Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  3  4  5  6  7  8  (Další)
  VŠE

P

Packaging

Disciplina využívající spotřebitelského obalu ke komunikaci marketingových sdělení koncovému zákazníkovi; stojí na pomezí užitého designu a marketingové komunikace; zajišťuje, aby obal výrobku korespondoval s celkovým firemním stylem výrobce, případně se stylem aktuálně probíhající marketingové podpory, a současně splňoval veškeré nároky na funkčnost.

Paleta

Prostředek pro manipulaci a skladování většinou dobře srovnatelných výrobků. Tvoří ji dvě vzájemně nad sebou spojené podlahy. Mezera umožňuje manipulaci vidlicemi zdvižného vozíku.
Paleta je přepravní prostředek přizpůsobený na přepravu, stohování, skladování. Palety se dělí na prosté, sloupkové, ohradové, skříňové, letecké a speciální.

Paralelní obchod

Souběžný obchod stejného zboží ve vícero prodejních řetězcích či prodejnách.

Parazitování na pověsti podniku, výrobků či služeb jiného soutěžitele

Je jednáním s cílem získat pro výsledky vlastního nebo cizího podnikání prospěch, jehož by soutěžitel jinak nedosáhl.

Partnerská prodejna

Maloobchodní prodejna, ve které je prezentováno a prodáváno celé Portfolio určité značky určitého výrobce.

Party plan selling

Prodej na večírcích, maloobchod bez prodejen, zboží je předváděno v domácnosti nebo v kanceláři hostitele skupině sousedů a přátel (nebo spolupracovníků), hosté předávají předvádějícímu své objednávky, hostitel obdrží jeden nebo dva symbolické dárky.

Pasáž

Průchod domem nebo komplexem budov (s obchody). Průchod, průjezd.

PDS

Product Data Store - Databáze údajů o výrobcích.

Péče o prodejní zařízení

Souvisí kromě sortimentního zaměření s úrovní technického vybavení prodejny, stavem obchodního zařízení apod.

Penále

Uvádí se přímo na fakturu, zvýšená úroková sazba z prodlení. (formulace: V případě prodlení peněžitého závazku nebo jeho části Vám budeme účtovat za každý započatý den prodlení ....% dlužné částky (1%, 0,5%))

Peněžní poukázka

Nástroj, který slouží k posílání peněz uvedenému příjemci. Používají ho často osoby, které nemají běžný účet u některé z finančních institucí, k placení účtu nebo převádění peněz na účet jiných fyzických či právnických osob. U peněžní poukázky vystupují tři strany: příkazce (plátce), příjemce a zprostředkovatel. Zprostředkovateli jsou obvykle finanční instituce nebo pošta. Příjemcům je peněžní poukázka proplacena hotově, nebo ji mohou předložit své bance k inkasu.

Penzion

Je ubytovací zařízení s nejméně pěti pokoji, s omezeným rozsahem společenských a doplňkových služeb, avšak s ubytovacími službami srovnatelnými s hotelem, a člení se do čtyř tříd.

Personal selling

Osobní prodej, jeden nebo více prodavačů předvádí zboží jednotlivci nebo malé skupině osob.

Pěší zóna

Pěší zóna je ulice uzpůsobená tak, že na ní nejsou jízdní pruhy, ale celá šířka pozemní komunikace je určena pro chodce a ulice je označena příslušnou dopravní značkou. Dopravní značka označující pěší zónu může povolit vjezd vybraným druhům vozidel nebo v omezeném období, v některých pěších zónách je veden provoz tramvají. Rychlost vozidel v pěší zóně
nesmí překročit 20 km/h.

Pizzerie

Nabízí pizzu, případně vaječná jídla a moučné speciality a nápoje.

Placení zboží

Placení zboží označuje fázi prodeje zboží v maloobchodních jednotkách, probíhá v různých variantách umístění a řešení, tj. inkaso přímo obsluhujícím prodavačem, pokladní (centrální inkaso), hotově či platební kartou, vhozením mince apod.

Placení zboží 2

Převedení požadované částky v požadované měně na prodávajícího a to jak hotovostně, tak bezhotovostním stykem. Placení zboží označuje fázi prodeje zboží v maloobchodních jednotkách, probíhá v různých variantách umístění a řešení, tj. inkaso přímo obsluhujícím prodavačem, pokladní (centrální inkaso), hotově či platební kartou, vhozením mince apod.

Planogram

Planogram je grafické znázornění optimalizace rozložení produktů v regálech.

Platební karta

Platební karty vydávají banky jako nástroj k bezhotovostní platbě – disponování prostředky na účtech fyzickým i právnickým osobám. Za vystavení se platí poplatky (nebo jsou již započteny). Za výběry hotovosti z bankomatu platí poplatky klient banky. Transakce klienta u obchodních partnerů banky jsou strhávány z částky, kterou nakonec obdrží obchodní partner. Součástí může být nadstandardní cestovní pojištění, bezplatné vstupy do letištních salónků, slevy a další služby. Největší asociace platebních karet jsou Diners club, Visa, MasterCard, American express, JCB ad.

Platební neschopnost

Nebo-li insolvence.

Platební podmínky

Významné náležitosti kupních a jiných smluv, podle nichž má být zaplacena cena výrobků, služeb, práv ap. Určují dobu placení (lhůta, ve které má dlužník zaplatit), místo placení, způsob platby (bankovní převod, směnka, šek, popřípadě zlato), měnu platby (zpravidla měna faktury).

