Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  3  (Další)
  VŠE

I

IBAN

Mezinárodní formát čísla bankovního účtu – formát čísla určený Evropským výborem pro bankovní standardy nahrazující národní formáty za účelem usnadnit automatické zpracování plateb. IBAN se skládá ze 2 znaků ISO kódu země, 2 znaků kontrolního dvoučíslí a vlastního čísla účtu, který je odvozen od stávajícího čísla účtu. Povolená délka je maximálně 32 znaků.

ICA

International commodity agreements - Mezinárodní komoditní dohody.

ICC

International Chamber of Commerce - Mezinárodní obchodní komora.

IDA

International Development Association - Mezinárodní asociace pro rozvoj.

Identifikace radiofrekvenční (RFID)

Radiofrekvenční identifikace (Radio Frequency Identification, RFID) je bezdotykový automatický identifikační systém sloužící k přenosu a ukládání dat pomocí elektromagnetických vln. Údaje potřebné pro identifikaci a další popis sledovaného předmětu jsou ukládány v digitální podobě do datových nosičů, tzv. RFID tagů. Tag je mikročip připojený k anténě, který prostřednictvím radiofrekvenčního signálu komunikuje se čtečkou. Anténa určuje jeho radiofrekvenční charakteristiky, mikročip určuje jeho datové a funkční vlastnosti. Zapouzdření určuje především mechanické vlastnosti tagu a způsob jeho použití. Z tagů mohou být informace opakovaně načítány, případně dále přepisovány pomocí elektromagnetických vln. I když jsou principy této technologie a její první praktické aplikace jsou známy již od 60.let minulého století, její hlavní rozvoj byl nastartován teprve v současné době v přímé souvislosti s vývojem logistiky.

Identifikační číslo

IČ, je přiděleno každému obchodníkovi Finančním úřadem.

IFC

International Finance Corporation - Mezinárodní finanční sdružení.

Image

Ekonomie představa o určitém výrobku (zboží), skupině výrobků, o podniku, ale i o dodavatelské zemi, kterou si obchodní partner, spotřebitel nebo jiný subjekt postupně vytváří na základě vlastních poznatků, informací a vlivu propagační činnosti; image utváří zejména jakost výrobků, úroveň poskytovaných obchodních služeb, způsob jednání představitelů podniku, propagace, ochranná známka, kladné reference publikované ve hromadných sdělovacích prostředcích a jiné.

IMP

Integrated Mediterranen Programmes - Integrované středozemní programy.

Impact

Vliv, dopad; intenzita vlivu reklamního média na čtenáře.

Import

Dovoz zboží do kterékoliv země ze zahraničí. Import speciální zahrnuje dovoz zboží pro vnitřní potřebu, import generální dovoz zboží určeného k opětnému vývozu (reexport).

Incentiv

Vnější podmínka, která aktivizuje a orientuje aktivitu.

Incoterms

International Commercial Terms - soubor mezinárodních pravidel pro výklad nejvíce běžně
používaných obchodních doložek v zahraničním obchodě.

První Soubor mezinárodních pravidel pro výklad dodacích doložek byl vydán v roce 1936 pod názvem Incoterms 1936. Později byly prováděny změny, poslední v roce 2000, kdy byly provedeny změny a dodatky tak, aby pravidla byla náležitě uvedena v soulad s běžnou praxí
mezinárodního obchodu. Incoterms se zabývají pouze vztahy vyplývajícími z kupní smlouvy, tj. mezi prodávajícími a kupujícími a to jen v některých přesně vymezených směrech, zejména v případech, kdy nejde pouze o kupní smlouvu, ale rovněž o navazující smlouvy týkající se přepravy, pojištění, financování. Incoterms se kromě toho dále zabývají řadou povinností stran jako je např. povinnost prodávajícího dát zboží k dispozici kupujícímu, předat je k přepravě nebo je dodat do místa určení a s přechodem rizika mezi smluvními stranami. Dále se zabývají povinnostmi týkajícími se celního odbavení zboží pro export a import, balení zboží, povinností kupujícího převzít dodávku, jakož i jeho povinností podat důkaz, že příslušný závazek byl řádně splněn. Incoterms byly vždy především předurčeny pro použití v případech prodejů zboží k dodávce do zahraničí.

Index IN

Výsledek analýzy 24 matematicko-statistických modelů podnikového ratingu v ČR.

Index kupní síly

Index kupní síly (Buying Power Index, BPI ) tak, jak je prezentován v americké odborné literatuře (Berman – Evans, 1989; Lewison – DeLozier, 1989; Mason – Mayer, 1990), je váženým průměrem hodnot podílů lokality (oblasti) na čistých příjmech státu, prodeji v maloobchodě a počtu obyvatel státu :
BPI = (0,5 . podíl lokality na čistých příjmech obyvatel státu) + (0,3 . podíl lokality na maloobchodním prodeji státu) + (0,2 . podíl lokality na počtu obyvatel státu)
BPI tak vyjadřuje podíl lokality na kupní síle vyššího územního celku (státu).

Index kvality

Index kvality (Quality Index) je poměrem indexu kupní síly (BPI) a podílu lokality na populaci – vyšší hodnota může odrážet nadprůměrnou kupní sílu (příjmy) nebo silný kladný nákupní spád či obojí.

Index prodejní aktivity

Index prodejní aktivity (Sales Activity Index, SAI) vypovídá o významu lokality (a tím mimo jiné i o spádovosti a dalších faktorech diferencovanosti lokality). Je konstruován jako poměr mezi podílem lokality na prodeji vyššího územního celku a podílem lokality na počtu obyvatel vyššího územního celku.

Indikátory sociální stavu ekonomické

Náklady spojené s aktivitou zaměstnanců.

Indikátory sociálního stavu socioekonomické

Indikátory, které měří chování zaměstnanců.

Indisponibilní zásoba

Nedostatečná zásoba.

Individuální zákazníci

Jednotlivci nebo rodiny, které samy rozhodují o využívání služeb.

Individuelní ubytovací zařízení

Mezi individuální ubytování se zařazují pronajímané pokoje, byty, chaty, chalupy a ubytování
na rodinných farmách sloužících agroturistice.

Indosament

Rubopis, kterým se převádí právo inkasovat směnku na banku.

Indosament (rubopis)

„Za mě na řad firmy XZ“, převod směnky na nového majitele .

Indosance

Převedení vlastnictví směnky rubopisem (žirem) na osobu třetí.

Indosant

Osoba, která směnku rubopisem převádí na osobu třetí.

Indosatář

Osoba, na níž se směnka rubopisem převádí.

Inflace

Makroekonomický jev, který je poruchou ekonomiky a projevuje se vzestupem cenové hladiny, tedy průměrné cenové úrovně. Inflace významně přispívá k ekonomické nestabilitě, zvyšuje míru nejistoty o vývoji ekonomických veličin a snižuje kupní sílu peněz. Vývoj inflace (změnu cenové hladiny) vyjadřujeme různými druhy cenových indexů (například index spotřebních cen - CPI, implicitní cenový deflátor – IPD aj.). Běžně publikovaným údajem o vývoji inflace je tzv. míra inflace (r). Tento ekonomický indikátor lze vypočítat na základě tempa růstu cenové hladiny: r = ((Pt – Pt-1) / Pt-1) x 100 (v %), kde Pt označuje cenovou hladinu v čase t a Pt-1 cenovou hladinu v předcházejícím období. Podle projevů rozlišujeme inflaci otevřenou (skutečně dochází k vzestupu cenové hladiny), potlačenou (vzestup cenové hladiny je potlačen například administrativním opatřením) a skrytou (inflace existuje, ale není zachycena zvoleným nástrojem měření). Inflace se dále rozlišuje podle kvantitativního rozměru, a to na mírnou inflaci (vzestup cenové hladiny doprovázen růstem výkonu ekonomiky, jednotky procent), pádivou inflaci (desítky i několik set procent, projevují se závažné deformace) a hyperinflaci (stovky až tisíce procent, peníze přestávají plnit svou funkci). Cenová stabilita bývá prioritním cílem hospodářské politiky státu.

