čtvrtek, 16. května 2024, 18.18
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Kurz pro výchovné poradce veřejnost (POR12_1)
Slovník: Slovník pro speciální pedagogy
S
Socializacezačleňování jedince do společnosti |
Sociálníspolečenský |
Somatickétělesné |
Specifickýzvláštní, příznačný, osobitý |
Standardnorma, kriterium |
Status sociálnípostavení, pozice |
Stereotypníopakující se |
Stigmanegativní označení, poznamenání |
Stimulacepodněcování, působení podnětu |
Stimulovatpodněcovat, vyvolávat |
Stimulus, stimulpodnět, tj. vnější či vnitřní činitel, který vyvolává v živém organismu aktivitu. Pojem „stimulus“ je nejčastěji užíván ve vnímání pro podnět, který působí na receptor. |
Stresnadměrná zátěž či ohrožení |
StrukturalismusPsychologický směr stavící na rozkladu vědomí na jednotlivé prvky pomocí introspekce. Vycházel z myšlenky, že komplexní psychické děje (např. myšlení) lze „složit“ z jednotlivých psychických prvků (počitků a představ) podle zákonů asociace a s přispěním pamětních prvků. |
Subjektivníosobní, osobně chápaný |
Submisivitatendence se podřizovat, nechat se ovládat součást nervového systému, připravuje |
Sugestibilitasklon přejímat myšlenky druhých lidí. Vyšší je u dětí, jedinců s nižším intelektem, s nižším sebevědomím, v situaci únavy |
Superego (Nadjá)představuje mravně hodnotící instanci, jedná se o zvnitřněné vnější požadavky na chování a prožívání dítěte. Zahrnuje svědomí a představu ideálního Já |
Sympatikusorganismus na aktivitu |
Symptompříznak |
Syntaktickávztahující se k větné stavbě |