pátek, 3. května 2024, 06.05
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Kurz pro výchovné poradce veřejnost (POR12_1)
Slovník: Slovník pro speciální pedagogy
I
Id (Ono)podle psychoanalytické teorie jde o vývojově nejstarší složku lidské osobnosti (viz též Ego, Superego). Tato oblast lidské psychiky je nevědomá, obsahuje pudy a instinkty a řídí se principem slasti. |
Identifikaceurčení |
Identitasebepojetí, názor na sebe sama |
Impulzivitavznětlivost |
Imunníodolný |
Individuální psychologieAutorem je A. Adler. Teorie řeší zejména vztah jedince ke společenskému prostředí a vyrovnávání se s ním. Zabývá se otázkou podřízenosti, s níž učiní v raném dětství zkušenost každý jedinec. Pocit méněcennosti, který následně vzniká, se jedinec snaží kompenzovat vrozenou potřebou moci (touhou po sebeuplatnění). Nedojde-li ke kompenzaci, vzniká často neuróza, která má chránit individuum před prožíváním vlastní méněcennosti a bezmoci. Individuální psychologie se zaměřovala především na psychologii dítěte a podnítila zakládání poraden pro děti a mládež |
Infantilnídětský, nevyspělý |
Inhibicepotlačení |
Instrumentální chováníPozornost mu ve svých výzkumech psychologie učení věnoval především behaviorismus. Principem instrumentálního chování je takové jednání, které je řízeno snahou dosáhnout prospěchu či odměny a tendencí vyhnout se trestu. |
Integracesjednocení, vytvoření jednoho celku |
Integrovanýsjednocující, působící jako celek |
Interakcevzájemné aktivní působení |
InterindividuálníRozdíly mezi jedinci ve sledovaném znaku, např. ve vlastnosti, výkonu, apod. |
Interoreceptoryreceptory informující jedince o vnitřním stavu organismu. Dále se dělí na proprioreceptory a visceroreceptory (viz slovník). |
Interpersonálnímezilidský |
InterpretaceVyhodnocování údajů získaných ve výzkumu a hledání vzájemných jejich vztahů a příčin. V psychoanalýze jde o výklad snů a volných asociací, analytik pomáhá pacientovi získat vhled do podstaty nevědomých konfliktů, vysvětluje jeho chování i motivace |
Intervenující (vmezeřená) proměnnáPojem (zavedený E.CH. Tolmanem) používaný v neobehaviorismu. Jedná se o faktory, které se nacházejí mezi podnětem a reakcí a které tuto výslednou reakci ovlivňují. Jde o aspekty organismu a osobnosti (např. pudy). Reakce (chování) je tedy v neobehaviorismu funkcí podnětu a organismu (osobnosti). |
Intrafamiliárníuvnitř rodiny |
IntraindividuálníRozdíly ve sledovaném znaku (např. ve výkonu) u jednoho jedince v průběhu času či za změněných podmínek. |
Intrapersonálnívnitřní, zaměřený na sebe sama |