Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  (Další)
  VŠE

K

Kapacita

viz rozsah

Kastrační úzkost

Je průvodním jevem Oidipovského a Elektřina komplexu, které jsou ústředním bodem psychoanalytické teorie. V předškolním věku se u dětí objevuje nevědomé přání získat rodiče opačného pohlaví a nahradit rodiče stejnopohlavního, které je spojeno se strachem z potrestání. Chlapci se nevědomě obávají kastrace otcem, dívky v nevědomí prožívají pocit, že jim byl penis odňat v minulosti.

Katabolismus

odbourávání struktur a uvolňování energie

Katecholaminy

nervové přenašeče, které slouží k aktivaci určitých funkcí

Kategorizace

zařazování objektů do určité skupiny

Kazuistika

případová studie.

  1. popis jednotlivých případů, např. vznik, průběh a vyléčení duševní choroby či odstranění povahové vlastnosti apod. Stejně jako jedince se může týkat i skupiny lidí či instituce. Kazuistika slouží jako pomoc a srovnání pro podobné případy. Často se sestavuje prostřednictvím rekonstrukce životopisu sledované osoby.
  2. didaktický postup užívaný zejména při profesní přípravě dospělých, kteří se raději učí rozborem případů než systematickým studiem teorie.
    (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Jak psát kazuistiku


Kinestetický

pohybový, týkající se pohybu

Kognitivní

poznávací

Kognitivní procesy

jejich kvalita závisí především na stavbě a funkci nervové soustavy. Kognitivní procesy jsou předpokladem správného provádění činností, ale současně i jejím výsledkem v tom smyslu, že lidské poznání se nemůže rozvíjet bez provedení činnosti a ověření její správnosti. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001)

Koktavost

zadrhávání v řeči, vzácněji v písmu. Vzniká u dítěte v období rozvoje řeč, nejčastěji posuzována jako dětská neuróza. Projevuje se častým opakováním nebo protahováním zvuků nebo slabik a slov, váháním a přestávkami, které narušují rytmický tok řeči. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Doplňující informace


Kolaps

náhlé selhání organizmu

Kompenzace

vyrovnání, náhrada

Kompetence

schopnost, způsobilost, kvalifikace. Rozsah působnosti nebo činnosti, souhrn oprávnění a povinností. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001)

Komplexní

  1. celkový, souhrnný, souborný
  2. též složitý, komplikovaný spletitý
    (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Komunikace

  1. přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci různých komunikačních systémů. Dorozumívání, sdělování, přičemž obecně komunikace není specificky lidským jevem, existuje i u živočichů
  2. v psychologii především přenos myšlenek, emocí, postojů a jednání od jedné osoby ke druhé.
    (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001)

Koncentrace

  1. vědomé, úmyslné a trvalé soustředění pozornosti na určitý předmět, jev nebo obsah
  2. soustředění vzruchu nebo útlumu do jednoho místa

Koncentrace je nervový proces umožňující přizpůsobení podmínkám prostředí a mění se s věkem. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)


Konfabulace

  1. Výmysly a bájná tvrzení u dětí projevující se nejčastěji do 6ti let věku. Je neprožitá, neodpovídá skutečnosti, dítě si ale není vědomo toho, že jde o smyšlenku, nelze ji proto považovat za pravou lež.
  2. U duševních poruch většinou souvisí s narušenou funkcí paměti, ale může být i projevem vědomé strategie směřující k zakrytí nedostatků především intelektových schopností. Někdy je nalézána u pacientů v ranných stádiích demence.
    (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Konkretizace

myšlenková operace při které dochází k odhalování toho, co je pro daný objekt či jev jedinečné. Opakem je abstrakce a zobecňování. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)

Konstantnost

stálost, neměnnost

Kontext

  1. souvislost, spojitost
  2. situace či psychický stav, v němž došlo k jevu či konání.

K lepšímu vybavení údaje nebo situace dochází, když jsou zařazeny do určitých souvislostí případě vztahů příčina-následek. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004)



Stránka:  1  2  (Další)
  VŠE