Obchodní řetězce v České republice
Požiadavky na absolvovanie
OBCHODNÍ ŘETĚZCE V ČESKÉ REPUBLICE
Díky tvrdému konkurenčnímu boji v uplynulých letech český trh opustilo několik ztrátových obchodních řetězců.
V roce 2005 odešel Julius Meinl, později následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. V roce 2007 Česko opustila Delvita a v roce 2008 tak učinil Plus Discount. Obchody Delvita a Plus koupila skupina Rewe.
Finanční krize, kvůli které české domácnosti začínají méně utrácet, zatím nebude mít vliv na expanzi obchodních řetězců v Česku. Na tuzemském trhu i letos podle informací ČTK přibude několik desítek nových diskontních prodejen, supermarketů, hypermarketů i menších prodejen s potravinami.
Tab. 1 – Tržby TOP 10 obchodních řetězců v ČR v letech 2006 – 2008
v mld. Kč
Pořadí Skupina/firma tržby 2006 tržby 2007 tržby 2008
1. Schwarz ČR (Kaufland, Lidl ČR) 45,0 50,0 54,5
2. Tesco Stores ČR 37,0 44,0 47,0
3. Ahold Czech Republic 38,5 42,0 44,0
4. Makro Cash&Carry ČR 38,3 39,3 39,5
5. Rewe ČR - (Bila,Penny Market) 25,8 31,6 38,5
6. Globus ČR 20,5 23,0 25,4
7. Tengelmann ČR (Plus-Discount, Obi) 19,5 20,4 22,5
8. GECO Tabak 14,9 17,7 17,5
9. Spar ČR (Interspar) 12,0 13,0 14,0
10. Peal 7,0 8,0 9,3
CELKEM 258,5 289,0 312,2
Zdroj: vlastní zpracování
Nejvíce loni zvýšila tržby obchodní skupina Rewe, která v ČR provozuje supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market, a to o 6,9 miliardy korun na 38,5 miliardy korun. Rewe loni získala od skupiny Tengelmann 150 tuzemských diskontů Plus, z nichž 120 nyní patří pod síť obchodů Penny Market a 30 má mít logo Billa. V roce 2007 Rewe koupila 97 supermarketů Delvita.
Tab. 2 - Vývoj počtu prodejen v České republice
k 31. 12. 2008
2006 2007 2008
Diskonty 543 556 645
Hypermarkety 214 231 246
Supermarkety 433 430 434
Celkem 1 190 1 217 1 325
Zdroj: Incoma Research, Moderní obchod
Tuzemskému trhu dlouhodobě dominují hypermarkety, ve kterých loni utrácelo největší část svých měsíčních výdajů za potraviny 39 % domácností. Jejich podíl byl ve srovnání s rokem 2007 o jeden procentní bod vyšší. Preference diskontních prodejen loni stagnovaly na 25 %
a supermarketů na 16 %. Menší samoobsluhu při nákupu potravin volilo 25 % a stánek či tržnici 12 % domácností.
Makro Cash & Carry ČR bylo založeno jako dceřiná společnost firmy SHV Makro. K 1. lednu 1998 převzala veškeré velkoobchodní aktivity společnosti SHV Makro v Evropě firma METRO AG. V České republice patří do sítě Makro Cash & Carry ČR třináct velkoobchodních center. Všechna mají celkovou plochu 15 000 m2, z toho prodejní plocha činí 10 500 m2. Výjimkou je Černý Most (7 500 m2), Plzeň (6.500 m2), Zlín (6.000 m2) a Liberec (6.000 m2). Vedle svých C&C provozuje Makro rovněž síť čerpacích stanic, které nabízejí pohonné látky za konkurenční ceny.
C&C centra jsou zaměřena na velkoobchodní prodej širokého sortimentu potravinářského i nepotravinářského spotřebního zboží registrovaným podnikatelům, zejména obchodníkům a firmám podnikajícím v gastronomii. Jsou místem nákupů jak pro maloobchodníky, tak pro velkoobchodníky i velkoodběratele, jakými jsou orgány státní správy, školy, nemocnice a další instituce. Tomu odpovídá i balení potravin – více spotřebitelských balení ve fólii pro maloobchodníky a větší objemy pro gastronomii.
Koncept Cash & Carry - Systém cash & carry se jako úspěšná a mezinárodně ověřená forma samoobslužného velkoobchodního prodeje obrací na podniky a podnikatele, kteří chtějí nakoupit v co nejkratší době – tedy opravdu „zaplatit hotově a odnést“, jak zní překlad cash & carry – a především za co nejméně peněz. Makro Cash & Carry ČR nabízí malým a středním obchodníkům, provozovatelům gastronomie a dalším podnikatelům možnost vybrat si ze širokého sortimentu potravinářského i nepotravinářského zboží na jediném a snadno dostupném místě, což jim dovoluje omezit zásoby a skladovací plochy a díky tomu snížit náklady. 16 000 druhů kvalitních, denně čerstvých potravin a 17 000 položek spotřebního zboží, které se průběžně obměňuje a přizpůsobuje struktuře zákazníků, umožňuje maloobchodníkům sestavit si pro svou prodejnu zcela individuální sortiment a tím se odlišit do konkurentů.
Vztah k Nezávislým obchodníkům - Makro Cash & Carry ČR tedy nekonkuruje drobnému obchodu, ale je naopak jeho partnerem a pomáhá mu soutěžit o přízeň konečného spotřebitele s velkoplošnými prodejnami. Ceny, za které mohou malí a střední podnikatelé v Makru Cash & Carry ČR nakoupit, jim dávají šanci obstát na rychle se měnícím trhu, avšak: Makro vzalo zákaznickou kartu 300 tisíc lidem čímž potrestal zákazníky, kteří málo nakupovali. Je to důsledek přísnějších podmínek, které Makro zavedlo loni. Opatření postihlo asi 300 tisíc zákazníků, kteří nesplnili limit minimálního nákupu za dva tisíce korun během půl roku. Řetězec zabavil asi čtvrtinu všech karet. Důvodem prý ale v mnoha případech bylo to, že karty byly neaktivní nebo klienti měli už i nové karty, vázané na jinou firmu.Cílem snížení počtu karet je zbavení se klientů, kteří nenakupují vůbec nebo jen nárazově a za málo peněz. Místo nich se Makro více zaměřuje na své klíčové zákazníky: firmy a podnikatele, kteří jezdí nakupovat zásoby pravidelně. Těm chce řetězec zajistit lepší komfort, prostor a servis. Makro chce pomáhat "konkurenci"
Strategií Makra je hlavně podporovat malé obchodníky. Provozovatelé malých obchůdků by zboží pro svou prodejnu měli nakupovat právě v Makru. Řetězec je podporuje speciálními aktivitami, v nichž je například i vzdělává, jak si správně zařídit prodejnu. Pro tento účel Makro zřídilo i takzvané vzorové prodejny. První takový obchod Makro otevřelo v březnu v Pyšelích ve středních Čechách, během projektu se podobné proměny dočkají ještě další čtyři prodejny.
Přes razantní snižování počtu karet lidé v Makru loni utratili více než v minulých letech - 38,3 miliardy korun. V roce 2005 to bylo o 800 tisíc méně. Makro ale loni rostlo méně než ostatní velké řetězce. Zatímco ještě v roce 2005 bylo největší ze všech tuzemských obchodníků, roku 2006 skončila první skupina Schwarz, zastřešující Kauflandy a Lidly, která utržila 43,5 miliardy. Makro skončilo i za Tescem a Aholdem
Projekt Makro-Incoma Index - V srpnu 2005 oznámila společnost Makro a Incoma spuštění nového společného projektu: Makro-Incoma Index. Projekt Makro-Incoma Index zvýšil informovanost o segmentu nezávislého maloobchodu a zajistil efektivní podporu dalšího rozvoje obchodování na českém trhu. Makro, jako velkoobchodní partner velké části nezávislého obchodu, mapuje nezávislý maloobchod v ČR s využitím unikátních dat, kterými disponuje. Tato data jsou dále zařazena do širšího rámce výzkumu, který postihuje celkovou strukturu maloobchodního sektoru: jeho aktuální vývoj, regionální specifika, profil a preference zákazníků a řadu dalších aspektů. Pro orientační monitoring je pravidelně zveřejňován samotný index shrnující meziroční vývoj maloobchodu. Konkrétní výsledky měření Makro-Incoma indexu můžete nalézt zde.
