Slovník pro speciální pedagogy
Completion requirements
Terminologický slovník pro speciální pedagogiku
Browse the glossary using this index
Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL
Ú |
---|
U |
---|
Učeníje aktivní a tvořivý proces, který rozšiřuje vrozený genetický program a rozšiřuje možnosti jedince, jeho smyslem je přizpůsobování se novým situacím. Učení tedy není totéž co memorování či biflování, učení je schopnost a jako schopnost je lze přiměřenou zátěží rozvíjet, jinak zakrní nebo ustrne. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Ú |
---|
Úmyslné chováníjedná se o záměrné, cílevědomé chování, vedené vědomým úmyslem (jednání). Opakem je bezděčné chování. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001) | |
Úsudekzákl. myšlenkový proces, rozumová operace, při které se z daných soudů vyvozuje soud nový. Závěr se vyvozuje z předcházejících výroků, tzv. premis. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Útluminhibice, tlumení
| |
Útlum nadhraničníochranný; vyvolaný nadměrně silnou stimulací. Vzniká, když působení určitého podnětu je příliš silné nebo působí příliš dlouho. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Útlum proaktivníporucha vybavování později naučeného ze dvou po sobě následujících obsahů. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |
Útlum retroaktivníporucha vybavování dříve naučeného ze dvou po sobě následujících obsahů. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) | |