Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
M |
---|
Majoritnívětšinová | |
Meditaceprovádění určitých rituálů a cvičení, které pomáhají navodit změněný stav vědomí. Jedná se např. o řízení a regulaci dechu, ohraničení rozsahu pozornosti, vyloučení vnějších podnětů, zaujetí určité tělesné polohy, apod. Posléze dochází k extrémní relaxaci a vzniká meditační stav, který se může projevovat pocity oddělení od okolního světa, prožívání sebe sama jako součásti nějakého širšího vědomí, ztráty vědomí sebe sama, apod. Meditativních technik a rituálů využívají všechna světová náboženství. (Atkinsonová, R.L. a kol.: Psychologie. Victoria publishing Praha 1995) | |
Mentální
| |
Metakognicepoznávání „na druhou“; poznávání procesu poznávání. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Metodologieobecně věda o metodách. Jejím úkolem je vypracovat určité konkrétní vědní disciplíně přiměřený způsob sbírání a vysvětlování faktů a na jejich základě následné vytváření poznatků. (Hartl, P.: Psychologický slovník. Budka, Praha 1993; Nakonečný, M.: Encyklopedie obecné psychologie. Academia, Praha 1997) | |
Minoritamenšina | |
Mnestickýpaměťový – viz paměťové procesy. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |
Modalita
| |
Modifikaceobměna, úprava, přizpůsobení vzniklé pod nějakým vlivem nebo vytvořené k nějakému účelu; útvar, podoba tím vzniklá. Nedědičná změna fenotypu jedince vyvolaná vlivem prostředí. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |
Motivaceproces usměrňování a udržování chování. V psychologii zatím není tento pojem chápán zcela jednotně. Nejčastěji je motivace chápána jako proces zvýšení nebo poklesu aktivity, mobilizaci sil. Projevuje se napětím, neklidem, mnohdy i porušením rovnováhy. V zaměření motivace se uplatňuje osobnost jedince, jeho hierarchie hodnot i dosavadní zkušenosti, schopnosti a naučené dovednosti. Za nežádoucí motivaci jsou považovány strach, úzkost, bolest aj. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Motorickýpohybový, hybný, sloužící k pohybu, vyvolávající pohyb. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Motorikapohybová schopnost organismu. Motorika se skládá z pohybů spontánních, reflexních, volních a expresívních (vyjadřujících psychický stav). (Hartl, P.: Psychologický slovník. Budka, Praha 1993) | |
Multifaktoriálnízávislé na mnoha různých vlivech | |
Mutismusnemluvnost | |
Mutizmusnemluvnost, němota, oněmění. Buď jako příznak duševní choroby (např. katatonie), nebo choroby infekční apod., nebo ztráta řeči jako následek duševního traumatu, nebo plynoucí z negativizmu (hysterie), případně jako projev krajního autizmu. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Muzikoterapieléčení hudbou; psychoterapeutická technika, která navozuje pomocí hudby zážitky, jenž pacienta nebo klienta přelaďují do lepšího stavu. Je též využívána k odkrývání pacientova či klientova nevědomí a je používána především u léčby neuróz, řidčeji u psychóz po odeznění. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Myšleníje možné definovat jako proces řešení problémů. To předpokládá pochopení vztahů mezi objekty na různé úrovni (reálné i symbolické), schopnost operací s informacemi a s jejich vztahy. Myšlení je poznávací proces probíhající mezi člověkem a okolím – proces analýzy, syntézy a odvozených myšlenkových operací. Je sociálně podmíněn a nerozlučně svázán s řečí. Základním krokem při řešení jakéhokoliv problému je volba principu jeho řešení. Myšlení je stěžejní součástí inteligence.
| |
Myšlení abstraktníkognitivní funkce založená na umění přesouvat podle potřeby myšlenkovou pozornost od konkrétních jevů k abstraktním, od celku k jeho částem; dle J. Piageta 3. vývojové stádium myšlení začínající před nástupem adolescence. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Myšlení divergentní (rozbíhavé)uplatňuje se při řešení úloh, které mohou mít více řešení. Hledají se všechna možná řešení, resp. postupy řešení a vybírají se z nich ta nejvhodnější. Toto myšlení má tvořivý charakter. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |