RUSKO



Základní zeměpisné údaje

Poloha: východní Evropa a severní Asie
Zeměpisná šířka: 69° severní šířky
Rozloha: 17 075 400 km2

Sousední státy: Finsko, Norsko, Lotyšsko, Estonsko, Polsko a Litva
Ukrajina, Bělorusko, Kazachstán, Čína, Mongolsko, Severní Korea a
Ázerbájdžán


Oficiální název země: Ruská federace - Rusko
Státní zřízení: federativní republika
Současná hlava státu: Dmitrij Anatoljevič Medveděv (od 2008)
Úřední jazyk: ruština
Další používané jazyky: tatarština, ukrajinština

Písmo: cyrilice (azbuka)
Používaná měna: ruský rubl (RUB) – dělí se na 100 kopějek


Administrativně správní členění země

Ruskou federaci tvoří 83 subjektů: - 21 republik,
- 2 města federálního významu
  (Moskva a Sankt Petěrburg),
- 9 krajů,
- 46 oblastí,
- 1 autonomní oblast
(Židovská autonomní oblast),
- 4 autonomní okruhy rozdělené do
  7 federálních okruhů.

Hlavní město státu: Moskva (10,5 mil. obyvatel)

Další velká města: Sankt Petěrburg (4,6 mil. obyvatel)
Novosibirsk (1,4 mil. obyvatel)
Nižnij Novgorod (1,3 mil. obyvatel)
Jekatěrinburg (1,3 mil. obyvatel)
Samara (1,1 mil. obyvatel)
Omsk (1,1 mil. obyvatel)
Čeljabinsk (1,1 mil. obyvatel)
Kazaň (1,1 mil. obyvatel)
Ufa (1,1 mil. obyvatel)
Rostov na Donu (1 mil. obyvatel)
Volgograd (1 mil. obyvatel)


Počet obyvatel

Počet obyvatel (2009): 141,9 mil. obyvatel
Hustota obyvatel na 1 km2: 8,7 obyvatel/km2
Národnostní složení obyvatel: 80 % Rusové,
3,83 % Tataři,
2,03 % Ukrajinci,
1,15 % Baškirové,
1,13 % Čuvaši,
0,9 % Čečenci,
0,78 % Arméni,
140 dalších malých národností.

Počet ekonomicky aktivních obyvatel: 76 mil. obyvatel
HDP na 1 obyvatele (2008): 293,6 tis. RUB
Náboženské složení: 71 % pravoslavní,
5 % muslimové,
1 % katolíci,
1 % protestanti,
1 % buddhisté,
1 % judaisté,
13 % ateisté.


Obchodní podmínky

Svátky: 1. – 5. ledna Novoroční prázdniny
7. ledna Narození Páně
23. února Den obránců vlasti
8. března Mezinárodní den žen
1. května Svátek jara a práce
9. května Den Vítězství
12. června Den Ruska
4. listopadu Den národní jednoty
Zvláštnosti země v obchodě – trhy, tržiště:
Veletrh ULJANOVSK,
Veletrh METALLOOBRABOTKA (Mezinárodní veletrh obráběcích strojů),
Veletrh ECWATECH (Mezinárodní veletrh vodního hospodářství),
Veletrh ELEKTRO (Mezinárodní elektrotechnický veletrh),
Veletrh LESDREVMASH (Mezinárodní veletrh dřevoobráběcích strojů),
Veletrh ZDRAVOOCHRANĚNJE (Mezinárodní veletrh zdravotnické techniky).



Místní zvyklosti důležité pro obchodování:

Základní ruské pravidlo: „Obchod v Rusku je postaven na osobních vztazích, internet
  a korespondence úspěch nepřinesou.“
Spolupráce s ruskými obchodními partnery je založena především na důvěře.
Získání důvěry je však dlouhodobý proces, který ovšem nakonec přinese očekávané
finanční prostředky, ale také dlouhodobé obchodní vztahy.
Obchodní jednání s ruskými partnery vyžaduje dostatek času a především není
vhodné vyvíjet na ně nátlak. Veškeré dohody se uzavírají písemně a projevy
nesouhlasu se zpravidla vyjadřují přímo, a to i s vysvětlením.  Při jednání je možné
se setkat s arogancí a tvrdými slovy. Objevuje se zde neochota kompromisů, které
jsou považovány za slabost. Ani chvilkové výbuchy a změny nálad nejsou výjimkou.
Při obchodních jednáních se můžeme setkat s ruštinou, ale v některých případech
také s angličtinou. Na jednacím jazyku je třeba se domluvit předem.


Rusové dávají rádi na odiv své bohatství, které očekávají i od svých obchodních
partnerů. Tedy nový oblek odpovídající módním trendům by měl být samozřejmostí.
Také vizitka o partnerovi hodně vypoví.
Při obchodování je zvykem výměna dárků, např. kvalitní české sklo, či typicky český
alkohol.

Obchodní jednání probíhají po celý rok, s výjimkou konce roku a první poloviny ledna
kalendářního roku. Toto období využívají k cestám do zahraničí.
Důležitým pravidlem při jednání s Ruskem je, nepodceňovat ruské obchodní partnery.
Mají výborné znalosti ve všech oblastech podnikání.


Prodejní doba: menší obchody s potravinami: 8 – 19 hod. nebo 9 – 21 hod.
větší obchody s potravinami: nepřetržitě ve dne i v noci
obchody s oděvy a průmyslovým zbožím: 10 – 21 hod.
někdy i 24 hod.

Globální řetězce na území země
Seznam globálních řetězců: Metro, Migros, Real, Romstal, SPAR, Stockmann, Billa,
OBI

Ke každému řetězci uvést např. počet provozoven: SPAR – 81 provozoven




RUSKO (2)

GLOBÁLNÍ RETAILNIG V RUSKÉ FEDERACI

Rusko, oficiálním názvem Ruská federace, je s rozlohou 17 075 400 km² největší zemí na světě. Zahrnuje značnou část východní Evropy a téměř celou severní Asii. Přirozenou hranici mezi Evropou a Asií tvoří pohoří Ural. S počtem 141,9 milionů obyvatel je Ruská federace devátá nejlidnatější země na světě.
Sousedy Ruska jsou: Norsko, Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Bělorusko, Ukrajina, Gruzie, Ázerbájdžán, Kazachstán, Čína, Mongolsko, znovu Čína a Severní Korea. Prostřednictvím Kaliningradské oblasti, strategické západní enklávy na pobřeží Baltského moře, dále sousedí s Litvou a Polskem. Ruské Kurilské ostrovy jsou na dohled od Japonska a z ruské Čukotky je velmi blízko na Aljašku. Území je rozděleno do 9 časových pásem a do 83 samosprávných celků.