Platební příkaz

Platební příkaz, příkaz k úhradě z účtu příkazce ve prospěch fakturujícího či k inkasu z účtu povinné osoby ve prospěch účtu příkazce. Rozlišuje se platební příkaz jednorázový, hromadný, trvalý.

Plný podnik

O plném podniku hovoříme, jestliže podnik vykonává všechny primární a sekundární procesy a jim odpovídající skupiny činností.

Plný sortiment potravin (suchý sortiment)

V obchodě jsou zastoupeny všechny druhy potravin (základní, ovoce, zelenina apod.)

Plošný standard

Odbytová plocha v m na 1 000 obyvatel (plošný standard ...

Pobočka

Jde např. o prodejnu nějakého velkého řetězce nebo banky mají své pobočky. Je to prodejna s omezenými právy k provádění úkonů, nebo s omezeným sortimentem.

Pobytová místnost

Je místnost nebo prostor, která svou polohou, velikostí a stavebním uspořádáním splňuje požadavky k tomu, aby se v ní zdržovaly osoby (například kanceláře, dílny, ordinace, výukové prostory, pokoje ve zdravotnických zařízeních, hotelích a ubytovnách, halové prostory různého účelu, sály kin, divadel a kulturních zařízení, místnosti ve stavbách pro individuální rekreaci apod.).

Počáteční kapitál

Kapitál, který je vložen do podnikání na počátku podnikatelské činnosti.

Počet obrátek zásob (o)

prodej/průměrná zásoba daného druhu zboží

- ukazatel počtu obrátek vyjadřuje, kolikrát se v určitém časovém období obmění průměrná zásoba při dosažení stanoveného prodeje

doba obratu zásob (d) průměrná zásoba zboží/obrat (prodej) za jeden den

- ukazatel doby obratu zásob (obrátky) vyjadřuje, za kolik dnů se průměrná zásoba obrátí (obmění) při určité výši prodeje.

Pochybná pohledávka

S ohledem na finanční situaci dlužníka je splacení pohledávky velice nepravděpodobné, splátka jistiny a úroků není více jak 360 dnů po splatnosti.

Podíl na trhu

vyjadřuje poměr našich produktů na trhu, například pokud budeme mít podíl na trhu 50% znamená to,že prodáváme v daném odvětví polovinu produktů.

Podílník

Má podíl na zisku.

Podlinkové komunikace

Below-the-line (BTL); hovorové označení pro ty formy marketingové komunikace, jež jsou přesněji zacíleny na konkrétní cílovou skupinu, např. přímý marketing, reklama v místě prodeje (POS), sales promotion, sampling atd.; pojem pochází z účetnictví reklamních agentur, kde „linka“ oddělovala reklamu v masmédiích (tedy „nadlinkovou“), jež platila agentuře provizi, od ostatních forem, kde provize neexistovala (toto rozlišení ztratilo na významu oddělením mediálních agentur od reklamních).

Podnájem

Součást nájemní smlouvy a spočíval v tom, že nájemce je oprávněn dát najatou věc do dalšího užívacího vztahu, tj. do podnájmu; v praxi se nejčastěji vyskytuje podnájem bytu.

Podnik

Podnik je soubor hmotných, osobních a nehmotných složek podnikání. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozování podniku nebo vzhledem k své povaze mají tomuto účelu sloužit.
Podnik je společenství lidí a prostředků, které jsou spojeny za účelem zabezpečování různých činností za účelem zajištění vlastního prospěchu. Podnik vstupuje na trh a zabezpečuje pro jiné různé výkony (zboží nebo služby) za účelem dosažení zisku.

Podnikatel

Podnikatel je osoba samostatně výdělečně činná. V kapitalismu je podnikání základní hybnou jednotkou ekonomiky. Naproti tomu v komunismu s centrálně plánovaným hospodářstvím je podnikání prakticky nemožné, protože veškerou ekonomickou aktivitu se v sobě snaží soustředit stát.

Podniky s mezinárodní účastí

Podniky, v nichž je část kapitálové účasti zajišťována jiným kapitálem než národním.

Podomní obchod

Podomní obchod je prodej zboží, provozovaný bez pevného stanoviště obcházením od obce k obci, dům od domu nebo na veřejných místech.

Podplácení

Soutěžitel osobě, která je členem statutárního nebo jiného orgánu jiného soutěžitele nebo je v pracovním či jiném obdobném poměru k jinému soutěžiteli, přímo nebo nepřímo nabídne, slíbí či poskytne jakýkoli prospěch za tím účelem, aby jejím nekalým postupem docílil na úkor jiných soutěžitelů pro sebe nebo jiného soutěžitele přednost nebo jinou neoprávněnou výhodu v soutěži.

Podpultový prodej

Prodej nedostatkového nebo zvýhodněného zboží pouze prodejcem vybraným zákazníkům.

Podvodník

Podvodník je osoba, která se dopouští podvodů; podvod - je čin, kterého se dopustí ten, jenž zneužije cizí nevědomosti k vlastnímu obohacení; typicky jde o vylákání peněz pod nějakou záminkou (dodání věci, záloha na elektřinu, atd. …) a následně podvodník zmizí a oběť o své peníze přijde; ve většině zemí je toto konání trestným činem.

Pohledávky do lhůty splatnosti-

Pohledávky, kterým ještě nevypršela doba splatnosti.

Pohledávky po lhůtě splatnosti-

Pohledávky, kterým už vypršela doba splatnosti.

Pohostinství

Je modifikovaný typ restaurace, zabezpečující stravování v menších sídelních útvarech, uspokojují poptávku po jednoduchých stravovacích službách a doplňkovém stravování, zvláště pak v podmínkách venkovského osídlení, v malé obci plní také společenskou funkci a zabezpečuje prodej nápojů přes ulici.

Pojištěný

Osoba, na jejíž majetek, odpovědnost za škody, život nebo zdraví se pojištění vztahuje; osoba, které vzniká na základě uzavřené pojistné smlouvy právo na pojistné plnění, a to bez ohledu na to, zda pojištění sjednala sama nebo jiná osoba.

Pojistná událost

Událost,která je ve smlouvě podrobně specifikována, při jejím výskytu nastává nárok na pojistné plnění, je to situace, které se chceme vyhnout a proto se proti ní pojistíme.

Pojistná zásoba zboží

Pojistná zásob vyrovnává výkyvy při dodávkách i při odběru, je to pojistka proti náhodnému odlivu zásob.

Pojistný certifikát

Certifikát, který je důkazem, že bylo zařízeno pojištění za jednotlivou zásilku.

Pojišťovací družstva

Družstva zabývající se pojišťovací činností .

Pojišťovatel

Právnická osoba, která má oprávnění provozovat pojištění, tj. pojišťovna případně jiná instituce, které bylo uděleno povolení k provozování pojištění.

Pojišťovna

Podle českého práva organizace, již přísluší výlučné právo provozovat smluvní a zákon pojištění majetku, osob a odpovědnosti za škody včetně pojištění vyplývajícího z mezinárodního obchodního styku, jakož i právo provozovat zajišťovací činnost. Při provozování pojištění vykonává též činnost zaměřenou na předcházení škodám, zejména spoluprací s orgány činnými v zábraně škod a poskytování finančních příspěvků na zábranná opatření. Podle českého práva organizace, již přísluší výlučné právo provozovat smluvní a zákon pojištění majetku, osob a odpovědnosti za škody včetně pojištění vyplývajícího z mezinárodního obchodního styku, jakož i právo provozovat zajišťovací činnost. Při provozování pojištění vykonává též činnost zaměřenou na předcházení škodám, zejména spoluprací s orgány činnými v zábraně škod a poskytování finančních příspěvků na zábranná opatření.

Pokladní schodek

Rozdíl mezi skutečným stavem peněz v pokladně a celkovou sumou peněz, která by v ní měla být.

Polotovar

Polotovar, technika výrobek, u něhož byla dokončena určitá fáze výrobního procesu, ale který vyžaduje další zpracování. Při výrobě součástí se má tvarem i rozměry co nejvíce přiblížit hotové součásti (kvůli úspoře materiálu i dalších pracovních nákladů).

Pomaluobrátkové zboží

Pravý opak rychloobrátkového zboží. Hlavně se vyznačuje dlouhou dobou skladování.

Pomocné plochy

Plochy určené pro podporu prodeje . Patří mezi ně například různá přidružená stanoviště, překladiště apod.

Pořizovací lhůta

Pořizovací lhůta (td) je časový úsek od okamžiku poznání potřeby vystavit objednávku až do okamžiku převzetí dodávky na sklad (čas zpracování objednávky, odeslání, přepravy, zpracování u dodavatele, expedice, přejímky, uskladnění).

Portfolio CP

Souhrn investic v podobě cenných papírů v držení majitele. V portfoliu se podle kvality a druhů cenných papírů dá rozložit investorské riziko.

Porušování obchodního tajemství

Je jednání, jímž jednající jiné osobě neoprávněně sdělí, zpřístupní, pro sebe nebo pro jiného využije obchodní tajemství, které může být využito v soutěži a o němž se dověděl:
- tím, že mu tajemství bylo svěřeno nebo jinak se stalo přístupným (např. z technických předloh, návodů, výkresů, modelů, vzorů) na základě jeho pracovního vztahu k soutěžiteli nebo na základě jiného vztahu k němu, popř. v rámci výkonu funkce, k níž byl soudem nebo jiným orgánem povolán,
- vlastním nebo cizím jednáním příčícím se zákonu.

Posttesty

Způsob následného ověření účinku komunikační (zpravidla reklamní) kampaně na cílovou skupinu po jejím skončení; posttesty využívají kvantitativních i kvalitativních metod marketingového výzkumu; posttest je zpravidla rozdělen do dvou etap – cílem úvodní etapy je změřit úroveň znalosti a postojů cílové skupiny vůči značce či výrobku před započetím kampaně a nastavit tak základní hladinu, vůči níž bude porovnáván výsledek dosažený v druhé fázi posttestu, provedené až po skončení kampaně nebo její části; posttesty slouží k vyhodnocení kampaní, případně k jejich korekci ještě v průběhu kampaně (u kampaní dlouhodobých či několikafázových).

Potenciální konkurence

Je to konkurence, která nás může ohrozit pokud se rozhodne vstoupit na náš trh nebo do našeho segmentu trhu.

Potravinářský maloobchod

- obchoduje převážně potravinami,
- zařazují se do něho i prodejní jednotky, které mají i značný rozsah nepotravin (zboží denní a občasné poptávky) např. smíšené prodejny, superety, supermarkety a hypermarkety -samoobslužné obchodní domy atd.,
- má největší průměrné velikosti prodejen,
- má nejmodernější informační a logistické systémy,
- procházejí jím největší objemy zboží,
- odběr je pravidelný a hromadný.

Potřeba pomoci při nákupu

může spočívat jednak v poskytování informací o vlastnostech zboží, jeho použití (elektronika), v doporučeních značky, druhu zboží, v osobní pomoci při zkoušení (oděvy) apod.

Potřeby zákazníka

Mezery mezi tím, co zákazník má a co by rád měl.