Metro Group ve světě – Makro Cash & Carry je prodejní divizí skupiny METRO Group, která je třetím největším subjektem na světě, působícím v oblasti maloobchodu. Skupina má přibližně 250 000 zaměstnanců ve 30 zemích a působí v 2400 místech. Výnosy skupiny dosáhly v roce 2004 výše 56,4 miliard eur. Provozní činnost má na starosti šest prodejních divizí, které samostatně působí na příslušných trzích. Jsou to: samoobslužné velkoobchodní prodejny METRO/Makro Cash & Carry, dále hypermarkety Real a supermarkety Extra, Media Markt a Saturn – přední evropský subjekt působící na trhu prodejních center spotřební elektroniky a konečně obchodní domy Galeria Kaufhof.
Počet prodejen:
2005 2006 2007 2008
Makro C&C 12 12 12 13
Maloobchodní obrat v mil. Euro:
2005 2006
1,241 1,345
Vlastní značky
V současné době Makro prezentuje na svých provozovnách 28 vlastních značek, které pokrývají téměř celý jeho sortiment od základních potravin až po elektroniku.
Hlavní značky jsou:
ARO
Zařazení:
- výrobky cenově výhodné pro všechny skupiny zákazníků
– nejnižší ceny na trhu
- kompletní sortiment potravinářského zboží
- balení standardní, velkoobchodní i multipacky
Hotel line
- výrobky splňující požadavky profesionálního zákazníka
- výrobky určené restauracím, hotelům, kavárnám přímo pro jejich zákazníky
- kompletní sortiment jedné značky
- výrobky jednotlivě balené, porcované např. čaj, kakao, cukr, sušenky ke kávě, mléko do kávy, džemy, med, máslo atd.
Metro Quality
- značka zajišťující dohledatelnost původu špičkových potravin od farmáře až k zákazníkovi
- živočišné produkty: hovězí maso, vepřové maso, drůbeží maso, losos
- kontrola kvality a dohledatelnost původu slouží také jako prevence proti potravinám rizikového a neznámého původu
Kompletní seznam Makro značek
Active, Hotel Line, Alaska, Fleurelle, Á la carte, Four Seasons, Aro, Lambertazzi, Authentic, Metro Quality, Bakers Street, Natura Verde, Budget, Ocean Queen, Casa Roma, Power Up, Clayton, Sigma, Danish Fantasy, Steinbach, Dazzlers, Tarrington House, Dreaming, Timor, Faust, Varesa, Felsgold, Watson.
Díky tvrdému konkurenčnímu boji v uplynulých letech český trh opustilo několik ztrátových obchodních řetězců.
V roce 2005 odešel Julius Meinl, později následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. V roce 2007 Česko opustila Delvita a v roce 2008 tak učinil Plus Discount. Obchody Delvita a Plus koupila skupina Rewe.
Finanční krize, kvůli které české domácnosti začínají méně utrácet, zatím nebude mít vliv na expanzi obchodních řetězců v Česku. Na tuzemském trhu i letos podle informací ČTK přibude několik desítek nových diskontních prodejen, supermarketů, hypermarketů i menších prodejen s potravinami.
Tab. 1 – Tržby TOP 10 obchodních řetězců v ČR v letech 2006 – 2008
v mld. Kč
Pořadí Skupina/firma tržby 2006 tržby 2007 tržby 2008
1. Schwarz ČR (Kaufland, Lidl ČR) 45,0 50,0 54,5
2. Tesco Stores ČR 37,0 44,0 47,0
3. Ahold Czech Republic 38,5 42,0 44,0
4. Makro Cash&Carry ČR 38,3 39,3 39,5
5. Rewe ČR - (Bila,Penny Market) 25,8 31,6 38,5
6. Globus ČR 20,5 23,0 25,4
7. Tengelmann ČR (Plus-Discount, Obi) 19,5 20,4 22,5
8. GECO Tabak 14,9 17,7 17,5
9. Spar ČR (Interspar) 12,0 13,0 14,0
10. Peal 7,0 8,0 9,3
CELKEM 258,5 289,0 312,2
Zdroj: vlastní zpracování
Nejvíce loni zvýšila tržby obchodní skupina Rewe, která v ČR provozuje supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market, a to o 6,9 miliardy korun na 38,5 miliardy korun. Rewe loni získala od skupiny Tengelmann 150 tuzemských diskontů Plus, z nichž 120 nyní patří pod síť obchodů Penny Market a 30 má mít logo Billa. V roce 2007 Rewe koupila 97 supermarketů Delvita.
