Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
A |
---|
Abstraktnízobecněný, vyvozený, nevázaný na určité případy | |
Adaptacepřizpůsobení | |
Adekvátnípřiměřený, odpovídající | |
Adolescencedruhá fáze období dospívání, trvá od 15 do 20 let | |
AferentníDostředivý, centripetální. Jedná se o směr od periférie k centru. Cesta vzruchu vedená dostředivými nervovými drahami do ústředí v míše nebo mozku. Opakem je eferentní (viz slovník). | |
Aktivačně motivační vlastnostiVyjadřují, proč člověk provádí určitou činnost, proč se chová určitým způsobem. Vedou jak k činnosti, tak i k nečinnosti. | |
Alexitýmienarušené porozumění a vyjádření vlastního emočního prožívání | |
Ambivalenceprotichůdnost, protikladnost | |
Ambivalentníprotikladný | |
Amnézieporucha paměti, výpadek paměti | |
Anální fázePodle psychoanalytické teorie jde o druhou z fází vývoje libida, která následuje po fázi orální. Nastupuje kolem 2. roku života, primárním místem pocitů slasti je anus, konečník (vypuzování a zadržování stolice) | |
Analytická psychologietéž Hlubinná psychologie. Částečně navazuje na psychoanalytickou teorii. Zdůrazňuje však vedle individuálního vědomí (a nevědomí) i existenci vědomí (a nevědomí) kolektivního, utvořeného historicky, přejatého od předků. Jeho obsahem jsou archetypy, nejstarší typické zkušenosti lidstva. | |
Analýzarozbor; rozbor celku na jednotlivé části | |
Analyzátorfunkční jednotka vnímání, která zpracovává vnější a vnitřní vzruchy na počitky. Každý analyzátor se skládá: z periferní části, zde se nachází receptor (čidlo), v němž vyvolá podnět nervový vzruch; dále z aferentních (dostředivých) nervů a ze specifických center (ústředí) v kůře mozkové. Činnost analyzátorů probíhá reflexně a tvoří fyziologický základ počitků. Podnět svým působením vyvolá v receptoru nervový impuls, tj. vzruch, který putuje dostředivými nervy a dráhami do jednotlivých oblastí mozku, kde se nachází ústředí analyzátorů. Zde vzniká korovou analýzou vzruchů počitek. Analyzátory lze rozdělit podleumístění receptorních zakončení na: vnější (exteroreceptory) a vnitřní (interoreceptory), které se dělí na další podskupiny – viz slovník. | |
Anticipacepředjímání, očekávání | |
Asimilacesplynutí | |
Asociacevztah mezi duševními obsahy, např. mezi představami, pocity, pojmy, apod. viz též Volná asociace | |
Aspiraceúroveň cílů, o jejichž dosažení jedinec usiluje | |
Atraktivitapřitažlivost | |