Slovník pro speciální pedagogy
Požadavky na absolvování
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
I |
---|
Identifikaceurčení, ztotožnění. Nevědomý pochod, při němž se člověk ztotožňuje s jedincem, skupinou nebo organizací, které mu imponují. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Identitatotožnost; vztah mezi dvěma nebo více předměty, jevy, které se shodují ve všech vlastnostech. Prožívání a uvědomování si sebe sama, své jedinečnosti i odlišnosti od ostatních. Identita je soubor rysů, podle nichž je jedinec znám v určité specifické skupině. Identita aktuální představuje, co jedinec skutečně je, na rozdíl od identity potenciální, která spočívá v nerealizovaných vlastnostech. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Iluzemylné vnímání. Vjem neodpovídá skutečnosti, kterou lze určit fyzikálním měřením. Iluze je často výsledek subjektivních činitelů, především afektů strachu, úzkosti, vzteku aj. Pravá iluze se u nemocného nedá korigovat výkladem. Od halucinace se liší tím, že je vyvolána skučným podnětem. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Imitace agresekopírování agrese viděné u druhých. Sledování agresivního chování dětmi zvyšuje pravděpodobnost jeho výskytu, zvláště jde-li o posilování nahodilými událostmi a imitování živého modelu. Ke zvláště silné imitaci agresivní dochází u dětí, které jejich rodiče krutě trestají. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Impulz nervovýjednorázový kratičký elektrický výboj, který vzniká v neuronu po prahové stimulaci synapsemi. Má konstantní hodnotu a šíří se aksonem do synaptických zakončení, kde stimuluje synaptické vezikuly. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Impulzivitajednání impulzivní, uskutečnění okamžitého nápadu, bez zábran, provedené se značnou energií, při vědomí. Jednání nutkavé, zdánlivě nemotivované, někdy s minimálním efektem. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Imunní
| |
Inadekvátnínepřiměřený, nevyhovující, nevhodný. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |
Indukce
| |
Infantilnínevyspělý, dětinský, dětský. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Inhibice
| |
Integrace
| |
Integrovanýtvořící jeden funkční celek, koordinovaný. (kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |
Intelektschopnost myšlení, racionálního poznání, rozum. Někdy synonymum pro inteligenci, příp. schopnost chápat a užívat informace v souvislostech. Intelektuální dovednosti: umožňují řešit např. matematické úlohy, pomáhají osvojit si cizí jazyk a vůbec řešit složité problémy. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004; Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001; kol.: Akademický slovník cizích slov; Academia; Praha 2001) | |
Inteligence fluidnítermín R. B. Catella (1950). Je to inteligence biologická, abstraktní, nativní, která je založena na schopnosti řešit tvořivě nové problémy. Je považována za vrozenou, nezávislou na dřívějším učení, což znamená, že během lidského života se nevyvíjí, narozdíl od inteligence krystalické. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Inteligence krystalickátermín R. B. Catella (1950). Je to inteligence kulturní, konkrétní a je založena na kognitivních procesech získaných učením, na vědomostech a na schopnosti je využívat. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
Interakcevzájemné aktivní působení | |
Interferencepsychologická příčina zapomínání, tj. především vzájemné ovlivňování zapamatovaných obsahů, ovlivňování jedné činnosti druhou. Často zejm. rušení. Platí též pro představy, paměťové obsahy, dovednosti aj. Podstatou interference je negativní vliv jednoho učení na učení další. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001, Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) | |
InterindividuálníRozdíly mezi jedinci ve sledovaném znaku, např. ve vlastnosti, výkonu, apod. | |