Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
H |
---|
Halucinaceporucha vnímání spočívající ve vytváření zdánlivých vjemů bez reálného podnětu, o jejichž existenci je člověk přesvědčen a jež nejsou ovlivnitelné vůlí. Přelud, vidinu, halucinaci lze dělit na:
| |
Handicapznevýhodnění jedince, které zamezuje nebo omezuje výkon jeho normální role. Jde o sociokulturně ovlivnitelný důsledek přímo neovlivnitelného poškození nebo postižení. Míra v níž je postižený jedinec handicapován, je tedy dána tím, nakolik mu společnost vytvoří podmínky pro překonávání důsledků postižení, nakolik pomoc okolí odpovídá závažnosti poruchy. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Haptickýhmatový počitek taktilní, hmatový, dotykový. Například haptická výstava pro nevidomé. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |
Hematomkrevní sraženiny | |
Hemisféramozková polokoule | |
Hemisféra mozkovánejvyšší část nervové soustavy, která se skládá z mozkové kůry a podkoří. Člení se na čtyři laloky: čelní (frontální), spánkový (temporální), temenní (parietální) a týlní (okcipitální), které jsou odděleny štěrbinou, fisurou. Činnost obou hemisfér, navzdory jejich specializaci, je integrován. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Heterosugesceslovní nebo mimoslovní působení jedince (či skupiny) na druhého jedince, popř. na více osob. Důsledkem sugestivního působení je bezděčná, automatická reakce (viz též sugesce, autosugesce). (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001) | |
Hostilitanepřátelský postoj vůči sobě samému nebo jiným osobám. Projevuje se nepřátelstvím a agresivitou. Hostilita je často vyvolána žárlivostí, závistí, případně chorobnými duševními pochody. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Hyperaktivitanadměrné, ale neúčelné a neproduktivní zvýšení činnosti, často též činnosti motorické. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Hyperkompenzacepřekompenzování. Pojem pochází z individuální psychologie A. Adlera (viz slovník). Může vést také ke vzniku psychických poruch či k neadekvátním změnám v chování. Též viz. kompenzace. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Hyperprotektivnínadměrně ochranitelský | |
Hypnózauměle navozený, spánku podobný stav, v němž je jedinec vysoce sugestibilní a je schopen vysoké koncentrace pozornosti. Tento stav je provázen ztrátou Já, pasivitou, poslušností plnit příkazy. Užívá se i k léčebným účelům | |
Hypoaktivitasnížená, nedostatečná činnost, porucha volního jednání, útlum a ztráta iniciativy, snížení psychomotoriky. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Hypotetickýzaložený na předpokladu, hypotéze, podmíněný, nejistý, neskutečný. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |
Hypotézadomněnka, předpoklad o vztahu mezi proměnnými. Hypotéza platí do okamžiku, než je popřena; je východiskem pro tvorbu teorie a vývoj vědy. Psychologie se zabývá tvorbou hypotéz jako tvůrčím aktem duš. činnosti, zkoumá možnosti rozvoje tvořivosti. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Hypoxiesnížené množství kyslíku ve tkáních organizmu. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |