Saturday, December 7, 2024, 7:20 AM
Site: Testovací server CDV
Course: Kurz pro výchovné poradce veřejnost (POR12_1)
Glossary: Elektronický slovník psychologických a pedagogických pojmů
E
Epikrízazávěrečný posudek v chorobopisu po skončení krize choroby |
Experimentpokus; vědecká metoda, ve kt. jsou kontrolovány všechny proměnné tak, aby se ze změn daly vyvozovat kvantitativně vyjádřitelné závislosti; pravý e. musí být opakovatelný a ověřitelný; pro psychol. e. se v současné vědecké literatuře razí termín kvazi-experiment k odlišení exaktnosti, kt. jsou schopny zachovávat přírodní vědy |
Experimentovatzkoušet |
Extraverzetermín ozn. povahové rysy člověka, jako je společenskost, snadná soc. adaptace a kontakt s lidmi, záliba ve změnách a vzruš. situacích |
F
Falickýsymbolizující mužský pohlavní úd |
Fenotypsouhrn vnějších znaků a vlastností jedince; je tvořen vzájemným působením vrozených vloh (viz genotyp) a vlivů okolního svvěta v ontogenetickém vývoji jedince |
Fiktivnízdánlivý |
Fixaceustrnutí, ulpívání na určitém objektu nebo způsobu uspokojování potřeby psychoanal. ustrnutí v jednom z vývojových stadií, protože přesun do dalšího by znamenal zvýšení úzkosti. - FIXACE INFANTILNÍ: ustrnutí v análním období Þ - charakter anální: Retenční (zadržující) egoista, uvařený v sobě, paličatý, dogmatický. lakomý, Expulsivní (vypouštěcí) poddajný , mírný, nepořádný, vztahovačný, velkorysý, oby sklon k obsesím (nutkavé myšlení), kompulzím (nutkavé pohyby nebo jednání), fobiím (úzkostí provázený chorobný strach z určité osoby, zvířete, situace) (TRIÁDA ANÁLNÍ: nutkavý smysl pro pořádek, lakota, tvrdohlavost) |
Formálnívnějškový |
FreudSigmund (1856 – 1939)
|
Frustracepsychický stav vyvolaný překážkou na cestě k cíli, ohrožení, oddálení, znemožnění uspokojení urč. potřeby, překážka vnější, vnitřní(stydlivost, plachost, vina, výčitky svědomí Dollard: při agresi vždy frustrace Horneyová: frustrace vyplývá z konfliktu mezi egoismem a altruismem Frankl: frustrace existenciální, uvědomění bezcílnosti smyslu života |
G
Gamblerčlověk závislý na hře |
Gentermín zavedený Johannesenem r. 1909 jako dědičný faktor; jednotka genetické informace pro urč. znak |
Genotypsoubor genetických informací organismu, souhrn rysů, kt. je jedinec schopen biologicky přenášet; informace jsou uloženy v chromozomech; na rozdíl od manifestní, somatické struktury, kterou se projevuje fenotyp (viz) |
Gestalttvar, forma figura, struktura (Ch. von Ehrenfelds 1890) celek není jen pouhou sumou částí |
Graffitisprejem nastříkané obrazce na zdech apod. |
H
Hemisféra mozkovánejvyšší část nervové soustavy, skládá se z mozkové kůry a podkoří; vývoj začíná u savců; mozkové hemisféry mají hlavní význam pro regulaci chování |
HerbartJohann Fridrich (1776 – 1847) Německý psycholog a pedagog. Jeho teorie ovlivnili celý svět – některé jeho myšlenky se přejímají dodnes. Teorie byla založena na tom, že učitel může působit pouze na intelekt žáka. Přesně stanovil postup vyučování :
|
Hypotetickýzatím neexistující, pouze předpokládaný |
I
Iatrogenní(iatropatogenie, iatropsychogenie) opak psychoterapie |