Služby nabízené v obchodě
Požadavky na absolvování
SLUŽBY NABÍZENÉ V OBCHODĚ
1.Úvod
Abychom získali, nebo udrželi zákazníka je nutné, kromě výrobků, nabídnout také služby, kterými se budeme odlišovat od konkurence. Pokud se o kupující řádně postaráme
a poskytneme jim veškerý komfort, budou se k nám rádi vracet a tím nám přinášet další zisky. Samozřejmě, že není možné poskytovat služby, které by nám přinášely větší náklady, než by byly tržby.
2.Vlivy působící na rozvoj služeb
- změny ve způsobu života
- dosažení vyššího stupně životní úrovně
- zvýšená zaměstnanost žen
- větší vybavenost domácností předměty dlouhodobé spotřeby
3.Vliv služeb na cenu
Služby mohou, ale také nemusí navýšit cenu výrobku. Zvýšená cena výrobku může odradit jistou skupinu zákazníků, ale většina zákazníků si toho buď nevšimne, nebo vezmou zvýšenou cenu výrobku jako daň za lepší služby s ním spojené. Zákazník je konfrontován tím, že si k ceně výrobku připočítá jistou částku a má nadstandardní služby, které může efektivně využít nebo může ušetřit a pak o tyto služby přichází. Jako kvalitní lákadlo pro zákazníky
a reklamní trik slouží služba navíc zadarmo.
4. Druhy služeb
4.1. Služby zdarma
- přizpůsobení prodejní doby potřebám zákazníků
- rychlost a kvality obsluhy
- poskytování různých receptů s ochutnávkami
- návody na používání zboží, předvádění výrobků, poradenská služba, besedy s odborníky
- opravy nakoupených předmětů v záruce, poskytování vzorků
Toto vše slouží k propagaci a k vytváření dobrého jména provozovny.
4.2. Placené služby
- odvoz zboží do bytů
- úprava oděvů
- střihová služba
- instalace, montáž zakoupeného zboží přímo u zákazníka doma
- seřízení a oprava sportovních předmětů
- roznáška potravinářského zboží
- půjčovna průmyslového zboží
- zásilkový prodej
- splátkový prodej
4.3. Služby spojené s nákupem zboží (placené)
- úschovna zavazadel
- šatna
- dětský koutek, občerstvení
- parkoviště (u obchodních domů většinou nejsou placená)
- služby peněžních ústavů
- poskytování spotřebitelských úvěrů
5. Konkrétní služby nabízené ve vybraných řetězcích
5.1. Hypernova
- dárkové poukázky (zákazníci je mohou použít na nákup libovolného zboží v prodejnách Hypernova a Albert v celé ČR)
- rozvoz do domu zdarma (rozměrné zboží ze sortimentu elektro rozvážejí
do vzdálenosti 25 km zdarma)
- možnost výměny nepotravinářského zboží (nejsou-li zákazníci spokojeni s nepotravinářským zbožím, mohou je do 14 dnů nepoškozené a v originálním balení přinést a zboží jim bude vyměněno nebo vráceny peníze)
- přijímání platebních karet
- splátkový prodej
- platba v cizí měně
- vlastní značka Hypernova (hypermarkety Hypernova nabízejí zákazníkům kvalitní zboží stejnojmenné vlastní značky za velmi příznivé ceny)
5.2. Tesco
- recepty
- fotosběrna (objednávka vyhotovení digitálních fotografií z pohodlí domova)
- finanční služby (téměř jakékoliv zboží je možné pořídit na splátky)
- dárkové poukázky
- rozvoz zboží zdarma
- distribuce reklamních letáků
- možnost platba pomocí stravenek
5.3. OBI
- dárkové poukázky, dovoz zboží
- finanční služby, lepení hran
- míchání barev, přijímání platebních karet
- přířez dřeva, půjčovna přívěsných vozíků
- výroba klíčů
- výměna zboží
- šicí centrum – zdarma šití při zakoupení dekorační látky nebo záclony
- služby zákazníkům – zaměstnanci ochotně odpovídají na otázky zákazníků
- návodové sešitky - každý zákazník dostanete jednoduché návody krok za krokem,
jak postupovat při kutilských pracích
5.4. Baumax
- půjčovna, broušení nářadí
- dřevo na míru
- rámování obrazů
- montážní, poradenský, opravárenský, objednávkový servis
- doprava
- záruka kvality, bezhotovostní platba, poukázky
- garance vrácení peněz
- informační servis, finanční služby
- míchání barev
5.5. Ikea
- plánovač prostor (v obchodě jsou umístěny počítače s programem na plánování kuchyní)
- šití na přání
- finanční služby (koupě na splátky, spotřebitelský úvěr atd.)
- zábava pro děti (kuličkový ráj, soutěže pro děti, vozíky na děti atd.)
- dárkové karty – na ně je možné vložit částku a nechat naše známe, aby si vybrali dárek podle svých představ
- 90 nocí na vyzkoušení matrace
- přeprava zboží
- montážní, instalační služby
- možnost vrácení již zakoupeného zboží
- prodloužená záruka na dobu 3 let
Prodejny (Lídl, Penny Market, Billa atd.), které jsou zaměřeny na zboží denní potřeby, poskytují menší rozsah služeb, než třeba výše uvedené řetězce.
6. Závěr
Každý obchod nabízí různé druhy služeb, ale v některých základních se shodují, jako jsou např. finanční služby, přeprava zboží, informační servis atd. Jak už jsem zmiňoval výše, každý řetězec se snaží nabízet odlišné služby tak, aby přilákal zákazníky. Obchodníci se snaží každého nalákat nato, že nabízejí některé služby zdarma, avšak toto může být pouze teoretické, ve skutečnosti je vše zahrnuto v ceně, ale není to pravidlem.
1.Úvod
Abychom získali, nebo udrželi zákazníka je nutné, kromě výrobků, nabídnout také služby, kterými se budeme odlišovat od konkurence. Pokud se o kupující řádně postaráme
a poskytneme jim veškerý komfort, budou se k nám rádi vracet a tím nám přinášet další zisky. Samozřejmě, že není možné poskytovat služby, které by nám přinášely větší náklady, než by byly tržby.
2.Vlivy působící na rozvoj služeb
- změny ve způsobu života
- dosažení vyššího stupně životní úrovně
- zvýšená zaměstnanost žen
- větší vybavenost domácností předměty dlouhodobé spotřeby
3.Vliv služeb na cenu
Služby mohou, ale také nemusí navýšit cenu výrobku. Zvýšená cena výrobku může odradit jistou skupinu zákazníků, ale většina zákazníků si toho buď nevšimne, nebo vezmou zvýšenou cenu výrobku jako daň za lepší služby s ním spojené. Zákazník je konfrontován tím, že si k ceně výrobku připočítá jistou částku a má nadstandardní služby, které může efektivně využít nebo může ušetřit a pak o tyto služby přichází. Jako kvalitní lákadlo pro zákazníky
a reklamní trik slouží služba navíc zadarmo.
4. Druhy služeb
4.1. Služby zdarma
- přizpůsobení prodejní doby potřebám zákazníků
- rychlost a kvality obsluhy
- poskytování různých receptů s ochutnávkami
- návody na používání zboží, předvádění výrobků, poradenská služba, besedy s odborníky
- opravy nakoupených předmětů v záruce, poskytování vzorků
Toto vše slouží k propagaci a k vytváření dobrého jména provozovny.
4.2. Placené služby
- odvoz zboží do bytů
- úprava oděvů
- střihová služba
- instalace, montáž zakoupeného zboží přímo u zákazníka doma
- seřízení a oprava sportovních předmětů
- roznáška potravinářského zboží
- půjčovna průmyslového zboží
- zásilkový prodej
- splátkový prodej
4.3. Služby spojené s nákupem zboží (placené)
- úschovna zavazadel
- šatna
- dětský koutek, občerstvení
- parkoviště (u obchodních domů většinou nejsou placená)
- služby peněžních ústavů
- poskytování spotřebitelských úvěrů
5. Konkrétní služby nabízené ve vybraných řetězcích
5.1. Hypernova
- dárkové poukázky (zákazníci je mohou použít na nákup libovolného zboží v prodejnách Hypernova a Albert v celé ČR)
- rozvoz do domu zdarma (rozměrné zboží ze sortimentu elektro rozvážejí
do vzdálenosti 25 km zdarma)
- možnost výměny nepotravinářského zboží (nejsou-li zákazníci spokojeni s nepotravinářským zbožím, mohou je do 14 dnů nepoškozené a v originálním balení přinést a zboží jim bude vyměněno nebo vráceny peníze)
- přijímání platebních karet
- splátkový prodej
- platba v cizí měně
- vlastní značka Hypernova (hypermarkety Hypernova nabízejí zákazníkům kvalitní zboží stejnojmenné vlastní značky za velmi příznivé ceny)
5.2. Tesco
- recepty
- fotosběrna (objednávka vyhotovení digitálních fotografií z pohodlí domova)
- finanční služby (téměř jakékoliv zboží je možné pořídit na splátky)
- dárkové poukázky
- rozvoz zboží zdarma
- distribuce reklamních letáků
- možnost platba pomocí stravenek
5.3. OBI
- dárkové poukázky, dovoz zboží
- finanční služby, lepení hran
- míchání barev, přijímání platebních karet
- přířez dřeva, půjčovna přívěsných vozíků
- výroba klíčů
- výměna zboží
- šicí centrum – zdarma šití při zakoupení dekorační látky nebo záclony
- služby zákazníkům – zaměstnanci ochotně odpovídají na otázky zákazníků
- návodové sešitky - každý zákazník dostanete jednoduché návody krok za krokem,
jak postupovat při kutilských pracích
5.4. Baumax
- půjčovna, broušení nářadí
- dřevo na míru
- rámování obrazů
- montážní, poradenský, opravárenský, objednávkový servis
- doprava
- záruka kvality, bezhotovostní platba, poukázky
- garance vrácení peněz
- informační servis, finanční služby
- míchání barev
5.5. Ikea
- plánovač prostor (v obchodě jsou umístěny počítače s programem na plánování kuchyní)
- šití na přání
- finanční služby (koupě na splátky, spotřebitelský úvěr atd.)
- zábava pro děti (kuličkový ráj, soutěže pro děti, vozíky na děti atd.)
- dárkové karty – na ně je možné vložit částku a nechat naše známe, aby si vybrali dárek podle svých představ
- 90 nocí na vyzkoušení matrace
- přeprava zboží
- montážní, instalační služby
- možnost vrácení již zakoupeného zboží
- prodloužená záruka na dobu 3 let
Prodejny (Lídl, Penny Market, Billa atd.), které jsou zaměřeny na zboží denní potřeby, poskytují menší rozsah služeb, než třeba výše uvedené řetězce.
6. Závěr
Každý obchod nabízí různé druhy služeb, ale v některých základních se shodují, jako jsou např. finanční služby, přeprava zboží, informační servis atd. Jak už jsem zmiňoval výše, každý řetězec se snaží nabízet odlišné služby tak, aby přilákal zákazníky. Obchodníci se snaží každého nalákat nato, že nabízejí některé služby zdarma, avšak toto může být pouze teoretické, ve skutečnosti je vše zahrnuto v ceně, ale není to pravidlem.
Naposledy změněno: pondělí, 27. ledna 2014, 11.57