Města Ruské federace nad 1 000 000 obyvatel (odhad 2008)
1. Moskva – Centrální - 10 485 075
2. Petrohrad – Severozápadní - 4 880 620
3. Novosibirsk- Sibiřský - 1 462 015
4. Jekatěrinburg - Uralský - 1 378 441
5. Nižnij Novgorod - Povolžský - 1 343 553
6. Samara – Povolžský - 1 243 346
7. Omsk – Sibiřský - 1 178 822
8. Kazaň – Povolžský - 1 142 673
9. Čeljabinsk – Uralský - 1 122 958
10. Rostov na Donu – Jižní - 1 104 865
11. Ufa – Povolžský - 1 092 600

Moskva je s více než 10 miliony obyvatel jedním z největších měst světa a ekonomicky výrazně převyšuje zbytek Ruska. Pětimilionový Petrohrad, někdejší hlavní město, je pak především centrem umění, kultury a turismu. Na Volze leží velkoměsta Nižnij Novgorod, Kazaň, Toljatti, Samara, Saratov, Volgograd, Astrachaň. Mezi další významná města a regionální centra v evropské části patří Jekatěrinburg, Perm, Iževsk, Ufa, Voroněž, Jaroslavl, Rostov, Krasnodar, v asijské části pak Čeljabinsk, Novosibirsk, Omsk, Barnaul, Krasnojarsk, Irkutsk, Jakutsk, Chabarovsk či tichomořský přístav Vladivostok.
Menšími městy, avšak strategickými přístavy jsou Novorossijsk, Kaliningrad, Archangelsk a Murmansk, který je největším městem za severním polárním kruhem. Ještě severněji leží Norilsk, nechvalně proslulý coby nejznečištěnější město světa.
Historickými památkami kromě Moskvy, Petrohradu a povolžských měst vyniká Pskov, Novgorod a tzv. Zlatý kruh Ruska — prstenec historických měst v okolí Moskvy. Rekreačním centrem je pak černomořské město Soči.

Státním zřízením je Rusko federativní republika v čele s prezidentem Dimitrijem Medveděvem (je však rozšířen názor, že i nadále, avšak skrytě je hlavou státu Vladimír Putin, současný předseda vlády)
Rusko se dle určení může členit na 83 federálních subjektů různých druhů, na 7 federálních okruhů či na 12 ekonomických rajónů. Federální subjekty v současnosti dělí Ruskou federaci na 21 republik, 46 oblastí, 9 krajů, 4 autonomní okruhy, 1 autonomní oblast a dále na 2 federální města (Moskva a Sankt Petěrburg). Poslední dobou v Ruské federaci sílí snahy o slučování krajů, republik nebo autonomních okruhů.
Oficiálním jazykem celého státu je ruština, kterou ovládají prakticky všichni obyvatelé Ruska; některé autonomní celky vedle ruštiny používají místní jazyky (tatarština, čuvaština ad.) – celkem tak Rusko oficiálně hovoří 31 jazyky. Jediným oficiálním písmem je cyrilice, v níž musí být zapisovány úřední dokumenty, což platí i pro jazyky, které používají také latinku.

Měnou RF je rubl dělený na 100 kopějek. (kopějkami se stále platí i se razí mince v nominální hodnotě 1 kopějka) V šedé a černé ekonomice však vládne americký dolar.

Národnostní složení obyvatelstva Ruské federace v roce (2002)
Rusové - 115 889 107 (79,83 %)
Tataři - 5 554 601 (3,83 %)
Ukrajinci - 2 942 961 (2,03 %)
Baškirové - 1 673 389 (1,15 %)
Čuvaši - 1 637 094 (1,13 %)
Čečenové - 1 360 253 (0,94%)
Arméni - 1 130 491 (0,78 %)
Mordvinci - 843 350 (0,58 %)
Avarové - 814 473 (0,56 %)
Bělorusové - 807 970 (0,56 %)
Ostatní - (8,5 %)
hustota obyvatelstva 8,7 obyv. / km²

Náboženské složení:
pravoslavní – 71 % pokřtěných (20 % alespoň částečně praktikujících)
muslimové – 5 %
katolíci – 1 %
protestanti – 1 %
buddhisté - 1 %
judaismus vyznává 1 % obyvatel
K ateistům se hlásí jen asi 13 % obyvatel. U některých národů Sibiře přetrvávají původní animistická náboženství.

HDP (PPP)
16 100 USD (52. na světě, 2008)
Složení HDP podle sektorů
zemědělství: 5.2%
průmysl: 37%
služby: 57.9% (2009)

Ekonomicky aktivních obyvatel:
75 810 000 (2009)

Pracovní síla podle sektorů:
zemědělství: 10%
průmysl: 31.9%
služby: 58.1% (2007)

Míra nezaměstnanosti:
8.9% (2009). 6,5% (2008)

Státní svátky (dny pracovního klidu)
1., 2., 3., 4. a 5. ledna  - Novoroční prázdniny
7. ledna – Narození Páně
23. února – Den obránců vlasti
8. března – Mezinárodní den žen
1. května – Svátek jara a práce
9. května – Den Vítězství
12. června - Den Ruska
4. listopadu – Den národní jednoty.

Obvyklá pracovní doba: 40 hodin týdně.

Obvyklá prodejní doba:
Menší obchody s potravinami - 08:00-19:00 nebo 09:00-21:00.
Větší obchody s potravinami – nepřetržitě ve dne i v noci.
Obchody s oděvy a průmyslovým zbožím většinou od 10:00 do 21:00, ale i 24 hodin nepřetržitě. (Značně se však liší město od města. V Moskvě začíná obvykle pracovní doba až v 10:00 a úměrně tomu se posouvají i prodejní doby.)

Kultura obchodního jednání
Na úvod nutno upozornit, že obchod v Rusku není vždy jen o ceně. Kdo nemá osobní vazby, kontrakt se mu domlouvá s velkými obtížemi. Základní pravidlo tudíž zní: obchod v Rusku je postaven na osobních vztazích, internet a korespondence úspěch nepřinesou. Velmi důležitý je i fenomén důvěry. Bez ní to při uzavírání obchodu nejde. Vytváření atmosféry důvěry je dlouhodobou záležitostí. Když se tedy chcete vydat na ruský trh a proniknout na něj s novým zbožím, musíte počítat s tím, že to bude časově i finančně náročné. Nicméně v případě úspěchu se vložené investice bohatě vrátí. A navíc získáte ne-li přátelství, tak jistě dobrého partnera. Kultura obchodního jednání, zejména v  regionech, je stále směsicí evropsko-sovětského přístupu a v některých  lokalitách dokonce muslimsko-orientálního přístupu. Jednání, jež bývá často komplikováno různými byrokratickými omezeními, probíhá obvykle složitě, vyžaduje trpělivost, cílevědomost a v regionu výběr obchodního partnera  s těsnými kontakty na místní administrativní orgány. Při obchodních jednáních se nedoporučuje vyvíjet nátlak na partnera, ale ponechat mu čas (ruská mentalita má jiné vnímání prostoru a času). Dohody bývají zachyceny písemně, ústní ujednání nemají stejnou váhu – na rozdíl od některých evropských zemí. Projevy nesouhlasu se zpravidla vyjadřují přímo, s patřičným vysvětlením, resp. omluvou. Prudké výlevy mohou být někdy účelové. Takové chování vyplývá spíše z neochoty Rusů přistupovat na kompromisy. Je to pro ně projevem slabosti, proto by se ochota k ústupkům neměla očekávat. Je to vše zkouška nervů a odolnosti. A jestliže náhlá vzplanutí emocí a hrozby nejsou neobvyklé, stejně intenzivní mohou být i projevy srdečnosti. O to větší a častější k Čechům. Dá se říct, že Čechům jsou Rusové více nakloněni než Češi jim. Slova o tom, že mají Čechy rádi, a o slovanském spojení nejsou z jejich strany planá.