Povinné zajištění záruky

§ 6-8 upravuje povinné smluvní pojištění
- cestovní kancelář je povinna sjednat pojištění záruky pro případ svého úpadku,
- cestovní kancelář je povinna sjednat pojištění, na základě něhož vzniká zákazníkovi, pojištěnému cestovní kanceláří právo na plnění v případech, kdy cestovní kancelář z důvodu svého úpadku,
- neposkytne zákazníkovi dopravu z místa pobytu v zahraničí do České republiky, pokud je tato doprava součástí zájezdu,
- nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil, nebo
- nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze z části.

Povinnosti podnikatele podle ŽZ

Živnostenskému úřadu příslušní kontrolovat a v případě porušení sankcionovat mj. porušení povinností daných ustanovení § 31 živnostenského zákona, jedná se zejména o:
- existenci dokladů prokazujících způsob nabytí prodávaného zboží nebo materiálu používaného k poskytování služeb,
- dodržování povinnosti identifikovat účastníky a předmět smluvního vztahu týkajícího se nákupu použitého zboží nebo zboží bez dokladu nabytí, přijímání tohoto zboží do zástavy nebo zprostředkování jeho nákupu či přijetí do zástavy (zastavárny, bazary), dodržování povinnosti vést evidenci o těchto skutečnostech, včetně data uzavření tohoto smluvního vztahu,
- dodržování povinnosti, aby v provozovně určené pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům byl v prodejní nebo provozní době určené pro styk se spotřebiteli přítomna osoba splňující podmínku znalosti českého nebo slovenského jazyka,
- existenci průkazu živnostenského oprávnění na provozovně,
- dodržování povinnosti vydávat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a poskytnutí služby a jejich náležitosti,
- dodržování povinnosti vyplývajících ze živnostenského zákona a zvláštních právních předpisů.

Power centres

Tři nebo více nákupních prodejen maloobchodníků se sdíleným parkovištěm a pomocnými menší komerčními prostory.

Požární ochrana

Vytvoření podmínek pro účinnou ochranu života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování pomoci při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech stanovením povinností ministerstev a jiných správních úřadů, právnických a fyzických osob, postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany, jakož i postavení a povinností jednotek požární ochrany.

Práce na objednávku

Služby, které byli předem sjednány smlouvou, je předem definováno co si zákazník objednal, v jaké kvalitě, za jakou cenu.

Práce ve mzdě

Práce placená v hodinové mzdě.

Pracnost sortimentu

Pracnost sortimentu v obecném pojetí znamená náročnost obchodně provozních operací v důsledku různorodosti sortimentu spotřebního zboží, v užším pojetí se pracnost chápe jako množství času vynaloženého na prodej určitého druhu zboží. Sama pracnost (náročnost) sortimentu je pojmem zahrnujícím celou řadu hledisek, kdy váha jednotlivých faktorů je samozřejmě odlišná v závislosti na charakteru sortimentu. Mezi tyto faktory lze zařadit: složitost sortimentu, frekvence dodávek, doba prodejnosti zboží, fyzické vlastnosti zboží, náročnost péče o zařízení, ztížené pracovní podmínky, zvláštní odpovědnost a pomoc zákazníkovi při nákupu.

Pracovní povolení

Na základě tohoto povolení může zahraniční občan pracovat v hostitelské zemi, vydává ho úřad práce v dané lokalitě,bez tohoto povolení nemůže člověk legálně pracovat v dané zemi.

Pracovník

Občan jako subjekt pracovního práva nebo pracovněprávních vztahů. Způsobilost občana mít v pracovněprávních vztazích práva a povinnosti a způsobilost vlastními právními úkony nabývat těchto práv a brát na sebe tyto povinnosti vzniká (pokud není stanoveno jinak) počátkem kalendářního roku, v němž občan ukončí povinnou školní docházku.

Právo na náhradu škody

Musí být uplatněno u provozovatele bez zbytečného odkladu. Právo zanikne, nebylo-li uplatněno nejpozději patnáctého dne po dni, kdy se poškozený o škodě dozvěděl.

Pre-entry

Postup podání dokladů na celnici před zásilkou nebo příchodem zboží.

Přebytek

Skutečný stav majetku je vyšší než uvádí stav účetní.

Precisní směnka

Je směnka, jejíž splatnost je stanovena na jeden jediný, ze směnky přímo zřejmý, určitý den.

Předmět činnosti maloobchodu

Je ta část obchodního sortimentu označovaná jako spotřební zboží

Představenstvo

Představenstvo, kolektivní statutární orgán akciové společnosti nebo družstva, volený valnou hromadou nebo členskou schůzí. Současně řídí činnost právnické osoby a rozhoduje o všech
jejích záležitostech, pokud nejsou zákonem nebo stanovami vyhrazeny valné hromadě nebo členské schůzi, popř. jinému orgánu.

Předsunutý prodej

Znamená prodávat své zboží na místech v těsné blízkosti přímo před vlastní provozovnou, uskutečňuje se zde prodej zboží stejného sortimentu, jako v uvedené provozovně.

Předzahrádky

Před provozovnou další prodejní plocha, kde je zajištěna obslužnost a bezpečnost zákazníka; zpravidla je používají restaurace, bary, apod. a to hlavně v letním období.

Přejímka zboží

Přejímka zboží spočívá ve věcné kontrole údajů uvedených na dodacím listě, nebo na jiném průvodním dokladu a jejich porovnáním se skutečně dodanými druhy zboží, množstvím a vzhledové neporušenosti originálních obalů.

