Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  (Další)
  VŠE

N

Na řad

Doložka znamenající, že se směnkou či cenným papírem je dovoleno obchodovat na kapitálovém trhu.

Nabídka zboží

Nabídka zboží znamená informování zákazníka o sortimentu jednotky, při obsluze (prodejním rozhovoru) zjištění přání zákazníka, nabídka vhodného druhu zboží, s využitím optické nabídky vystavením zboží, fotografií, katalogem, obrazovým záznamem.

Nadlinkové komunikace

Above-the-line (ATL); hovorové označení těch forem marketingové komunikace, které jsou zaměřeny na širokou veřejnost, zejména televizní, rádiové, tiskové a venkovní reklamy; původ pojmu spočívá v účetnictví reklamních agentur, kde „linka“ oddělovala reklamu v masmédiích, u nichž média platila agentuře provizi za zprostředkování reklamy – na rozdíl od komunikace podlinkové, kde provize neexistovala (toto rozlišení ztratilo na významu oddělením mediálních agentur od reklamních).

Nadnárodní podniky

Podnik v dané ekonomice může být limitován nějakými faktory
1) pokles odbytu
2) omezení nějakou legislativou – protimonopolní zákony
3) firmy zakládají svoji nadnárodní síť pro obcházení celních bariér a přizpůsobení se podmínkám na domácím trhu.
Vyvíjely se ve 4 etapách:
1) multinacionální model – 1. polovina tohoto století. Decentralizovně, národně soběstačné. Poznávání a využívání lokálních příležitostí. Znalosti rozvíjené a zachycované uvnitř každé jednotky. Řízení geografické.
2) internacionální model – nákladní konkurenční zdroje centralizované, ostatní decentralizované. Adaptace a využívání konkurenčních výhod mateřské společnosti. Znalosti rozvíjené v centru a transformované do zahraničních jednotek. Řízení obchodní.
3) globální model,
4) transnacionální model.

Nájem

Právní vztah založený nájemní smlouvou, jíž se pronajímatel zavazuje přenechat nájemci dočasně věc, aby jí užíval, popřípadě z ní bral užitky, a nájemce se zavazuje za to platit nájemné. Český. občanský zákoník termín nájem neužívá, ale upravuje místo nájmu osobní užívání bytů, jiných obytných místností, místností nesloužících k bydlení, pozemků a dále smlouvu o přenechání bytu (jiné místnosti) v rodinném domku, přenechání části bytu (dříve podnájem), přenechání nemovitosti k dočasnému užívání, smlouvu o poskytnutí ubytovací služby.

Nájemní sklad

Skladové plochy, které jsou pronajímány různým nájemcům.

Náklad

Náklady- peněžní částky, které podnik účelně vynaložil na získání výnosů (ne škody, manka, krádeže).

Náklady logistické

Logistické náklady jsou: náklady na řízení a systém, náklady na zásoby, náklady na skladování, náklady na dopravu a náklady na manipulaci.

Nákup pod jednou střechou

Poskytnutí a nabídka co možná nejširšího sortimentu zboží zákazníkům v jednom místě tzv. pod jednou střechou a zabezpečit tak zákazníkům maximální komfort nákupu, ve většině případů se jedná o obchodní domy a různé druhy marketů se širokým sortimentem.

Nákupní centrály

Nákupní centrály nebo také obchodní kontory vznikají jako nejvyšší stupeň vertikální kooperace obchodních firem. Filozofie je formulována ve smyslu spojení 3 - 11 obchodních firem z různých států. Členy se stávají především velké retailingové firmy, filiálky, obchodních domy, obchodních kooperace, spotřební družstva i velkoobchody, jejich cílem je společný nákup velkých objemů zboží za výhodné ceny, rozšíření sortimentu organizováním nákupu ve více zemích, zajištění úspěšnosti prodejních systémů ve více zemích a prodejnosti zboží z jiných států společně organizovaným marketingovým výzkumem i celkovou strategií, zavedení evropských značek zemí tj. vlastního značkového zboží, které se bude prodávat ve vlastní síti určité obchodní firmy ve více státech a bude podporovat image této firmy, využití společné logistiky pohybu zboží, zavedení celoevropského inkasa a podpory financování. Do skupiny obchodních kontor - nákupních centrál patří také družstevní nákupní centrála.

Nákupní chování

Chování, jednání konání a rozhodování kupujících v souvislosti s koupí určitého druhu zboží. Chování kupujících ovlivňuje řada vnějších i vnitřních faktorů. Rozhodování kupujícího prochází etapou poznání problému, což znamená uvědomění si své potřeby, etapou hledání informací z osobních zdrojů a sdělovacích prostředků, etapou zhodnocení alternativ což znamená porovnání a vybírání nejvhodnějšího řešení, etapou rozhodnutí o nákupu na základě vyhodnocených informací a následně etapou vyhodnocení nákupu, zda zákazník je s nákupem spokojen.

Nákupní družstva

Též konzumní nebo potravní; dodávají hl. předměty denní potřeby a potřeby pro domácnost.

Nákupní spád

Akční rádius a dostupnost maloobchodní jednotky, kdy vycházíme z územní analýzy při rozhodování umístění provozní jednotky, přičemž sledujeme docházkovou a dojížďkovou vzdálenost, časovou vzdálenost, charakter zástavby a hustotu osídlení, ekonomickou charakteristiku a strukturu obyvatel, stupeň a frekvenci poptávky, a další možné ukazatele ovlivňující množství poptávky spotřebitele v dané lokalitě.

Nákupní svazy

Mají za účel, aby určité potřeby (na př. potraviny při tzv. konsumních spolcích) sdružených
malých podniků nakupovány byly pro všechny společně ve velkém.

Náležitosti směnky

Podle zákona musí směnka k tomu, aby by platná a umožnila tak jejímu majiteli uplatnění příslušných práv na úhradu dané finanční částky, obsahovat některé základní náležitosti:
doslovné označení, že jde o "směnku" v textu listiny a vyjádřené v jazyce, ve kterém je tato listina sepsána:
- bezpodmínečný příkaz zaplatit určitou peněžní sumu,
- jméno (u fyzických osob i adresa) toho, kdo má platit (tzv. směnečníka) - u cizí směnky,
- údaj o splatnosti,
- údaj místa, kde má být placeno,
- jméno toho, komu nebo na jehož řad* má být placeno,
- datum a místo vystavení směnky,
- podpis výstavce (nemusí být jméno, stačí i podpis, byť by byl nečitelný).
(* směnka na řad je obchodovatelná, převoditelná na další osobu)

Národní trh

Trh v dané ekonomice, domácí trh.

Násilné převzetí

Převzetí firmy pomocí nákupu většiny jeho akcií. odkup dlužných závazků firmy která je bez likvidity a tím převzetí moci ve vedení firmy, nebo také odkup nadpoloviční většiny akcií podniku a tím získání majoritního podílu při rozhodování o činnosti firmy

Názoroví vůdci

Lidé z různých sociálních skupin, kteří mají mimořádný vliv na názory ostatních lidí.

Nedobytná pohledávka

Pohledávky, které nebyli proplaceny a jejich plnění se už nepředpokládá.

Nedokončená výroba

Představuje zhotovované výrobky, které již prošly jedním či více výrobními stupni a nejsou již materiálem, ale ani nedokončeným výrobkem.


Stránka:  1  2  (Další)
  VŠE