V Ruské federaci se rozlišují tyto typy obchodních jednotek:
diskont
bazar (rynok)
obchod u domu
supermarket
hypermarket
cash & carry
universam
univermag

Bazar „rynok“, obdoba naší tržnice a tržiště. Obchoduje se v určité v dny v týdnu. V letních měsících se dají sehnat levné zemědělské produkty a dary moře. V průběhu dvou denominací (1991, 1998) se zde ve značné míře prodávaly také produkty, které zaměstnaní Rusové dostávali jako naturálie místo platu. „Čerkizovskij rynok“ tak se jmenuje největší moskevská tržnice, která se nachází v severozápadní části hlavního města a jejíž plocha je cca 66 ha. Fungovala do léta 2009.
Obchod u domu je malá, ale hojně se vyskytující obchodní jednotka, skýtající slušnou nabídku základních potravin, hygienických potřeb, drogerie a samozřejmě alkoholu. Nejde ovšem v žádném případě o obchod typu „koloniál v kočárkárně“. Prodejní doby jsou do velmi pozdního večera. Ceny jsou vyšší než v supermarketech.
UNIVERSAM - zkratka univerzální samoobslužný obchod. Široká šíře sortimentu s velkou šíří potravin. Zboží je v regálech, platí se až při odchodu. V 90 letech to bylo synonymum pro hyper- a supermarkety, avšak liší se ve velikosti prodejních ploch a prodejem nepotravin.
UNIVERMAG - zkratka univerzální obchod. Velký obchod, kde se nenachází sortiment potravin. Zboží se vztahem k určitým skupinám, např. děti (oblečení, obuv, hračky, školní potřeby…)
Globální řetězce v RF
Rusko je trh s obrovským potenciálem, který velmi dobře absorbuje nabídku, proto zde také existuje značné množství řetězců ať již zahraničních či tuzemských. I v době celosvětové krize se otevírají nová centra.

řetězce diskontních prodejen
Diksi
Rubl bum
Kopějka
Magnit
Djošovo
Pjaťjorka
Semja
3pio.ru
Sitilink
Choldi diskaunter
Spar
Lidl
Aldi

nejvýznamnější sítě supermarketů v RF
Azbuka vkusa
Diksi
Kopějka
Magnit
Magnolija
Perekrestok
Pjaťjoročka
Sedmoj kontinent
Utkonos
Bachetle
Billa
Ostrov
12 měsjacev
Viktorija

řetězce hypermarketů
Auchan
Karusel
Ramstor
Lenta
Maxidom
Metrika
Globus
Essjen
Okay

V RF působí dále 12 hypermarketů REAL a 14 obchodů MEDIA MARKT

charakteristika vybraných řetězců

METRO Cash & Carry začalo v RF oficiálně fungovat v roce 2000. RF byla 21. zemí, kde malí a střední podnikatelé mohli nakupovat. V každém obchodě pracuje 400 zaměstnanců, centrála společnosti má okolo 2 000 pracovníků. Přibližně je k dispozici 20 000 druhů zboží od 7 500 dodavatelů. Obchodní plochy se blíží k 10 000 m2. Do října 2009 bylo v RF 52 obchodních center Metra. V Moskvě a moskevské oblasti 11, v Petrohradě 3 a po 1-2 centrech v dalších velkých městech celé federace. V roce 2010 se plánuje otevřít další tři centra.

Auchan – francouzská společnost v RF od roku 2002. V roce 2008 byl obrat 39,5 mld. euro, zisk 37 mil. euro. V roce 2007 činil čistý zisk 3,4 mld. $. V RF je 34 hypermarketů, 28 supermarketů. V roce 2007 převzala společnost síť hypermarketů „Ramstor“ turecké společnosti „Enka“. Od roku 2009 se realizuje projekt „Raduga“ – supermarket 21. století, kde si zákazníci sami budou markovat boží pomocí sofistikovaných scannerů.
Karusel – síť hypermarketů, ruská společnost založena v roce 2004. V roce 2007 obrat 831,1 mil. $, čistý zisk pak 19,9 mil. $. První hypermarket v S. Peterburku. Patří tak jako Pjaťjoročka a Perekrostok společnosti X5 Retail Group.

X5 Retail Group - založena v roce 2006 je ruská společnost sdružující celé sítě maloobchodních i velkoobchodních jednotek. Na trhu operuje s více než 1300 prodejnami. Obrat v roce 2008 činil 8,35 mld. $, čistý zisk 118,7 mil. $. Zaměstnává 60 tis. pracovníků. V počátku roku 2009 síť tvořilo 27 hypermarketů s celkovou plochou 234,9 tis. m2. Společnost má v úmyslu otevřít 150 hypermarketů na teritoriu RF. Podle International Financial Reporting Standards vzrostly příjmy v roce 2007 o 131% oproti roku 2006 na 831,1 mil. $ s čistým ziskem téměř 20 mil. $. Strategií firmy je skupování dalších regionálně významných řetězců.

Merkado - supercentrum, bylo centrum rodinných nákupů. Založeno v roce 2008 také patří do X5 Retail Group. Další se centra se měla otevírat v celé evropské části RF a na Urale. S krizí se ovšem nový projekt zrušil a byl připojen k síti Karusel.

Ramstor - ruská společnost založena v roce 1997. V roce 2006 činil obrat 598,7 mil. $, čistý zisk 27,42 mil. $. Z původních 10 obchodních center a 52 hyper a supermarketů se během posledních 2 let se transformovala pod další společnosti. (Kapitolii, Sitistor)

Lenta – „šetříme při každém nákupu“. Sít hypermarketů založena v roce 1993. Obrat za rok 2008 2,34 mld. $. 13 tis. zaměstnanců. V roce 2009 už má 36 hypermarketů typu Cash & Carry po celé RF, další se staví na jihu federace.

Maxidom -  hypermarkety pro kutily a zahrádkáře. Založena v roce 1997. Obrat za rok 2008 činil 10,7 mld. rublů. V roce 2009 je v provozu 8 obchodů, 7 v Sankt Petěrburgu, 1 ve městě Nižnij Novgorod.
Metrika – založeno 2005, stejné zaměření jako Maxidom. Obrat 2008 325 mil. $. 10 hyper a supermarketů každý s prodejní plochou cca 13 tis. m2.
Globus – v RF od roku 2006. V provozu 5 hypermarketů se 700 zaměstnanci v každém obchodě. V plánu bylo během 2009-10 otevřít další čtyři.
Spar – v RF má 38 prodejen. Čistý zisk v roce 2005 byl více než 150 mil. $.

Zdroje:
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/rs.html
http://www.businessinfo.cz/cz/sti/rusko-zakladni-informace-o-teritoriu/1/1000580/
http://cs.wikipedia.org/wiki/Rusko
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%BE%D1%81%D1%81%D0%B8%D1%8F
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B8%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B5%D1%82
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%83%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B5%D1%82

Pozn. překlady názvů jsou přepisem do latinky



RUSKO (3)


RUSKO
1. Základní zeměpisné údaje

1.1 Rozloha

Rusko  (Россия), oficiálním názvem Ruská federace (Российская Федерация), je s rozlohou 17 075 400 km² největší zemí na světě. Zahrnuje značnou část východní Evropy a téměř celou severní Asii.Státní zřízení je Federativní republika. Písmo: cyrilice. Současnou hlavou státu je Dmitrij Medveděv.

1.2 Poloha

Rusko je se 17 miliony kilometry čtverečními největším státem na světě. Na západě hraničí s pobaltskými republikami a Baltským mořem, na východě pak s Tichým oceánem. Reliéf je převážně rovinatý, mimo pohoří Ural, které tvoří hranici mezi evropským Ruskem a Sibiří a Kavkaz s nejvyšší horou Elbrusem (5642 m). Na východ od Uralu leží jedna z největších nížin světa - bažinatá Západosibiřská rovina, protékaná veletoky Obu s Irtyšem a Jenisejem. Nejvyšší je Altaj s četnými ledovci na západě, který zasahuje naúzemí čtyř států. Z Altaje vybíhá na východ horské pásmo Sajan a na mongolské hranici vrcholí Východní Sajan. Na severovýchod od něj jezero Bajkal  s hloubkou 1 637 m představuje největší zásobárnu sladké vody na světě a zároveň jedinečný ekosystém. Za Bajkalem se na rozsáhlém území střídají náhorní plošiny (Vitimská, Aldanská) s dlouhými horskými hřbety (Jablonový, Stanový) až k Ochotskému moři. Nejvýchodnější Čukotské pohoří prostupuje poloostrov Čukotku, kterou necelých 100 km široký Beringův průliv dělí od Aljašky. Podél Beringova moře se na jihovýchod táhne Korjacké pohoří, které na Kamčatském poloostrově přechází v pohoří oddělené sníženinou řeky Kamčatky od pásma vysokých a činných sopek lemujících tichomořské pobřeží.

1.3 Zeměpisná šířka

Zeměpisná šířka je  61°00´SŠ, 60°00´VD.

1.4 Sousední státy 

Sousedy Ruska jsou (od severozápadu proti směru hodinových ručiček): Norsko, Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Bělorusko, Ukrajina, Gruzie, Ázerbájdžán, Kazachstán, Čína, Mongolsko, znovu Čína a Severní Korea. Prostřednictvím Kaliningradské oblasti, strategické západní exklávy, dále sousedí s Litvou a Polskem. Ruské Kurilské ostrovy jsou na dohled od Japonska  a z ruské Čukotky je velmi blízko na Aljašku  (USA). Území je rozděleno do 9 časových pásem a do 83 samosprávných celků.


1.5 Úřední jazyk a další nejčastěji používané jazyky

Na celém území Ruské federace je úředním jazykem ruština. Na území republik, krajů, oblastí a autonomních okruhů jsou úředními jazyky rovněž jazyky národní, pokud tak stanoví ústavy těchto subjektů. Z neruských jazyků jsou nejpoužívanější tatarština (3 %) a ukrajinština (1 %).


1.6 Používaná měna
Ruský rubl (rusky рубль) je zákonným platidlem Ruska. V roce 1998 provedlo Rusko měnovou reformu, kdy se z 1 000 starých  rublů RUR stal 1 nový rubl RUB. Jedna setina rublu se nazývá kopějka (rusky копе́йка). Název rubl nesl i název měny, kterou používali předchůdci současné Ruské federace - carské Rusko a Sovětský svaz. Současné mince mají hodnoty 1, 5, 10, 50 kopějek a 1, 2, 5 rublů. Bankovky jsou tisknuty v nominálních hodnotách 5, 10, 50, 100, 500, 1 000 a 5 000 rublů. Dne 22. března 2010 relace činila 29,2565 RUB za 1 USD a 39,8357 RUB za 1 EUR. Používání cizí měny ve vnitřním platebním styku bylo v Rusku rozhodnutím prezidenta ze dne 1. 1. 1998 oficiálně zrušeno. Banky jsou obvykle otevřeny Po - Čt od 09.30 do 17.00 hod., v pátek od 09.30 do 16.00 hodin.


2. Administrativně správní členění země

Hlavní město je Moskva má 10,5 mil. obyvatel. Ruskou federaci tvoří 83 subjekty – 21 republik, 2 města federálního významu (Moskva a Sankt Petěrburg), 9 krajů, 46 oblastí, 1 autonomní oblast (Židovská autonomní oblast) a 4 autonomní okruhy rozdělené na základě výnosu prezidenta č. 849 z 13. 5. 2000 a č. 82 z 19. 1. 2010 do osmi federálních okruhů:
Centrální federální okruh: Bělgorodská oblast, Brjanská oblast, Vladimirská oblast, Voroněžská oblast, Ivanovská oblast, Kalužská oblast, Kostromská oblast, Kurská oblast, Lipecká oblast, Moskevská oblast, Orlovská oblast, Rjazanská oblast, Smolenská oblast, Tambovská oblast, Tverská oblast, Tulská oblast, Jaroslavská oblast a město Moskva.
Administrativní centrum je Moskva.
Severozápadní federální okruh: Karelská republika, Republika Komi, Archangelská oblast, Vologodská oblast, Kaliningradská oblast, Leningradská oblast, Murmanská oblast, Novgorodská oblast, Pskovská oblast, Něnecký autonomní okruh a město Sankt Petěrburg.
Administrativní centrum - Sankt Petěrburg.
Severokavkazský federální okruh: Dagestánská republika, Ingušská republika, Kabardinsko-balkarská republika, Karačajevsko-čerkeská republika, Severoosetinská republika - Alanie, Čečenská republika, Krasnodarský kraj, Stavropolský kraj.
Administrativní centrum - Pjatigorsk.
Jižní federální okruh: Adygejská republika (Adygejsko),  Kalmycká republika,  Astrachanská oblast, Volgogradská oblast a Rostovská oblast.
Administrativní centrum - Rostov na Donu.
Povolžský federální okruh: Baškirská republika (Baškortostán), Marijská republika (Marij El), Mordvinská republika, Tatarská republika (Tatarstán), Udmurdská republika, Čuvašská republika - Čavaš respubliki, Kirovská oblast, Nižegorodská oblast, Orenburgská oblast, Penzenská oblast, Samarská oblast, Saratovská oblast, Uljanovská oblast a Permský kraj.
Administrativní centrum - Nižnij Novgorod.
Uralský federální okruh: Kurganská oblast, Sverdlovská oblast, Ťumeňská oblast, Čeljabinská oblast, Chantsko-mansijský autonomní okruh a Jamalsko-něnecký autonomní okruh.
Administrativní centrum - Jekatěrinburg.
Sibiřský federální okruh: Altajská republika, Burjatská republika, Tuvská republika, Chakaská republika, Altajský kraj, Krasnojarský kraj, Irkutská oblast, Kemerovská oblast, Novosibiřská oblast, Omská oblast, Tomská oblast a Zabajkalský kraj.


Administrativní centrum - Novosibirsk.
Dálnovýchodní federální okruh: Republika Sacha (Jakutsko), Přímořský kraj, Chabarovský kraj, Amurská oblast, Kamčatský kraj, Magadanská oblast, Sachalinská oblast, Židovská autonomní oblast a Čukotský autonomní okruh.
Administrativní centrum – Chabarovsk.
Přijetí do Ruské federace nebo vytvoření nového subjektu v jejím rámci upravuje federální ústavní zákon.
2.1 Další velká města
Velká města jsou Sankt Petěrburg – 4,6 mil. obyvatel, Novosibirsk – 1,4 mil., Nižnij Novgorod – 1,3 mil., Jekatěrinburg – 1,3 mil., Samara – 1,1 mil., Omsk – 1,1 mil., Čeljabinsk – 1,1 mil., Kazaň – 1,1 mil., Ufa – 1,1 mil., Rostov na Donu – 1 mil., Volgograd – 1 mil. obyvatel.



