Slovník pro speciální pedagogy
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
A |
---|
Abstraktnízobecněný, vyvozený, nevázaný na určité případy | |
Adaptacepřizpůsobení | |
Adekvátnípřiměřený, odpovídající | |
Adolescencedruhá fáze období dospívání, trvá od 15 do 20 let | |
AferentníDostředivý, centripetální. Jedná se o směr od periférie k centru. Cesta vzruchu vedená dostředivými nervovými drahami do ústředí v míše nebo mozku. Opakem je eferentní (viz slovník). | |
Aktivačně motivační vlastnostiVyjadřují, proč člověk provádí určitou činnost, proč se chová určitým způsobem. Vedou jak k činnosti, tak i k nečinnosti. | |
Alexitýmienarušené porozumění a vyjádření vlastního emočního prožívání | |
Ambivalenceprotichůdnost, protikladnost | |
Ambivalentníprotikladný | |
Amnézieporucha paměti, výpadek paměti | |
Anální fázePodle psychoanalytické teorie jde o druhou z fází vývoje libida, která následuje po fázi orální. Nastupuje kolem 2. roku života, primárním místem pocitů slasti je anus, konečník (vypuzování a zadržování stolice) | |
Analytická psychologietéž Hlubinná psychologie. Částečně navazuje na psychoanalytickou teorii. Zdůrazňuje však vedle individuálního vědomí (a nevědomí) i existenci vědomí (a nevědomí) kolektivního, utvořeného historicky, přejatého od předků. Jeho obsahem jsou archetypy, nejstarší typické zkušenosti lidstva. | |
Analýzarozbor; rozbor celku na jednotlivé části | |
Analyzátorfunkční jednotka vnímání, která zpracovává vnější a vnitřní vzruchy na počitky. Každý analyzátor se skládá: z periferní části, zde se nachází receptor (čidlo), v němž vyvolá podnět nervový vzruch; dále z aferentních (dostředivých) nervů a ze specifických center (ústředí) v kůře mozkové. Činnost analyzátorů probíhá reflexně a tvoří fyziologický základ počitků. Podnět svým působením vyvolá v receptoru nervový impuls, tj. vzruch, který putuje dostředivými nervy a dráhami do jednotlivých oblastí mozku, kde se nachází ústředí analyzátorů. Zde vzniká korovou analýzou vzruchů počitek. Analyzátory lze rozdělit podleumístění receptorních zakončení na: vnější (exteroreceptory) a vnitřní (interoreceptory), které se dělí na další podskupiny – viz slovník. | |
Anticipacepředjímání, očekávání | |
Asimilacesplynutí | |
Asociacevztah mezi duševními obsahy, např. mezi představami, pocity, pojmy, apod. viz též Volná asociace | |
Aspiraceúroveň cílů, o jejichž dosažení jedinec usiluje | |
Atraktivitapřitažlivost | |
Atribucepřisuzování | |
Automatizmuspohybová aktivita, která probíhá mimovolně | |
Autoregulacesebeřízení | |
Autosomchromosom, který není pohlavní, jsou u mužů i u žen stejné | |
B |
---|
Bagatelizacezlehčování | |
Behaviorismus(z angl. behaviour – chování) Americký psychologický směr, který definoval psychologii jako vědu o chování (zakladatelem J. B. Watson, další stoupenci např. E.L. Thorndike, B.F. Skinner a další). Chování bylo vysvětleno jako souhrn reakcí na určité podněty, spojením podnětu a reakce dochází k učení. Prožívání a vnitřní duševní procesy byly behaviorismem opomíjeny, byly považovány za málo přístupné objektivnímu vědeckému zkoumání. Kvůli redukcionismu byl tento směr později kritizován interakcionisty, především humanistickou psychologií. Přispěl však k rozvoji metod pozorování a experimentu. Později se zaměřil též na analýzu vnitřních podmínek vnějšího chování. | |
Bilancováníhodnocení | |
C |
---|
Centrální nervový systémZahrnuje všechny neurony mozku a hřbetní míchy. | |
Č |
---|
Černá schránka(black box) pojem užívaný v behaviorismu (viz slovník). Tímto pojmem je připodobňováno vědomí jedince, především jeho prožívání. Černá schránka obsahuje vše, co se děje ve vědomí, ale co se nemusí projevit v chování. Behaviorismus se obsahy vědomí a introspekcí nezabýval, považoval je za málo přístupné objektivnímu vědeckému zkoumání. Na místo černé schránky posléze neobehaviorismus zavedl tzv. intervenující (vmezeřené) proměnné (viz slovník). | |
Čivost organismuSchopnost organismu vnímat jemná podráždění. Čím větší je čivost organismu, tím je nižší jeho podnětový práh. | |
D |
---|
Dědičnost polygennízávisí na účinku většího počtu genů | |
Dekódovánípřevod kódovaného sdělení na srozumitelnou úroveň | |
Depotníuložený | |
Deprivacestrádání | |
Diferencerozdíl, rozpor | |
Dominancesklon ovládat druhé | |
Dominantníovládající | |
DovednostiUčením získané předpoklady ke správnému, rychlému a úspornému vykonávání určitých činností. Dělí se dále na: senzomotorické (dovednosti, v nichž dochází ke spojení vjemů či představ s pohyby – např. chůze, hra na hudební nástroj, apod.), intelektuální (umožňují řešit např. matematické úlohy, pomáhají osvojit si cizí jazyk a vůbec řešit složité problémy) a sociální (napomáhají začlenění jedince do společnosti). | |
Dynamické vlastnostiVlastnosti týkající se intenzity a dynamiky prožívání a chování. Jedná se zejména o vlastnosti temperamentové. | |
Dysartrieporucha pohybové koordinace mluvidel | |
Dysfázieporucha řeči, schopnosti vyjádření či porozumění mluvenému | |
Dysfunkceporucha funkce | |
Dysgnozieporucha vnímání a interpretace vnímaného podnětu | |
Dyskinézaporucha volních pohybů a jejich koordinace | |
Dyspraxienarušení schopnosti vykonávat složitější úkony | |
Dystonieporucha svalového napětí, vede k narušení pohybů | |
E |
---|
Edémotok | |
EferentníOdstředivý. Nervová dráha vedoucí od nervového centra k periférii. Opakem je aferentní (viz slovník). | |
Egocentrismussoustředění na sebe | |
Elektřin komplexpojem z psychoanalytické teorie. Jedná se o vnitřní nevědomý konflikt, který provází vývoj libida dívek ve falické fázi. Podstatou je nevědomý erotický vztah a incestní přání dívek k otci, spojené s rivalitou vůči matce, provázenou pocity viny a kastrační úzkostí. U chlapců se jedná o Oidipovský komplex. ůspěšné vyřešení tohoto konfliktu spočívá v identifikaci se stejnopohlavním rodičem a je podmínkou pro vytváření zralých partnerských vztahů v dospělosti | |
Emancipaceosamostatňování, odpoutání | |
Emoceširší pojem než city, prožitky obecně | |
Emočnícitový | |
Empatievcítění | |
Erospodle psychoanalytické teorie jde o erotický, sexuální pud, pud k životu, jeden ze dvou základních pudů (viz též Thanatos). Řídí vývoj lidské osobnosti, nachází se v nevědomí (též Libido). | |
Etiologiepříčina | |
Exogennívnější | |
Experimentální psychologieVychází z poznatků získaných na základě experimentů, zkoumá procesy společné člověku i některým subhumánním živočichům - především vnímání, učení, paměť, řešení problému a motivaci. V Čechách byla zal. 1. experimentální laboratoř v r. 1911-1912 (M. Rostohar). Základy tomuto směru položil W. Wundt. | |
Experimentovatzkoušet | |
ExteroreceptoryReceptory podávající informace o vnějším světě. Dělí se na dálkové (počitky zrakové, sluchové, čichové) a dotykové (počitky chuťové, tlakové, tepelné a bolestivé). | |
Extraverzezaměření navenek | |
Extroverzepojem užívaný původně v typologii C.G. Junga, jedna část ektopsýché (= vnější části osobnosti), opakem je introverze. Polarita introverze - extroverze je také jednou z dimenzí temperamentu teorie Eysencka (druhou je stabilita - labilita či neuroticismus) | |
F |
---|
Falická fázePodle psychoanalytické teorie se jedná o třetí z fází vývoje libida, probíhající po období orálním a análním. Kolem 3. roku věku dítě objevuje slast v oblasti pohlavních orgánů. Provází ji Oidipovský či Elektřin konflikt | |
Fenotypsouhrn konkrétních znaků a projevů jedince | |
Fiktivnízdánlivý | |
Fixacevnějškový | |
Flexibilitaudržení, soustředění | |
Fobiepružnost, schopnost přizpůsobení | |
Fonologickýnadměrný, nepřiměřený strach | |
Formálnívztahující se ke zvukové stránce jazyka | |
Frustracestav zklamání, neuspokojení | |
G |
---|
Gamblerčlověk závislý na hře | |
Genzákladní jednotka dědičné informace | |
Generalizacezobecnění | |
Genetickýdědičný | |
Genitální fázepodle psychoanalytické teorie jde o pátou a poslední fázi vývoje libida. Pokud dosavadní vývoj proběhl bez patologických fixací, začínají se v dospívání objevovat heterosexuální zájmy a snaha utvořit partnerský vztah | |
Genotypsoubor všech genů | |
Gestaltpsychologieviz Tvarová psychologie | |
Glaukomoční onemocnění, tzv. zelený zákal | |
Graffitisprejem nastříkané obrazce na zdech apod. | |
H |
---|
Habitusstav těla, typické znaky zevnějšku | |
Handicapznevýhodnění | |
Haptickýhmatový | |
Hematomkrevní sraženiny | |
Hemisféramozková polokoule | |
Hemisféra mozkovánejvyšší část nervové soustavy | |
Hlubinná psychologieviz Analytická psychologie | |
Hostilitanepřátelství | |
Humanistická psychologiepsychologický směr, který vznikl v 50. letech 20. stol. jako reakce na klasický behaviorismus a psychoanalýzu. Odmítá představu, že lidské chování je determinováno prostředím či podvědomím. Zdůrazňuje schopnost lidí svobodně se rozhodovat a jednat v souladu s tím, co je z hlediska jeho vývoje optimální. Duševní život je vnímán jako jedinečná síla směřující k sebeuskutečnění a uplatnění životních možností člověka (viz Sebeaktualizace). Hlavními představiteli jsou G. Allport, C. Rogers a A. Maslow | |
Humanistická psychoterapievychází z myšlenek humanistické psychologie (viz slovník). Na rozdíl od psychoanalýzy, která pracuje v psychoterapii především individuálně, kladou humanističtí terapeutové důraz na skupinová setkání, která mají spíše charakter tréninku než terapie | |
Hyperaktivitanadměrná aktivita, neklid | |
Hyperprotektivnínadměrně ochranitelský | |
Hypnózauměle navozený, spánku podobný stav, v němž je jedinec vysoce sugestibilní a je schopen vysoké koncentrace pozornosti. Tento stav je provázen ztrátou Já, pasivitou, poslušností plnit příkazy. Užívá se i k léčebným účelům | |
Hypoaktivitazpomalení | |
Hypotetickýzatím neexistující, pouze předpokládaný | |
Hypoxienedostatek kyslíku | |
I |
---|
Id (Ono)podle psychoanalytické teorie jde o vývojově nejstarší složku lidské osobnosti (viz též Ego, Superego). Tato oblast lidské psychiky je nevědomá, obsahuje pudy a instinkty a řídí se principem slasti. | |
Identifikaceurčení | |
Identitasebepojetí, názor na sebe sama | |
Impulzivitavznětlivost | |
Imunníodolný | |
Individuální psychologieAutorem je A. Adler. Teorie řeší zejména vztah jedince ke společenskému prostředí a vyrovnávání se s ním. Zabývá se otázkou podřízenosti, s níž učiní v raném dětství zkušenost každý jedinec. Pocit méněcennosti, který následně vzniká, se jedinec snaží kompenzovat vrozenou potřebou moci (touhou po sebeuplatnění). Nedojde-li ke kompenzaci, vzniká často neuróza, která má chránit individuum před prožíváním vlastní méněcennosti a bezmoci. Individuální psychologie se zaměřovala především na psychologii dítěte a podnítila zakládání poraden pro děti a mládež | |
Infantilnídětský, nevyspělý | |
Inhibicepotlačení | |
Instrumentální chováníPozornost mu ve svých výzkumech psychologie učení věnoval především behaviorismus. Principem instrumentálního chování je takové jednání, které je řízeno snahou dosáhnout prospěchu či odměny a tendencí vyhnout se trestu. | |
Integracesjednocení, vytvoření jednoho celku | |
Integrovanýsjednocující, působící jako celek | |
Interakcevzájemné aktivní působení | |
InterindividuálníRozdíly mezi jedinci ve sledovaném znaku, např. ve vlastnosti, výkonu, apod. | |
Interoreceptoryreceptory informující jedince o vnitřním stavu organismu. Dále se dělí na proprioreceptory a visceroreceptory (viz slovník). | |
Interpersonálnímezilidský | |
InterpretaceVyhodnocování údajů získaných ve výzkumu a hledání vzájemných jejich vztahů a příčin. V psychoanalýze jde o výklad snů a volných asociací, analytik pomáhá pacientovi získat vhled do podstaty nevědomých konfliktů, vysvětluje jeho chování i motivace | |