Přepravní doklady

Doklady, které umožňují, aby byla zásilka odeslána nebo přijata.

Přepravní řetězec

Přepravní řetězec je samostatnou součástí logistického řetězce a zahrnuje posloupnost dopravních a souvisejících manipulačních a skladovacích operací.

Prerekvizity

Jsou předměty, bez jejichž splnění nelze daný předmět zapsat.

Presentation

Prezentace, předvádění, hlavní část rozhovoru o prodeji, během které prodavač vyzdvihne vlastnosti zboží nebo služeb a uvádí důvody, které by měly přimět zákazníka ke koupi.

Press foyer

Pravidelné setkání s novináři ve stanovený čas a na stanoveném místě; jde o často užívanou formu u státních exekutivních či zákonodárných orgánů, jejichž představitelé pravidelně po skončení jednání předstupují před novináře a informují o aktuálních závěrech či průběhu jednání; název se vžil rovněž pro označení prostor v předsálí jednacích síní, kde se mohou novináři neomezeně setkávat např. s poslanci či senátory a klást jim otázky mimo oficiální tiskové konference či briefingy; metodu lze využít také např. v rámci krizové komunikace firmy či instituce (dle rozsahu a charakteru krizové situace).

Press trip

Jeden z nástrojů vztahů s médii (media relations) vhodný např. k představení výrobních závodů firmy, návštěvě odborného veletrhu apod.; spočívá v organizaci reportážní cesty pro skupinu novinářů specializujících se na dotčenou problematiku; náklady na cestu obvykle hradí hostitel, což je důvodem odmítání účasti ze strany médií, jejichž vnitřní etické normy kvalifikují přijetí daru jako ovlivňování redakční nezávislosti (problém zvláště u nákladnějších zahraničních cest lze řešit např. dělbou nákladů); press trip je typickým nástrojem media relations v oboru cestovního ruchu.

Prestige pricing

Prestižní cena, způsob tvorby cen, spočívající ve stanovení vysoké ceny, která osloví soby, dbající na své společenské postavení a zákazníky, hledající kvalitu.

Pretesty

Výzkum (kvalitativní či kvantitativní) sloužící k předběžnému ověření účinku připravované komunikační (zpravidla reklamní) kampaně; častou metodou pretestů jsou skupinové rozhovory (focus groups), příp. jejich specifická forma – online panely; v rámci pretestů se obvykle ověřuje účinek několika variant kreativního řešení kampaně, prezentovaného ve zjednodušené formě (např. namísto televizního spotu je prezentován jen storybord či animatic).

Prezentace tematická

Tematická prezentace je prezentací různých druhů zboží společně pod jedním tématem, přičemž výběr tématu je velmi široký, od mezinárodních událostí (sportovní události) po sezónní události (začátek školního roku) či svátky.

Prezentace zboží – horizontální

Horizontální prezentace zboží je vhodná pro menší prodejní jednotky, které nemají dostatek prostoru pro prezentaci většího množství zboží jednoho druhu (značky). Takové jednotky prezentují zboží v malých množstvích od jednoho druhu.

Prezentace zboží – otevřená

Otevřená prezentace zboží předpokládá aktivní zapojení zákazníka, kdy zákazník má možnost si zboží vyzkoušet, prohlédnout, porovnat s jiným, zboží je zákazníkovi blíže, a prezentace tak zvyšuje sklon k nákupu.

Prezentace zboží – vertikální

Vertikální prezentace znamená, že zboží stejného druhu je co do hloubky výběru prezentováno ve výstavním zařízení v úrovních pod sebou, šíře nabídky je naopak zdůrazněna v horizontálním směru. Tento způsob upoutává pohled zákazníka na úrovně, kam se jinak upíná jen malá pozornost. Tato prezentace se využívá u větších prodejních jednotek s větší hloubkou sortimentu.

Prezentace životního stylu

Prezentace životního stylu se používá pro prezentaci různých druhů zboží, jež je určeno segmentu zákazníků se shodnou charakteristikou životního stylu.

Příjem

Ekonomie a) příjem pracovní, hlavní zdroj získávání životních pro středků - vedle sociálních důchodů a bezplatného zajišťování potřeb obyvatelstva společností; b) příjem na osobu (na hlavu), poměr mezi příjmem rodiny a počtem osob v rodině. Rozhodujícím činitelem je obvykle počet nezletilých dětí a rozdíly v příjmu na hlavu, jež takto vznikají, jsou zpravidla větší než rozdíly v pracovním příjmu. c) příjem zboží, obchodní operace představující odběr zboží (převzetí zásilky od dodavatele či dopravce) a přejímku zboží.

Přijetí

Akceptace směnky cizí.

Příkaz k inkasu

Opak příkazu k úhradě. Tímto příkazem příjemce platby dá své bance pokyn, aby z účtu majitele účtu provedla platbu ve prospěch žadatele nebo –li výstavce inkasního příkazu. Majitel účtu musí dát samozřejmě souhlas bance tuto operaci provést.

Příkaz k úhradě

Je příkaz, kterým majitel účtu dává bance, u které má veden svůj bankovní účet, pokyn, aby z jeho účtu provedla platbu ve prospěch jiného subjektu.

Přímá daň

Daň, kterou platí přímo příjemce daně a výše daně je mu přímo vyměřena.

Přímé daně

- daň z příjmů FO a PO,
- daň z nemovitostí (ze staveb a z pozemku),
- daň z převodu nemovitosti.

