Saturday, October 12, 2024, 8:14 AM
Site: Testovací server CDV
Course: Kurz pro výchovné poradce veřejnost (POR12_1)
Glossary: Elektronický slovník psychologických a pedagogických pojmů
P
Parereodborný názor na danou problematiku |
Patologievědní disciplína, která se zabývá odchylnými, nenorm. život. pochody a jevy |
Pedagogika věda, zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. Zároveň se tento termín používá pro označení učitelské praxe. |
Percepcevnímání |
Placeboneúčinná látka pro nemocného k porovnání účinnosti léku |
Podmiňováníproces vytváření dočasných nervových spojů; nejjednodušší formu učení: jakýkoli podnět B (neutr, nepodmíněný, podmíněný) je-li přiměřeně dlouho spojován (předchází, opožďuje se, je paralelní) s podnětem A vyvolávající reakci, se stane podnětem podmíněným, podnět B vyvolává odpověď (původně A) |
Pojetí pedagogikyNormativní Explanativní (vysvětlování) |
Polemizovatdohadovat se |
Posilovánía) prezentace nepodm. podnětu před, současně nebo po podnětu podm.; b) upevnění zážitku, představy, děje; c) konfigurace podnětu pro jedince příjemná či nepříjemná; d) činnost, objekt, děj, kt. uspokojuje, snižuje potřebu; e) chování u něhož je pravděp. výskytu vyšší; f) informace o chování zpětnou vazbou |
Pragmatická pedagogikaJohn Dewey Američan, na amerických školách měli jeho myšlenky velký vliv. U nás není tento směr alternativních škol zastoupen. Ústředním bodem procesu učení je podle něj zkušenost – na rozdíl od Herbarta. Musí se pracovat z určitou činností. Vztahují se k němu dva pojmy – projektové a problémové vyučování. |
Pragmatickýzaměřený na efekt, na užitek |
Pragmatismusuplatňován v tzv. činné škole W. Jamese; přesvědčení, že aktivita, vůle a prospěšnost jsou postuláty vývoje člověka |
Přenosprojekce ve směru klient – terapeut; v psychoanal. zákl. mechanismus léčby, pacient přenáší na terapeuta své minulé zkušenosti, vztahy, city; vznik přenosové neurózy |
přesun afektunahrazení jednoho cíle jiným, afekt (agrese, pozit. pocit) nesměřuje k příčině afektu (frustrace, potěšní), ale k jiné osobě |
Prevencepředcházení nežádoucím jevům, úrazům, nemocem |
Princip realityviz princip slasti |
Princip slastisklon vyhledávat slast a vyhýbat se bolesti; v hlubinné psych. základní motivace člověka v ranném dětství, tento sklon se během vývoje dostává do rozporu principem reality (pudy proti morálce); k ovládání slasti a dosahování nejvyššího uspokojení dochází tvořivostí, uměním |
Privilegiumvýsada |
Privilegovanostvýjimečnost |
Problémučivo, které je organizované jako příležitost k myšlení a samostatnému vyhledávání informací. |