Intervenující (vmezeřená) proměnnáPojem (zavedený E.CH. Tolmanem) používaný v neobehaviorismu. Jedná se o faktory, které se nacházejí mezi podnětem a reakcí a které tuto výslednou reakci ovlivňují. Jde o aspekty organismu a osobnosti (např. pudy). Reakce (chování) je tedy v neobehaviorismu funkcí podnětu a organismu (osobnosti). | |
Intrafamiliárníuvnitř rodiny | |
IntraindividuálníRozdíly ve sledovaném znaku (např. ve výkonu) u jednoho jedince v průběhu času či za změněných podmínek. | |
Intrapersonálnívnitřní, zaměřený na sebe sama | |
Introspekce(lat. „hledění dovnitř“) sebepozorování. Pozorování vlastní psychiky, vnitřních prožitků a procesů probíhajících ve vědomí, které si jedinec je schopen uvědomovat. Proti introspekci vystupovali především behavioristé, kteří odmítali subjektivní pojmy a metody. Pro zvědečtění psychologie jakožto vědy prosazovali požadavek objektivního pozorování chování. Jiní autoři naopak považují introspekci za základní metodu psychologie, protože mnohé psychické jevy nelze pozorovat žádným jiným způsobem. | |
IntroverzePojem užívaný původně v typologii C.G. Junga, jedna část ektopsýché (= vnější části osobnosti), opakem je extroverze. Polarita introverze - extroverze je také jednou z dimenzí temperamentu podle Eysencka (druhou je stabilita - labilita či neuroticismus) | |
K |
---|
Kastrační úzkostJe průvodním jevem Oidipovského a Elektřina komplexu, které jsou ústředním bodem psychoanalytické teorie. V předškolním věku se u dětí objevuje nevědomé přání získat rodiče opačného pohlaví a nahradit rodiče stejnopohlavního, které je spojeno se strachem z potrestání. Chlapci se nevědomě obávají kastrace otcem, dívky v nevědomí prožívají pocit, že jim byl penis odňat v minulosti. | |
Katabolismusodbourávání struktur a uvolňování energie | |
Katecholaminynervové přenašeče, které slouží k aktivaci určitých funkcí | |
Kategorizacezařazování objektů do určité skupiny | |
Kinestetickýpohybový, týkající se pohybu | |
Kognitivnípoznávací | |
Kognitivní psychologieTéž poznávací psychologie. Vznikla v USA v pol. 60. let. Ovlivnila ji teorie verbálního učení, inženýrská psychologie, dále teorie informace, věda o počítačové technice a lingvistika. Pojem kognitivní psychologie není v psychologii užíván jednoznačně. V širším smyslu slova je takto označována psychologie poznávacích procesů (poznávání), která se vydělila z neobehaviorismu. V užším smyslu jde o psychologický směr, přijatý též v Evropě, odmítající výzkum chování zvířat. Zaměřila se na studium „černé schránky“, především na procesy zpracovávající informace. Chování chápe jako vnější projev vnitřních psychických jevů. Vychází z laboratorních experimentů. Představiteli směru jsou S. M. Kosslyn a R. M. Shepard. | |
Kolapsnáhlé selhání organizmu | |
Kompenzacevyrovnání, náhrada | |
Kompetenceschopnost, způsobilost, kvalifikace | |
Komplexnícelkový, souhrnný | |
Komunikacedorozumívání, výměna informací | |
Konstantnoststálost, neměnnost | |
Kontextsouvislost | |
KonverzeObranný nevědomý mechanismus. Přesun psychických potíží do tělesných poruch (např. hysterické ochrnutí či oslepnutí, které není výsledkem organického onemocnění) | |
Koordinaceuvedení do vzájemného souladu | |
Koordinovanýspojený, společně řízený | |
Kvadruparézačástečně ochrnutí všech končetin | |
L |
---|
Labilitakolísání, sklon k výkyvům | |
Latenceklidové období, kdy se nic neděje | |
Latentní fázečtvrtá fáze vývoje libida podle psychoanalytické teorie. Probíhá asi od 5 let do začátku puberty. V tomto období je podle této teorie sexuální pud v útlumu | |
LibidoZ lat. výraz pro slast. Označení pro psychickou energii, především pro sexuální pud, jeho projevy, vývoj a energii, kterou obsahuje. Pojem je užíván v psychoanalýze. Je hnací silou vývoje jedince a hlavním motivačním faktorem jeho chování. ůčelem je dosažení slasti. Nachází se v nevědomí. Vývoj libida probíhá od narození ve fázích podle vrozeného programu. | |