3. Počet obyvatel

Ruská federace je devátá nejlidnatější země na světě s počtem 141,9 milionů obyvatel. Na celém území Ruské federace je úředním jazykem ruština. Hustota obyvatel je 8,7 člověka na 1 km2. HDP na 1 obyvatele je 15 200 USD. Počet ekonomicky aktivních obyvatel je 76 miliónů. Národnostní složení je: Rusové (82 %), Tataři (4 %), Ukrajinci (3 %).
Náboženské složení je: pravoslavní – 71 % pokřtěných (20 % alespoň částečně praktikujících), muslimové – 5 %, katolíci – 1 %, protestanti – 1 %, buddhisté - 1 %, judaismus vyznává 1 % obyvatel, k ateismu se hlásí přibližně 13 % obyvatel.


4. Obchodní podmínky
4.1 Svátky
Státní svátky jsou:1., 2., 3., 4. a 5. ledna – Novoroční prázdniny, 7. ledna – Narození Páně,
23. února – Den obránců vlasti, 8. března – Mezinárodní den žen, 1. května – Svátek jara a práce, 9. května – Den Vítězství, 12. června - Den Ruska, 4. listopadu – Den národní jednoty.

4.2 Obchody
Pracovní doba je obvykle od 9.30 do 17.00 hod pro státní úřady a pro většinu obchodů od 10.00 do 19.00 nebo 20.00 hod. Menší obchody s potravinami mají otevřeno od 8.00 do 19.00 hod. nebo od 09.00 do 21.00 hod. Na frekventovaných místech je možné najít (ve velkých městech) obchody s potravinami (větší supermarkety, prodejny s alkoholem a cigaretami), které mají otevřeno nepřetržitě. Obchody s oděvy a průmyslovým zbožím mají otevírací dobu většinou od 10.00 do 21.00 hodin. Většina úřadů a obchodů zavírá v době oběda mezi 13.00 až 14.00 hod. Ve velkých městech jsou obchody zásobeny západním zbožím a v turistických oblastech jsou prodejny, kde je možné platit tvrdou měnou.
Pohodlné nakupování v Moskvě vám zajistí síť supermarketů. Mezi nejrozšířenější supermarkety v Moskvě patří Kopejka (Копейка), Kvartal (Квартал), Paterson (Патэрсон), Perekrestok (Перекрёсток) a Merkado (Меркадо). K dostání je zde ohromná škála potravin, a to jak domácích, tak i nadnárodních značek. Ceny v supermarketech jsou ale vysoké. V malých specializovaných obchodech jsou ceny přibližně stejné jako v supermarketech.
Svůj první hypermarket v Rusku otevřela společnost Globus 24. listopadu v Moskvě.

Prodejna provozovaná pod značkou Hyperglobus má prodejní plochu o rozloze 12 000 metrů čtverečních. Po dlouhých přípravách byl v Moskvě v listopadu loňského roku otevřen první bio supermarket, s názvem Grunwald. Celková plocha prodejny je 1 530 m², z toho 860 m² prodejní plochy. Prodejna má vlastní bio pekárnu, oddělení lahůdek, kavárnu, dětský koutek a prostor pro aktivní ochutnávky. V přilehlé kuchyni jsou připravovány teplé i studené pokrmy. K prodejně také patří kosmetické studio a ordinace alternativní medicíny. Sortiment prodejny tvoří na 2 000 bio potravin, cílem je nabídnout potraviny pro denní potřebu v bio kvalitě: čerstvé ovoce a zelenina, mléko a mléčné výrobky, velký výběr sýrů, pečiva a sladkostí, čerstvé maso  a masné výrobky, ryby, mražené produkty, dále těstoviny, paštiky, pomazánky, oleje, polévky. Prodejna ale také nabízí produkty přírodní kosmetiky a prací a čistící výrobky. Nabídku doplňuje dětská výživa, nápoje, vína a jídlo pro zvířata.

4.3 Průmyslové sítě-trhy

Trh Průmyslová chemie (47), z nich Produkce anorganické chemie (16) Chemické prvky, kovy, slitiny, spoje (8), Nezpracované smoly (5), Výrobky petro-, kokso-, chemie dřeva (4),  Reaktanty chemické, extračisté hmoty (4), Pigmenty, barviva, prostředky (3), Ropné produkty, oleje a mazadla (2), lepidla a těsniva (2), Pohlcovače, katalyzátory, plniva (1), Chemické výrobky pro zpracování kovů a galvaniky (1) Průmyslová chemie (1).

Trh Zemědělství (37), z nich Obilniny, luštěniny, kroupový (27), Technické kultury (2), Živočišná výroba (1), Zařízení pro živočišnou výrobu (1), Minerální a organická hnojiva (1), Sazenice, semena, produkce květinářství (1), Zeleninové plodiny (1).
Trh Dřevo, řezivo (8), z nich Kulaté dříví (4), Dřevozpracující zařízení (2), Prefabrikáty na bázi dřeva (2).

Trh Elektrotechnické zařízení (25), z nich Uzemnění a hromosvod, obrana proti přetěžování (8), Elektrické aparáty, elektrické svařovací zařízení a rozváděčové přístroje, armatura* (7), Elektrické stroje, elektromotory* (4), Zdroje nepřetržitého napájení (2), Elektrické kabely, vodiče a šňůry* (1), Osvětlovací technika* (1).
Trh Potraviny a nápoje (45), z nich Konzervy masové, rybí, zeleninové, ovocné a jiné (9), Tučné mléčné výrobky (8), Krmné mlýnské výrobky, výrobky z makaronů (6), Drůbeží výrobky (5), Koření, pochutiny, přísady, jiné potraviny (5), Maso a masové výrobky (4), Houby, jahody a ořechy (2), Alkoholické, nealkoholické, tabákové výrobky (2), Cukr, sůl, med (2), Ryby, dary moře (1), Čaj, káva, kakao (1).

4.4 Místní zvyklosti důležité pro obchodování
Na úvod nutno upozornit, že obchod v Rusku není vždy jen o ceně. Kdo nemá osobní vazby, kontrakt se mu domlouvá s velkými obtížemi. Základní pravidlo tudíž zní: obchod v Rusku je postaven na osobních vztazích, internet a korespondence úspěch nepřinesou. Velmi důležitý je i fenomén důvěry. Bez ní to při uzavírání obchodu nejde. Jelikož v ruských podnicích převládá direktivní styl řízení, je nutné ji budovat k nejvýše postaveným osobám. Vytváření atmosféry důvěry je dlouhodobou záležitostí. Když se tedy chcete vydat na ruský trh a proniknout na něj s novým zbožím, musíte počítat s tím, že to bude časově i finančně náročné.

Stávající  podnikatelskou sféru v RF tvoří  obchodníci, kteří se rekrutují z řad soukromých podnikatelů, představitelů finančně-průmyslových skupin, ropných, plynárenských a jiných exportních společností. Převážná většina z nich  je zcestovalá, má přehled  o nabídce a není jim cizí anglosaský styl jednání. To platí rovněž o mladší garnituře úředníků státní správy a podnikového managementu. U této skupiny lidí převládá logické a koncepční myšlení a pragmatický přístup k řešení problému. Na jednání s nimi je třeba se důkladně připravit, mít dostatek informací o projednávané problematice (reálie o společnosti, údaje o referenčních zakázkách, certifikátech  na zboží atd.).