Informační infrastruktura, globální

Vytváří ji Internet a jeho technické, softwarové a datové zdroje a celý komplex s nimi spojených služeb.

Informační společnost

Charakterizuje současnou dobu a postupně formuje prostředí, které každý ekonomický subjekt musí respektovat. Pro novou ekonomiku se staly ústředními pojmy „informační dálnice, Internet a další“, a to jako představitelé nejen globální informační infrastruktury, ale i jako zdroj nejvýznamnějších společenských změn.

Inkasní příkaz

Příkaz, který dáváte jako majitel bankovního účtu bance, aby umožnila jiné, předem určené osobě, pravidelně čerpat určitou peněžní částku právě z tohoto účtu. Tohoto platebního nástroje se využívá u pravidelných, neustále se opakujících plateb, např. telefonních poplatků atd.

Inkasotarif

Sazebník, podle kterého účtují banky poplatky za provedení inkasa směnek.

Insolventnost

Platební neschopnost dlužníka zaplatit splatné, resp. vymáhané závazky. Nemusí být projevem předlužení, ale následkem časového nesouladu mezi příjmy a výdaji podniku, nebo
obtíží v inkasu pohledávek. Insolventnost vzniká i u některých států v mezinárodních ekonomických vztazích, zejména v případě rozvojových zemí.

Institucionální reklama

Reklamní sdělení, které slouží k propagaci filosofie nebo goodwillu organizace nebo oboru.

Integrace

Proces sjednocení prvků a činností v nový celostní systém se specifickými cíli. Opak dezintegrace, rozkladu, rozpadu celků.

Integrace systémová

Postihuje úrovně integrace vertikálně – od integrace koncepcí a vizí vedení o rozvoji podniku a v rámci toho jeho informačního systému až po integraci jednotlivých technologických komponent. Na jejích dílčích úrovních se řeší integrace jednotlivých komponent IS/IT, resp. součástí řízení podniku. V tomto případě jde o integraci horizontální.

Integrovaná logistika

Poslední vývojová fáze podnikové logistiky, v níž jsou dílčí logistické řetězce v zásobování, ve výrobě a v distribuci integrovány do jednoho celistvého řetězce a logistika se stává spolutvůrcem podnikové strategie.

Integrované marketingové komunikace

komplex všech forem marketingové komunikace, jež firma provozuje; zahrnuje jak komunikaci komerčního rázu (reklamu, PR, investor relations, sales promotion atd.), tak formy komunikace nekomerční (některé nástroje PR, IR aj.); zjednodušeně lze IMC označit za souhrn veškeré komunikace, na niž jsou vynakládány prostředky marketingového rozpočtu (v praxi to však závisí na konkrétním vnitřním uspořádání firmy); koncept integrovaných marketingových komunikací vychází z teorie, že jednotlivé formy komunikace nemají působit odděleně a na sobě nezávisle, ale mají být maximálně propojeny v zájmu využití veškerých synergií a úspory prostředků.

Inteligentní regál

Inteligentní regál signalizuje odběr jednotky zboží (spotřebitelského balení) z regálu, dává informaci o rychlosti odbytu zboží, umožňuje rychle reagovat (objednat, resp. doplňovat zboží) a zajistit tak dostatečnou nabídku.

Intermodální přeprava

Je druh kombinované dopravy využívající více dopravních oborů při přepravě nákladu. Větší část přepravy je prováděna po železnici či po vodě.

Internacionalizace

Představuje internacionalizaci sortimentů zboží i zájmů, vkusu a chuti zákazníků z různých států jako důsledek cestování obyvatelstva, působení televize a dalších sdělovacích prostředků. To mezinárodní sjednocování zájmů umožňuje rozšiřování činnosti maloobchodních organizací do zahraniční (vyvolané omezenými možnostmi na domácím trhu
- nejedná se o klasický zahraniční obchod (export a import), ale o vývoz maloobchodních činností, o zřizování vlastních provozních jednotek v zahraničí.