Lokusmísto | |
M |
---|
Majoritnívětšinová | |
Maladaptacenepřizpůsobení | |
Metakogniceuvažování o tom, jako člověk poznává | |
Minoritamenšina | |
Modifikacezměna, ovlivnění | |
Multifaktoriálnízávislé na mnoha různých vlivech | |
Mutismusnemluvnost | |
N |
---|
Nadprahový podnětJedná se o podnět, který má vyšší intenzitu, než jakou je jedinec schopen si uvědomovat. Takový podnět nevyvolá počitek (nebo vyvolá počitek zcela jiné kvality, např. ostré světlo bolest očí), přesto však na psychiku a organismus jedince působí. Maximální intenzita podnětu, která je ještě schopna vyvolat počitek, se nazývá horní počitkový práh. | |
NávykOpakování získaných sklonů k vykonávání určité činnosti. Jde o zautomatizovanou činnost osvojenou v průběhu sociálního učení. Existují návyky žádoucí (např. hygienické) a nežádoucí (např. kouření). Některé návyky jsou kulturně a historicky podmíněny a mají formu např. obyčejů, tradic, konvencí. | |
Negativismusodmítání všeho a prosazování opaku | |
NeobehaviorismusPsychologický směr navazující na původní teoreticko- metodologickou základnu behaviorismu. Snažil se překonat mechanistické chápání psychiky. Neobehaviorismus se oproti behaviorismu snažil postihnout složitější souvislosti a vztahy mezi závislými a nezávislými proměnnými. Definoval tzv. intervenující (vmezeřené) proměnné, které se nacházejí mezi podnětem a reakcí. Patří k nim např. pudy. Představiteli byli např. E. Ch. Tolman, C. L. Hull, B. F. Skinner, K. W. Spencer a další. | |
NeofreudismusPsychoanalytický směr navazující na původní Freudovu teorii. Neofreudiáni na rozdíl od neopsychoanalytiků Freudovu teorii obměnili a doplnili jen nepatrně. Ortodoxních přívrženců Freudova směru je poměrně málo. | |
Neogestaltismuspsychologický směr navazující na gestaltpsychologii a ovlivněný americkým behaviorismem. Zkoumal především vnímání a myšlení, zdůraznil však též význam osobnosti jedince, jeho aktivity a zkušenosti při řešení problémové situace. K hlavním představitelům patří F. Heider, H. Helson, K. Goldstein, L. Festinger, J. Gibson, E. Asch a další. | |
NeopsychoanalýzaSměr navazující na psychoanalytickou teorii S. Freuda, který se ji pokouší překonat a zasáhl do ní výrazněji než neofreudismus. Neoanalytici odmítají jednostrannou biologizaci psychiky, zdůrazňují vliv sociálních faktorů na utváření osobnosti i jejích poruch. K nejznámějším stoupencům patří K. Horneyová, E. Fromm, H. S. Sullivan, z této teorie vychází též psychoterapie dynamická. | |
Neuromuskulárnínervosvalová | |
Neuronnervová buňka. Existují tři typy neuronů: Senzitivní neurony (viz též slovník Receptory), motorické neurony a interneurony. | |
NeurózaFunkční nervové onemocnění. Příčinou není organické poškození CNS ani změny metabolismu (pokud se tyto změny objeví, nejsou příčinou neurózy, ale jejím výsledkem). Příčinou jsou psychogenní vlivy, podle psychoanalytické teorie jde o pudové tendence jedince, které byly vlivem problematických mezilidských vztahů v dětství vytlačené z vědomí. | |
NevědomíDuševní jevy a obsahy, které mají vliv na chování jedince, aniž si jich je vědom. Obsahem je vše, co je neslučitelné s etickými normami společnosti i individua, především pudové tendence. Projevem nevědomí jsou přeřeknutí, zapomínání, chybné úkony. Objevuje se též v obsazích snů. Pojem nevědomí byl zmíněn ve filosofii např. u Leibnitze, Hartmanna, Nietzscheho. Z psychologického hlediska jej rozpracoval S. Freud v psychoanalytické teorii a také C.G. Jung. | |
Nitrolebníuvnitř lebky | |
O |
---|
OdporPojem z psychoanalytické teorie. Jde o nevědomou tendenci pacienta blokovat terapeutickou práci, např. tím, že si nemůže vybavit detaily určité události, myšlení v kruhu, nechuť přijímat interpretace terapeuta, apod. | |
Oidipovský komplexPojem z psychoanalytické teorie. Týká se vnitřního nevědomého konfliktu, který provází vývoj libida chlapců ve falické fázi. Podstatou je nevědomý erotický vztah a incestní přání chlapce k matce. Tento vztah je spojen s rivalitou vůči otci, provázenou pocity viny a strachem z kastrace (kastrační úzkost). U dívek probíhá Elektřin komplex. Jeho úspěšné vyřešení je podmínkou pro vytváření zralých partnerských vztahů v dospělosti | |
Orálníústní, vyslovovaná ústy | |
Orální fázepodle psychoanalytické teorie jde o první fázi vývoje libida. Probíhá v prvním roce života dítěte, základním místem pocitů slasti jsou ústa (sání, posléze kousání). | |
Orgánová méněcennostPojem pochází z individuální psychologie A. Adlera (viz slovník). Může se rozvinout u jedince v případě tělesného defektu. | |
P |
---|
Pansexualismusje podstatou psychoanalytické teorie. Jedná se o představu, že veškeré lidské jednání vychází ze sexuálního pudu. | |
Parézaneúplné ochrnutí | |
Percepcevnímání | |
Periferní nervový systémSkládá se z nervových spojů, které spojují mozek a hřbetní míchu s ostatními částmi těla. Dělí se dále na část somatickou a autonomní. | |
Perinatálnív období porodu | |
Perseveraceulpívání | |
Plegieúplné ochrnutí | |
PočitekNejjednodušší, elementární vjem. Počitek přináší první, elementární informace o jednotlivých, izolovaných vlastnostech předmětů a jevů, které bezprostředně působí na smyslové orgány (např. vůně, velikost, barva, tvar apod.) Vzniká korovou analýzou vzruchů, jež byly dostředivými nervy a dráhami přeneseny do jednotlivých mozkových ústředí analyzátorů. | |
Počitkový práhSmyslové podněty mají určité rozmezí, v němž při vnímání vedou ke vzniku počitku. Toto rozmezí ohraničuje dolní a horní počitkový práh, nad nimiž již počitky nevznikají nebo mění svůj charakter. Jde o podněty podprahové a nadprahové (viz slovník). | |
Podprahový podnětJedná se o podnět, který má nižší intenzitu, než jakou je jedinec schopen si uvědomovat. Takový podnět nevyvolá počitek. Minimální intenzita podnětu, která je ještě schopna vyvolat počitek, se nazývá dolní počitkový práh. Podněty pod touto hranicí jsou tzv. podněty podprahové, které si jedinec neuvědomuje, ačkoli na psychiku a organismus působí. | |
Polemizovatdohadovat se | |
Polygennízávislý na působení více genů | |
Postnatálnípo narození | |
Posttraumatickýpo traumatu, následkem traumatu | |
Pragmatickávztahující se k praktickému využití řeči | |
Pragmatickýzaměřenost na efekt, na užitek | |
Predikcepředpověď | |
Pregenitální sexualitapodle psychoanalytické teorie se jedná o rané fáze vývoje lidského jedince - fázi orální, anální, falickou a latentní. Je zaměřena autoeroticky. | |
Prelingválnípřed osvojením řeči | |
Prenatálnípřed narozením | |
Prenatální vývojObdobí od oplození vajíčka do narození dítěte. | |
PřenosV psychoterapii se jedná o citový (často pozitivní i negativní) vztah pacienta k terapeutovi. Pacient má k terapeutovi vztah a postoje, které odpovídají vztahu a postojům k jiným, kdysi důležitým lidem, často rodičům v dětství. Přenosu a jeho rozboru bývá v terapii využíváno. | |
Privilegiumvýsada | |
Privilegovanostvýjimečnost | |
ProjekceOdraz vnitřních duševních obsahů jedince ve vnímání a chápání vnějšího světa (např. vnímání vlastního rozpoložení jedince na ostatních lidech). V psychoanalýze jde o obranný mechanismus, který chrání jedince před poznáním vlastních nežádoucích vlastností tím, že je spatřuje u druhých lidí. | |
Proklamovanýprohlašovaný | |
Proměnná nezávisláV klasickém podmiňování se jedná o vnější stimul neboli podnět, který je přítomen při učení. Z hlediska experimentu je dopředu dána a v průběhu experimentu se nemění. | |
Proměnná závisláV klasickém podmiňování se jedná o reakci učícího se jedince na vnější podnět (nezávislou proměnnou). V experimentu bývá závislá proměnná většinou nějaký měřitelný rys pokusné osoby. Závislá proměnná je funkcí nezávislé proměnné, např. schopnost naučit se co největší počet slov závisí na délce času, který má pokusná osoba k učení. | |
