Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
Z |
---|
Zapomínáníoznačení změn v uchování a ve vybavení, ke kterým dochází v průběhu času od zapamatování. Atrofie mozkových stop a vyhasínání dočasných spojů. Proces, během něhož se ztrácí zřetelnost, přesnost a spolehlivost zapamatovaného; ovlivněno obsahem, důležitostí, rozsahem materiálu, časovým odstupem, trénovaností paměti. Nejdéle se uchovávají obecné představy, nejrychleji se zapomínají podrobnosti.(Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Znovupoznání (rekognice)různě rychlé a různě přesné rozpoznávání objektů a jevů při opětovném vnímání. Je to jednodušší, ontogeneticky mladší proces než vybavování a u dětí se objevuje až v druhé polovině prvního roku. Zato vybavování se objevuje již v prvních měsících života dítěte. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Zoopsychologiespeciální psychologický obor zkoumající psychiku živočichů na různém stupni vývoje. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001) | |
Zpětná vazbamůžeme ji rozdělit na pozitivní a negativní. Pozitivní zpětná vazba je taková informace, která nám říká, že chování jedince či systému je na žádoucí cestě. Negativní zpětná vazba je informace vyslaná zpět k jedinci či instituci s cílem upozornit, že dochází k odklonu od žádoucího, předem vybraného cíle. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |