Nadnárodní podniky

Podnik v dané ekonomice může být limitován nějakými faktory
1) pokles odbytu
2) omezení nějakou legislativou – protimonopolní zákony
3) firmy zakládají svoji nadnárodní síť pro obcházení celních bariér a přizpůsobení se podmínkám na domácím trhu.
Vyvíjely se ve 4 etapách:
1) multinacionální model – 1. polovina tohoto století. Decentralizovně, národně soběstačné. Poznávání a využívání lokálních příležitostí. Znalosti rozvíjené a zachycované uvnitř každé jednotky. Řízení geografické.
2) internacionální model – nákladní konkurenční zdroje centralizované, ostatní decentralizované. Adaptace a využívání konkurenčních výhod mateřské společnosti. Znalosti rozvíjené v centru a transformované do zahraničních jednotek. Řízení obchodní.
3) globální model,
4) transnacionální model.

» Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu