz prodeje alkoholických nápojů a cigaret,
- oživení nákupních možností,
- nekalá soutěž pro ostatní maloobchodníky,
- vhodný pro začínající obchodníky,
- malá kapitálová náročnost.

Stanovy

Stanovy, dokument povinně vydávaný akciovými společnostmi a družstvy, dobrovolně též společnostmi s ručením omezeným. Upravují především vnitřní poměry společnosti nebo družstva. Zákon stanoví jejich minimální obsah.

Staple goods

Stálé zboží; druhy zboží, které jsou pravidelně nakupovány a užívány spotřebiteli během celého roku.

Statut

Statut, právo a) označení právního předpisu (ve středověku nesly některé právní předpisy, zejm. městské zákony, název statuta); b) vnitřní předpis právnické osoby upravující pravidla její organizace; c) označení právního řádu, který upravuje určité právní vztahy a k němuž poukazuje NORMA KOLIZNÍ (v mezinárodním právu soukromém).

Statutární orgán

Pracovníci nebo členové organizace oprávnění jednat jejím jménem ve všech věcech, které se jí týkají. Statutárním orgánem je buď jednotlivý pracovník nebo člen organizace, nebo dílčí kolektiv pracovníků nebo členů. Určení statutárních orgánů bylo stanoveno hospodářským zákoníkem nebo organizačním předpisem (statutem, stanovami, organizačním řádem).

Stavba na zelené louce

Stavba prováděná na ploše bez zástavby, původně určené k jinému využití (na zemědělské a ostatní ploše).

Stavba ubytovacího zařízení

Je stavba nebo její část, kde je veřejnosti poskytováno přechodné ubytování a služby s tím spojené; ubytovacím zařízením není bytový a rodinný dům a stavba pro individuální rekreaci; ubytovací zařízení se zařazují podle druhů do kategorií a podle požadavku na plochy a vybavení do tříd, které se označují hvězdičkami.

Stavebně – bytová družstva

Družstva zabývající se výstavbou nebo vlastnictvím bytových jednotek. Mají pak za úkol a povinnost starat se nemovitost (opravy, výběr nájmu, placení poplatků atd.).

Store fixtures

Zařízení obchodu, jsou to vitríny, skříně, věšáky, regály, stojany a další výrobky nebo příslušenství doplňující jiné věci nebo konstrukce.

Store retail

Maloobchod realizovaný v síti prodejen
- představuje většinový rozsah maloobchodní činnosti,
- rozděluje se na:
1. potravinářský maloobchod,
2. nepotravinářský maloobchod.

Storefront

Průčelí obchodu, důležitá součást podpory prodeje; typ a charakter maloobchodní firmy.

Strategická jednotka

Strategické podnikatelské jednotky (Strategy Business Units, SBU) slouží pro strategické řízení podniku. Splňují všechny znaky profit-centra, ale jejich smyslem je zejména provádění strategické tržní a konkurenční analýzy a dlouhodobé plánování podle jednotlivých tržních segmentů.

Strategické aliance

Znamená spojenectví, které může vzniknout různým způsobem a na různé úrovni; mohou vzniknout i sítě strategických aliancí, průmyslové okrsky či průmyslové klastry. Uvedené typy spolupráce podniků mají společné důvody vzniku a to: spolupráci či propojení mezi firmami, aglomerační výhody, sociální kapitál, transfer a šíření technologií.

Strategie sběru

Strategie používané při prvním zavádění nové služby, u které je stanovena vysoká cena, aby bylo možno dosáhnout co možná nejvyšší úrovně zisku.

Stravovací zařízení

Stravovací zařízení určená pouze ke stravování tvoří restaurace, motorest, jídelna, jídelna se samoobsluhou, pohostinství, grill bar, snack bar, koliba, salaš, restaurační vůz.

Středisko nákladové

Nákladová střediska sledují pouze tvorbu nákladů, resp. nepřekračování plánovaných nákladů na určitou činnost, nezjišťují hospodářský výsledek. Používají se především ve správních a dalších činnostech, které nevykazují vnitropodnikově žádné výnosy. Nákladovým střediskem může být marketingové oddělení, školicí středisko nebo i celé vedení podniku.

Středisko ziskové (profit-center, hospodářské středisko)

Zisková střediska sledují hospodářské výsledky – náklady, výnosy, hospodářský výsledek i peněžní toky – nikoliv pouze za celý podnik, ale v účelném podrobnějším členění. Nejjednodušším příkladem ziskového střediska může být prodejna.

Střední podnik

Do 250 zaměstnanců a do výše obratu 50 mil. Eur.

Studio

Pokoj s kuchyňským koutem propojené pokoje samostatné pokoje s lůžky propojené spojovacími dveřmi.

Subjekty oprávněné provozovat živnost

Živnost může provozovat fyzická nebo právnická osoba, splní-li podmínky stanovené živnostenským zákonem, státní povolení k provozování živnosti (koncese) se vyžaduje jen v případech vymezených živnostenským zákonem.
Fyzická osoba s bydlištěm nebo právnická osoba se sídlem mimo území České republiky (zahraniční osoba) může na území České republiky provozovat živnost za stejných podmínek a ve stejném rozsahu jako česká osoba.
Za českou osobu se považuje fyzická osoba s bydlištěm nebo právnická osoba se sídlem na území České republiky. Bydliště na území České republiky se rozumí trvalý pobyt na jejím území.
Zahraniční fyzická osoba musí mít povolen pobyt na území České republiky, nejedná-li se o občana členského státu Evropské unie nebo státu, s nímž má Česká republika uzavřenou smlouvu, která toto omezení nepřipouští, nebo o občana České republiky, který nemá na území České republiky trvalý pobyt.

