Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Z

Zapamatování

proces, při kterém se v nervové soustavě uchovávají změny, stopy vjemů či nervová spojení. Jsou základem znovuvyvolání daného psychického zážitku. Prostřednictvím tohoto paměťového procesu (fáze) se uskutečňuje vštěpování nového materiálu. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001)

Zapomínání

označení změn v uchování a ve vybavení, ke kterým dochází v průběhu času od zapamatování. Atrofie mozkových stop a vyhasínání dočasných spojů. Proces, během něhož se ztrácí zřetelnost, přesnost a spolehlivost zapamatovaného; ovlivněno obsahem, důležitostí, rozsahem materiálu, časovým odstupem, trénovaností paměti. Nejdéle se uchovávají obecné představy, nejrychleji se zapomínají podrobnosti.(Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001)

Znovupoznání (rekognice)

různě rychlé a různě přesné rozpoznávání objektů a jevů při opětovném vnímání. Je to jednodušší, ontogeneticky mladší proces než vybavování a u dětí se objevuje až v druhé polovině prvního roku. Zato vybavování se objevuje již v prvních měsících života dítěte. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004)

Zoopsychologie

speciální psychologický obor zkoumající psychiku živočichů na různém stupni vývoje. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001)

Zpětná vazba

můžeme ji rozdělit na pozitivní a negativní. Pozitivní zpětná vazba je taková informace, která nám říká, že chování jedince či systému je na žádoucí cestě. Negativní zpětná vazba je informace vyslaná zpět k jedinci či instituci s cílem upozornit, že dochází k odklonu od žádoucího, předem vybraného cíle. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004)