Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  3  4  5  6  7  (Další)
  VŠE

C

CAD

Cash against documents - placení proti dokladům.

CAG

Cash against goods - placení proti zboží.

Canvassing

Podomní prodej.

Capital = kapitál

Pojem, který je zpravidla substitucí pojmu čistá hodnota nebo jmění vlastníka v případě, že dojde k založení firmy nebo její registraci jako akciové společnosti.

Capital budgeting = kapitálový rozpočet

Rozhodování managementu o nákupu zařízení, vybavení nebo jiného většího majetku.

Car fleet management

Oblast zahrnující plánování vozového parku, kontrolu stavu vozidel, zajišťování plnění servisních prohlídek. Napomáhá k efektivnímu využití vozidel.

Č

Čárový kód

Čárový kód je prostředek pro automatizovaný sběr dat. Je tvořen černotiskem vytištěnými pruhy (v některých novějších verzích kódu mozaikou) definované šířky, umožňující přečtení pomocí technických prostředků - čteček či skenerů. Patent na čárový kód byl poprvé udělen v roce 1949. Podle způsobu, jakým se konkrétní znak kóduje do skupiny pruhů se kódy dělí do skupin.

C

Cash advance

Výplata hotovosti (Cash Advance, Cash Disbursement)
Transakce umožňující výběr hotovosti prostřednictvím platební karty nebo cestovního šeku na autorizovaných pobočkách bank, resp. Členských bank kartových společností.

Cash and carry

Velkoobchodník typu „zaplať a odnes“, poskytuje omezené služby, udržuje ve skladě rozsáhlé zásoby pro místní obchodníky, kteří zde nakoupí, převezmou zboží, zaplatí je a odvezou.

Cash discount

Sleva při promptní platbě, malé, dojednané procento slevy, poskytované zákazníků, kteří včas platí své účty.

Cash flow budget = rozpočet cash flow (rozpočet toku hotovosti)

Podrobný plán předpokládaných hotovostních příjmů a výdajů za každý měsíc stanoveného období, používá se ke stanovení období, ve kterém bude podnik potřebovat další finanční zdroje.

Č

Časová koordinace

Sjednocení a sladění jednotlivých činností v určitém čase.

C

Catalog show room = katalogové výstavní síně

Maloobchodní odbytové jednotky, které prodávají značkové zboží za ceny nižší než ostatní obchody, nabízejí zboží s vysokou obchodní přirážkou, například fotopřístroje, klenoty a malé přístroje pro domácnost, prostřednictvím barevných katalogů a výstavky vzorků zboží.

CCT

Common Customs Tariff - Společný celní sazebník.

CDA

Cooperative Development Agency - Agentura pro družstevní rozvoj.

CEDEFOP

European Centre for Development of Vocational Training - Evropské centrum pro rozvoj odborného výcviku.

Celní deklarace

Formulář, kde dovozce uvádí podrobnosti o zboží pro celní deklaraci.

Celní kvóty

Jedná se o výši cel na dovoz zboží. Dříve to bylo plně v kompetenci každého státu, dnes je to ovlivněno EU.

Cena

Cena, výměnný poměr mezi penězi a daným zbožím; obvykle podstatná náležitost smluvního ujednání. Příčiny určující tuto absolutní cenu zkoumá zejm. teorie peněz. Vzájemný poměr absolutních cen zboží se označuje jako relativní cena. Determinanty relativních cen jsou předmětem teorie cen. Moderní teorie cen odvozuje ceny ze souhry objektivních (klasická teorie) a subjektivních (neoklasická teorie) faktorů. Tvorba cen spotřebních statků a výrobních faktorů se vysvětluje s ohledem na různé formy trhu, které pak podmiňují různé typy tvorby cen. Při dokonalé konkurenci dochází k vytvoření rovnovážné ceny pro určité zboží na základě souhry nabídky a poptávky, tj. množství zboží nabízené za určitou cenu a množství zboží, po němž je při této ceně efektivní poptávka, jsou stejná. Zcela jiné procesy působí na tvorbu cen za podmínek monopolistické konkurence, nabídkového oligopolu nebo nabídkového monopolu. Zvláštní problémy se vyskytují při tvorbě cen v podmínkách dílčího monopolu, monopolistické diferenciace cen, poptávkového monopolu či bilaterálního monopolu (kontraktní křivka). Problémy tvorby cen na trzích výrobních faktorů řeší teorie na základě obdobných vztahů nabídky a poptávky jako u spotřebních statků. Rozlišuje rovněž mezi reprodukovatelnými statky, jejichž cena je podmíněna náklady, a nereprodukovatelnými statky, u nichž je cena v podstatě závislá na poptávce. Prostřednictvím cenového mechanismu se určuje, co a v jakém množství se vyrábí. Cenová konkurence nutí nabídkovou stránku ke zvolení nákladově nejvýhodnějšího výrobního postupu, tj. určuje, jak se vyrábí (signální a alokační funkce ceny).

Cenová koordinace

Sladění a regulace ceny jako směnné hodnoty statku, služby, tj. protihodnoty potřebné pro získání zboží nebo služby ve směně. Hodnota se obvykle vyjadřuje peněžitou částkou, kterou je třeba při získání zboží (služeb) zaplatit za jednotku množství. Firmy prosazují společnou cenovou politiku - dodržování dohody o sladění cen, kdy vzniká tzv. cenový kartel.


Stránka:  1  2  3  4  5  6  7  (Další)
  VŠE