Při obchodních jednáních se nedoporučuje vyvíjet nátlak na partnera, ale ponechat mu čas (ruská mentalita má jiné vnímání prostoru a času). Dohody bývají zachyceny písemně, ústní ujednání nemají stejnou váhu – na rozdíl od některých evropských zemí. Projevy nesouhlasu se zpravidla vyjadřují přímo, s patřičným vysvětlením, resp. omluvou. Během jednání se můžete setkat s hlasitým a emotivním vystoupením či pohrůžkami ukončení jednání. Můžete se setkat i s arogancí a tvrdými slovy.
Rusové jsou  zpravidla dobří řečníci. Rádi zabrousí i do historie, kultury či sportu a dávají na odiv své vědomosti. Mezi tématy, o nichž běžně hovoří, jednoznačně dominují politika a patriotismus. Mají  i přehled o sportu a obvykle je pozitivně a s uznáním přijímáno, že v řadě ruských  týmů působí i čeští hráči.

K dobrému tónu patří výměna dárků. Jejich hodnota a pečlivost výběru je v očích partnerů jistým důkazem vaší snahy a hloubky vztahu. Dárek je třeba mít při vhodné příležitosti vždy připravený a rozhodně by to neměla být  pouze firemní propisovací tužka či zapalovač. Vhodné je kvalitní české sklo, rovněž i typicky český alkohol – např. Becherovka.
Vizitka hodně napoví o ruském partnerovi. Oprávněnou pochybnost vyvolává obchodník nebo novinář, který není vybaven vizitkou. Podobným případem jsou též úředníci na střední úrovni (včetně ministerských), kteří obvykle vizitku nemají. Extrémem jsou pak vizitky některých  novodobých zbohatlíků  (tzv. novyje russkije), hýřící zlatým potiskem na blýskavém podkladě (demonstrace osobního úspěchu). Na rozdíl od středoevropských zvyklostí  jsou tituly v RF používány od úrovně doktora věd výše. Slovo „inženýr“ se na vizitce vyskytuje jen ve spojení s pracovním zařazením (hlavní inženýr je obdoba technického náměstka).

Důležité pravidlo při jednání s Rusy zní: nepodceňujte své partnery. Ruští obchodníci bývají o své komoditě výborně technicky i cenově informováni. Proto je nutné od počátku podávat přesné a pravdivé informace. Drtivá většina ruských podnikatelů má vysokoškolské vzdělání, zkušenosti z řídicích funkcí ve státních podnicích v sovětské éře, velmi dobrou znalost místních podmínek a schopnost pohybovat se v nich.
Rusko je mnohonárodnostním státem s paletou nejrůznějších kulturních, etnografických, a historických tradic. Z těchto důvodů, jakož i s ohledem na demografické hledisko, nelze paušálně hodnotit pracovní návyky obyvatel  RF.  Pro nový management existuje dostatek motivace, aby zejména v soukromém sektoru pracoval s nasazením (i zde lze narazit na workoholiky). Na druhé straně pracovní návyky většiny úředníků na střední a nižší úrovni ve státních a municipálních úřadech, ve státních podnicích, ale i v soukromých firmách se příliš nezměnily. Nadále platí, že oběd je „svatá věc“ a telefon mezi 13. a 14. hodinou  se zvedá jen výjimečně.

5. Globální řetězce na území země

V Rusku fungují řetězce fast food - McDonald's, Pizza Hut či Rostik's. Fastfoodový franšízový řetězec McDonald‘s chce letos v Rusku otevřít 45 nových restaurací a po dvaceti letech fungování tak chce mít na tamním trhu 290 provozoven. Jen v letošním roce tak chce podnik v Rusku investovat kolem 150 milionů dolarů (asi 2,8 miliardy Kč). To je více než deset procent ze zhruba 1,2 miliardy dolarů, které má McDonald‘s na investice v Evropě, uvedly agentury. V Rusku fungují řetězce fast food – Burger King. Burger King přichází na ruský trh dvě desetiletí po svém hlavním konkurentovi, firmě McDonald's. Společnost poprvé oznámila plány vstupu na ruský trh v létě 2008. V únoru 2009 si pak zaregistrovala svoji dceřinou společnost v zemi. Prvním franšízovým partnerem v Rusku je společnost Burger Rus LLC. Jejími majiteli jsou investoři, kterým se úspěšně podařilo rozjet v zemi oblíbený řetězec kaváren. Firma plánuje v zemi v tomto roce otevřít další restaurace, jejich počet však neupřesnila. V Rusku take  fungují řetězce Rodina (Семья). Počet provozoven je 266.


Použitá literatura
http://cs.wikipedia.org/wiki/Rusko
http://www.businessinfo.cz/cz/sti/rusko-zakladni-informace-o-teritoriu/1/1000580/#sec1
http://www.fesmos.ru/Pubikat/15_New%20rus2005/new_rus_13.html
http://www.globalaffairs.ru/
http://www.kurzy.cz/kurzy-men/nejlepsi-kurzy/RUB-rusky-rubl/
http://www.zemepis.com/Rusko.php
http://staty.cyberserver.cz/evropa/45-rusko
http://www.odmaturuj.cz/zemepis/ruskosurovinova-zakladna-hlavni-regiony/
http://hn.ihned.cz/c1-23058380-business-travel
http://franchisinginfo.cz/clanek/469/mcdonald-s-chce-v-rusku-rust/





GLOBÁLNÍ RETAILING V RUSKU (4)

1. Obrázek mapy státu a státní vlajky

Mapa: http://www.luko2.com/images/mapy/info_mapa_rusko.jpg
Státní vlajka: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_Russia.svg


2.    Základní zeměpisné údaje
2.1  Poloha
Geografická poloha: východní Evropa a severní část Asie

2.2  Zeměpisná šířka
61°00´SŠ, 60°00´VD

2.3  Rozloha
17075400 km²

2.4  Sousední státy 
Sousedy Ruska jsou (od severozápadu proti směru hodinových ručiček): Norsko, Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Bělorusko, Ukrajina,Gruzie, Ázerbájdžán, Kazachstán, Čína, Mongolsko, znovu Čína a Severní Korea. Prostřednictvím Kaliningradské oblasti, strategické západní exklávy, dále sousedí s Litvou a Polskem. Ruské Kurilské ostrovy jsou na dohled od Japonska a z ruské Čukotky je velmi blízko na Aljašku (USA). Území je rozděleno do 9 časových pásem a do 83 samosprávných celků.


3.    Oficielní název země
• Ruská federace - Rusko (Российская Федерация – Россия)


4.    Státní zřízení
• Federativní republika


5.    Současná hlava státu
Prezident  Dmitrij Medveděv


6.    Úřední jazyk a další nejčastěji používané jazyky
Na celém území Ruské federace je úředním jazykem ruština. Na území republik, krajů, oblastí a autonomních okruhů jsou úředními jazyky rovněž jazyky národní, pokud tak stanoví ústavy těchto subjektů. Z neruských jazyků jsou nejpoužívanější tatarština (3 %) a ukrajinština (1 %).


7.    Písmo
cyrilické písmo


8.    Používaná měna – její členění, jiné používané měny
Ruský rubl (RUB) je 100 kopějek. Státní banka Ruska (Centralnyj bank Rossiji) vyhlašuje na každý den oficiální kurs RUB/USD a RUB/EUR. Dne 22. března 2010 relace činila 29,2565 RUB za 1 USD a 39,8357 RUB za 1 EUR.Používání cizí měny ve vnitřním platebním styku bylo v Rusku rozhodnutím prezidenta ze dne 1. 1. 1998 oficiálně zrušeno.


9.    Administrativně správní členění země
Ruskou federaci tvoří 83 subjekty - 21 republika, 2 města federálního významu (Moskva a Sankt Petěrburg), 9 krajů, 46 oblastí, 1 autonomní oblast (Židovská autonomní oblast) a 4 autonomní okruhy- rozdělené na základě výnosu prezidenta č. 849 z 13. 5. 2000 a č. 82 z 19.01.2010 do osmi federálních okruhů:
Centrální federální okruh: Bělgorodská oblast, Brjanská oblast, Vladimirská oblast, Voroněžská oblast, Ivanovská oblast, Kalužská oblast, Kostromská oblast, Kurská oblast, Lipecká oblast, Moskevská oblast, Orlovská oblast, Rjazanská oblast, Smolenská oblast, Tambovská oblast, Tverská oblast, Tulská oblast, Jaroslavská oblast a město Moskva.
Administrativní centrum - Moskva.
Severozápadní federální okruh: Karelská republika, Republika Komi, Archangelská oblast, Vologodská oblast, Kaliningradská oblast, Leningradská oblast, Murmanská oblast, Novgorodská oblast, Pskovská oblast, Něnecký autonomní okruh a město Sankt Petěrburg.
Administrativní centrum - Sankt Petěrburg
Severokavkazský federální okruh: Dagestánská republika, Ingušská republika, Kabardinsko-balkarská republika, Karačajevsko-čerkeská republika, Severoosetinská republika - Alanie, Čečenská republika, Krasnodarský kraj, Stavropolský kraj.
Administrativní centrum - Pjatigorsk.
Jižní federální okruh: Adygejská republika (Adygejsko),  Kalmycká republika,  Astrachanská oblast, Volgogradská oblast a Rostovská oblast.
Administrativní centrum - Rostov na Donu.
Povolžský federální okruh: Baškirská republika (Baškortostán), Marijská republika (Marij El), Mordvinská republika, Tatarská republika (Tatarstán), Udmurdská republika, Čuvašská republika - Čavaš respubliki, Kirovská oblast, Nižegorodská oblast, Orenburgská oblast, Penzenská oblast, Samarská oblast, Saratovská oblast, Uljanovská oblast a Permský kraj.
Administrativní centrum - Nižnij Novgorod.
Uralský federální okruh: Kurganská oblast, Sverdlovská oblast, Ťumeňská oblast, Čeljabinská oblast, Chantsko-mansijský autonomní okruh a Jamalsko-něnecký autonomní okruh.
Administrativní centrum - Jekatěrinburg.
Sibiřský federální okruh: Altajská republika, Burjatská republika, Tuvská republika, Chakaská republika, Altajský kraj, Krasnojarský kraj, Irkutská oblast, Kemerovská oblast, Novosibiřská oblast, Omská oblast, Tomská oblast a Zabajkalský kraj.
Administrativní centrum - Novosibirsk.
Dálnovýchodní federální okruh: Republika Sacha (Jakutsko), Přímořský kraj, Chabarovský kraj, Amurská oblast, Kamčatský kraj, Magadanská oblast, Sachalinská oblast, Židovská autonomní oblast a Čukotský autonomní okruh.
Administrativní centrum – Chabarovsk.

9.1  Hlavní město státu
Moskva má 10,5 mil. obyvatel.

9.2  Další velká města
• Sankt Petěrburg – 4,6 mil.
• Novosibirsk – 1,4 mil.
• Nižnij Novgorod – 1,3 mil.
• Jekatěrinburg – 1,3 mil.
• Samara – 1,1 mil.
• Omsk – 1,1 mil.
• Čeljabinsk – 1,1 mil.
• Kazaň – 1,1 mil.
• Ufa – 1,1 mil.
• Rostov na Donu – 1 mil.
• Volgograd – 1 mil.


10.    Počet obyvatel
141,9 mil. obyvatel

10.1  Hustota obyvatel na 1 km2
8,7 na 1 km2

10.2  Národnostní složení obyvatel
• Rusové 80 %
• Tataři 3,83 %
• Ukrajinci 2,03 %
• Baškirové 1,15 %
• Čuvaši 1,13 %
• Čečenci 0,9 %
• Arméni 0,78 %
• asi 140 dalších malých národností.

10.3  Počet ekonomicky aktivních obyvatel
76 mil., tj. 53 %

10.4  HDP na 1 obyvatele
Nyní ruský HDP na obyvatele je $ 13 tisíc (30% v USA) do roku 2020, by mělo být asi 30 dolarů tisíc

10.5  Náboženské složení 
• pravoslavní – 71 % pokřtěných (20 % alespoň částečně praktikujících)
• muslimové – 5 %
• katolíci – 1 %
• protestanti – 1 %
• buddhisté - 1 %
• judaismus vyznává 1 % obyvatel
• k ateismu se hlásí přibližně 13 % obyvatel.

11. Obchodní podmínky

1. Název a sídlo dodavatele
2. OBJEDNÁVKA ZBOŽÍ
3. ZRUŠENÍ OBJEDNÁVKY ZE STRANY PRODÁVAJÍCÍHO
4. ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY ZE STRANY SPOTŘEBITELE 
(vrácení zboží bez udání důvodu)
5. REKLAMAČNÍ ŘÁD
• Záruční doba
• Oznámení vady
• Nároky z odpovědnosti za vady vzniklé v záruční době
• Zboží vyloučené ze záruky
1. ZPŮSOB ÚHRADY ZA ZBOŽÍ
2. ZPŮSOB DODÁNÍ ZBOŽÍ A JEHO CENY
3. PŘEVZETÍ ZBOŽÍ SPOTŘEBITELEM
4. DODACÍ TERMÍNY ZBOŽÍ
5. DODACÍ MÍSTO
6. OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ

11.1  Svátky
• 1., 2., 3., 4. a 5. ledna  - Novoroční prázdniny
• 7. ledna – Narození Páně
• 23. února – Den obránců vlasti
• 8. března – Mezinárodní den žen
• 1. května – Svátek jara a práce
• 9. května – Den Vítězství
• 12. června - Den Ruska
• 4. listopadu – Den národní jednoty.
11.2  Zvláštnosti země v obchodě – trhy, tržiště apod.

1. ochrana hospodářské svrchovanosti;
2. zabezpečení  ekonomické jistoty;
3. stimulace rozvoje národního hospodářství;

11.3  Místní zvyklosti důležité pro obchodování.
* Rusové jsou patrioti, a tudíž jsou  hrdí na své umění, architekturu, literaturu, hudbu, operu, balet, divadlo a muzea.
    * Vhodným tématem rozhovoru je také sport, o který se zajímají.
    * Mají smysl pro humor, dokážou dělat vtipy i sami na sebe a na své politiky.
    * Rusové jsou velmi pohostinní.
Styl jednání:

    * Rusové preferují květnatý styl vyjadřování a jen pozvolný přechod k vlastnímu předmětu. Rádi zveličují, říkají komplimenty, diskutují a argumentují.
    * Jsou pověstní jako zdatní vyjednávači, a to ve stylu vítězství-prohra.
    * V roli kupujícího nejsou příliš ochotni k ústupkům.
    * Využívají různé zpomalovací taktiky i taktiku omezené pravomoci.
    * Vznášejí doplňující požadavky a pozměňující úpravy na poslední chvíli nebo poté, co je vše dohodnuto.
    * Kompromis považují za slabost. Konfliktů se neobávají.

