Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
K |
---|
Katabolismusodbourávání struktur a uvolňování energie | |
Katecholaminynervové přenašeče, které slouží k aktivaci určitých funkcí | |
Kategorizacezařazování objektů do určité skupiny | |
Kinestetickýpohybový, týkající se pohybu | |
Kognitivnípoznávací | |
Kognitivní psychologieTéž poznávací psychologie. Vznikla v USA v pol. 60. let. Ovlivnila ji teorie verbálního učení, inženýrská psychologie, dále teorie informace, věda o počítačové technice a lingvistika. Pojem kognitivní psychologie není v psychologii užíván jednoznačně. V širším smyslu slova je takto označována psychologie poznávacích procesů (poznávání), která se vydělila z neobehaviorismu. V užším smyslu jde o psychologický směr, přijatý též v Evropě, odmítající výzkum chování zvířat. Zaměřila se na studium „černé schránky“, především na procesy zpracovávající informace. Chování chápe jako vnější projev vnitřních psychických jevů. Vychází z laboratorních experimentů. Představiteli směru jsou S. M. Kosslyn a R. M. Shepard. | |
Kolapsnáhlé selhání organizmu | |
Kompenzacevyrovnání, náhrada | |
Kompetenceschopnost, způsobilost, kvalifikace | |
Komplexnícelkový, souhrnný | |
Komunikacedorozumívání, výměna informací | |
Konstantnoststálost, neměnnost | |
Kontextsouvislost | |
KonverzeObranný nevědomý mechanismus. Přesun psychických potíží do tělesných poruch (např. hysterické ochrnutí či oslepnutí, které není výsledkem organického onemocnění) | |
Koordinaceuvedení do vzájemného souladu | |
Koordinovanýspojený, společně řízený | |
Kvadruparézačástečně ochrnutí všech končetin | |