Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  (Další)
  VŠE

H

Halový sklad

Jednopodlažní sklad s výškou 5-6 m.

Harmonizace

Slaďování, například harmonizace právního systému s EU znamená, že se naše právo přibližuje právu EU.

Hedžový fond (hedge fund)

Investiční fond určený pro bohaté fyzické osoby či institucionální investory s minimální investicí 1mil. USD. Tyto fondy se angažují ve zvláštních investičních strategiích, které bývají obvykle velice rizikové. Vysoká rizikovost je v rozporu s termínem „hedžový fond“. Často mají velký pákový mechanismus (leverage) prostřednictvím výpůjček. Někdy přijímají opačné strategie vzhledem k tendencím na trhu. Zvláště aktivní byly během krize Evropského mechanismu měnových kurzů (European exchange rate machnism) v září 1992, kdy krátce prodávaly určité měny v očekávání jejich devalvací. Hedžové fondy někdy vedou trh, a proto se jejich spekulace mohou vyplatit. Jedná se o „sebenaplňující se věštby“ (self-fulfilling prophecy). Skutečnost, že jsou obvykle organizovány tak, aby se vyhnuli zákonům o cenných papírech, vede k diskusím o jejich regulaci. V USA se obvykle jedná o tzv. partnerství s ručením omezeným (limited partnership) se 100 a méně partnery či se jedná o tzv. off-shore funds s neamerickými investory.

Heterogenní konkurence

Může mít podobu monopolu, oligopolu, či monopolistické konkurence.

Hladina maximální zásoby zboží

Zásoba maximální = běžná + pojistná + technologická.

Hloubka sortimentu

Počet druhů zboží v jednotlivých sortimentních skupinách, je tvořena druhy zboží, které uspokojují stejnou potřebu, ale liší se svými užitnými vlastnostmi případně cenou.

Hluboký sortiment

Hloubka znamená počet variant jednoho druhu zboží. Např. rohlíky – hloubku pak znamenají např. celozrnné, pšeničné, černé, sezamové atd.

Hmotná odpovědnost

Druh pracovníkovy odpovědnosti za škodu, kterou způsobil zaměstnavateli. Vzniká pouze tehdy, byla-li s pracovníkem uzavřená písemná dohoda o hmotné odpovědnosti. Pracovník odpovídá za svěřené hodnoty (hotovost, zboží ap.).

HO.RE.KA ČR

Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu.

Hodnocení podle cílů

Jeden z možných výstupů hodnocení spolupracovníků je návrh na povýšení v pracovní funkci. Je to závislé na mnoha situačních faktorech.

Hodnocení pracovníků

Hodnocení praconíků je významným nástrojem řízení lidských zdrojů. Slouží zejména k motivaci pracovníka, řízení kariéry pracovníka, identifikaci potřeb vzdělávání pracovníka, podklad pro jeho odměňování. Hodnocení bylo mělo probíhat pravidelně a mělo by se zaměřovat na všechny pracovníky. Odlišné podle pracovního místa budou kritéria hodnocení a zvolené metody hodnocení. Obecně lze hodnotit: výkon pracovníka (kvalita i kvantita), chování pracovníka během pracovního procesu a osobnostní charakteristiky pracovníka.

Hodnocení výkonu manažerů

Vychází z myšlenky, že ,,centralizované“ hodnocení, svázané pevným režimem, vede spíš k poslušnosti hodnocených, zatímco decentralizovaný rozhovor může vyvolat iniciativu pracovníka.

Hodnocení výkonu prodavačů

V korunách sledovaný výkon na hlavu zaměstnance udává jen jednu stránku jeho výkonu – hodnotovou stránku výkonu. Celkový efekt práce, tj. kvalitativní stránka jeho výkonu, tím nebyla zcela vyjádřena.

Hodnocení výkonu prodavačů, kritéria

Je zapotřebí určitého množství specifické práce.

Hodnocení výkonu prodavačů, měření

Lze měřit několika způsoby: hmotným ukazatelem, hodnotovým ukazatelem, jednotkami času, doplňujícími ukazateli výkonu.

Hodnototvorný řetězec

Logistický řetězec lze vnímat i jako hodnototvorný řetězec – posloupnost činností uchovávajících, resp. přidávajících hodnotu.

Hodnotová doložka

Též hodnotová, označuje na směnce, co výstavce obdržel jako protihodnotu.

Holding

Kapitálová účast na akciové společnosti, která umožňuje hospodářsky ovládat tuto společnost vlastnictvím kontrolního balíku akcií. Holding je formou vytváření koncernů. Spojení podniků koncernu se projevuje jako vztah jednotlivých podniků k holdingové společnosti, která vlastní kontrolní balík akcií (mateřská společnost). Ovládané společnosti se pak nazývají dceřiné.

Holiday cars

Speciální prázdninové balíčky. Bez omezení počtu najetých kilometrů, s tarifem zahrnujícím již všechny místní poplatky a letištní poplatky. S výhodným pojištěním kryjícím všechny škody na vozidle i třetích osobách. Rezervace automobilu kdekoliv na světě pomocí internetu. Vozidlo je při příletu do destinace již připraveno k vyzvednutí. Snižuje se délka vyřízení administrativních záležitostí.

