VATIKÁN


Základní informace

Oficiální název: Městský stát Vatikán (Status Civitatis Vaticanae)
Státní zřízení: teokratická absolutní monarchie v čele s papežem

Vznik: 11. února 1929 na základě tzv. Lateránských dohod, které byly uzavřeny mezi italským státem a Svatým stolcem

Rozloha: 0,44 km2
Státní hranice: 3,2 km (3,2 km Itálie)
Počet obyvatel:  826 (červenec 2009)
Hustota zalidnění: 1877 ob./km2

Hlavní město: Město Vatikán

Hlava státu: papež (Benedikt XVI., od 19. dubna 2005)
V čele vlády: sekretář (kardinál Tarcisio Bertone, od 15. září 2006)

Úřední jazyk: italština, latina

Měna: euro (do roku 2002 Vatikánská lira)


Další informace

Státní svátek: 19. dubna (2005) – den zvolení papeže Benedikta XVI.

Armáda: Švýcarská garda (134 členů v roce 2005)

Cestovní ruch:
Bazilika sv. Petra – největší svatostánek na světě, přístupné veřejnosti
Kaple piety
Kaple sv. Šebestiána
Kaple Řehořova
Kaple sv. Michala
Kaple sloupu
Svatopetrská kupole
Svatopetrské náměstí
Sixtínská kaple – osobní kaple papežů



Ekonomika

Mezi příjmy unikátní nekomerční ekonomiky patří příspěvky od katolíků z celého světa, prodej poštovních známek a suvenýrů, vstupné do muzeí a prodej publikací. Průmysl zahrnuje tiskárnu, studio s výrobou mozaik a šití uniforem. Uskutečňují se také finanční operace po celém světě.
Příjem a životní úroveň zaměstnanců je o něco vyšší než v okolním Římě.
Příjem Vatikánu v roce 2008 byl 355,5 milionů dolarů, výdaje 356,8 milionů.
Oficiální měnou je díky dohodě s EU od roku 1999 euro. Vatikán razí vlastní mince, jejichž produkce je však přísně limitována, více se jich vyrazí v roce se změnou papeže. Díky své vzácnosti jsou mince vyhledávány sběrateli.
Vatikán má vlastní banku a dokonce i bankomat, pravděpodobně jediný přístroj svého typu s instrukcemi v latině.


Retailing ve Vatikánu

Obchod ve Vatikánu je omezen na malé obchůdky, především se suvenýry, upomínkovými předměty a základními potravinami či stánkový prodej. Jejich otvírací dobu si každý obchodník určuje sám avšak dala by se přirovnat k obchodům za hranicemi státu na území Říma (například vatikánská lékárna má otvírací dobu Po – Pá 8.30 – 18.00, So 8.30 – 18.00). Kvůli malé rozloze a množství památek není ve Vatikánu prostor pro vybudování obchodního centra, hypermarketu či supermarketu. To ovšem nemusí obyvatele nejmenšího státu světa trápit, protože za hranicemi na území Říma se nachází bezpočet takových to společností a center.

Stánkový prodej a prodej na tržnicích je ve Vatikánu stejný jako v Itálii. Stánky jsou posazené na chodníku, často zasahující i do provozu na silnici. Na ulici se tak setkáte se stánky rozličného sortimentu zboží; od oblečení, přes zeleninu, ovoce a mořské plody, až po kosmetické přípravky. Stánkový prodej je typický převážně pro turistické destinace a v oblastech nedaleko historických a kulturních památek. Konání trhu se pojí k církevním slavnostem a svátkům.

Prodejní automaty jsou součástí retailingu celého světa a v případě Vatikánu tomu není jinak. Jsou umístěny v místech s vysokou frekventovaností například na Vatikánském nádraží nikoliv však na místech tipu Sixtínské kaple.







Zdroje
www.wikipedia.org
www.cia.gov – the World Factbook
www.vatican.va
vatikan.visio-creative.com
Modifié le: lundi 27 janvier 2014, 11:57