Saturday, 18 May 2024, 10:24 AM
Site: Testovací server CDV
Course: Kurz pro výchovné poradce veřejnost (POR12_1)
Glossary: Slovník pro speciální pedagogy
S
SebeaktualizacePojem užívá ve své teorii osobnosti A. Maslow, představitel humanistického směru (viz slovník). Jde o tendenci člověka rozvíjet a uplatnit všechny své schopnosti a potencionality, nejprve prostřednictvím uspokojování tělesných, posléze psychických potřeb. Sebeaktualizace je proces, který není nikdy zcela dovršen. |
Seberealizacerozvoj sebe sama, svých schopností |
Sektauzavřená náboženská skupina |
Selekcevýběr |
Selektivitavýběrovost |
Sémantickátýkající se významu slov a řeči |
Senzomotorickýaktivity či dovednosti, ve kterých dochází ke spojení vnímání (či představ) s pohyby - např. hra na hudební nástroj, psaní na stroji, řízení motorových vozidel, chůze apod. |
Similaritapodobnost |
Socializacezačleňování jedince do společnosti |
Sociálníspolečenský |
Somatickétělesné |
Specifickýzvláštní, příznačný, osobitý |
Standardnorma, kriterium |
Status sociálnípostavení, pozice |
Stereotypníopakující se |
Stigmanegativní označení, poznamenání |
Stimulacepodněcování, působení podnětu |
Stimulovatpodněcovat, vyvolávat |
Stimulus, stimulpodnět, tj. vnější či vnitřní činitel, který vyvolává v živém organismu aktivitu. Pojem „stimulus“ je nejčastěji užíván ve vnímání pro podnět, který působí na receptor. |
Stresnadměrná zátěž či ohrožení |
StrukturalismusPsychologický směr stavící na rozkladu vědomí na jednotlivé prvky pomocí introspekce. Vycházel z myšlenky, že komplexní psychické děje (např. myšlení) lze „složit“ z jednotlivých psychických prvků (počitků a představ) podle zákonů asociace a s přispěním pamětních prvků. |
Subjektivníosobní, osobně chápaný |
Submisivitatendence se podřizovat, nechat se ovládat součást nervového systému, připravuje |
Sugestibilitasklon přejímat myšlenky druhých lidí. Vyšší je u dětí, jedinců s nižším intelektem, s nižším sebevědomím, v situaci únavy |
Superego (Nadjá)představuje mravně hodnotící instanci, jedná se o zvnitřněné vnější požadavky na chování a prožívání dítěte. Zahrnuje svědomí a představu ideálního Já |
Sympatikusorganismus na aktivitu |
Symptompříznak |
Syntaktickávztahující se k větné stavbě |
Systematickýsoustavný |