Homogenní konkurence

Vzniká mezi subjekty dodávajícími na trh všestranně totožné zboží.

Horizontální akvizice

Horizontální převzetí nebo také horizontální fúze je sloučení nebo slynutí společností pohybující se ve stejném oboru a na stejné úrovni, např. menší společnost se sloučí s větší společností. Typickým příkladem je spojení podniků činných na stejných trzích (tzv. horizontální fúze), které odstraní jejich vzájemnou konkurenci a za určitých podmínek může vést k situaci, kdy zbylí konkurenti ani zákazníci již nemohou zabránit zvýšení cen nebo omezení nabídky či inovací. Při sloučení i splynutí se mění majetková struktura pokračující společnosti v závislosti na ocenění předmětných společností.

Horizontální fúze

Jestliže podniky zabezpečují buď stejné výrobky a služby, nebo výrobky a služby, které si konkurují; příkladem může být fúze výrobců automobilů.

Horizontální integrace

Rozvoj nebo akvizice podobného podnikatelského subjektu.

Horizontální kooperace

Kooperace podniků, která s vztahuje na spolupráci v rámci stejného či příbuzného oboru. Podniky si ponechají plnou hospodářskou i právní samostatnost, ale sdružují se k provedení určitých operací. Toto sdružování se realizuje na smluvním základě.
V rámci retailingu se projevuje soustředěním prodejen v obchodních domech (ulicích) – např. v Hypernově. Nejvíc se uplatňuje v regionálních nákupních střediscích.

Hospodářská komora České republiky

Hospodářská komora České republiky (HK ČR) je subjektem zastupujícím podnikatelskou veřejnost v České republice a neodmyslitelnou součástí hospodářského života v ČR. Chrání zájmy svých členů – malých, středních a velkých podniků, sdružujících se v regionální síti komor a v živnostenských společenstvech. Hlavním posláním komory je prosazovat a podporovat opatření, která přispívají k rozvoji podnikání v ČR a tím i k celkové ekonomické stabilitě státu.
Po politických a ekonomických změnách v České republice se Hospodářská komora ČR transformovala v samostatnou instituci, která se stala respektovanou a nedílnou součástí českého ekonomického systému.

Hospodářská soutěž

Soupeření podnikatelských subjektů s cílem předstihnout jiné subjekty a dosáhnout hospodářského prospěchu. Rozdíl mezi výnosy a náklady. Převyšují-li V nad N, jde o zisk, převyšují-li N nad V, jde o ztrátu.

Hotel

Je ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty, vybavené pro poskytování přechodného ubytování a služby s tím spojené (zejména stravovací); hotely se člení do pěti tříd; hotel garni má vybavení jen pro omezený rozsah stravování (nejméně snídaně) a člení se do čtyř tříd.

Hotovostní platební styk

Platby jsou prováděné za pomocí hotových peněz.

Hromadná ubytovací zařízení

Ubytovací zařízení (hromadná i individuální) jsou zařízení, která pravidelně nebo
Nepravidelně poskytují přechodné ubytování hostům. Mezi hromadná ubytovací zařízení patří hotely, motely, botely, penziony, turistické ubytovny, chatové osady, kempy a ostatní hromadná ubytovací zařízení. Mezi ostatní hromadná ubytovací zařízení patří např. rekreační zařízení podniků, školící střediska, kulturně-historické objekty, lázeňská zařízení a jiná ubytovací zařízení, která vyčleňují lůžkovou kapacitu pro cestovní ruch (např. domovy mládeže, vysokoškolské koleje, podnikové ubytovny apod.).

Hry

Nástroj podpory prodeje, který se podobá loteriím a je založen na používání např. stíracích losů.

HS

Harmonized Commodity Description and Coding Systém - Unifikovaný systém pro popis a kódování zboží.

Hygienické zařízení ubytovací jednotky

Ubytovací jednotky v ubytovacích zařízeních zařazených do třídy tři až pět hvězdiček musí mít hygienické zařízení přístupné z předsíně. U ostatních ubytovacích zařízení musí být v pokoji alespoň umyvadlo s tekoucí vodou. V těchto případech je nutno na každém podlaží, nejméně však na každých 10 pokojů, zřídit koupelnu svanou nebo se sprchovým koutem a umyvadlem, a dále záchod uspořádaný odděleně pro muže a pro ženy, s předsíní a umyvadlem.

Hypermarket

Plný potravinářský sortiment;velký rozsah nepotravin; nepotraviny mají nadpoloviční podíl na počtu druhů 15 – 50 tis.), prodejní ploše a obratu; prodejní plocha od 3 do 15 tis. m2,
samoobsluha na jedné ploše, na jednom podlaží, velké nákupní vozíky; doplňkové prodejní úseky v malém rozsahu jsou vně i uvnitř samoobsluhy; občerstvení zákazníků;
Lokalizace na předměstí, v regionálních nákupních střediscích, u dálničních tahů,
nízké prodejní ceny.


Stránka:  1  2  (Další)
  VŠE