Role hierarchie:

    * Ve většině podniků převládá direktivní způsob řízení. Nejdůležitější osobou je tedy šéf. On rozhoduje o chodu podniku a rovněž o všem ostatním.
    * Názor nadřízeného má mnohem větší váhu než pohled podřízeného.
    * Osobní vlivy a vazby mají také mnohem větší význam, než na jaký jsme zvyklý. V řadě případů je základním měřítkem postavení zaměstnance ve firmě důvěra, jaké se těší u vedení společnosti.
11.2  Prodejní doba v jednotlivých typech obchodů (pultové prodejny, obchodní domy,   
          diskontní prodejny atd.)
V Rusku všichni obchodu, supermarkety, hypermarkety a obchodní domy pracují  odlišně. Ale hlavně je to 7 dní v týdnu od 9-21.


12.    Globální řetězce na území země
12.1  Seznam globálních řetězců
1. "Pjateročka"
2. "Metro Cash&Carry"
3. "Real"
4. "Magnit"
5. "Vivat"
6. "NormaN"
7. "Billa"
8. "Globus"
9. "Carrefour"
10. ''Semja''


12.2  Ke každému řetězci uvést např. počet provozoven atd.
"Pjateročka"
Hlavní vlastnosti:
• Obchodní jméno  "Pjateročka"
• Založení  Rusko
• Hlavní činnost  Potraviny
• Cenové kategorie  Nižší než průměrná
• Společnost byla založena  1999
• Počet objektů v Rusku  800
• Zastoupení v regionu v Moskvě, Rjazaň, Yaroslavl, Tula, Vladimir, koberce, Kaluga, St - Petersburg, Jekatěrinburg, Nižnij Tagil, Kamensk - Ural, Pervouralsk, Čeljabinsk, Miass; Magnitogorsk, Kopeysk, Nižnij Novgorod, Arzamas, Dzerzhinsk, Samara, Togliatti, Lipetsk, Barnaul
• Přítomnost franchisingu  Ne
• Forma  z majitelem
• Webová stránka: http://www.e5.ru/
"Metro Cash&Carry"
Hlavní vlastnosti:
• Obchodní jméno  "Metro Cash&Carry"
• Založení    Německo
• Hlavní činnost    Hyper Supermarket (Potraviny , víno a alkoholické nápoje, oblečení, obuv, knihy a tiskoviny, vše pro domácí opravy a stavby, spotřební elektroniky, PET a služby. )
• Cenové kategorie  Průměrná
• Společnost byla založena  2000
• Počet objektů v Rusku  39
• Zastoupení v regionu  Moskva, Petrohrad, Nižnij Novgorod, Samara, Volgograd, Kazan, Jekatěrinburg, Rostov-on-Don, Voroněž, Novosibirsk, Krasnojarsk
• Přítomnost franchisingu  Ne
• Forma    z majitelem
• Webová stránka:  http://www.metro-cc.ru
"Real"
Hlavní vlastnosti:
• Obchodní jméno  "Real"
• Založení      Německo
• Hlavní činnost  Hyper Supermarket (Potraviny , víno a alkoholické nápoje, oblečení, obuv, knihy a tiskoviny, vše pro domácí opravy a stavby, spotřební elektroniky, PET a služby. )
• Cenové kategorie    Nižší než průměrná
• Společnost byla založena  1992
• Počet objektů v Rusku    592
• Zastoupení v regionu Moskva, Togliatti, Kazan, Lipetsk, Volgograd, Petrohrad, Yaroslavl, Nizhny Novgorod
• Přítomnost franchisingu Ne
• Forma  z majitelem
• Webová stránka:  http://www.metrogroup.ru/
"Magnit"
Hlavní vlastnosti:
• Obchodní jméno "Magnit"
• Založení  Rusko
• Hlavní činnost  Potraviny
• Cenové kategorie  Německo
• Společnost byla založena  1994
• Počet objektů v Rusku  2238
• Zastoupení v regionu v Moskvě, Rjazaň, Yaroslavl, Tula, Vladimir, koberce, Kaluga, St - Petersburg, Jekatěrinburg, Nižnij Tagil, Kamensk - Ural, Pervouralsk, Čeljabinsk, Miass; Magnitogorsk, Kopeysk, Nižnij Novgorod, Arzamas, Dzerzhinsk, Samara, Togliatti, Lipetsk, Barnaul
• Přítomnost franchisingu Ne
• Forma  z majitelem
• Webová stránka:  http://www.magnit-info.ru/

"Vivat"
Hlavní vlastnosti:
• Obchodní jméno  "Vivat"
• Založení  Rusko
• Hlavní činnost  Potraviny
• Cenové kategorie  Průměrná
• Společnost byla založena  1997
• Počet objektů v Rusku  41
• Zastoupení v regionu Perm
• Přítomnost franchisingu Ne
• Forma  z majitelem
• Webová stránka:  http://www.norman-vivat.ru/
"NormaN"
Hlavní vlastnosti:
• Obchodní jméno  "NormaN"
• Založení  Rusko
• Hlavní činnost  Potraviny a  alkoholické nápoje
• Cenové kategorie  Průměrná
• Společnost byla založena  1997
• Počet objektů v Rusku  41
• Zastoupení v regionu Perm
• Přítomnost franchisingu Ne
• Forma  z majitelem
• Webová stránka:  http://www.norman-vivat.ru/
"Billa"
Hlavní vlastnosti:
• Obchodní jméno  "Billa"
• Založení  Rakousko
• Hlavní činnost    Potraviny
• Cenové kategorie  Průměrná
• Společnost byla založena 1999
• Počet objektů v Rusku  28
• Zastoupení v regionu  Moskva, Tula
• Přítomnost franchisingu Ne
• Forma  z majitelem
• Webová stránka:  http://www.billa.ru/
"Globus"
Hlavní vlastnosti:
• Obchodní jméno  "Globus"
• Založení  Německo
• Hlavní činnost  Hyper Supermarket (Potraviny , víno a alkoholické nápoje, oblečení, obuv, knihy a tiskoviny, vše pro domácí opravy a stavby, spotřební elektroniky, PET a služby. )
• Cenové kategorie  Německo
• Společnost byla založena  1828
• Počet objektů v Rusku  5
• Zastoupení v regionu Schelkovo, Podolsk, Vladimir, Rjazaň, Yaroslavl
• Přítomnost franchisingu Ne
• Forma  z majitelem
• Webová stránka: http://www.hyperglobus.ru
"Carrefour"
Hlavní vlastnosti:
• Obchodní jméno  "Carrefour"
• Založení  Francie
• Hlavní činnost  Obchodní dům
• Cenové kategorie  Nižší než průměrná
• Společnost byla založena    1962
• Počet objektů v Rusku  2
• Zastoupení v regionu  Moskva, Krasnodar
• Přítomnost franchisingu  Ne
• Forma  z majitelem
• Webová stránka:  http://www.carrefour.ru
''Semja''
Hlavní vlastnosti:
• Obchodní jméno  ''Semja''
• Založení  Rusko
• Hlavní činnost  Potraviny
• Cenové kategorie  Průměrná
• Společnost byla založena  2002
• Počet objektů v Rusku  22
• Zastoupení v regionu  v Moskvě, Rjazaň, Yaroslavl, Tula, Vladimir, koberce, Kaluga, St - Petersburg, Jekatěrinburg, Nižnij Tagil, Kamensk - Ural, Pervouralsk, Čeljabinsk, Miass;
• Přítomnost franchisingu  Ne
• Forma  z majitelem
• Webová stránka: http://www.semia.perm.ru/











Modifié le: lundi 27 janvier 2014, 11:57