ProprioreceptoryReceptory podávající informace o počitcích pohybu (kinestetické, proprioceptivní počitky) a o počitcích polohy, její změny a rovnováhy (statické) - informují ústředí o změnách ve šlachách, kloubech a svalech. | |
Protektivitaochrana | |
Prozodickáneverbální stránka řeči | |
Psychické vlastnostiJsou obecným předpokladem pro vykonávání lidských činností a ovlivňují chování; jsou tou stránkou osobnosti, která je jedinci přisuzována na základě jeho poměrně stálého chování; formují se v průběhu ontogenetického vývoje. Rozlišují se: obecné vlastnosti (např. vlastnosti paměti, myšlení a vnímání) a vlastnosti osobnosti (vyjadřují psychické rozdíly mezi lidmi, např. temperamentové, charakterové, vlastnosti schopností, apod.).Z ákladní kategorie vlastností jsou: aktivačně motivační (vyjadřují, proč člověk provádí určitou činnost, chová se určitým způsobem, vedou jak k činnosti, tak i k nečinnosti), vztahově postojové (souvisí s hodnotami, které člověk uznává - charakterové vlastnosti), výkonové (předpoklady pro určitou činnost - zejména schopnosti), seberegulační (např. sebeuvědomění, sebehodnocení, sebekritika), dynamické (týkají se intenzity a dynamiky prožívání a chování - vlastnosti temperamentové). | |
PsychoanalýzaPsychologický směr z poč. 20. stol. založený na přesvědčení, že rozhodující význam na vývoji a chování jedince má sexuální pud. Psychoanalytická psychoterapie je založená na rozboru a interpretaci snů a volných asociací. V nich jsou odhalovány nevědomé konflikty a potlačovaná přání, jsou převáděny na úroveň vědomou spolu s odreagováním emocionálních problémů. Autorem teorie i metody léčby je Sigmund Freud. | |
Psychosomaticképsychicky navozené tělesné projevy | |
Pudenergie nebo nutkání vycházející ze základních životních potřeb | |
R |
---|
Racionálnírozumový | |
Radikálnízásadní, rázný, nekompromisní | |
Realizaceuskutečňování | |
ReceptorySpecializované nervové buňky ve smyslových orgánech, svalech, kůži a kloubech, které vnímají fyzikální nebo chemické změny a transformují tyto údaje do nervových vzruchů. Tyto vzruchy jsou následně přenášeny senzitivními neurony do centrálního nervového systému. Receptory jsou specializovány pro příjem jen určitého druhu energie a skládají se ze smyslové buňky a z nervových vláken. | |
Reflexníbezděčný, neuvědomělý, mimovolní | |
Regresenávrat na vývojově nižší stadium | |
Regulaceřízení | |
Retinoblastomnádor sítnice | |
Rezignacevzdání se | |
Rigiditanepružnost | |
Rozdílový práhTýká se schopnosti pociťovat rozdílnost mezi intenzitou dvou podnětů. Rozdílový práh se nazývá nejmenší rozdíl mezi dvěma podněty, který lze postřehnout. | |
Rozšířené vědomíPojem, jemuž věnovala pozornost transpersonální psychologie (viz slovník). Podle St. Grofa jde o rozšířené vědomí „za navyklé hranice já a za prostor a čas“. Jevy rozšířeného vědomí provázejí různé mystické zážitky a transpersonální zkušenosti navozené metodami např. z jógy, buddhismu, taoismu, popř. kombinací různých prostředků. Pojetí rozšířeného vědomí je v podstatě založeno na propojení vědy a mystiky. | |
S |
---|
SebeaktualizacePojem užívá ve své teorii osobnosti A. Maslow, představitel humanistického směru (viz slovník). Jde o tendenci člověka rozvíjet a uplatnit všechny své schopnosti a potencionality, nejprve prostřednictvím uspokojování tělesných, posléze psychických potřeb. Sebeaktualizace je proces, který není nikdy zcela dovršen. | |
Seberealizacerozvoj sebe sama, svých schopností | |
Sektauzavřená náboženská skupina | |
Selekcevýběr | |
Selektivitavýběrovost | |
Sémantickátýkající se významu slov a řeči | |
Senzomotorickýaktivity či dovednosti, ve kterých dochází ke spojení vnímání (či představ) s pohyby - např. hra na hudební nástroj, psaní na stroji, řízení motorových vozidel, chůze apod. | |
Similaritapodobnost | |
Socializacezačleňování jedince do společnosti | |
Sociálníspolečenský | |
Somatickétělesné | |
