Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
S |
---|
Seberealizacenaplnění, rozvoj, plné využívání schopností a vloh člověka. Patří mezi jednu z vyšších soc. potřeb v hierarchii. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Seberegulační vlastnostisebeuvědomění, sebehodnocení, sebekritika. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Sebeuvědoměnídochází k němu kolem 2. - 3. roku života. Souvisí s rozvojem řeči (ve výpovědích dítěte o sobě dochází k nahrazování 3. os. č. j. zájmenem „já“) a promítá se též v chování (tzv. období vzdoru a negativismu – viz slovník). (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001) | |
Sektapojem není právně vymezen
| |
Selekcevýběr | |
Selektivitavýběrovost | |
Sémantickátýkající se významu slov a řeči | |
Sémantickýtýkající se významu slov a řeči. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál; 2004) | |
Senpředstavivost vyskytující se během spánku, sny obsahují útržky zážitků z bdění. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Senzibilizacezvýšení citlivosti vůči určitým podnětům. Vzniká při současném působení podnětů; např. zrakovou čivost mohou zvýšit slabé zvukové podněty. Jindy může odrážet potřebu organizmu, např. zvýšená čivost chuťová při potřebě určité látky. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Senzomotorickýaktivity či dovednosti, ve kterých dochází ke spojení vnímání (či představ) s pohyby - např. hra na hudební nástroj, psaní na stroji, řízení motorových vozidel, chůze apod. | |
Similaritapodobnost | |
Simulaceúčelová tendence v chování jedince, který své prožitky úmyslně předstírá. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001) | |
Smyslové klamyinadekvátnost je podmíněna převážně objektivními činiteli. Vysvětlují se hlavně fyzikálně a dochází k nim na základě nedokonalosti, ohraničených možností smyslových orgánů, (např. ruka nebo hůl ponořená do vody se nám jeví vlivem lomeného odrazu na její hladině jako částečně zlomená). (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) | |
Socializaceproces, v němž si člověk osvojuje určitý systém poznatků, norem a hodnot, jež mu umožňují začlenit se do určité společnosti a účastnit se jejího života. Dle S. Freuda se socializace odehrává ve stádiích:
| |
Sociálníspolečenský | |
Sociologievěda o lidské společnosti, o jejím vzniku a životě. Zakladatelem byl A. Comte. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Somatickétělesné | |
Somatopediejedna z pěti disciplín speciální pedagogiky (viz slovník), jejím předmětem je výchova a vzdělávání osob tělesně postižených, nemocných a zdravotně oslabených. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |