Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  (Další)
  VŠE

R

Racionální

  1. založený na rozumu, rozumem pochopitelný, rozumový
  2. účelný, hospodárný.
    (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001)

Radikální

zásadní, rázný, nekompromisní

Realizace

uskutečňování

Ř

Řeč

  1. schopnost člověka vyjádřit členěnými zvuky obsah vědomí
  2. schopnost používat výrazové prostředky
    1. verbální – mluva, písmo,
    2. neverbální – posunky, mimika, gesta. Ve vnější řeči se rozlišuje tzv. složka expresivní (psaní) a impresivní (čtení).
      (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

R

Receptory

Specializované nervové buňky ve smyslových orgánech, svalech, kůži a kloubech, které vnímají fyzikální nebo chemické změny a transformují tyto údaje do nervových vzruchů. Tyto vzruchy jsou následně přenášeny senzitivními neurony do centrálního nervového systému. Receptory jsou specializovány pro příjem jen určitého druhu energie a skládají se ze smyslové buňky a z nervových vláken.

Reflex

o zavedení tohoto pojmu z r. 1508 se zasloužil R. Descartes. Reflex je automatická a často vrozená reakce na podnět, kterým je nervový impuls přicházející z receptoru do nervového centra a odtud do výkonného orgánu, jako je sval nebo žláza, aniž tento proces dosahuje úrovně vědomí. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Reflexivní

vztahující se k reflexu, bezděčný, neuvědomělý, mimovolní. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001)

Reflexní

bezděčný, neuvědomělý, mimovolní

Regenerace

náhrada, obnova. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Regrese

návrat na vývojově nižší stadium

Regulace

soubor (fyziologických) procesů udržujících stálost vnitřního prostředí (organizmu). (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001)

Regulace činnosti psychická

  1. biologicky jakékoli jednání vedoucí k dosažení ekvilibria a homeostáze, založené na vzájemně propojené činnosti nervové a humorální
  2. všechny složky psychické činnosti, které každodenními rituály, návyky a strukturací času pomáhají člověku dosahovat emocionální vyrovnanosti.
    (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Regulace neuroendokrynní

udržování stálosti vnitřního prostředí, a to nervovým systémem, který reaguje bezprostředně, specificky a krátce, a endokrinní, hormonální regulací, která nastupuje později, ale působí dlouhodobě. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Regulace neurohumorální

řízení organizmu prostřednictvím žláz s vnitřní sekrecí a nervové soustavy, je pomalejší než řízení nervové, např. adrenalin při stresu. Cílem je zpravidla znovu nastolení původního rovnovážného stavu, homeostázy, po jeho narušení. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Relaxace

stav uvolnění svalového a duševního napětí navozený prostřednictvím některé relaxační techniky, např. autogenního tréninku, aj. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Relevantní

významný, důležitý, odpovídající. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Reliabilita

spolehlivost, hodnověrnost. Při opakovaném měření se za stejných podmínek dosahuje týž výsledků. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001)

REM fáze

(z angl. „rapid eye movements“) je jednou z fází spánku, která se střídá s non-REM fází (viz slovník) u dospělých lidí asi po 90 minutách (cca 4-5krát za noc). Projevuje se rychlými očními pohyby za zavřenými víčky, vysokou aktivitou mozku a vybavením snů po probuzení. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001)

Reminiscence

zvláštní případ podržení v paměti, projevuje se v tom, že nejúplnější vybavení látky nenastává bezprostředně po naučení, ale až po určité době. Dle J. H. Jacksona (1880) záchvatové uvolnění vzpomínek z dávné minulosti. Vzpomínky, které se přesně opakují a svým obsahem i rozsahem bývají celkem chudé. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001; Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Praha: Portál 2004)

Retence

1 zadržení, udržení 2 uložení informace do paměti. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Retikulrní formace

oblast mozku. Síť nervových okruhů sahající od nižších částí mozkového kmene k thalamu. Řídí stav bdělosti a schopnost zaměřit pozornost na jednotlivé podněty. Funguje jako filtr, který povolí některým vjemům proniknout od receptorů až do oblasti mozkové kůry (do systému vědomí) a jiné blokuje. Stav našeho vědomí je tímto způsobem neustále ovlivňován procesem filtrace v retikulární formaci. (Atkinsonová, R.L. a kol.: Psychologie. Victoria publishing Praha 1995)

Retinoblastom

nádor sítnice

Rezignace

  1. vzdání se, pasivita. Lhostejný, případně odmítavý postoj k hodnotě dříve uznávané, preferované, který může i nemusí být provázen ztrátou identifikace s ní. V jistém smyslu jde o ztrátu aspirací.
  2. postoj povolnosti, vzdávání se snažení či boje v předtuše selhání či porážky. Trpný postoj, který se může vztahovat k politice, profesní či společenské kariéře i k soukromému životu.
    (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Praha: Portál 2004)

Rezignace dynamická

termín K. Horneyové pro vědomé, záměrné zanechání snažení jedince nalézajícího se v nevýhodné situaci. Odmítá porážku a čeká na případnou změnu situace. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Rezignace neurotická

dle K. Horneyové chorobné vyhnutí se, únik z konfliktu. Existuje r. trvalá: pasivita, nedostatek iniciativy v běžném životě. R. hektická: „uřícený styl života“, nutkavá potřeba po přemíře povrchních činností, a tím vyhýbání se hlubším konfliktům. R. rebelantská: trvalá zaměřenost proti okolním osobám, soc. vlivům, nebo proti vlastnímu rozhodování a jednání. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Rigidita

nepružnost

Rozdílový práh

Týká se schopnosti pociťovat rozdílnost mezi intenzitou dvou podnětů. Rozdílový práh se nazývá nejmenší rozdíl mezi dvěma podněty, který lze postřehnout.

Rozptýlenost

ztížené udržení pozornosti na jednom obsahu. Způsobuje ji buď přesycení jednotvárnou činností nebo rušení vnějšími podněty, ale i podněty vnitřními (např. únava, představy, myšlenky a pod.). S rozptýlenou pozorností se setkáváme často v období pubescence. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001)

Rozsah

(kapacita) je dán množstvím prvků, které můžeme při jejich současném výskytu postihnout. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001)

Rozšířené vědomí

Pojem, jemuž věnovala pozornost transpersonální psychologie (viz slovník). Podle St. Grofa jde o rozšířené vědomí „za navyklé hranice já a za prostor a čas“. Jevy rozšířeného vědomí provázejí různé mystické zážitky a transpersonální zkušenosti navozené metodami např. z jógy, buddhismu, taoismu, popř. kombinací různých prostředků. Pojetí rozšířeného vědomí je v podstatě založeno na propojení vědy a mystiky.

Roztržitost

nesoustředěnost, nepřítomnost duchem, zapomnětlivost vyvolaná příslušným soustředěním na určitý problém, konfliktem myšlenek či motivů, při nadměrné zátěži, vyčerpání nebo neurotickém onemocnění. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)


Stránka:  1  2  (Další)
  VŠE