Tab. 2 - Vývoj počtu prodejen v České republice
k 31. 12. 2008
2006 2007 2008
Diskonty 543 556 645
Hypermarkety 214 231 246
Supermarkety 433 430 434
Celkem 1 190 1 217 1 325
Zdroj: Incoma Research, Moderní obchod
Tuzemskému trhu dlouhodobě dominují hypermarkety, ve kterých loni utrácelo největší část svých měsíčních výdajů za potraviny 39 % domácností. Jejich podíl byl ve srovnání s rokem 2007 o jeden procentní bod vyšší. Preference diskontních prodejen loni stagnovaly na 25 %
a supermarketů na 16 %. Menší samoobsluhu při nákupu potravin volilo 25 % a stánek či tržnici 12 % domácností.
Makro Cash & Carry ČR bylo založeno jako dceřiná společnost firmy SHV Makro. K 1. lednu 1998 převzala veškeré velkoobchodní aktivity společnosti SHV Makro v Evropě firma METRO AG. V České republice patří do sítě Makro Cash & Carry ČR třináct velkoobchodních center. Všechna mají celkovou plochu 15 000 m2, z toho prodejní plocha činí 10 500 m2. Výjimkou je Černý Most (7 500 m2), Plzeň (6.500 m2), Zlín (6.000 m2) a Liberec (6.000 m2). Vedle svých C&C provozuje Makro rovněž síť čerpacích stanic, které nabízejí pohonné látky za konkurenční ceny.
C&C centra jsou zaměřena na velkoobchodní prodej širokého sortimentu potravinářského i nepotravinářského spotřebního zboží registrovaným podnikatelům, zejména obchodníkům a firmám podnikajícím v gastronomii. Jsou místem nákupů jak pro maloobchodníky, tak pro velkoobchodníky i velkoodběratele, jakými jsou orgány státní správy, školy, nemocnice a další instituce. Tomu odpovídá i balení potravin – více spotřebitelských balení ve fólii pro maloobchodníky a větší objemy pro gastronomii.
Koncept Cash & Carry - Systém cash & carry se jako úspěšná a mezinárodně ověřená forma samoobslužného velkoobchodního prodeje obrací na podniky a podnikatele, kteří chtějí nakoupit v co nejkratší době – tedy opravdu „zaplatit hotově a odnést“, jak zní překlad cash & carry – a především za co nejméně peněz. Makro Cash & Carry ČR nabízí malým a středním obchodníkům, provozovatelům gastronomie a dalším podnikatelům možnost vybrat si ze širokého sortimentu potravinářského i nepotravinářského zboží na jediném a snadno dostupném místě, což jim dovoluje omezit zásoby a skladovací plochy a díky tomu snížit náklady. 16 000 druhů kvalitních, denně čerstvých potravin a 17 000 položek spotřebního zboží, které se průběžně obměňuje a přizpůsobuje struktuře zákazníků, umožňuje maloobchodníkům sestavit si pro svou prodejnu zcela individuální sortiment a tím se odlišit do konkurentů.
Vztah k Nezávislým obchodníkům - Makro Cash & Carry ČR tedy nekonkuruje drobnému obchodu, ale je naopak jeho partnerem a pomáhá mu soutěžit o přízeň konečného spotřebitele s velkoplošnými prodejnami. Ceny, za které mohou malí a střední podnikatelé v Makru Cash & Carry ČR nakoupit, jim dávají šanci obstát na rychle se měnícím trhu, avšak: Makro vzalo zákaznickou kartu 300 tisíc lidem čímž potrestal zákazníky, kteří málo nakupovali. Je to důsledek přísnějších podmínek, které Makro zavedlo loni. Opatření postihlo asi 300 tisíc zákazníků, kteří nesplnili limit minimálního nákupu za dva tisíce korun během půl roku. Řetězec zabavil asi čtvrtinu všech karet. Důvodem prý ale v mnoha případech bylo to, že karty byly neaktivní nebo klienti měli už i nové karty, vázané na jinou firmu.Cílem snížení počtu karet je zbavení se klientů, kteří nenakupují vůbec nebo jen nárazově a za málo peněz. Místo nich se Makro více zaměřuje na své klíčové zákazníky: firmy a podnikatele, kteří jezdí nakupovat zásoby pravidelně. Těm chce řetězec zajistit lepší komfort, prostor a servis. Makro chce pomáhat "konkurenci"
Strategií Makra je hlavně podporovat malé obchodníky. Provozovatelé malých obchůdků by zboží pro svou prodejnu měli nakupovat právě v Makru. Řetězec je podporuje speciálními aktivitami, v nichž je například i vzdělává, jak si správně zařídit prodejnu. Pro tento účel Makro zřídilo i takzvané vzorové prodejny. První takový obchod Makro otevřelo v březnu v Pyšelích ve středních Čechách, během projektu se podobné proměny dočkají ještě další čtyři prodejny.
