Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
E |
---|
Edémotok | |
EferentníOdstředivý. Nervová dráha vedoucí od nervového centra k periférii. Opakem je aferentní (viz slovník). | |
Egocentrismussoustředění na sebe | |
Emancipaceosamostatňování, odpoutání | |
Emoceširší pojem než city, prožitky obecně | |
Emočnícitový | |
Empatievcítění | |
Erospodle psychoanalytické teorie jde o erotický, sexuální pud, pud k životu, jeden ze dvou základních pudů (viz též Thanatos). Řídí vývoj lidské osobnosti, nachází se v nevědomí (též Libido). | |
Etiologiepříčina | |
Exogennívnější | |
Experimentální psychologieVychází z poznatků získaných na základě experimentů, zkoumá procesy společné člověku i některým subhumánním živočichům - především vnímání, učení, paměť, řešení problému a motivaci. V Čechách byla zal. 1. experimentální laboratoř v r. 1911-1912 (M. Rostohar). Základy tomuto směru položil W. Wundt. | |
Experimentovatzkoušet | |
ExteroreceptoryReceptory podávající informace o vnějším světě. Dělí se na dálkové (počitky zrakové, sluchové, čichové) a dotykové (počitky chuťové, tlakové, tepelné a bolestivé). | |
Extraverzezaměření navenek | |
Extroverzepojem užívaný původně v typologii C.G. Junga, jedna část ektopsýché (= vnější části osobnosti), opakem je introverze. Polarita introverze - extroverze je také jednou z dimenzí temperamentu teorie Eysencka (druhou je stabilita - labilita či neuroticismus) | |