Přímé investice

Investorovi umožňují aktivní účast na kontrole a řízení podniku ;kontrola 10 – 20% vlastnictví základního jmění podniku; jsou spojeny se setrvalým zájmem o podnik a vlivem na jeho management; PI jsou spojeny s předáváním technologií a know-how;

Přímé zahraniční investice (PZI):

Investorovi umožňují aktivní účast na kontrole a řízení podniku v zahraničí (kontrola 10 – 20% vlastnictví základního jmění podniku); dle MMF i OECD se za přímou investici vlastnictví považovány alespoň 10% akcií či hlasovacích práv; PZI jsou spojeny se setrvalým zájmem o zahraniční podnik a vlivem na jeho management; PZI jsou spojeny s předáváním technologií a know-how; lze rozlišovat investice akviziční (získání již existujících firem) a výstavby na zelené louce; PZI nevyvolávají fin. Otřesy, krize a jsou méně náchylné ke zvratům; PZI obsahují prvky volby – kam investovat a co přesunout do zahraničí.

Přímý marketing

Souhrnný název pro marketingovou komunikaci, charakterizovanou přímým kontaktem mezi zadavatelem a adresátem – buď spočívajícím v přímém, adresném oslovení (např. personifikovaný direct mail, aktivní telemarketing apod.), nebo ve vyvolání přímé reakce adresáta (např. odpovědní zásilka, odpovědní kupóny, teleshopping, neadresný mailing aj.); základním principem přímého marketingu je práce s databázemi klientů či potenciálních klientů, jejich třídění, systemizace a vytěžování (data mining) s cílem učinit nabídku co nejpřesněji vyhovující konkrétní skupině oslovených; přímý marketing je zdrojem customer relationship managementu (CRM).

Přímý marketing 2

Různé druhy zásilkového a dodávkového obchodu až do bytu zákazníků.

Přímý prodej

Jedná se o nejstarší a nejosobnější formu prodeje, která se praktikovala už v dávných dobách prostou směnou určitého zboží či služeb za jiné. Dnes ji provádějí uhlazení profesionálové vyzbrojeni počítači a multimediálními prezentacemi a připadá na ni značný objem obratu zboží.
Při přímém prodeji prodejce nakupuje zboží za velkoobchodní (či zvýhodněné) ceny a poté je nabízí přímo zákazníkovi-spotřebiteli.

Příprava zboží k prodeji

Příprava zboží k prodeji spočívá zejména v úpravě zboží, tj. porcování, vážení, vybalování, označování cenou, v doplňování zboží do výstavního zařízení na prodejní ploše.

Přípravny masa

Pracoviště kde se porcuje maso pro konečného spotřebitele.

Přirozená dělba trhu

Dělení trhu, které vzniká přirozenou cestou, samostatně a svévolně.

Přirozený úbytek zboží

Ztráty, které vznikají přirozeným úbytkem zboží (např. sesycháním, vypařováním, atd.)

Příruční sklad

Sklad rezervního zboží sloužící k okamžitému pokrytí prodejních požadavků zboží na prodejně, popř. ke krátkodobému uskladnění prodejního zboží na prodejně.

Privatizace

Deetatizace, odstátnění - převod státního majetku do vlastnictví fyzických a nestátních právnických osob (např formou prodeje, převodu, restitucí).

Prodej (předání) licence

Smluvní spojení mezi výrobcem, VO či podnikem služeb a nezávislými podnikateli; poskytovatel garantuje práva na používání a výlučného prodeje výrobku či služeb v určitém teritoriu.

Prodej potřeb pro kutily a zahrádkáře

Prodej produktů a služeb uspokojující potřeby domácích, popř. drobných řemeslníků a zahrádkářů.

Prodej přes ulici

Prodej různých výrobků přímo na ulici (suvenýry, párek v rohlíku, atd.)

Prodej přes ulici 2

Nakoupené jídlo není konzumováno v provozně, ale jinde.

Prodejní automaty

- 2 % všech maloobchodních prodejů
- do 6 % v Japonsku
-doplňkový prodej (někdy je seskupeno více automatů na jednom místě)
stravování (studení, teplé nápoje, cukroviny, studené přesnídávky)
jednoduchého sortimentu.

Prodejní doba

Doba, po kterou je prodejna otevřena zákazníkům.

Prodejní nátlak

Osobní návštěva prodejního zástupce u potenciálního klienta.

Prodejní plocha

Jedná se o plochu obchodu na které se uskutečňuje prodej zboží. Nelze sem počítat velikost skladu a zázemí.

Prodejní plocha 2

Plocha, která je určena k prodeji zboží.

Prodejní plocha supermarketů

Plocha, která slouží k prodeji zboží, většinou 400m2

Prodejní síť

Souhrn obchodních partnerů, kteří nabízejí společné distribuované značky.

Prodejní sklady (demigrosisté)

Současný prodej pro živnostníky, maloobchodníky, velké firmy i pro konečného spotřebitele. Patří sem sklady paliv, stavebnin, řeziva atd.

Prodejní vzorek

Ukázka našeho produktu, většinou ve zmenšeném množství, mělo by zaujmout a motivovat k nákupu našeho produktu, je to součást podpory prodeje.

Prodejní vzorek 2

Určitý produkt, který je prodáván a slouží k nějakému průzkumu.

Produktová komunikace

Komunikace zaměřená na prezentaci konkrétních produktů či služeb firmy (marketingových nabídek); hlavním cílem produktové komunikace je podpora prodeje (jde zpravidla o cíle krátko- až střednědobé); produktová komunikace využívá různých disciplin marketingové komunikace, jak nadlinkových (reklamy), tak podlinkových (public relations, directmarketingu, promotion ad.)

Produktový marketing

Obecné označení marketingových aktivit zaměřených na podporu prodeje konkrétního produktu či služby; pro produktový marketing lze využívat stejných nástrojů jako pro korporátní komunikaci, liší se pouze konkrétní obsah, případně volba médií.

Proforma faktura

Pojem proforma faktura je vžitý název, který se obvykle používá pro označení neúčetní písemnosti, která časově předchází skutečný účetní doklad např. fakturu.
I z pohledu plátce DPH je pojem proforma faktura neúčetním dokladem bez vlivu na daň. Proforma faktura obsahuje zpravidla veškeré předepsané náležitosti účetního, resp. běžného daňového dokladu. Údaje však mají pouze informativní charakter a slouží např. jako podklad pro rozhodnutí o uzavření obchodní operace. Proforma faktura musí být označena jako neúčetní písemnost bez vlivu na daň. Proforma faktura není daňovým dokladem.

Projekční kooperace

Spolupráce na projektech.

Prokurarektažiro

Je prokuraindosament, k němuž je připojena doložka „nikoli na jeho řad“.

Prokurista

Zmocněnec, kterému byla udělena prokura a je tak oprávněn ke všem úkonům při provozu podnikové činnosti zmocnitele.

Prolongační doložka

Je doložka, kterou majitel směnky posouvá splatnost směnky na dobu pozdější.

Promotion

Podpora prodeje, každá forma komunikace, kterou používá firma k informování, přesvědčování nebo připomenutí lidem svých výrobků, služeb, image, myšlenek, angažovanosti v obci nebo vlivu na společnosti, mezi tyto formy patří reklama, osobní prodej a propagace.

Pronájem

Jest smlouva, kterou slibuje jeden (pronájemník) druhému (nájemníkovi) poskytnouti užívání předmětu nezuživatelného na čas za to, že se druhý jemu zavazuje k určité peněžné úplatě. Předmětem nájemným mohou býti nejen věci, movité i nemovité, nýbrž také práva užívací, na př. právo požívací, práva živnostenská nebo veřejné berně. Smlouva nájemná jest smlouvou o [Nájem] v užším smyslu nebo smlouvou pachtovní podle toho, zdali lze užívati předmětu nájemního, aniž třeba jej dále vzdělávati, či zda lze ho upotřebiti jen jistým přičiněním (za účelem získání plodů nebo jiného důchodu). Srv. § 1090, 1091, 1093 obč. zák. Úplata, kterou má plniti nájemník, nájemné n. pachtovné, musí záležeti v určité summě peněžní. Je-li smluveno, že úplata za užívání věci má záležeti v poměrné částce těžených užitkův, jest smlouva tato (smlouva partiární, colonia partiaria) podle římského práva smlouvou nájemní, podle rakouského však smlouvou společenskou (§ 1103 obč. z.). Ze smlouvy nájemné vycházejí pro strany tyto vzájemné závazky. Pronájemník jest zavázán věc nájemníkovi k užívání odevzdati a ji jemu ponechati po dobu nájemní. S povinností tou srovnává se právo nájemcovo užívati věci po čas smluvený náležitým způsobem. Může jí sám užívati neb užívání jinému přepustiti. Jmenovitě jest nájemníkovi volno věc zase dále pronajmouti (v podnájem dáti), na kolik se to může státi beze škody pronájemníkovy, nebo není-li to ve smlouvě zvláště zapověděno. Je-li smlouva o [Nájem] neb o pacht zapsána do veřejných knih pozemkových, působí právo užívací nájemcovo n. pachtýřovo nejen proti pronájemníkovi, nýbrž i proti každému jeho nástupci ve vlastnictví věci nájemné. Pronájemník jest dále zavázán udržovati věc v dobrém stavu na svůj vlastní náklad a má nájemníkovi nahraditi náklad od tohoto na věc učiněný, byl-li nezbytně potřebný nebo k zjevnému převládajícímu užitku nájemcovu. Nájemník jest povinen platiti nájemné, a to, není-li co jiného smluveno, teprve po projití doby nájemní, při nájmu jednoročním nebo delším po půlletích. Pro pohledávání nájemného nebo pachtovného přísluší pronájemníkovi místnosti a propachtovatelovi pozemku zákonné zástavní právo, tomuto na dobytku a hospodářském nářadí i úrodě, nalézajících se na statku nájemném, onomu na svršcích nájemníkových, vnesených do místnosti. Nemůže-li nájemník věci naprosto nebo jen částečně užívati, osvobozuje se úplně nebo částečně od povinnosti platiti nájemné nebo pachtovné. Věci najaté má nájemník řádně užívati a ji bedlivě opatrovati, jsa v příčině té odpověden za všeliké provinění vlastní i podnájemníkovo. Ze škody nahodilé není však práv, leč by byl nebezpečí náhody zvláště na se vzal. Po skončeném nájmu jest povinen vrátiti věc pronájemníkovi, jak ji byl obdržel. [Nájem] se končí zkázou.

Propagace

Všechny techniky, které organizace používají ke komunikaci se zákazníky a prosazování svých služeb.

Proportion

Proporcionalita; model uspořádání výstavky zboží, podle tohoto modelu musí být každý prvek výstavky v rovnováze s ostatními prvky a s celou kompozicí výstavky.

Protest

Notářské osvědčení, že směnka nebyla zaplacena.

Protimonopolní zákon

Je to zákon na ochranu hospodářské soutěře,omezuje monopolizaci ekonomiky tím, že zakazuje určité konkrétní chování firem(například jejich spojování, dohody o cenách apod.) V české republice působí v této oblasti Úřad na ochranu hospodářské soutěže.