Přes razantní snižování počtu karet lidé v Makru loni utratili více než v minulých letech - 38,3 miliardy korun. V roce 2005 to bylo o 800 tisíc méně. Makro ale loni rostlo méně než ostatní velké řetězce. Zatímco ještě v roce 2005 bylo největší ze všech tuzemských obchodníků, roku 2006 skončila první skupina Schwarz, zastřešující Kauflandy a Lidly, která utržila 43,5 miliardy. Makro skončilo i za Tescem a Aholdem
Projekt Makro-Incoma Index - V srpnu 2005 oznámila společnost Makro a Incoma spuštění nového společného projektu: Makro-Incoma Index. Projekt Makro-Incoma Index zvýšil informovanost o segmentu nezávislého maloobchodu a zajistil efektivní podporu dalšího rozvoje obchodování na českém trhu. Makro, jako velkoobchodní partner velké části nezávislého obchodu, mapuje nezávislý maloobchod v ČR s využitím unikátních dat, kterými disponuje. Tato data jsou dále zařazena do širšího rámce výzkumu, který postihuje celkovou strukturu maloobchodního sektoru: jeho aktuální vývoj, regionální specifika, profil a preference zákazníků a řadu dalších aspektů. Pro orientační monitoring je pravidelně zveřejňován samotný index shrnující meziroční vývoj maloobchodu. Konkrétní výsledky měření Makro-Incoma indexu můžete nalézt zde.
Metro Group ve světě – Makro Cash & Carry je prodejní divizí skupiny METRO Group, která je třetím největším subjektem na světě, působícím v oblasti maloobchodu. Skupina má přibližně 250 000 zaměstnanců ve 30 zemích a působí v 2400 místech. Výnosy skupiny dosáhly v roce 2004 výše 56,4 miliard eur. Provozní činnost má na starosti šest prodejních divizí, které samostatně působí na příslušných trzích. Jsou to: samoobslužné velkoobchodní prodejny METRO/Makro Cash & Carry, dále hypermarkety Real a supermarkety Extra, Media Markt a Saturn – přední evropský subjekt působící na trhu prodejních center spotřební elektroniky a konečně obchodní domy Galeria Kaufhof.
Počet prodejen:
2005 2006 2007 2008
Makro C&C 12 12 12 13
Maloobchodní obrat v mil. Euro:
2005 2006
1,241 1,345
Vlastní značky
V současné době Makro prezentuje na svých provozovnách 28 vlastních značek, které pokrývají téměř celý jeho sortiment od základních potravin až po elektroniku.
Hlavní značky jsou:
ARO
Zařazení:
- výrobky cenově výhodné pro všechny skupiny zákazníků
– nejnižší ceny na trhu
- kompletní sortiment potravinářského zboží
- balení standardní, velkoobchodní i multipacky
Hotel line
- výrobky splňující požadavky profesionálního zákazníka
- výrobky určené restauracím, hotelům, kavárnám přímo pro jejich zákazníky
- kompletní sortiment jedné značky
- výrobky jednotlivě balené, porcované např. čaj, kakao, cukr, sušenky ke kávě, mléko do kávy, džemy, med, máslo atd.
Metro Quality
- značka zajišťující dohledatelnost původu špičkových potravin od farmáře až k zákazníkovi
- živočišné produkty: hovězí maso, vepřové maso, drůbeží maso, losos
- kontrola kvality a dohledatelnost původu slouží také jako prevence proti potravinám rizikového a neznámého původu
Kompletní seznam Makro značek
Active, Hotel Line, Alaska, Fleurelle, Á la carte, Four Seasons, Aro, Lambertazzi, Authentic, Metro Quality, Bakers Street, Natura Verde, Budget, Ocean Queen, Casa Roma, Power Up, Clayton, Sigma, Danish Fantasy, Steinbach, Dazzlers, Tarrington House, Dreaming, Timor, Faust, Varesa, Felsgold, Watson.
Posledná zmena: pondelok, 27 januára 2014, 11:57