neděle, 5. května 2024, 19.08
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Kurz pro výchovné poradce veřejnost (POR12_1)
Slovník: Slovník pro speciální pedagogy
R
Racionálnírozumový |
Radikálnízásadní, rázný, nekompromisní |
Realizaceuskutečňování |
ReceptorySpecializované nervové buňky ve smyslových orgánech, svalech, kůži a kloubech, které vnímají fyzikální nebo chemické změny a transformují tyto údaje do nervových vzruchů. Tyto vzruchy jsou následně přenášeny senzitivními neurony do centrálního nervového systému. Receptory jsou specializovány pro příjem jen určitého druhu energie a skládají se ze smyslové buňky a z nervových vláken. |
Reflexníbezděčný, neuvědomělý, mimovolní |
Regresenávrat na vývojově nižší stadium |
Regulaceřízení |
Retinoblastomnádor sítnice |
Rezignacevzdání se |
Rigiditanepružnost |
Rozdílový práhTýká se schopnosti pociťovat rozdílnost mezi intenzitou dvou podnětů. Rozdílový práh se nazývá nejmenší rozdíl mezi dvěma podněty, který lze postřehnout. |
Rozšířené vědomíPojem, jemuž věnovala pozornost transpersonální psychologie (viz slovník). Podle St. Grofa jde o rozšířené vědomí „za navyklé hranice já a za prostor a čas“. Jevy rozšířeného vědomí provázejí různé mystické zážitky a transpersonální zkušenosti navozené metodami např. z jógy, buddhismu, taoismu, popř. kombinací různých prostředků. Pojetí rozšířeného vědomí je v podstatě založeno na propojení vědy a mystiky. |