Internacionalizace maloobchodu

Ve světě postupné stávání se společným trhem v oblasti maloobchodního podnikání.

Internetový obchod

Internetové obchodování je proces, kterým prochází zákazník, jenž nakupuje zboží nebo
služby na internetu. Internetový obchod, neboli e-shop je alternativou kamenného obchodu
nebo nákupního centra. Internetové nakupování oblíbené především díky své rychlosti a
pohodlnosti.

Internetový prodej

Nabídka prodejního zboží prostřednictvím internetu – počítačové sítě a následná koupě bez možnosti osobní prohlídky zboží, kdy zboží je doručováno prostřednictvím, pošty nebo kurýrní služno. Na takto zakoupené zboží se vztahují stejné záruky jako při klasické koupi a prodeji v jakém – koliv jiném obchodě. Výhodami internetového obchodu je minimalizace nákladů na prostor, personál, na provoz a dalších nákladů spojených s prodejem.

Internetový prodej vozů

Prodej vozů z autopůjčovny, leasingu a vykoupených vozů prostřednictvím internetových stránek společnosti.

Interní komunikace

Komunikace dovnitř firmy, především od vedení firmy k zaměstnancům; součástí interní komunikace však je i komunikace směrem k vybraným cílovým skupinám uvnitř společnosti, např. odborové organizaci, širšímu managementu, členům statutárních orgánů, akcionářům apod.; v některých oblastech nástroje interní komunikace hraničí s nástroji HRM (human resources managament) a s prvky investor relations; mezi nástroje interní komunikace patří různá firemní periodika, intranet, informační tabule apod.

Intuitivní cenová tvorba

Nevědecký přístup v cenové tvorbě, založený pouze na intuici řídících pracovníků.

Inventarizace

Ověřování ke dni účetní závěrky skutečného stavu majetku a porovnávají ho se stavem účetním.

Inventarizační komise

Zajišťuje inventarizaci, její členy jmenuje ředitel podniku; ve větších jednotkách se zřizuje hlavní inventarizační komise pro řízení a provedení inventarizace a dílčí inventarizační komise pro určité skupiny majetku a závazků; dílčí komise má minimálně 2 členy účetní jednotka si sama sestavuje vnitřní směrnice pro inventarizaci, která upravuje práci inventarizačních komisí.

Inventarizační rozdíly

Manko, přebytek a žádoucí stav – nastává tehdy, pokud stav skutečný odpovídá stvu účetnímu.

Inventura

Zjištění skutečného stavu peněžních prostředků, pohledávek a zásob z hlediska majetku a skutečného stavu úvěrů a závazků.

Inventurní seznam

Zapisují se do něj údaje zjištěné fyzickou inventurou; majetek se uvádí ve hmotných jednotkách a v peněžním vyjádření; podepisují ho osoby, které inventuru prováděly; uschovává se po dobu pěti let po roce, kterého se týkají.

Investice

Způsob rozvoje obchodních organizací.

Investiční fond

Právnická osoba s formou akciové společnosti, která shromažďuje soubor cenných papírů nebo i nemovitostí, uměleckých sbírek… . Smysl založení investičního fondu spočívá ve snížení rizika podnikání při umisťování kapitálu. Některé investiční fondy se orientují na nákup cenných papírů z celé řady odvětví, jiná jen na některá vybraná odvětví nebo země.

Investiční pobídky

Motivace států, které lákají zahraniční investory, mohou být v podobě daňových úlev, různých zvýhodnění související s počtem pracovníků, zajištění infrastruktury, zajištění kvalifikovaných pracovních sil, v poslední době je velký trend takzvaných průmyslových zón, které jsou vystavovány za vládní výdaje.

Investor

Orgán nebo organizace zabezpečující plán, přípravu a realizaci určité akce investiční výstavby a zodpovídající za hospodárné a efektivní využití investičních prostředků.

IRBD

International Bank for Reconstruction and Development - Mezinárodní banka pro obnovu a rozvoj.

ITC

International Trade Centre - Mezinárodní obchodní centrum.


Stránka:  1  2  3  (Další)
  VŠE