Specifickýzvláštní, příznačný, osobitý | |
Standardnorma, kriterium | |
Status sociálnípostavení, pozice | |
Stereotypníopakující se | |
Stigmanegativní označení, poznamenání | |
Stimulacepodněcování, působení podnětu | |
Stimulovatpodněcovat, vyvolávat | |
Stimulus, stimulpodnět, tj. vnější či vnitřní činitel, který vyvolává v živém organismu aktivitu. Pojem „stimulus“ je nejčastěji užíván ve vnímání pro podnět, který působí na receptor. | |
Stresnadměrná zátěž či ohrožení | |
StrukturalismusPsychologický směr stavící na rozkladu vědomí na jednotlivé prvky pomocí introspekce. Vycházel z myšlenky, že komplexní psychické děje (např. myšlení) lze „složit“ z jednotlivých psychických prvků (počitků a představ) podle zákonů asociace a s přispěním pamětních prvků. | |
Subjektivníosobní, osobně chápaný | |
Submisivitatendence se podřizovat, nechat se ovládat součást nervového systému, připravuje | |
Sugestibilitasklon přejímat myšlenky druhých lidí. Vyšší je u dětí, jedinců s nižším intelektem, s nižším sebevědomím, v situaci únavy | |
Superego (Nadjá)představuje mravně hodnotící instanci, jedná se o zvnitřněné vnější požadavky na chování a prožívání dítěte. Zahrnuje svědomí a představu ideálního Já | |
Sympatikusorganismus na aktivitu | |
Symptompříznak | |
Syntaktickávztahující se k větné stavbě | |
Systematickýsoustavný | |
T |
---|
Teratogennízpůsobující poškození lidského zárodku | |
ThanatosPodle psychoanalytické teorie pud smrti a destrukce, směřující k nebytí. Jeden ze dvou základních pudů ovlivňujících vývoj lidské osobnosti (viz též Eros) | |
Tolerance frustračníodolnost k zátěži | |
Transpersonální psychologieČtvrtý směr psychologie, který vznikl v roce 1968 vedle psychoanalýzy, behaviorismu a humanistické psychologie. Transpersonální psychologie je výsledkem diskusí mezi humanisticky orientovanými psychology, psychiatry (např. V. Frankl, S. Grof) a dalšími vědci z různých oborů. Navazuje na vývoj humanistické psychologie. Jejím předmětem je oživení a rozpracování pojmu rozšířené vědomí (tj. vědomí rozšířené za navyklé hranice já a za prostor a čas, viz slovník). Pojetí rozšířeného vědomí je v podstatě založeno na propojení vědy a mystiky. Transpersonální psychologie podnítila zájem o ty stránky osobnosti, které dosud nebyly podrobeny psychologickému zkoumání. K představitelům transpersonální psychologie patří např. S. Grof, A. J. Sutich a další. | |
Traumazranění (somatické či psychické) | |
Tvarová psychologietéž gestaltpsychologie. Rozvinula se ve 20. letech 20. stol. v Berlíně. Podrobila kritice elementarismus, jenž rozkládá jevy na prvky. Základním postojem tvarové psychologie je, že psychiku reprezentují celky. Celek je podle ní víc než jen souhrn jeho částí; důležité je též jejich uspořádání a specifický vztah mezi celkem a částmi. Tento vztah byl nazýván strukturou. Největším přínosem tohoto směru byly poznatky z oboru psychologie vnímání (zákony gestaltu) a myšlení (vhled, aj.). K představitelům patří W. Köhler, K. Koffka, M. Wertheimer a K. Lewin. | |
V |
---|
VědomostiUčením osvojené poznatky. Jedná se o zapamatované informace i o pochopení vztahů mezi nimi (v podobě pojmů, pravidel, zákonů, vzorců apod.). | |
Vegetativnívztahující se k základním životním funkcím | |
Verbálníslovní | |
Visceroreceptory(útrobní) receptory podávající informace z vnitřních orgánů o trávení, dýchání, vylučování a krevním oběhu. | |
Vlastnostiviz psychické vlastnosti | |
Volná asociacev psychoanalýze náhodně se vynořující myšlenky, představy a pocity. Volné asociace představují nejbezprostřednější cestu k nevědomým obsahům | |
Vulnerabilitazranitelnost | |
Vyhořeníemoční vyhaslost, únava, ztráta zájmu | |
Výkonové vlastnostiUrčují předpoklady jedince pro určitou činnost; patří sem především schopnosti. | |
Vztahově postojové vlastnostiVlastnosti související s hodnotami, které jedinec uznává (soubor charakterových vlastností). | |