Substituční konkurence

Nepřímá konkurence, která se zaměřuje na jiný trh nebo segment, který ovšem s naším odvětvím souvisí;například pokud bychom byli výrobci audio kazet tak substituční konkurence jsou výrobci cd nosičů.

Subvence

Pomoc, obzvláště pomoc peněžitá, udělovaná (hlavně od vlády) nějakému podniku, který by se bez ni ne vyplácel, na př. železné dráze, průmyslovému závodu, novinám a j.

Success fee

Cílová odměna vyjádřená finanční částkou, jež bude splatná za podmínky dosažení určitých měřitelných cílů; success fee bývá součástí systému odměňování agentury klientem, v němž působí jako motivace pro agenturu k lepšímu výkonu; success fee může být vyjádřeno i negativní formou, jako sleva z ceny v případě nedostatečného úspěchu akce.

Suchý sklad

Normální, běžný sklad, má menší provozní náklady než chladící sklady, slouží pro běžné výrobky, které nepotřebují speciální doplňkové zacházení.

Suchý sortiment (Dry Goods)

Zboží, které nevyžaduje vesměs mimořádné podmínky skladování ani rychlost oběhu, zpravidla ho dodává velkoobchod.

Suggestion selling

Doplňkový prodej, technika prodeje; po uzavření prodeje nabízí prodavač zákazníkovi další související nebo doplňkové druhy zboží.

Supermarket

Je nejstarší forma diskontní prodejny
v sortimentu jsou komplexní potraviny a základní rozsah nepotravin (běžná drogerie, cigarety, tabák)
samoobsluha, mohou být i obsluhované úseky buď uvnitř nebo vně samoobsluhy
poskytuje se minimum služeb
prodejní plocha je většinou 400 m2
může však být v USA až 10 000 m2 a v Evropě 800 – 2 000 m2
obytné zóny 400 – 700 m podle hustoty zástavby, centra měst a čtvrtí, regionální nákupní střediska.

Superrety

- sortiment tvoří kompletní potraviny (nemusí obsahovat maso a uzeniny),
- prodej nepotravin se nevyžaduje,
- bývá však často zastoupen,
- samoobsluha,
- prodejní služby jsou omezeny,
- minimální prodejní plocha 200 – 400 m2,
(pohybuje se však většinou od 160 do 250 m2),
- vertikální i horizontální kooperace,
- využívá se především v Evropě,
- podchody měst, na nádražích, ve venkovském prostoru.

Superstore

Superobchod; větší než kombinovaný obchod; je zde kompletní supermarket, léčiva a farmacie; nabízí další druhy zboží, občerstvení a služby; tento pojem se nyní používá pro jakýkoliv typ obrovské odbytové jednotky zaujímající velký prostor.

Supply chain management

Integrovaný logistických řetězec=řetězec obsahující veškeré činnosti spojené s fyzickým pohybem zboží od vstupu k výstupu. Začíná u prvního dodaného vstupu a končí u dodávek koncovým zákazníkům. Zahrnuje veškeré činnosti a úkony přidané hodnoty včetně dopravy, balení a likvidace odpadů.

Svaz podnikatelů ČR ve venkovské turistice a agroturistice

Ručí za ubytování v soukromí.

Světová obchodní organizace

– organizace založená v roce 1995; nahradila Všeobecnou dohodu o clech a obchodu (GATT).

Světová obchodní organizace 2

Světová obchodní organizace, anglicky World Trade Organization, WTO byla založena v roce 1995 jako nástupce Všeobecné dohody o clech a o obchodu (GATT) a je jediným mezinárodním orgánem zabývajícím se pravidly globálního obchodu mezi státy.

SWIFT

Společnost pro celosvětové mezibankovní telekomunikační spojení (S.W.I.F.T, s.c.r.l.), družstevní organizace založená a vlastněná bankami, která provozuje síť usnadňující výměnu platebních a finačních zprav mezi finančními institucemi (včetně makléřů a obchodníků s cennými papíry) po celém světě. Platební zpráva SWIFT je příkaz k převodu peněz. Následná výměna peněz (vypořádání) pak probíhá prostřednictvím platebního systému nebo mezi korespondetskými bankami.

Synchronizace činnosti

Synchronizace činnosti na provozní jednotce znamená určení vhodné náplně práce jednotlivým pracovníkům pro konkrétní časové úseky.

Syndikované úvěry

Úvěr, který je poskytován dvěma a více věřiteli (bankami). Tito věřitelé uzavírají s klientem společnou úvěrovou smlouvu (syndykační) a dále se spolupodílejí na benefitu ze zajišťovacích dokumentů. V praxi se jedná o úvěry větších objemů, nejčastěji střednědobé a dlouhodobé. Tyto úvěry jsou poskytovány jako termínované nebo revolvingové, na všeobecné zdrojové potřeby klientů nebo na konkrétní projekty. Úvěry mohou být poskytnuté resp. využitelné v jedné nebo více měnách.

Systém pro řízení a optimalizaci skladových operací (Warehouse Management Systém, WMS)

Systém pro řízení a optimalizace skladových operací je výkonným nástrojem pro řízení všech skladových pohybů a zdrojů v reálném čase pomocí přenosných terminálů. Umožňuje řídit a provádět veškeré skladové operace v reálném čase, zajistit vysledovatelnost potravinářského zboží po celou dobu jeho pohybu v rámci dodavatelsko-odběratelského řetězce, umožňuje provádět operace ve skladech pomocí technologie rozpoznávání hlasu ( hlasové technologie).


Stránka:  1  2  3  4  5  6  7  8  (Další)
  VŠE