Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
P |
---|
Pamatováníproces uchovávání zakódovaných informací v paměti. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Paměť bezprostředníuchovává informaci, která se v určitém okamžiku dostává ke smyslovým orgánům po dobu od zlomků sekund až po sekundy, je to jakoby fotografie objektů, které působí na smyslové orgány. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Paměť dlouhodobáslouží k zapamatování informací, o nichž předpokládáme, že je upotřebíme delší čas. Umožňuje vytváření vědomostí, dovedností, návyků, vytváří materiální základ pro pojmové a myšlenkové zpracování informací. Zkušenosti jsou zde zakódovány různým způsobem – verbálním, obrazovým, motorickým. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001; Vágnerová, M.: Úvod do psychologie; ÚMV pro UK HTF; Praha 1996) | |
Paměť druhovápaměť, která je zakódována a uchovávána v molekulách DNA, jejím prostřednictvím se dědí všechny vrozené činnosti. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Paměť individuálníslouží k uchovávání individuální zkušenosti člověka. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Paměť krátkodobáuchovává omezené množství informací v průběhu krátkého časového intervalu (sekundy až desítky sekund). (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Paměť logickáje kombinací logiky a mechanické paměti. Účast myšlenkových operací přispívá pozitivním způsobem k zakódování, ale usnadňuje i reprodukci. Tzn. snažíme se vniknout do logické stavby látky, pochopit její smysl, vzájemné souvislosti, logicky ji utřídit do smysluplných souvislostí – to znamená učení s porozuměním. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001; Vágnerová, M.: Úvod do psychologie; ÚMV pro UK HTF; Praha 1996) | |
Paměť mechanickáoznačuje zapamatování bez porozumění smyslu, bez účasti logického zpracování materiálu (např. telefonní číslo). Osvojení látky se děje pouhým opakováním. Mechanická paměť převládá v předškolním věku a na počátku mladšího školního věku. Je důležitá i v pozdějším věku k osvojení např. básně, historických údajů atd. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001; Vágnerová, M.: Úvod do psychologie; ÚMV pro UK HTF; Praha 1996) | |
Paměť názornáoznačení pro souhrn pamětí daných typem využívaných analyzátorů, jako je zrak, sluch, dotek, chuť, čich. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Paměť neúmyslná(spontánní, bezděčná) je počáteční formou paměti, která převažuje v dětství a vede k uchování osobně atraktivních informací. Neklademe si za cíl něco si zapamatovat a nepoužíváme k tomu ani zvláštních prostředků podporujících zapamatování, do vědomí se dostávají tedy i takové zážitky, které jsme neměli v úmyslu zapamatovat a vybavovat. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001; Vágnerová, M.: Úvod do psychologie; ÚMV pro UK HTF; Praha 1996) | |
Paměť obrazová(imaginární) zakódovaní informací v dlouhodobé paměti obrazovou formou. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Paměť operačníuchovává informace, které umožňují vykonat určitý výkon. Délku uchování určuje čas, potřebný pro činnost (operaci) v rozsahu sekund až desítek sekund. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Paměť slovně logickáje rozhodující v procesu osvojování si vědomostí, pojmů, logických vztahů, myšlenek, čísel, symbolů. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Paměť úmyslná(záměrná) je často regulovaná vůlí. Je důležitá vzhledem k záměrnému učení, kdy si klademe za cíl si něco zapamatovat a vynakládáme k tomu určité volní úsilí. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Paměťové procesyZapamatování (vštípení) prostřednictvím tohoto paměťového procesu (fáze) se uskutečňuje vštěpování nového materiálu. Pamatování (podržení v paměti, uchování paměťového materiálu, retence). (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Pansexualismusje podstatou psychoanalytické teorie. Jedná se o představu, že veškeré lidské jednání vychází ze sexuálního pudu. | |
Pareidolieschopnost vyvolat si ve fantazii příjemné a jasné iluzorní prožitky, úryvky melodie, obrazy lidí, zvířat, při podnětech jako je hukot vlaku, skvrna na zdi, mraky na obloze apod. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Parézaneúplné ochrnutí některých částí těla, např. při hysterii, tj. i bez organického podkladu. Někdy též jako částečné ochrnutí psychických funkcí. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Patlavostvada řeči projevující se nesprávnou výslovností hlásek a hláskových skupin. Dělí se na patlavost hláskovou, slabikovou a slovní. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |