Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
F |
---|
Farmakopsychologiespeciální psychologický obor sledující účinky chemických látek (léků, drog, apod.) na lidskou psychiku. (Hartl, P.: Psychologický slovník. Budka, Praha 1993) | |
Fenomenologievěda mající kořeny ve filozofii. Jejím filozofickým základem je existencialismus a filozofie E. Husserla. Zabývá se podstatami. Zaměřuje se na subjektivní zkušenosti a prožitky, na osobní pohled jedince na svět, jak vnímá a interpretuje události ve svém současném prostředí. Do fenomenologického směru bývá v psychologii řazena především humanistická psychologie (viz slovník). (Atkinsonová, R.L. a kol.: Psychologie. Victoria publishing Praha 1995; Drapela, V.J.: Přehled teorií osobnosti. Portál, Praha 1997) | |
Fenotypsouhrn vnějších znaků a vlastností jedince. Je tvořen vzájemným působením vrozených vloh a vlivů okolního světa v ontogenetickém vývoji jedince. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Fiktivníspočívající na fikci, vymyšlený, smyšlený, neskutečný, nereálný. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |
Fixacevnějškový | |
Flexibilitaudržení, soustředění | |
Fluktuaceneustálé změny, vlnění, kolísání, pohyb. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |
Fobie
| |
Fonémzákladní jednotka zvukové stavby jazyka schopná rozlišit význam. Jazyky se liší jejich počtem i podobou. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Fonologickýsystém grafického přepisu zvukové stránky jazyka, kde se grafické znaky shodují s fonémy. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |
Formálníúřední, okázalý, vztahující se především k formě, k pravidlům, předpisům. Zachovávající společenské zvyklosti, obřadný. Zdůrazňující formu na úkor obsahu. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001; Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Frustarce a agresetento vztah je znám jako hypotéza: frustrace-agrese. Podle psychoanalytiků každá frustrace vyvolává agresivní chování zaměřené k poškození frustrující překážky. V experimentální psychologii J. Dollar prokázal, že nejen člověk, ale i opice je schopna agresivní chování ovládat, a to na základě minulé zkušenosti a pod vlivem sociálního okolí i učení. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Frustracestav zklamání, neuspokojení | |
Fylogenezevznik, vývoj a změny, které jsou vázány na vývoj člověka jako druhu a lidské kultury. (Hartl, P.: Psychologický slovník. Budka, Praha 1993) | |