Provize

Odměna za zprostředkovatelskou činnost obchodního zástupce nebo jednatele, popřípadě dohodce; u komisionáře se nazývá komise, u dohodce dohodné; určena zpravidla pevným procentem z dosaženého prodejního obratu. Viz také delcredere.

Provozní doba

Doba, po kterou je prodejna otevřena zaměstnancům a dodavatelům.

Provozování živnosti průmyslovým způsobem

Živnost je provozována průmyslovým způsobem, jde-li o činnost
a) zahrnující v rámci jednoho pracovního procesu více dílčích činností, které samy o sobě naplňují znaky živnosti,
b) využívající organizačního oddělení výkonu dílčích prací, postupů nebo úkonů, zejména od řídících a obchodních prací, a členění těchto prací, postupů nebo úkonů podle jednotlivých profesí.

Provozovna

Která je určena pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům musí být trvale a zvenčí viditelně označena také jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny
prodejní nebo provozní dobou určenou pro styk se spotřebiteli, nejedná-li se o stánek nebo obdobné zařízení kategorií a třídou u ubytovacího zařízení poskytujícího přechodné ubytování.

Průhled

Průhledy do prodejní místnosti umožňují zákazníkovi nahlížet do prodejní místnosti, vybízejí touto formou ke vstupu. Nelze je však na rozdíl od výkladních skříní (výloh) využít pro prezentaci zboží.

Průkaz živnostenského oprávnění

Podle Zákona o živnostenském podnikání jsou průkazem živnostenského oprávnění živnostenský list a koncesní listina.

Průměrná mzda

Představuje podíl mezd bez ostatních osobních nákladů připadající na jednoho zaměstnance evidenčního počtu za měsíc. Do mezd se zahrnují základní mzdy a platy, příplatky a doplatky ke mzdě nebo platu, prémie a odměny, náhrady mezd a platů, odměny za pracovní pohotovost a jiné složky mzdy nebo platu, které byly v daném období zaměstnancům zúčtovány k výplatě.

Průměrná zásoba zboží

Minimální zásoba zboží (stav před dodávkou, resp. nejnižší stav ve sledovaném období) plus
stav zásob po dodávce resp. nejvyšší stav zásob v období/2

Průměrný počet pracovníků

Počet pracovníků na určitou jednotku, zpravidla odpovídá nějaké obvyklé hodnotě.

Prvotní platební neschopnost

Insolvence; výsledek nedobrého hospodaření podniku, vymezuje se jako převis závazků po lhůtě splatnosti nad pohledávkami po lhůtě splatnosti.

Psi

Představují jeden ze 4 kvadrantů matice růstu – podílu; jsou to podnikatelské aktivity a
výrobky s nízkou mírou růstu a s malým podílem na trhu; některé dokážou vyprodukovat
dostatek tržeb na své udržení, ale nejsou příslibem většího přílivu hotovosti; produkují nízké
zisky nebo dokonce ztráty.

Psychological pricing

Způsob tvorby cen, který bere v úvahu psychologické faktory chování spotřebitelů; oslovuje tak preference a emoce potenciálních zákazníků; mezi tyto způsoby tvorby cen patří stanovení ceny zakončené sudou nebo lichou číslicí, prestižní cena, cenový vůdce, tvorba cen srovnáváním s cenou konkurence a cenová řada.

Public relations

Public relations [pablik rilejšnz], cílevědomé ovlivňování veřejnosti s využitím sociologie a psychologie. Public relations vznikl v USA; jeho zakladatelem je Ivy Ledbetter Lee (1877 – 1934), který v Deklaraci principů vyslovil přesvědčení, že vztah instituce k veřejnosti a naopak není možné ponechat náhodě.
Soubor nástrojů sloužících ke komunikaci firmy s médii a dalšími cílovými skupinami, např. municipalitami, státními orgány, zákonodárci, akcionáři, prodejci apod.; PR představuje méně nákladnou formu komunikace, jejíž účinek se posiluje, je-li časově a obsahově propojena se souběžnými reklamními či direktmarketingovými kampaněmi; PR je vhodné jak pro korporátní komunikace, tak pro podporu komunikace produktové; specifickými formami PR jsou krizová komunikace a lobování.

Publicita

Neplacená složka programu public relations maloobchodního podniku; snaží se ovlivnit spotřebitele zprávami o podniku; nevyužívá placené reklamy.

Publicity

Publicita; neplacená složka programu public relations maloobchodního podniku; snaží se ovlivnit spotřebitele zprávami o podniku; nevyužívá placené reklamy.

Publicity release

Informace vhodné ke zveřejnění; informace pro spotřebitele; předávány hromadným sdělovacím prostředkům v naději,že tyto prostředky využijí předané informace jako zprávy pro veřejnost.

Pull princip

Uspořádání materiálového toku mezi dvěma články logistického řetězce, kde předcházející článek odesílá dávku materiálu až v okamžiku, kdy odebírající článek avizuje svoji připravenost ji zpracovat (uskladnit, zabalit, naložit, apod.). Opakem je Push princip, kdy předchozí článek odesílá bez zřetele na aktuální stav odebírajícího článku.

Pultový prodej

Prodej zboží přes prodejní pult.

Purchase credit

Spotřebitelský úvěr; zákazník kupuje zboží na úvěr, tj. v okamžiku nákupu nezaplatí plnou dlužnou částku, úrok z dlužné částky může, ale nemusí být účtován.


Stránka:  1  2  3  4  5  6  7  8  (Další)
  VŠE