Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
P |
---|
Pansexualismusje podstatou psychoanalytické teorie. Jedná se o představu, že veškeré lidské jednání vychází ze sexuálního pudu. | |
Parézaneúplné ochrnutí | |
Percepcevnímání | |
Periferní nervový systémSkládá se z nervových spojů, které spojují mozek a hřbetní míchu s ostatními částmi těla. Dělí se dále na část somatickou a autonomní. | |
Perinatálnív období porodu | |
Perseveraceulpívání | |
Plegieúplné ochrnutí | |
Počitkový práhSmyslové podněty mají určité rozmezí, v němž při vnímání vedou ke vzniku počitku. Toto rozmezí ohraničuje dolní a horní počitkový práh, nad nimiž již počitky nevznikají nebo mění svůj charakter. Jde o podněty podprahové a nadprahové (viz slovník). | |
Podprahový podnětJedná se o podnět, který má nižší intenzitu, než jakou je jedinec schopen si uvědomovat. Takový podnět nevyvolá počitek. Minimální intenzita podnětu, která je ještě schopna vyvolat počitek, se nazývá dolní počitkový práh. Podněty pod touto hranicí jsou tzv. podněty podprahové, které si jedinec neuvědomuje, ačkoli na psychiku a organismus působí. | |
Polemizovatdohadovat se | |
Polygennízávislý na působení více genů | |
Postnatálnípo narození | |
Posttraumatickýpo traumatu, následkem traumatu | |
Pragmatickávztahující se k praktickému využití řeči | |
Pragmatickýzaměřenost na efekt, na užitek | |
Predikcepředpověď | |
Pregenitální sexualitapodle psychoanalytické teorie se jedná o rané fáze vývoje lidského jedince - fázi orální, anální, falickou a latentní. Je zaměřena autoeroticky. | |
Prelingválnípřed osvojením řeči | |
Prenatálnípřed narozením | |